2020-06-05, 11:32
Medlem
Till alla i tråden som hävdar att Nya Zeeland och Norge har utrotat smittan och att deras återöppnande av samhället bevisar detta:

1. Tror ni på allvar att Nya Zeeland och Norge aldrig kommer att ha en smittsam luftvägsinfektion i sin befolkning igen?

2. Det är inte nu på sommaren som den andra vågen kommer. Om NZ och Norge vill hålla gränserna stängda även till hösten så slipper de kanske både influensa- och förkylningssäsong, men annars kommer covidsmittan in igen.
Citera
2020-06-05, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag skulle själv säga att det är högst troligt att det är något skumt med Sveriges siffror just på grund av att antalet döda inte korrelerar med antalet smittade. Jag har inte hittat något annat land än Kina där detta fenomen existerar.
Men alltså det är otroigt kosntigt att just Sverige ska vara enda landet i världen tillsammans emd KIna där antal döda ej korrelerar antal smittade. Otroligt alltså: Hur fan kan det vara möjligt?? Jag hittar verkligen inga svar. Fan fan fan, vaaaad kan det bero på? Skjut, vilken slump, vilken slump...
Ah just det. Det kanske beror på att Sverige som enda landet i världen valt att gå sin egen väg och satt allt heder på detta och har hela världens ögon på sej?!?!?
Äh höhöhöhö vilken dum tanke jag hade. Höhöhö skäms att ens tänka såna tankar....Usch usch...
Citera
2020-06-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är imponerad av Norges hantering av alla medborgare under denna Pandemi. Norrmännen har anledning att vara stolta över de politiker de valt. Detta är ett exempel på hur det sociala kontraktet ska tillämpas i ett land.

Svenskarna har valt skitpolitiker, och få skit tillbaka.

Norge har skött sig exemplariskt. Jag bara hoppas att det skall fortsätta gå bra för dem. Jag tror det kommer göra det, då de tagit viruset på så stort allvar hela vägen, hittills.
Citera
2020-06-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Grejen är ju den att de tagit kontroll över smittan. Nedstängningen har gjort att de fått betydligt mindre spridning. Tack vara masstestning och smittspårning kan de nu ringa in smittan på ett helt annat vis bland de fall som ändå kommer dyka upp. De kan förhoppningsvis hålla i detta till vi har ett vaccin, inom kanske mest sannolikt 6-12 månader. Det står att de kommer hålla gränsen stängd mot Sverige och det är inte svårt att förstå varför.

Absolut men tror det blir svårt att hålla kontroll i 1-2-3 år. Men hoppas vaccin kommer innan dess.
Citera
2020-06-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag skulle själv säga att det är högst troligt att det är något skumt med Sveriges siffror just på grund av att antalet döda inte korrelerar med antalet smittade. Jag har inte hittat något annat land än Kina där detta fenomen existerar.

Nej, det är inget skumt. Det är en j-la skillnad på antalet smittade och hur många som konstaterats smittade. Det fattar ju till och med en amatör....
Citera
2020-06-05, 11:38
Medlem
Citat:
Jag är imponerad av Norges hantering av alla medborgare under denna Pandemi. Norrmännen har anledning att vara stolta över de politiker de valt. Detta är ett exempel på hur det sociala kontraktet ska tillämpas i ett land.

Svenskarna har valt skitpolitiker, och få skit tillbaka.
Japp både öst, väst och syd, finnar norrmän och danskar skall ha blommor av uppblåsta S, som en cancer i mitten. Som vanligt är det bättre att fråga grannarna än att fråga familjen när huset lider av sjukdom och folk dör.
Citera
2020-06-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Till alla i tråden som hävdar att Nya Zeeland och Norge har utrotat smittan och att deras återöppnande av samhället bevisar detta:

1. Tror ni på allvar att Nya Zeeland och Norge aldrig kommer att ha en smittsam luftvägsinfektion i sin befolkning igen?

2. Det är inte nu på sommaren som den andra vågen kommer. Om NZ och Norge vill hålla gränserna stängda även till hösten så slipper de kanske både influensa- och förkylningssäsong, men annars kommer covidsmittan in igen.

Det är ju superenkelt! Det är ju bara att smittspåra och isolera människor i en herrans massa jävla år framöver tills vi har ett säkert vaccin! Det har ju flashback guden Björn Olsen sagt i Expressen.
Citera
2020-06-05, 11:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är ju superenkelt! Det är ju bara att smittspåra och isolera människor i en herrans massa jävla år framöver tills vi har ett säkert vaccin! Det har ju flashback guden Björn Olsen sagt i Expressen.

Dina "en jävla massa år" är antagligen under senhösten/vintern. Norge har klarat detta i 3 månader. Har svårt att se varför de inte skulle klara att göra det 6-7 månader till. Astra Zeneca räknar med att kunna tillverka 2 miljarder doser. Tror inte du behöver måla fan på väggen rörande möjligheterna för Norge att kunna hålla i sin strategi. Det är ju för övrigt så här de flesta utvecklade länder runt om i världen jobbar. Det är den strategi som så här långt visat sig vara mest framgångsrik.
Citera
2020-06-05, 11:44
Medlem
Citat:

1. Dumheter. Corona är inte en luftvägsinfektion, likt andra smittor med den benämningen.

2. Andra vågen är en vandringssägen efter att korskallarna som vanstyr Sverige gjort liknelser med Spanska Sjukan. Unga män dog som flugor under en andra våg på 1920 talet. Det var truppförflyttningar och trångt i skyttegravarna under första världskriget. En sak som inte hade skett om det varit fred i Europa.

Fakta är att under den tid Spanska sjukan härjade visste ingen om vad ett virus är och vad som är bakterier. Det betyder att bakterieinfektioner kom som ett mysterium utan att någon förstod varför. Det fanns ingen kunskap bland generalerna om smittspridning och allt vi vet i våra dagar. Läkarna kunde inte behandla de sjuka och det fanns inte antibiotika och annan medicin och den utrustning vi har idag. De människor som klarade sig isolerade sig, bäst de kunde. Det intressanta var att spanska sjukan dog ut av sig själv.
Citera
2020-06-05, 11:49
Medlem
Citat:
1. Dumheter. Corona är inte en luftvägsinfektion, likt andra smittor med den benämningen.

2. Andra vågen är en vandringssägen efter att korskallarna som vanstyr Sverige gjort liknelser med Spanska Sjukan. Unga män dog som flugor under en andra våg på 1920 talet. Det var truppförflyttningar och trångt i skyttegravarna under första världskriget. En sak som inte hade skett om det varit fred i Europa.

Fakta är att under den tid Spanska sjukan härjade visste ingen om vad ett virus är och vad som är bakterier. Det betyder att bakterieinfektioner kom som ett mysterium utan att någon förstod varför. Det fanns ingen kunskap bland generalerna om smittspridning och allt vi vet i våra dagar. Läkarna kunde inte behandla de sjuka och det fanns inte antibiotika och annan medicin och den utrustning vi har idag. De människor som klarade sig isolerade sig, bäst de kunde. Det intressanta var att spanska sjukan dog ut av sig själv.

1. Vad är corona om inte en luftvägsinfektion?

2. Det var felaktigt uttryckt av mig. För en andra våg krävs det en första våg, och Norge, Vietnamn eller NZ har inte haft en första våg till att börja med.
Citera
2020-06-05, 11:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Norge har skött sig exemplariskt. Jag bara hoppas att det skall fortsätta gå bra för dem. Jag tror det kommer göra det, då de tagit viruset på så stort allvar hela vägen, hittills.

Exakt. Man döms efter sina handlingar, inte sina ord. Även politikerna. Domen över Löfven kommer att bli välförtjänt hård.
Citera
2020-06-05, 11:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Det är vinter på NZ just nu. De ligger på andra sidan ekvatorn. Årstiderna är olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in