2020-06-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Löfvén
- Vi såg det inte komma

Hahaha

Vi har varit naiva

Också kanske?
Citera
2020-06-04, 22:07
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jo men expertmyndigheten ska väl bedöma inom sitt verksamhetsområde och uppdrag? Det är väl regeringen som sedan gör andra överväganden?

I teorin ska det nog vara så.
I verkligheten är FHM bara regimens redskap. Vad de kommer med är det de ska komma med. De lyder bara order.
Citera
2020-06-04, 22:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Allas lika värde = en svart knarklangare är typ 10x mer värd än din vita mormor..

Så resonerar den svenska demonstranten.

Ja, var är demonstrationerna till stöd för Wilma?

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Anders Tegnell som är ansvarig. Samtliga skulle suttit i karantän vid hemkomst men det ville inte Anders Tegnell.

Precis. Sa jag omedelbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det är väl samma slags folk som nu samlas i tusental och demonstrerar och smittar varandra som tog in smittan på äldreboende också.

Exakt.
Citera
2020-06-04, 22:10
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Intressant läsning i dag. Fransmännen stal även skyddsmaterialet som vi skulle ha i Sverige. Jag läste att Tyskarna gjorde på likande sätt fast inte lika svinigt beteende som Fransmännen. Dax att bojkotta allt från Frankrike och Tyskland.

Flera miljoner skyddsmasker som det svenska företaget Mölnlycke Health Care hade importerat från Kina stoppades i Frankrike den 5 mars. Richard Towney var Mölnlyckes VD under den här perioden.​
– När du hade förväntat dig att EU skulle vara solidariskt och att vi skulle stötta varann så blev alla väldigt nationalistiska och gränserna stängdes helt, säger han i Ekonomibyrån.

Munskydden skulle skickas vidare till Italien och Spanien från Frankrike. Det här var perioden när spridningen var som värst i Italien. Men Frankrike införde bara ett par dagar tidigare en regel om att landet har rätt att beslagta produkter inom landet som kan användas i kampen mot coronaviruset. ​

– Det var illa när Kina gjorde det, men den kinesiska regeringen skickade iallafall ett tackbrev till mig för att de använde våra lager av munskydd. Jag väntar fortfarande på ett tackbrev från Frankrike. ​

Hur reagerade du på det då?​

– Det var faktiskt en ögonöppnare för mig. Jag blev helt överrumplad och chockad över hur Frankrike agerade. Jag trodde aldrig att det skulle kunna hända i Europa.

”Hamnar i en svår situation”

Vad drar ni för slutsatser av det här inför kommande kriser? Kommer det vara möjligt att distribuera era produkter framöver?​

– Jag tror att vi kommer hamna i en svår position. Vi tittar redan nu på hur vi kan tillverka mer lokalt, så att vi kan upprätthålla våra leveranser. Med det är en otrolig utmaning med de här stängda gränserna.​

Betyder det att ni inte kommer vara lika globaliserade som förrut?​

– Ja, det betyder det absolut.

Se ”Ekonomibyrån”, Köp svenskt” i , på SVT play och i SVT2 kl.22.10.
Citera
2020-06-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I Aktuellt säger Damberg (med hänvisning till FHM) att resande i sig inte driver smittspridning.

Kan någon påminna mig.
Har jag drömt att det nyss var MYCKET VIKTIGT att vi inte reste längre än 1-2 timmar?

Har att göra med att man ville ha koll på att folk håller sig nära sin hemregion om man insjuknar så att man snabbt kunde ta sig hem.

De regioner som nu förväntas få många gäster, t ex Gotland kommer att få förstärkt sjukvård under sommaren
Citera
2020-06-04, 22:11
Medlem
Citat:
Vilket ju togs upp här i tråden som en potentiell risk LÅNGT innan här i tråden när alarmisterna förespråkade obligatorisk munskydd för alla.

Normal får man inte bära maskeradutrustning i stan. Men Corona-munskydd ger ju ett ypperligt tillfälle för alla dessa som inte vill visa sitt nylle.

När man påpekade detta då fick man veta att de i Kina (minsann) redan hade infört ett ansiktsigenkänningsprogram - så det var ingen fara.

Maskeringsförbud gäller bara demonstranter. Vill du klä ut dig till Fantomen går det bra.
Citera
2020-06-04, 22:12
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Restriktionen borde istället ha varit: Inte längre än 25 minuter - för att Stockholms centrum hade sluppit vissa demonstrerande förortselement.

Uppenbarligen har vissa svårt att förstå svenska och trots att Tegnell har upprepat "håll avstånd", "inte fler än 50" nu i ett par månader så fattar en del ändå inte.

Och sen undrar man varför det blev så fel i äldreomsorgen.

Folk fattar inte. Oavsett om man skulle rita, skriva, tolka - you name it!

Massan gör som de styrande gör, inte som de säger. Signalpolitik.
Hårda restriktioner får folk att fatta att det är allvar.
Mesiga "rekommendationer" o.dyl. gör att medelsvensson tar det med en klackspark.
Citera
2020-06-04, 22:12
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/kvallsposten/john-21-overlevde-corona-nu-lar-han-sig-att-ga-igen/

21 år! Men överviktig och av en mörkare ras (D-vitaminbrist p.g.a. den mörkare huden?). Läskigt hur eller hur, man tänker sig ju att ens unga barn ska vara säkra för det här!
Citera
2020-06-04, 22:14
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Och Sveriges statsepidemiolog har aktivt argumenterat emot munskydd,

även till äldrevårdspersonal.

Fan va han har skämt ut sig.

EDIT: ändrade till munskydd

En pre-/asymptomatisk KAN INTE stanna hemma när den är sjuk,

för den känner sig inte sjuk.

DÄRFÖR hjälper munskydd hos befolkningen mot Covid-19 smittspridning.

Och ändå verkar ingen journalist säga emot våran statsepidemiolog och ställa honom mot väggen!
Citera
2020-06-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Artikeln nämnde att munskydd minskar risken för smitta med över 80%.

Varför pratar du om annat?

Förstår du inte ämnet?

Kanske sådana som dig som Tegnell pratar om när han påstår att munskydd är komplicerat?

för att du eller nån annan sa man skulle använda både och. Det stog inget om effekterna av det i artikeln.

sen finns det gott om artiklar som tar upp nackdelarna med skyddsmask, ska man helt ignorera dom?

Sen om FHM dom har rekommenderat socialdistansering som artikeln klart och tydligt säger är lika bra som munskydd ,om man nu klarar av att hålla sig på ett avstånd av hela 3feet 92cm.

Så alla nu ni som håller på gnäller om skyddsmask kan ju pusha för att folk ska håll armlängdsavstånd istället, för det har samma effekt.
Citera
2020-06-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hahaha

Vi har varit naiva

Också kanske?
Fy fan va Tegnell kommer harkla Löfvén kommer inte få fram något och Johan Carlsson kommer rycka konstans med mungipan när dom blir pressade av mediakåren hösten 2020.
Citera
2020-06-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det står serious/critical 2143, det har legat runt 300 innan. Vilka siffror kan man lita på?

Uppenbart felaktiga siffra, låter helt orimligt att 1800 nya personer får avancerad vård/IVA-vård på ett dygn. Sverige har inte ens så många platser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in