Citat:
Ursprungligen postat av
8711
SD har hela tiden varit för valfrihet. Det är jättebra att man kan välja skola, vårdcentral med mera själv. Både gällande plats man vill gå på och gällande utförare där många privata alternativ är klart bättre. Men det ska ske med kvalitet och kontroll. SD rår inte över tidigare regeringars politik. Valfrihet är oerhört viktigt och bra. Jag och personer i min familj är väldigt nöjda med våra val inom vård och skola med mera.
Någon kommunism där man inte får göra vinst kan du behålla för dig själv. Kan man bedriva bättre skola och vård än kommunala och statliga alternativ för samma pengar så är man varmt välkommen för mig!
Ja, menade inte att ge mig in på en ideologisk fråga om vinster, men mitt språkbruk kanske förråde min ståndpunkt.
Men rent objektivt strategisnack, så tror jag att det här är ett smart drag från moderaterna och SD hade tjänat på det om de först blev inbjudna efter nästa val OM de under tiden mycket tydligare också hade gått i opposition mot covid-19 hanteringen.
Det kommer leda till en avväpning av SDs kvarvarande ideologiska utveckling och dra den till det utskottstjabbel och dylikt som övriga sysslar med.
Min gissning är att det (om de nu inte ställer väldigt tuffa krav på M, oavsett vilken fråga det handlar om, bara för att visa att de inte riktigt är med i etablissemanget) på 3 - 4 års sikt kommer leda till att de stagnerar runt var de ligger i opinionen nu, och S förblir största parti.