2020-06-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sverige skämmer ut sig igen!

Ansedda affärsmagasinet Forbes visar upp Sverige som ett skräckexempel på hur man inte ska göra!

Hur länge till ska Anders Tegnell få svärta ner Sverigebilden?

A Warning From Sweden

källa Forbes

Han kan ju inte svara på något annat sätt på frågan han fick av EKOT och företrädare i alla andra länder hade svarat precis likadant annars ljuger dom . För det finns förbättringspotential i alla länder.
Citera
2020-06-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
för att du eller nån annan sa man skulle använda både och. Det stog inget om effekterna av det i artikeln.

sen finns det gott om artiklar som tar upp nackdelarna med skyddsmask, ska man helt ignorera dom?

Sen om FHM dom har rekommenderat socialdistansering som artikeln klart och tydligt säger är lika bra som munskydd ,om man nu klarar av att hålla sig på ett avstånd av hela 3feet 92cm.

Så alla nu ni som håller på gnäller om skyddsmask kan ju pusha för att folk ska håll armlängdsavstånd istället, för det har samma effekt.

Absolut, det är lätt att hålla avstånd i Stockholms tunnelbana...
Citera
2020-06-04, 22:57
Medlem
Spanien ny studie som bekräftar tidigare:
Endast 5% av 63 000 personer har utvecklat antikroppar. (Källa: Expressen)

Resultatet från de nya testerna indikerar också att en tredjedel av de som smittats av coronaviruset inte utvecklar några symtom alls.

Med det här antalet asymptomatiska fall måste vi följa rekommendationerna för personlig hygien och social distansering.

Idag säger Löfven:
De som inte upplever att de har några symptom kan resa. Smart kille.
Citera
2020-06-04, 22:57
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Sluta var dryg, det är onödigt.

Det du citerar (varför länkar du inte? Onödigt svårt att kolla upp det när du inte länkar) gällde de första restriktionerna, att inte resa alls. Det var i ett tidigt skede när viruset främst fanns i Stockholm. Då var skälet främst att stoppa smittspridning till andra delar av Sverige.

1-2 timmar tillkom senare, mitten på maj, med den uttryckliga motiveringen kring dimensionering av sjukvård. Smittspridning är också en anledning, därav mitt ordval att smittspridningen inte var primär, men likväl en del. Läs mer på https://www.dn.se/nyheter/sverige/socialstyrelsen-bast-att-undvika-att-resa/ så förstår du.
Ber om ursäkt för tonläget. Men jag tycker din invändning var märklig.

Källa: under rubriken "Information till resenärer"
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Men då är vi ju rätt eniga? Så jag förstår inte varför du invände från början?
Det jag reagerade mot var ju att Damberg sa att resandet inte är viktigt för smittspridningen. Jag har aldrig påstått att det var "främsta skälet".
Citera
2020-06-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Reuters rapporterar idag att Sverige öppnar upp för resor trots att smittspridningen ökar. Riktig smart åtgärd.

Sweden to ease travel curbs despite signs of rising coronavirus infections

källa reuters

Anledningen till att det upptäcks fler covid fall sista tiden är att det testas mkt mer, såväl inom vården som privat och bland företag.

Många av dessa känner sig inte ens sjuka eller har milda symptom. De som upptäcks nu kommer till stor del från gruppen 'mörkertal'.
Sverige har ju varit dåliga på att testa, men nu verkar det bli en bättre
Citera
2020-06-04, 23:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har väntat på att regeringen äntligen ska offra Anders Tegnell. Det skulle vara underbart att se regeringen kasta Anders Tegnell "under bussen". Anders Tegnell har förtjänat att stå ensam med skammen.

Men varför dröjer regeringen med att offra Anders Tegnell? Vad har Anders Tegnell gjort för att förtjäna regeringens beskydd? Vill regeringen följa med Anders Tegnell ner i avgrunden?
Regeringen kan väl ändå inte avskeda enskilda tjänstemän (hoppas jag)?
Däremot tycker jag man ska kicka hans chef.
Citera
2020-06-04, 23:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Ingen har blivit mördad i Sverige och så vitt jag vet så är inte Sverige en delstat som tillhör USA.
Tror knappast att folk hade gått ut och demonstrerat om en stackare hade blivit mördad av polisen i Albanien eller i Bulgarien, men det säger ganska mycket om hur mycket IQ nivåerna har sjunkit hos folk. Det är bara att beklaga att ni har rösträtt! Och förresten vi har 3000 nya corona fall senaste 48 timmarna riktigt smart att hundratals människor kramas och går tillsammans i demonstrationståg!!

Känner typ ingen som ens varit i Albanien eller Bulgarien men däremot känner jag väldigt många som har starka band till USA på olika sätt så tycker inte alls det är något konstigt att man känner någon form av delaktighet med det som händer där.

Med det sagt håller jag helt med om att det absolut inte är lämpligt att samlas i större grupper under rådande omständigheter.
Citera
2020-06-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Hostar man och är sjuk ska man definitivt inte åka iväg på semester.

Vem kommer att kontrollera om ett antal personer hostar mitt ibland horderna av andra turister på bussar och tåg? Kommer någon att avvisa just dessa hostande personer, eller kommer de att få sitta kvar i en fullsatt vagn på x2000 t.ex.?
Citera
2020-06-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vem kommer att kontrollera om ett antal personer hostar mitt ibland horderna av andra turister på bussar och tåg? Kommer någon att avvisa just dessa hostande personer, eller kommer de att få sitta kvar i en fullsatt vagn på x2000 t.ex.?

Jag tror du kan svara på den frågan själv
Citera
2020-06-04, 23:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
ikväll tickade platz.se upp till 4601 döda totalt i Sverige. Men det verkar fortfarande som om FHM på något sätt trycker ned siffrorna, jag tror inte riktigt att det är regionerna som inte rapporterar, för då skulle ju samma konstiga siffror drabba platz.se

Normalt skall det gå över 4600 i morgon även officiellt. Skall vi gissa på att man lägger ut bara 20 nya döda och hamnar på 4582 döda totalt. Vad är det som pågår, har allt i Sverige blivit fejk?

Du är trådens mästare på att medvetet (?) missförstå hur olika statistikkällor samlar in data. FHM har ingen algoritm som bevakar regioners rapporteringar utan de baserar sina uppgifter på den byråkratiska vägen istället för media/pressreleaser. Dessutom uppdaterar dem en gång per dag medan andra läser av löpande. Olika regioner har olika tider då de bryter sitt dygn för sina uppgifter i pressreleaser.

Så fortsätt att hojta om din mörkning du, eller kom in i matchen.
Citera
2020-06-04, 23:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den som vill protestera mot Folkhälsomyndigheten kanske undviker att samla stora mängder folk under pågående epidemi. Det skulle motverka budskapet att anordna sammankomster med många deltagare. Våldsvänstern har inte samma problem.
t.

Precis som jag skrivit tycker även jag att det är olämpligt att samlas i större grupper under rådande omständigheter.

Men det var inte det jag svarade på. Det är bara trams att klanka ner på att någon demonstrerar för något man själv inte brinner för. Det är helt fritt fram för dig eller någon annan att demonstrera mot FHM eller AT eller jadijadi om du känner för det. Den rätten är väl ändå värd att försvara?
Citera
2020-06-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag tror du kan svara på den frågan själv

Jag skulle önska att frågan helst besvarades av ansvariga personer men som vanligt gör det inte det, utan dessa frågor blir hängande i luften. Liksom frågan vem som tar ansvar, i det fall dessa lyfta rese-restriktioner nu skulle leda till en smittexplosion.

En annan fråga jag har är hur de förberett vården nu i sommar, för det fall att det blir ett oönskat smittoutbrott i småorter. Att säga att "vården kommer få stöd", är ganska vagt i mina öron.

Min enda förhoppning står till att smittan kommer spridas sämre pga årstiden. Men jag anser att det är ett högt spel av ansvariga, att förlita sig på det. Nåväl, den som lever får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in