2020-06-05, 09:33
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Tyvärr blir det nog så..
Vem tror du att han presenterar? CP?

Jag vet faktiskt inte om jag ska vara helt ärlig?

Borgnäs och Wall säger att de "har insyn" och att det är Sydafrika som kommer att pekas ut. Om det är sant eller ej låter jag vara osagt.

KP har tidigare i intervju med Expressen-TV sagt att de tittar på annat än CP och alla födda efter 1986-02-28. Så jag får väl ta honom på orden där.

Kan något intressant kommit fram i samband med att han begärde uppgifter från MUST under 2017?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagare-begar-uppgifter-fran-must
Senast redigerad av OPK123 2020-06-05 kl. 09:37.
Citera
2020-06-05, 09:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Skulle tro att utredningen läggs ner. " Spaningsuppslag saknas"
Har gått för lång tid, vittnen försvunnit och allmän röra.
Billigast att lägga ner fortsatt utredning.
Nej knappast så. Det skulle nog i så fall gjorts under diskretare former, speciellt med tanke på vad som tidigare utlovats.
Citera
2020-06-05, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Spekulation: Låt säga att tidningen faktiskt har förberett 14 sidor om Palmemordet i fredagens nummer. Sydafrika finns naturligtvis med också och Flygare kan ha missförstått saken.

Om det alltså planeras för specialare om Palmemordet imorgon fredag så kanske det kan vara så att tidningen har fått förhandsinfo om att kallelsen till presskonferensen kommer denna dag?

Dagen före nationaldagen. Jag tycker det låter mumsigt.

Det verkar som du har rätt. Nu väntar vi på dom 14 sidorna i "en stor tidning" enligt Flygare.

Har du något säkert stalltips där?

Inbjudan till digital pressträff: Beslut i åtalsfrågan i Palmeutredningen - Publicerad: 2020-06-05 08:50:00
Åklagarmyndigheten och Polismyndigheten bjuder in till digital pressträff på onsdag den 10 juni kl. 9.30. Då presenterar chefsåklagare Krister Petersson sitt beslut och berättar om utredningen tillsammans med spaningsledare Hans Melander.
Källa: https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/juni/inbjudan-till-digital-presstraff-beslut-i-atalsfragan-i-palmeutredningen/

Intressant att det fortfarande står "Beslut i åtalsfrågan". Hade det stått "Beslut om förundersökningen" hade det bara kunnat tydas som ett nedläggningsbeslut vilket åklagare Alhem i TV4 ser som mest troligt.
Citera
2020-06-05, 09:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det verkar som du har rätt. Nu väntar vi på dom 14 sidorna i "en stor tidning" enligt Flygare.

Inbjudan till digital pressträff: Beslut i åtalsfrågan i Palmeutredningen - Publicerad: 2020-06-05 08:50:00
Åklagarmyndigheten och Polismyndigheten bjuder in till digital pressträff på onsdag den 10 juni kl. 9.30. Då presenterar chefsåklagare Krister Petersson sitt beslut och berättar om utredningen tillsammans med spaningsledare Hans Melander.
Källa: https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/juni/inbjudan-till-digital-presstraff-beslut-i-atalsfragan-i-palmeutredningen/

Intressant att det fortfarande står "Beslut i åtalsfrågan". Hade det stått "Beslut om förundersökningen" hade det bara kunnat tydas som ett nedläggningsbeslut vilket åklagare Alhem i TV4 ser som mest troligt.
Även om det skulle bli ett nedläggningsbeslut ( p g a GM död) så kommer det säkert en utförlig redogörelse över hur och vem. Annars skulle man nog inte slå på stora trumman på det här sättet.
Citera
2020-06-05, 09:51
Medlem
OPK123s avatar
Citat:

"Beslut i åtalsfrågan" skulle ju även kunna gälla medhjälpare och inte bara gärningsman.

Att gå ut tre och en halv månad innan med att han ska presentera "beslut i åtalsfrågan" var ju inte det enklaste alternativet för honom. Skapade bara en massa spekulationer (och för honom onödig publicitet).

Då är ju frågan vad syftet med detta var? För det kan ju trots allt funnits ett syfte? Exempelvis att man sätter in HAK på misstänkta medhjälpares mobiltelefoner.

I samband med presentationen kanske det sker gripanden? Men detta är samtidigt ett önsketänk från min sida.

Personligen tror jag på antiklimax...
Citera
2020-06-05, 09:53
Medlem
Sobrilbils avatar
Vad tror ni händer efter presskonferensen med Mattias Göransson och Thomas Pettersson? Får de någon påföljd? Tar de livet av sig? Flyr de utomlands? Skyller de ifrån sig? Skrattar de bort det och säger att alla kan ha fel?
Citera
2020-06-05, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad tror ni händer efter presskonferensen med Mattias Göransson och Thomas Pettersson? Får de någon påföljd? Tar de livet av sig? Flyr de utomlands? Skyller de ifrån sig? Skrattar de bort det och säger att alla kan ha fel?

Om det visar sig att SE är helt oskyldig så hoppas jag verkligen att dessa två herrar får någon form av juridisk påföljd för sina publikationer.
Citera
2020-06-05, 09:55
Bannlyst
Citat:

Beslut i åtalsfrågan innefattar även ett negativt åtalsbeslut ---> förundersökningen avslutas.
Citera
2020-06-05, 09:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Åke J Ek är med i det här programmet och vägrar svara på frågor från Borgnäs.

https://m.youtube.com/watch?v=NRy3LmITxeU

Skulle man inte kunna tänka sig att sådana som Craig Williamson et consortes skapat sig en ställning av autonomi gentemot sin uppdragsgivare att de 1986 inte informerade dessa i förväg utan helt enkelt på eget initiativ beslutade att mörda Palme när tillfälle uppkom?

En sådan som Åke J Ek kan ha utgjort den svenska delen och via övervakning av Palmes bostad och skuggning till bion förstod man att han saknade livvakter. Craig Williamson befann sig eventuellt i Stockholm och tog beslutet på egen hand.

Pretoria tog aldrig något övervägt beslut på någon nivå om att mörda Palme och behövde alltså inte överväga om det var värt risken. Om de senare kunde tagit reda på sanningen föredrog de plausible deniability genom att inte informera sig.

Craig Williamson hade onekligen som undercover spion 1977-1980 i studentotganisationen som slussade pengar till ANC möjlighet att få ett negativt perspektiv på Sverige, socialdemokratin och Palme.

Craig Williamsson var utan tvekan en av apartheidregimens mest effektiva agenter. Sättet han lurar upp IUEF och dess ordförande Lars-Gunnar Ericsson är ett bedrägeri i mästarklass. Däremot är han med sitt signalement inte en speciellt bra person att ha med i en mördargrupp. Har inte heller sett några tecken på att CW skulle fronderat mot Botha och Magnus Malan och kört eget race.

Som ordförande i vänskapsförbundet Sverige - Sydafrika hade Åke J Ek förvisso synnerligen goda kontakter i Pretoria. Men hans kontaktnät inom de svenska hemliga tjänsterna går tillbaka ända till 1946. Detta manifesteras av hans utnämning till kommissarie hösten 1986, då han lämnar Polishögskolan och tar steget in i RPS lokaler. Då han via folk i Klara Lidingö FBU bedrivit övervakning av Olof Palme sedan 1976, tycker jag en svensk lösning är det som ligger närmast till hands om den skulle innefatta Åke.
Citera
2020-06-05, 10:01
Medlem
Om det är Sydafrika spåret så måste många skämmas ordentligt.
Bland annat Jan "Vi behöver ju inte åka nu! De är där de är!" Danielsson.

Jag tycker att denna video är intressant
https://www.youtube.com/watch?v=jrCTfSkWrGE

Tycker ni också att Craig Williamsson ser ut att ljuga vid 10:54.
Jag tror denna man vet mer än vad han ger sken av.
Han ser stirrig ut. Och mer veck i ansiktet än någonsin.

Min åsikt som sagt.
Citera
2020-06-05, 10:05
Medlem
vinbras avatar
Citat:

Nej nu när jag prickade in detta vill jag inte fördärva det med gissning på fel tidning...
Citera
2020-06-05, 10:05
Medlem
det som jag tycker är lite märkligt är att gm inte försökte dölja/maskera ansiktet?

om det nu var en känd "palmehatare" borde han väl ha tänkt på att någon skulle känna igen honom?

eller hade han tänkt ta sitt liv efteråt men fegade ur?

apropå sydafrika, lever den här mannen fortfarande?

https://www.expressen.se/nyheter/palme-vittne-utpekad-elitsoldat-var-hos-sapo/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in