Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Jag har redan citerat polislagen (
https://lagen.nu/1984:387#P8S1) samt en uppsats som stödjer min slutsats (
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1215572/FULLTEXT01.pdf) medan din argumentation kan sammanfattas som "Du har fel, jag vet bäst."
När man diskuterar en juridisk fråga så gör man det med utgångspunkt i rättskällorna. Man gör det inte genom att utan närmare specifikation hänvisa till innehållet i en c-uppsats från Södertörns högskola.
Vilken paragraf i polislagen är det du hänvisar till?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Som sagt, mötes- och demonstrationsfriheten och även proportionalitetsprincipen går före. Precis på samma sätt som det är orimligt att polisen skulle omhänderta dig för att du går mot röd gubbe är det orimligt att polisen skulle upplösa en fredlig demonstration med fler än 50 deltagare.
Jag har redan förklarat för dig att det inte är ett brott att gå mot röd gubbe. Om du gör dig misstänkt för ett brott (oavsett hur allvarligt du själv känner att brottet är) så har polisen däremot rätt att omhänderta dig om det behövs för att utreda brottet.
Du verkar inte förstå vad proportionalitetsprincipen innebär och vad den har för betydelse i olika sammanhang.
Vad då "proportionalitetsprincipen går före"? Det är givetvis så att demonstrationen inte ska upplösas om det går att förhindra fortsatt lagstridigt handlande genom mindre ingripande åtgärder. Detta är innebörden av proportionalitetsprincipen i sammanhanget.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Detta är ganska viktigt eftersom många första majdemonstrationer saknar tillstånd och därmed också skulle kunna betraktas som "lagstridiga". Det beror både på att organisatörer inte skickar in ansökningar i god tid och på att poliser inte godkänner ansökningar inom rimlig tid. De flesta poliser tycker inte om sådan pappersexercis. Likförbannat har polisen inte rätt att stoppa några första majdemonstrationer.
En demonstration utan tillstånd är inte i sig lagstridig eftersom det i sig inte är förbjudet att hålla en demonstration utan tillstånd så länge antalet deltagare är färre än 50. Demonstrationen får inte upplösas
enbart på den grunden att demonstrationen inte sökt tillstånd. Den får däremot upplösas på den grunden att antalet deltagare överstiger 50 eftersom den kan krävas för att förhindra fortsatt lagstridigt handlande.
Om demonstrationen har sökt tillstånd och fått avslag på ansökan om tillstånd så kan polisen däremot upplösa den med stöd av 2 kap. 22 par. ordningslagen.
Det unika i sammanhanget är som vi redan påpekat för dig den nya "coronalagen" som förbjuder allmänna sammankomster med fler än 50 deltagare. En demonstration med fler än 50 deltagare är lagstridig och får därför upplösas för att förhindra fortsatt lagstridigt handlande, under förutsättning att det inte går att uppnå samma effekt med mindre ingripande medel.
Detta följer direkt av den lagtext som jag citerade i mitt förra inlägg. Om du inte håller med mig så får du förklara varför min tolkning är felaktig eller hänvisa till en rättskälla som säger någonting annat.