2020-06-04, 23:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vilken nytta har Sverige haft av Folkhälsomyndigheten? Istället för Folkhälsomyndigheten, så kan man återuppbygga Smittskyddsinstitutet från grunden.

Exakt vad jag har sagt. Återuppbygg det. Dock inte med folket från FHM.

En hel myndighet (FHM) med hundratals anställda, många med höga löner. Vad gör de när den största epidemin hittills under vår livstid utbryter? Ingenting.
Vi behöver inte en hel myndighet för att få veta att vi ska göra ingenting.
Citera
2020-06-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag skulle önska att frågan helst besvarades av ansvariga personer men som vanligt gör det inte det, utan dessa frågor blir hängande i luften. Liksom frågan vem som tar ansvar, i det fall dessa lyfta rese-restriktioner nu skulle leda till en smittexplosion.

En annan fråga jag har är hur de förberett vården nu i sommar, för det fall att det blir ett oönskat smittoutbrott i småorter. Att säga att "vården kommer få stöd", är ganska vagt i mina öron.

Min enda förhoppning står till att smittan kommer spridas sämre pga årstiden. Men jag anser att det är ett högt spel av ansvariga, att förlita sig på det. Nåväl, den som lever får se.

99,5% i denna pandemi stannar hemma om man hostar och är sjuk. Dessutom bygger 'strategin' på ett slags grupptryck, d v s att sitter en person på en uteservering och hostar kommer garanterat fler personer att reagera och säga till den att gå därifrån. Jag skulle i varje fall göra det.
Citera
2020-06-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Stackars Tegnell som känner sig som en slagpåse:

"Anders Tegnells markering: Känner mig som en slagpåse"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3WamK/anders-tegnells-markering-kanner-mig-som-en-slagpase

Är man chef så skall man nog kunna tåla att vara slagpåse och speciellt när man är högsta epidemiolog hönset i Sverige

Var ju skönt svar av han och han sa att han inte hade problem att vara det heller=)

Reporter;Do you feel like Sweden has become a global punchbag?,,,,,,,,,,,,,and that your strategy has been misunderstod?

Tegnell:Maybee, sometimes i feel like a personal punchbag,but it is okey i can live with it...
Citera
2020-06-04, 23:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Listan är lång och skrämmande vilka konsekvenser de som smittas med Covid19 kan drabbas av. Ändå så släpper Sverige detta virus vind för våg. Jag förstår inte hur de tänker? Har de inte informerats om riskerna? Varför gör inte våra politiker något??

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-long-term-health-disease-covid-19-lungs-heart-brain-a9546671.html

Har jag undrat länge.
Citera
2020-06-04, 23:25
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Där har du ett problem ja.
I dagens Sverige kan man öppet bryta mot lagar och bestämmelser utan att straffas, utan att ens gripas. Polisen ser på otillåtna folkmängder utan att ingripa. Utan att ens försöka gripa och lagföra någon. Bara ett ex.

En gråtande polis som knäböjer inför lagbrytare. Jämför det med det här. Brasilianska Bope.

https://m.youtube.com/watch?v=xjFwSlKkdpA

Förlåt Jag vet att BOPE är grymma men videon du länkade fick mig att skratta eftersom det först var en kvinnlig BOPE som berättade hur de ordnar fotbollsmatcher osv i favelas. Sedan visade de när polisen höll en minikonsert med trumpeter, och till sist barn som fick ansiktsmålningar Visade inte direkt vilka hårdingar BOPE är och jag hade förväntat mig lite action. De skuggboxades i början iaf!

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Man kan undra på vilka meriter Anders Tegnell skulle bli världsstjärna. Jag tror, och hoppas, att Jimmie Åkesson kommer att ha fel; väldigt mycket fel.

Flera i tråden har nämnt det där om att Åkesson tycker Tegnell är en rockstjärna, men de verkar inte veta eller utelämna att han sa det i stil med att "Tegnell är en rockstjärna, MEN han är ingen lysande kommunikatör och jag är tveksam om detta är rätt taktik."
Citera
2020-06-04, 23:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
https://platz.se/coronavirus/

Bara titta på antal IVA och antal på sjukhus. Om man inte behöver syrgas så lär man inte bli inlagd.

Tidig stor sammanställning från kina visade på att 53% behövde syrgas som drabbats av Covid-19

Jo jag misstänkte att det var något skumt med siffrorna.
Citera
2020-06-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Frågan kvartstår. Varför inte både använda munskydd och hålla avstånd?

Varför inte minimera smittspridningen så mycket det går när det krävs så enkla medel?

Är du så jäkla fåfäng att du potentiellt hellre har döda människor på ditt samvete än bär munskydd? Speciellt om du beaktar att 40% av dom smittade är asymptomatiska och du kan vara en av dom.

Känns aaaningen omoget...

Ta och läs Björn Olsens bok tex där tar han upp nackdelar med munskydd...

Sen kommer socialdistansering ta han om det där ändå så är faktiskt inte så mycket att gnälla på.
Citera
2020-06-04, 23:27
Medlem
Rekordmånga nya fall av covid-19 i Västra Götaland

Vid dagens presskonferens konstaterade statsepidemiolog Anders Tegnell att antalet bekräftade fall ökat under de senaste dagarna. Ökningen gäller personer som inte är vård- och omsorgspersonal. Vad den beror på är dock oklart.

– En stor del av ökningen kommer från Västra Götalandsregionen. Vi har en dialog med dem för att försöka förstå vad det beror på, säger Anders Tegnell.

Men de har larmat redan förra veckan:

Förra veckan larmade Sahlgrenskas ledning om en oroande utveckling vad gäller kurvan över andelen nyinskrivna covid-19-patienter i Göteborg.

Sedan den 1 juni har 841 nya fall bekräftats .

Precis som vissa av oss här fruktade har Gbg-regionen drabbats hårt efter Sthlm. Hoppas det går ned snart igen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/kraftig-okning-av-antalet-covid-19-fall-i-vastra-gotalandsregionen/
Citera
2020-06-04, 23:28
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
11.2% i Madrid regionen och 1/3 upplevde inte ens symptom.
Blir allt mer övertygad om att immuniteten i Stockholm betydligt högre än 7.2% iallafall. Tror genuint att det är en faktor till att antalet inom vården har minskat.

Ja, det är svårt att komma på någon annan orsak än just det.
Citera
2020-06-04, 23:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror att användaren och jag också mer invänder mot det kloka i att samlas i folkmängder, att polisen tolererar det än mot demonstrerandet i sig.

Som jag förstått det ”tolererar” INTE polisen folksamlingar över 50 pers och har upplöst flera demonstrationer. Precis som det ska funka. Att demonstranterna fått rätt att demonstrera från början är också helt rätt enligt lagen.
Citera
2020-06-04, 23:31
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
99,5% i denna pandemi stannar hemma om man hostar och är sjuk. Dessutom bygger 'strategin' på ett slags grupptryck, d v s att sitter en person på en uteservering och hostar kommer garanterat fler personer att reagera och säga till den att gå därifrån. Jag skulle i varje fall göra det.

Problemet är att 40% av dom sjuka är asymptomatiska och har ingen aning om att dom är sjuka.

Att säga åt dom snoriga 60% att stanna hemma är som att vrida av tillvattnet med 60% när du har en vattenläcka i huset...

Inte så smart och långt ifrån tillräckligt...
Citera
2020-06-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Haha ja precis, vad fan har det hänt med nutidens folk? Så pinsamma...

Han sa att han inte hade några problem att va en punchbag heller
så ja vad har hänt med nutidens folk som gnäller och grinar över saker som inte ens har inträffat=) så vem faan är pinsam, inte tegnell iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in