2020-06-05, 12:17
Medlem
Hej, har alltid haft svårt för kemi, så skulle vilja ha tips på populärvetenskapliga böcker inom ämnet.

Tack på förhand.
Citera
2020-06-05, 12:43
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoretikumern
Hej, har alltid haft svårt för kemi, så skulle vilja ha tips på populärvetenskapliga böcker inom ämnet.

Tack på förhand.

Populärvetenskapliga? Vad är det?

Kemi är kemi... Fattar inte
Citera
2020-06-05, 12:56
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang

Han söker efter mer pedagogiska förklaringar för att få en grund att stå på så klart!
Citera
2020-06-05, 13:11
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Högstadiets läroböcker i kemi är väl ganska populärvetenskapliga.
Citera
2020-06-05, 16:04
Medlem
Antar att det är pyroteknik-kemi ts är ute efter, annars rätta mig.

Jag är själv ute efter lättbegripliga böcker i pyroteknik. The best of American Pyrotechnist I ska väl vara en bra nybörjarbok.

Har inte fått tag i den då den måste beställas från USA med typ 500 kr i frakt.. Känns inte prisvärt att betala 7-800 kr för en gammal bok från 80-talet.
Citera
2020-06-05, 17:10
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praktarslet
Antar att det är pyroteknik-kemi ts är ute efter, annars rätta mig.

Jag är själv ute efter lättbegripliga böcker i pyroteknik. The best of American Pyrotechnist I ska väl vara en bra nybörjarbok.

Har inte fått tag i den då den måste beställas från USA med typ 500 kr i frakt.. Känns inte prisvärt att betala 7-800 kr för en gammal bok från 80-talet.

Sånt brukar gå att ladda hem gratis efter några minuters letande.
Citera
2020-06-05, 19:24
Medlem
sommarlovs avatar
RedNile visar på ett trevligt sätt hur kemi funkar!
https://www.youtube.com/user/TheRedNile/videos
Citera
2020-06-14, 11:35
Medlem
TheLadss avatar
Ulf Ellervik har skrivit en bra populärvetenskaplig bok om kemi, 'Ond kemi'. Tar upp kemin bakom droger, gifter, stridsmedel, sprängämnen etc. Finns även en uppföljare i samma stil, 'Njutning'.
Citera
2020-06-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang

Citat:
Populärvetenskap är framställningar av vetenskaplig kunskap avsedda för lekmän. I dagligt tal jämställs lekmän ofta med den bredare allmänheten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Popul%C3%A4rvetenskap
Citera
2020-06-14, 19:09
Medlem
Hägg. Organisk Kemi är en bra bok som förklarar grunderna.
Citera
2020-06-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Hägg. Organisk Kemi är en bra bok som förklarar grunderna.
'Allmän och Oorganisk kemi' tror jag nog att du menar...den är dock bland de bästa vill jag minnas och är välkänd även utsocknes...

Har inte kvar några av kemiböckerna från gymnasiet men Chemistry, molecules matter and change skriven av Peter Atkins och Loretta Jones täcker hela gymnasiekemin på en sådan nivå att det borde duga för att bli gymnasielärare. Dock något djupare än populärvetenskapligt, den kan dock läsas översiktligt om det är avsnitt som man tycker är för jobbiga eller saknar relevans för det man är specifikt nyfiken på.
Organisk kemi är inget man ger sig på utan en stadig grund i grundläggande kemikunskaper.

Laboratorieteknik är väl ingen idé att ens tänka på, till-och-med på högskolans grundkurser är det väl för farligt att titrera lösningar med svag citronsyra och natriumkarbonat idag...
Citera
2020-09-13, 18:56
Medlem
VivianWards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoretikumern

Tack på förhand.

Jag skulle rekommendera astrofysik i ljusets hastighet för att förstå uppkomsten av grundämnen. Från fotoner, kvarkar, neutroner till väte till helium till... and so on!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in