2020-06-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
99,5% i denna pandemi stannar hemma om man hostar och är sjuk. Dessutom bygger 'strategin' på ett slags grupptryck, d v s att sitter en person på en uteservering och hostar kommer garanterat fler personer att reagera och säga till den att gå därifrån. Jag skulle i varje fall göra det.

Hur vet du att 99,5% stannar hemma om de hostar? Har det kommit ngn ny undersökning om detta?

Nu blandas nog korten bort lite här, jag skall inte säga att du gör det medvetet. Men, jag pratade om rese-restriktionerna, de har föga att göra med uteservering.

På en uteservering kan du rimligtvis enklare resa dig upp och gå hem, vid hosta. Än om du sitter på ett x2000-tåg in the middle of nowhere, och hostar. Om någon ger dig onda ögat, skall du hoppa av i Hallsberg och försöka hitta alternativa resvägar hem till Stockholm? Jag tror inte särskilt många kommer att göra så.

Sedan har vi inte ens börjat att prata om asymptomatiska och presymptomatiska smittare... 🙄 Men jag tror jag nöjer mig där.
Citera
2020-06-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Gnäller inte.

Svara på följande:

Om 90 cm meters avstånd har samma verkan som munskydd, blir då risken att smittas mindre om du både håller avstånd och bär munskydd samtidigt?

Sant eller falskt?

Folk har gapat om munskydd som nåt jävla mirakelmedel mot covid-19 i den här tråden.

Sen när det visar sig att det är lika effektivt som 90cm avstånd, förstår man att socialdistansering är lika bra åtgärd.

bättre visst, hur storeffekt har det spridningen då? förmodligen försumbart
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
När så många blir sjuka så finns alltid udda fall.

Hur vet dom att de tar 15 år att blir frisk för vissa kan man ju undra?

Spekulativ skvallerblaska som vill sälja lösnummer den där tidningen eller?

Det är tiden det tar för vissa skador att läka (om någonsin).
Hur vet man det? Jo förstår du, det är inte första gången i världshistorien som organ har gått åt pipan av andra anledningar.

Man har rätt bra hum om läketiden för vissa typer av skador.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Countries such as China, South Korea, New Zealand, the UK and most European countries, have now reduced this value to below one. In other countries, such as Sweden or Russia, the value of R remains near or above one, reflecting the increase in the number of cases.
(Källa: Theconversation.com)

Varför redovisar inte våra myndigheter vad exakt R ligger på? Varför måste man läsa det i utländsk press?

As long as there are susceptible and infected people in the population, the virus can spread. Evidence is accumulating that the first wave of the epidemic resulted in only limited immunity, well below herd immunity levels.

The virus could mutate resulting in a more infectious strain. Such a mutation might have caused the second middle wave of Spanish flu to be particularly severe. If something similar happened for SARS-CoV-2 virus, the resulting epidemic would dwarf the current outbreak even if the new R value was only four, compared with 10-12 for mumps or 12-18 for measles. Mumps and measles are only kept from spreading widely by vaccination.

https://theconversation.com/coronavirus-what-a-second-wave-might-look-like-138980

Som i f.d. Sovjet. Man får skaffa sig info från underjordiska källor och utländsk media.
Citera
2020-06-04, 23:46
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Folk har gapat om munskydd som nåt jävla mirakelmedel mot covid-19 i den här tråden.

Sen när det visar sig att det är lika effektivt som 90cm avstånd, förstår man att socialdistansering är lika bra åtgärd.

bättre visst, hur storeffekt har det spridningen då? förmodligen försumbart

Räcker att det blir bättre. Mer motivering krävs inte.

Om smittrisken minskar med 85% så minskar smittspridningen i motsvarande mån. Inte särskilt svårt att klura ut.
Citera
2020-06-04, 23:48
Medlem
singularitets avatar
TOTAL ONDSKA: Demonstration för mörhyade personers rättigheter samlar 1000-tals personer i Stockholm. Mina tankar går till äldre och sköra individer som kämpar för att överleva covid19. Om detta må ni berätta!

Citat:
Mer än tusen personer samlades på Sergels torg i Stockholm för att under onsdagen delta i Black lives matter-manifestationen. Men reaktionerna efter att polisen tillåtit demonstrationen ta plats mitt under coronatider lät inte vänta på sig.

– Jag förstår mycket väl att människor vill ge uttryck. Det är mycket känslor inbyggt i det här och det är högst förståeligt, sa Stefan Löfven.

– Vi är samtidigt inne i en pandemi som har krävt över 4 000 människors liv. När vi nu funderar på hur vi ska göra tillvaron lättare för människor så tycker jag att vi alla har en skyldighet att fundera: Är det här det rätta att göra nu?, sa Löfven.

-SVT Torsdag 04 Juni 2020
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stefan-lofven-om-demonstrationen-i-stockholm-hitta-ett-satt-som-inte-leder-till-okad-smittspridning
Senast redigerad av singularitet 2020-06-04 kl. 23:56.
Citera
2020-06-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, men den rätten kan behöva ta paus under en begränsad period, för att motverka pågående epidemi.

Det som däremot inte är acceptabelt, är att göra som Folkhälsomyndigheten har gjort. Folkhälsomyndigheten har inför mötesförbud på obestämd tid, utan att anstränga sig för att motverka epidemin som ligger bakom mötesförbudet. Det är ett fult beteende. När mötesförbudet infördes, så borde myndigheterna ha ett ansvar att snabbt kväsa epidemin, så att mötesförbudet kan hävas så fort som möjligt.

Ett mötesförbud på obestämd tid är en ful, och onödig, kränkning av folkets rättigheter.

Ja, det stämmer. Det är en mycket stor inskränkning i våra demokratiska, medborgerliga rättigheter:

Mötesfrihet är människors frihet att hålla möte och demonstration på allmän- eller avskild plats utan ingrepp från statsmakten. Mötesfrihet är tillsammans med organisationsfriheten och yttrandefriheten en förutsättning för folkets deltagande i demokratin. I Finland och Sverige liksom i de flesta demokratier är mötesfriheten skyddad i grundlagen.

Det är som du säger, mycket allvarligt att regeringen inte har bekämpat smittan snabbt, så att medborgarna kan återfå sin grundlagsskyddade mötesfrihet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6tesfrihet

Edit: Regeringen och FHM. Ingen av dem har gjort snabba åtgärder.
Citera
2020-06-04, 23:51
Medlem
Citat:
Räcker att det blir bättre. Mer motivering krävs inte.

Om smittrisken minskar med 85% så minskar smittspridningen i motsvarande mån. Inte särskilt svårt att klura ut.

Ja men det är säkert försumbart mot den totala smittspridningen ändå..
Citera
2020-06-04, 23:51
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Därav social distansering och begränsade kontakter o s v som ligger kvar.

Utomhus och med distansering är det svårt för smitta att spridas

Fullgod social distansering kommer inte inträffa förrän avsteg medför påföljd. Knappt då ens.
Nuvarande situation med lösa icke bindande rekommendationer räcker inte på långa vägar.

Resultatet bevittnar vi varje dag och kommer så göra så länge regeringen inte sätter ner foten.
Citera
2020-06-04, 23:52
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja men det är säkert försumbart mot den totala smittspridningen ändå..

Nu sitter du och bara säger emot.

Du vet att du har fel. Räcker så.
Citera
2020-06-04, 23:55
Medlem
Citat:
Nu sitter du och bara säger emot.

Du vet att du har fel. Räcker så.

stanna hemma när du är sjuk och socialdistansering är väldigt lätta och effektiva åtgärder att följa. Skyddsmask tillför inte så mycket mer, tyvärr.
Citera
2020-06-04, 23:56
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ser ut som att Regeringen idag kommer att ta bort reserestriktionerna inom Sverige.

Egentligen har Regeringen inget val eftersom alla politiker vill kunna åka till sina stugor i sommar. Finns ingen chans att egentligen stoppa någon som vill åka någonstans i Sverige. Speciellt med våra poliser som knäböjer inför folkmassorna.

Suck pust stön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in