2020-06-04, 23:00
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Hittade denna del av artikel i tråden:

Detta beskriver alltså hur det gick till när HD greps av polis. Jag tolkar det som: en narcissist blir förnedrad på värsta tänkbara sätt framför barn och grannar. Att bli offentligt bortgjord är det värsta dessa människor kan föreställa sig. Artikeln ska tydligen ha tagits bort av NA men citatet ligger kvar i tråden.

Fetade om Skriket: Ja alltså här funderar man vad det var för skrik som sköljde över villaidyllen ca 23.30 14/5-2018. Bullerplanket fångade det mesta men det nådde fram till några. Kanske var det inte LW som hördes där utan denna kryptiska varelse HD som släppte ut "the rage" och där vid det första tillfället tappade kontrollen och slog ihjäl sitt hatobjekt. Kanske att LW istället för att vika sig förnedrade HD framför SD och möjligtvis någon annan. Hon hade inte saknat ammunition. När man går tillbaks i tråden så ser man att andra deltagare också spekulerat kring att det kan ha varit fråga om ett mord som inte planerats som mord utan som en allvarlig markering mot LW för att få stopp på hennes korståg mot paret D och deras svinerier, kanske ett steg längre än den förmodade blåtiran som LW sminkade över 2017. Men när väl mordet är ett faktum så börjar det verkliga arbetet med planering och eliminering av diverse bevis. Detta lyckas man relativt väl med, man har även sjuk tur med fördröjningen av kroppens upptäckt, och därefter blir det SD som får gå med "mördarkepan" medans HD skyddas som ännu ett offer. Alla bitar faller på plats med slafsig förplanering, uselt val av mordplats osv. Men bevis har jag inte tyvärr.

Jag spekulerar att mordet var delvis planerat och delvis snabbt påkommet nära inpå då det ägde rum. Det stämmer med postaren MVs tidigare inlägg t ex med uppgifter om "viss planering" eller hur det nu var hen uttryckte sig. Hen verkar ju utifrån en del trådar ha viss insikt.

Med delvis planerat och delvis snabbt påkommet menar jag att paret D kan ha sett LW som ett bekymmer en längre tid och pratat om att hon måste försvinna för att de skulle kunna återta tronen som geocachkung- och drottning i Örebro, lekt med tanken, undersökt tillvägagångssätt (t ex genom att skapa flera konton på flashback och hänga i sådana här trådar), diskuterat scenarion och andra att peka ut mm men att när mordet väl ändå skedde så var det mer hastigt påkommet, därav val av plats trots riskerna med den platsen.

Kanske fick de bråttom pga att de var rädda att LW skulle avslöja något ofördelaktigt för deras USA-resa då de verkar patetiskt fanatiska i sin hobby? Ekonomiskt fiffel kring Geoturen? Där saknar vi ju ännu uppgifter då Honan6 blev nekad (kan någon journalist gräva här kanske?). Något kring HDs påtalade fuskande? Kanske blev HD så triggad av att LW raderade hennes fuskloggar att det rann över och planen sjösattes lite slafsigt? Kanske ställde HD ett ultimatum till SD inför den sk försoningresan?

Sedan är en annan tanke och spekulation att val av plats och om man betraktar den som riskabel eller säker utgår från GMs norm och perspektiv, inte vi andras. Många har diskuterat om att GM(s) kan vara grandios(a) eller narcissistisk(a), kanske gör man med en sådan personlighet en annan riskbedömning än vad vi andra skulle gjort? Har man annars t ex en manisk period om man lider av bipolaritet (se tidigare diskussion om HDs medicinering och spekuleringar i tråden om ev bipolaritet) kanske man upplever sig själv som oövervinnerlig och inte fattar att BP vid bullerplanket (sjuk ordlek?) borde innebära stora risker att bli upptäckt och att offret snabbt hittas? Eller, mest obehagligt så kanske man vet att man manipulerat rätt individer inom polisen så väl under så lång tid så att man vet att hon inte kommer att hittas förrän mycket bevisning gått till spillo (ursäkta för foliehatten angående den sista spekulationen).

Med tanke på SDs pellejönsande tidigare då han mötte Lassie i skogen osv så kanske man får fundera vad som är gemensamt med ev tilltänkt BP och faktisk BP, om faktiskt BP alltid varit den tilltänkta eller fick bli plan B osv. Var det ett genrep? Var det SD som agerade korkat på order av HD för att dra till sig blickarna? Var det den först tilltänkta mordplanen? Var det bara en märklig slump? <

Det vore intressant att veta hur mycket som ligger i slasken som skulle kunna ev kasta ljus på längre tids planering av paret D. Man undrar ju om man missat något när det till så hög grad verkar som att kvartetten SD, HD, SOA och JG samtliga döljer saker, raderar saker, drabbas av plötsliga minnesluckor, vägrar samarbeta och uppträder arrogant och buffligt med noll respekt för offret samtidigt som ingen av dem döms. Jag tror att någon av dem gjort det, troligtvis flera av dem tillsammans i någon form av samverkan. Mycket tragiskt om de kan geocacha vidare medan LW inte får någon upprättelse bara för att de lyckats radera bevis eller vägrar svara.
Citera
2020-06-04, 23:02
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Målet har kommit till Göta hovrätt idag.
Förhandling i hovrätten borde bli i höst.

Tack för att du delar med dig av informationen!
Citera
2020-06-04, 23:05
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hon visste väl att LW var försvunnen och sa "hoppas hon är död".
Det kommer väl från utredningsmaterialet om jag inte minns fel.

Som jag minns det så sa väl MT att hon var väldigt säker på när samtalet med HD ägde rum, eftersom att det skedde i samband med en av deras ronder som utfördes på ett specifikt sätt varje dag? Typ, något i stil med att det sades vid vagnen och den var bara framme vid morgonronden som alltid sker vid den och den tidpunkten, ungefär? Minns inte formulering så låt nu inte detta bli en trådsanning. Ett sådant minne gör ju MTs vittnesmål till ett väldigt starkt sådant.
Citera
2020-06-04, 23:10
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Hittade denna del av artikel i tråden:

Detta beskriver alltså hur det gick till när HD greps av polis. Jag tolkar det som: en narcissist blir förnedrad på värsta tänkbara sätt framför barn och grannar. Att bli offentligt bortgjord är det värsta dessa människor kan föreställa sig. Artikeln ska tydligen ha tagits bort av NA men citatet ligger kvar i tråden.

Fetade om Skriket: Ja alltså här funderar man vad det var för skrik som sköljde över villaidyllen ca 23.30 14/5-2018. Bullerplanket fångade det mesta men det nådde fram till några. Kanske var det inte LW som hördes där utan denna kryptiska varelse HD som släppte ut "the rage" och där vid det första tillfället tappade kontrollen och slog ihjäl sitt hatobjekt. Kanske att LW istället för att vika sig förnedrade HD framför SD och möjligtvis någon annan. Hon hade inte saknat ammunition. När man går tillbaks i tråden så ser man att andra deltagare också spekulerat kring att det kan ha varit fråga om ett mord som inte planerats som mord utan som en allvarlig markering mot LW för att få stopp på hennes korståg mot paret D och deras svinerier, kanske ett steg längre än den förmodade blåtiran som LW sminkade över 2017. Men när väl mordet är ett faktum så börjar det verkliga arbetet med planering och eliminering av diverse bevis. Detta lyckas man relativt väl med, man har även sjuk tur med fördröjningen av kroppens upptäckt, och därefter blir det SD som får gå med "mördarkepan" medans HD skyddas som ännu ett offer. Alla bitar faller på plats med slafsig förplanering, uselt val av mordplats osv. Men bevis har jag inte tyvärr.

Är det någon som minns ifall Dalaan hörde ett oavbrutet skrik eller två skrik? Skriket ska ju ha varit hemskt och t ex Fröken_Sverige har ju vittnat i tråden om hur fasansfullt ett skrik i dödsångest verkligen låter. Det vore därför intressant om det var ett enda skrik som hördes eller om det var två och ifall det senare, om skriken då lät likadana eller olika. Det skulle ju kunna vara så att HD ifall hon var med på BP skrek först av raseri och att LW skrek sedan pga det hemska våld de utsatte henne för. Ni som minns FUP bättre eller Dalaan får gärna påminna mig om hur det nu var med skriket.

Det där sista du skriver har jag också tänkt på alltmer. SD har från början varit väldigt effektiv i att dra till sig blickarna och verka makaber. Kanske en del i planen? Skapa förvirring? Söndra och härska i tråden? Fördela misstankar och roller och skuld mellan flera så att ingen blir dömd? En solklar GM men som har typ alibi, en psykiskt omöjlig GM som ingen därför granskar så noga och har kunnat komma undan?
Citera
2020-06-04, 23:37
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Är det någon som minns ifall Dalaan hörde ett oavbrutet skrik eller två skrik? Skriket ska ju ha varit hemskt och t ex Fröken_Sverige har ju vittnat i tråden om hur fasansfullt ett skrik i dödsångest verkligen låter. Det vore därför intressant om det var ett enda skrik som hördes eller om det var två och ifall det senare, om skriken då lät likadana eller olika. Det skulle ju kunna vara så att HD ifall hon var med på BP skrek först av raseri och att LW skrek sedan pga det hemska våld de utsatte henne för. Ni som minns FUP bättre eller Dalaan får gärna påminna mig om hur det nu var med skriket.

Det där sista du skriver har jag också tänkt på alltmer. SD har från början varit väldigt effektiv i att dra till sig blickarna och verka makaber. Kanske en del i planen? Skapa förvirring? Söndra och härska i tråden? Fördela misstankar och roller och skuld mellan flera så att ingen blir dömd? En solklar GM men som har typ alibi, en psykiskt omöjlig GM som ingen därför granskar så noga och har kunnat komma undan?
Idag har jag lyssnat på Dalaan.
De hörde 10-20 skrik, varje skrik varade en stund, sen blev det tyst kanske ett par sekunder. Sen ett nytt skrik.
Från YT, del 30.
Citera
2020-06-04, 23:50
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Idag har jag lyssnat på Dalaan.
De hörde 10-20 skrik, varje skrik varade en stund, sen blev det tyst kanske ett par sekunder. Sen ett nytt skrik.
Från YT, del 30.

Tack för svar! Lät skriken som om de kom från samma person?

Måste hursomhelst varit fasansfullt att höra. Stämmer kanske då med antalet slag som man menar att hon fick utstå? 17 slag och stackaren skrek för varje gång GM(s) höjde vapnet?

Den eller de som begått mordet måste verkligen vara sjuk. Vad man än tycker om en annan människa finns det hundra andra sätt att lösa en konflikt än att ta livet av någon och dessutom med så mycket våld och ev utdraget som 17 slag eller mer. Är man kapabel till att plåga en annan människa så skoningslöst så måste man hata offret genom ett länge ackumulerat hat och vara i total avsaknad av empatisk förmåga. Något som jag tänker borde utesluta många som GMs.

En sak som jag ofta hakat upp mig på är att ifall paret D anser sig vara oskyldiga så borde en normal reaktion varit att de liksom grannar i Nya Hjärsta varit livrädda för att det går en sådan sjuk våldsam mördare lös i området där de själva bor. Men trots att en kvinna de kände väl och hade många gemensamma bekanta med har mördats (med övervåld i deras eget kvarter där de bor med sina tonårsdöttrar) så verkar de bete sig som om hela livet vore en fest fr o m att LW försvinner. Det är ett märkligt beteende.
Citera
2020-06-05, 00:33
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena

Ja vem vet, här blir det spekulationer med ganska tunn faktabas men jag tycker inte att det är omöjligt att gissa på att SD fått ta på sig skulden pga att det ändå är han som hade förhållandet med LW och fick in henne i hela skiten med geocaching och in mitt i paret Ds liv. Kanske hans ide att HD skulle vara där vid planket det också, om hon nu var det. Efter att SOA eventuellt informerats så blir det helt enkelt SD som får bära hundhuvudet och det kanske för tillfället passar honom väl att folk nu är än mer rädda för den som "alla vet" är mördaren. Det är ju honom indicierna pekar mot dessutom. Kan bli tufft i längden men han har inte varit ute i friheten mer än ett par månader än så länge och kanske inte insett vad som väntar.
Eller så är det han som är mördaren och han var ensam där vid planket, det är fortfarande även för mig ett väldigt troligt scenario. Kommer dock inte avskriva HD innan bevis presenterats som kan rentvå henne men det är osannolikt att något sådant kommer fram. Antagligen får vi aldrig veta säkert om SD var ensam eller hade sällskap. Det ska till att någon veknar och erkänner, jag tror inte det kommer ske.

När det gäller teorin om att mord ej var planerat så vore det intressant att se en granskning av vad som kan anses vara tecken på att en mordplan existerat över huvud taget. Som jag ser det är mycket av det som spekulerats kring inte klara tecken på planering utan har försökts passa in i efterhand när mordet är ett fullbordat faktum. Det enda jag kommer på just nu är att LW luras till platsen, att mördaren/mördarna inte har mobiler med sig och likheterna mellan fredagsnatten och måndagsnatten men det kan ju passa in på teorin om en väldigt skarp varning också. Någon som har några fler punkter? Allt cyklande och joxande av SD kanske inte ens var en del av någon planering trots allt som spekulerats kring dessa aktiviteter.
Citera
2020-06-05, 00:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon säger också att HD var hennes bästa sjuksköterska. En sjukskrivning är något som skulle kunna drabba även MT, och i MT:s uppgifter ingick olika administrativa sysslor. - Naturligtvis ljuger inte MT för att "slippa henne"; en mer långsökt hypotes får man leta länge efter.

Så varför tror du att hon ljuger och försöker
kasta misstankar på HD?
Citera
2020-06-05, 00:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ännu ett patetiskt försök att förvilla och ljuga sig fram.
Ingen har problem med hörseln, SD sa krogen och ljög vid senare tillfälle, enkelt. Det är inte rimligt alls att tro att han kom från skogen och det blir inte rimligt för att du påstår att det är rimligt.. SD ljög där helt enkelt precis som han har ljugit om i stort sett allt annat i denna utredning. De släppte det hela för att det inte är ett brott att vara så konstig som SD måste ha sett ut att vara den natten. Men inget brott hade begåtts och poliserna tänkte nog att den muppen bara behövde åka hem och sova ut ordentligt. Kanske hade de rätt i det dessutom, med långvarig stabil nattsömn för alla inblandade kanske mordet aldrig utförts men det är inte helt säkert. Inte lika säkert som det andra jag skrev om i detta inlägg

Han var ju ute för att kolla burkar så det är väl
visst rimligt att tro att han kom från skogen!
Citera
2020-06-05, 00:57
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
I flera förhör under rättegången berättar ju SD att när HD och SOA kom hem till Folktorp efter HD:s förhör på lördagen berättar de att de har fått information i polishuset om att Lena är hittad. MEN INGEN har berättat det för dem. De åker då motorvägen mot Hjärsta och de svänger även upp i området (alltså i nya Hjärsta) vid planket, då visste de att det var Lena man hittat. Men detta är helt raderat ur HD och SOA:s minne. De åkte bara förbi polisbuss och avspärrning vid motorvägen utan att ens prata om detta. Obs notera att de inte åkte den normala vägen via USÖ, Bern Arena osv. Till sommarstugan. De valde omvägen via motorvägen där man ser bullerplanket och svängde upp i Hjärsta till mordplatsen. DÅ MÅSTE MAN VETA VAR KROPPEN FINNS

Det verkar ju väldigt troligt att det är minst 3 personer som vet om hur och var LW mördats vid detta tillfälle, SD, HD och SOA. Mycket bra att du tar upp denna lilla biltur för som alltid så blir det svårare och svårare att synka lögnerna ju fler som är inblandade. SOA har antagligen inte preparerat på samma sätt som SD och HD, även om HD inte klarar förhören särskilt bra hon heller. SD avslöjas också med många lögner och "felaktiga minnen" då han ändå till skillnad från HD försöker svara på allt(?) och jag tycker att det mesta tyder på slafsig, ostrukturerad och bristfällig planering som då kan bero på att mordet inte var planerat alls. Ändå har man lyckats med de tunga tekniska bitarna som mordvapen, blodiga kläder, brottsplats, vittnen osv och nu ser det hela mer proffsigt ut än det egentligen var. Ett par medelmåttiga uppblåsta svenssons som gett sig in på något de inte kan hantera.....men ändå lyckats...än så länge
Citera
2020-06-05, 01:04
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du försöker ursäkta med att det kan vara missförstånd i morgonbestyren som brukar vara hektiska på vårdavdelningar. Det är ingen bra egenskap för en chef, (såsom jag läst att hon är).

Så du tror att "pappan" som omtalas är LWs
pappa? Har du.sett någonstans att han har
ringt till någon och frågat efter LW? Han visste
ju inte ens om att de hade en affär så
varför skulle han ringa till SD?
Citera
2020-06-05, 01:04
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så varför tror du att hon ljuger och försöker
kasta misstankar på HD?

Hon ljuger inte alls över huvud taget, tramsigt försök av dig att vilseleda. MT kastar misstankar på HD det är korrekt men det är för att HD låtit glappkäften gå där när hon inte borde. Om hon endast informerats om mordet men inte deltagit kan man tänka sig att hon är i något slags chocktillstånd och dessutom kommer till jobbet utan att ha sovit en enda sekund.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Han var ju ute för att kolla burkar så det är väl
visst rimligt att tro att han kom från skogen!
Nej han var inte ute för att kolla burkar, han var ute för att lura LW till mötesplatsen. Vad han sedan planerat att göra är ännu okänt. Att han ljög för polisen om att han varit på krogen är inget konstigt eller avvikande, SD ljuger mer eller mindre konstant för vem som helst, när som helst och om vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in