2020-06-04, 20:23
Medlem
Slettsnokens avatar
Jeg tror de har hatt familieråd hvor morens ønske om skilsmisse ble diskutert.

Her har trolig TH lagt frem realitetene etter at AE har ytret ønske om sin del av formuen, kanskje også snakket om å kontakte advokat.

For å få råd til å kjøpe ut AE, måtte selskapet lide stort tap, og det ville gå utover familiens samlede inntekt, formue og arv.

Det er ikke utenkelig at AE’s angivelige utroskap og mulig alkoholisme er noe TH har tatt opp for å få mer sympati fra barna.

Det ble trolig drøftet ulike løsninger, og jeg tror planen om å bli kvitt henne pågikk lenge.

Det høres helt vilt ut, men ordlyden i brevet synes jeg tyder på at ting ikke er A4 i denne familien, noe som også preger hele denne saken.

At noen kan få seg til å drepe «sin kjærlige mor», er det mange eksempler på, bl.a. Orderudsaken som nevnt her.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-06-04 kl. 20:25. Anledning: Precisering
Citera
2020-06-04, 20:23
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Ja, du kan ha rett i at begge forholdene «slo inn». I så tilfelle var det hyggelig av politiet å benevne dette som litt pjusk i steden for full

Ja, ikke sant, og istedenfor går Holden ut og påstår at de ordla seg slik for å latterliggjøre TH og gi uttrykk for at de ikke trodde han var så dårlig som det ble gitt utrykk for av advokaten.

Jeg får inntrykket av at det var slik forsvarerne sa, at ingen av dem hadde vært i kontakt med TH den dagen før avhøret, han møtte beruset, det ble bemerket tidlig av andre ansatte hos Kripos, advokaten ble gjort oppmerksom, møtte TH og skjønte selv at han ikke kunne møte til avhør slik, og avbrøt før det hele kom i gang.

Og TH ble kjørt tilbake til jobb, etter eget ønske. For han har nok vært på jobb slik mange, maaaange ganger før. No problem, liksom.
Citera
2020-06-04, 20:29
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
TH ble bedt om å forklare hvem som kunne ha et hevnmotiv. Det sier seg selv at en milljardær kan ha fått mange fiender i årenes løp.
Uansett så vil det alltid bli mange ord hvis man skal forklare et hevnmotiv - og finnes det mange kandidater så blir det desto flere ord.

Jeg visste at du ville vri ordet "destruktivt" dit du gjorde, men du kan aldri gå bort fra at justismord er destruktivt.

Eidsivating lagmannsrett har sagt at det ikke finnes skjellig grunn til mistanke, og derfor er det svært uansvarlig at politiet bruker media med å gå så hardt fram mot den mistenkte.
Det gagner ikke saken hvis den mistenkte (eller andre pårørende) begår selvmord.
Dette er svært kritikkverdig!

Hvis politiet skal gå så hardt ut mot den mistenkte, så må de ha nok til fengsling, slik at den mistenkte kan beskyttes mot seg selv.

Det er ikke bare den skyldige som begår selvmord.
Mennesker kan bli drevet til vanvidd, og deretter bli destruktiv. Derfor mener jeg Holden gjør en god jobb. Politiet ødelegger for sin egen sak, når de går frem på denne måten. Det er viktig at politiet opprettholder tillit ift den siktede, og da passer det dårlig å opptre så provoserende som de faktisk gjør. Det er stigmatiserende det som lekkes til mediene, og ingen i familien blir gitt muligheten til å forklare seg - inntil "brevet" ble publisert igår. Saken føres i offentligheten og fremstår som et sirkus, og det er ikke en rettsstat verdig.
Uverdighet leder til destruktivitet!

Politiet vurderer THs tilstand som "litt pjusk", det forteller veldig mye om politiets vurderingsevne i forhold til hva mediasirkuset kan medføre, og det kan derfor ikke tolkes som annet enn total ansvarsfraskrivelse fra politiets side.

Hvis ikke Holdens ord "det er ikke som dere tror", betyr noe helt konkret, så er dette en politiskandaler uten sidestykke i norsk historie.
Hvordan er du så sikker på kildene til lekkasjene? Det blir nesten umulig for meg å debatere noe hvor ditt utgangspunkt er at en person skal drapsiktes, uten få såre følelser. Mener ikke å være flåsete, men du må sammenligne med andre alvorlige siktelser og politiets metodikk. Det er helt hinsides all fornuftig logisk tankegang at TH ikke har en rolle i dette og politiet gikk langt i å "jatte med" TH på hans hypoteser. At slike avhør har produsert papirer er jeg ikke i tvil om, men det er neppe et argument for at han har vist gode samarbeidsevner. Han beviser det motsatte hver dag og det kan du ikke snakke vekk.
Citera
2020-06-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
NRKs krimkommentator skriver blant annet dette i kveld:

Sentrale kilder hevder fortsatt med styrke at siktelsen mot ektemannen står seg. «Det er mer sannsynlig med en tiltale enn med en henleggelse», blir det sagt fra personer som kjenner sakens innhold.

Når TH nekter avhør, kan etterforskerne jobbe i det stille med å bygge opp saken videre. Dermed kan politiet bruke isfronten til sin fordel.
Hvem som har vært involvert i forsvinningen er heller ikke klarlagt, mye tyder på at det fortsatt er involverte personer som ikke er pågrepet.

Muligens vil politiet lette litt på sløret over helgen, men de viktigste kortene blir nok fortsatt holdt tett til brystet.
THs største sjanse til å få se dem er å stille i nye avhør.
https://www.nrk.no/ytring/samarbeidsklimaet-mellom-politiet-og-ektemannen-har-lenge-vaert-pa-et-bunnpunkt-1.15041210

Det blir ingen henleggelse. Det blir tiltale og rettssak. Og det er TH sin største frykt. Politiet slipper ikke taket nå. Og de sitter ikke med bare tomme indisier. Så klart gjør de ikke det. Jeg tror de tenkte et skritt videre da de pågrep TH. De møtte motstand, men jobber på, og vil komme i mål. Tiltalen kommer. Hemmelig etterforskning ble godkjent uke etter uke, måned etter måned. Det er ikke uten grunn.
Citera
2020-06-04, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Politiet er i fryktelig vanskelig situasjon nå slik jeg ser det.

En viktig del er at de skal stille noen ansvarlig for handlingen.

Men annen del som også er veldig viktig, er at de også skal gi de etterlatte et svar på hva som har skjedd og en grav å gå til.

Det er slik jeg ser det en overhengende fare for at GM i denne saken kan gjøre noe dumt, og for eks gjøre det slutt hvis ikke politiet finner de riktige stegene med stor forsiktighet nå.

Jeg tror det er tid for å legge bort supermann-teoriene om 70 åringen TH. Det er mange som har utrolig store tanker om han her på forumet, og som mener han kan gjøre nesten hva som helst. Ingenting er umulig for TH. Han kan visst trylle. Han kan gjøre alt samtidig og være flere steder samtidig.

At en annen kan ha gjort dette? Nei kun hvis TH presser vedkommende, hevdes det.

For det er TH som er "the man" som klarer brasene.

Jeg ser for meg at det er en i familien som har hørt og opplevd det samme hele sitt liv. At det er far og søstrene som klarer ting. Det er søstrene som lykkes. Det er far som har rett. At han selv ikke regnes med.

Han har hintet om det både før og etter i offentlighet. Men nei, "han kan ikke være istand til det". Hva klarer vel han?
Jeg synes jeg kjenner hvilke følelser vedkommende har måtte hatt.
Jeg er enig med deg ang TH. Det blir litt mye hokus pokus...

Når det gjelder den andre MGM som du nevner, så spørs det om han har alibi, og om ryktene er sanne, men i tilfelle så tenker jeg dessverre som deg (mest av alt i mangel på et annet alternativ).

Så jeg håper at jeg tar feil!
Bildene på FB kan også være et resultat av aggresjon, rettet mot oss som spekulerer i sosiale medier. Eller en annen grunn som ikke har med saken å gjøre, at det er en sær interesse, som han fortsetter med, i et forsøk på å leve som før (kanskje i kombinasjon med den første begrunnelsen).
Citera
2020-06-04, 20:43
Medlem
Citat:
Se der ja, "en venn av familien". Tipper rådet var å holde dette brevet unna offentligheten.
Advokaten er nok BB
Citera
2020-06-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Det vet vi ikke sikkert. Men et familiemedlem ankom. Og han bodde like ved, og er barnløs. Vil tro det var ham. Og her er det igjen noe rart med AE sin telefon, som plutselig lå på et bord, der TH burde ha sett den eller hørt den da han ankom.
Kan godt være de beskytter ham. Det sies at han var mottager av 09.14-samtalen og var den som passet valpen kvelden før. Han er mye der rundt forsvinningstidspunktet. Men han bodde også like i nærheten. Sånn sett naturlig.

Ut fra det som er kommet frem er det visstnok TEH som ankom S*oraveien kl 14:01.
Hvorfor TEH sprang hjem igjen, i stedet for å ble med sin far for å møte politiet er rart.
Eller ble værende i huset.
Alt er merkelig i denne saken.
Citera
2020-06-04, 20:51
Medlem
Minnimuss avatar
Jeg kjenner ikke så godt til Olav Rønneberg fra NRK, men leser at mange på forumet her mener han er dyktig.

Derfor er det betryggende og interessant å lese hans betraktninger i kveldens NRK kommentar.

Hans teori om at politiet meget vel kan sitte på informasjon som foreløpig ikke er forelagt hverken forsvarer eller domstol gir mening. Kun resultater og rapporter fra ferdigstilte etterforskningsskritt må legges fram. Elementer som fortsatt er under etterforskning kan tilbakeholdes. I denne saken er det mye som ikke var ferdig på det tidspunktet TH ble pågrepet.

Dette, pluss nye bevis som politiet sier å ha funnet etter ransakingene, kan forklare hvorfor de ville pågripe TH på nytt allerede da han ble sluppet fra varetekt. Beslutningen om å likevel avvente tror jeg var klok. Både i forhold til opinionen, og for å sikre seg bedre bevismessig.

Jeg håper og tror det er et spørsmål om tid før nye pågripelser, og at denne gangen er mer bevismateriale klart.

Det er spennede at politiet signaliserer at de kanskje vil lette mer på sløret over helgen. Hva blir neste skritt?
Citera
2020-06-04, 20:53
Medlem
Citat:
Jeg kjenner ikke så godt til Olav Rønneberg fra NRK, men leser at mange på forumet her mener han er dyktig.

Derfor er det betryggende og interessant å lese hans betraktninger i kveldens NRK kommentar.

Hans teori om at politiet meget vel kan sitte på informasjon som foreløpig ikke er forelagt hverken forsvarer eller domstol gir mening. Kun resultater og rapporter fra ferdigstilte etterforskningsskritt må legges fram. Elementer som fortsatt er under etterforskning kan tilbakeholdes. I denne saken er det mye som ikke var ferdig på det tidspunktet TH ble pågrepet.

Dette, pluss nye bevis som politiet sier å ha funnet etter ransakingene, kan forklare hvorfor de ville pågripe TH på nytt allerede da han ble sluppet fra varetekt. Beslutningen om å likevel avvente tror jeg var klok. Både i forhold til opinionen, og for å sikre seg bedre bevismessig.

Jeg håper og tror det er et spørsmål om tid før nye pågripelser, og at denne gangen er mer bevismateriale klart.

Det er spennede at politiet signaliserer at de kanskje vil lette mer på sløret over helgen. Hva blir neste skritt?
Ja, jeg leste også et sted, vet ikke om det var her det ble diskutert eller blant venner generelt, men at noen tror at de "hemmelige" bevisene som dem har (som ikke TH selv fikk vite) ikke var med heller da de argumenterte for å holde han inne?
Citera
2020-06-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Octopus8b

En debattant på vgd skrev noe interessant angående motparten og tidsrom da motparten ikke kontaktet TH:

"Kanskje burde politiet gått grundigere til verks med å sjekke opp personer som av ulike årsaker ikke var i stand til å kommunisere med Tom Hagen, på de tidspunktene hvor det var helt stille. I hvert fall om de fortsatt har noen aktuelle kandidater på blokka si."

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49424775/#49424775

Med tanke på dette. Den personen som var motparten og som skrev beskjeder til TH, hadde nok helt sikkert ikke kode til krypotokontoen på seg til enhver tid og oppbevarte nok ikke koden hjemme og han hadde kanskje heller ikke det elektroniske utstyret som han brukte i denne kommunikasjonen på seg eller hjemme? Jeg tenker at kode og elektronisk utstyr kan ha vært gjemt bort et sted og at vedkommende kanskje i perioder ikke hadde anledning til å reise til det stedet der disse tingene var skjult.
Citera
2020-06-04, 20:59
Medlem
TH er skyldig, men hvor er liket av AE ?
Citera
2020-06-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akeleye
1) Ut fra det som er kommet frem er det visstnok TEH som ankom S*oraveien kl 14:01.
2) Hvorfor TEH sprang hjem igjen, i stedet for å ble med sin far for å møte politiet er rart.
Eller ble værende i huset.
Alt er merkelig i denne saken.
1) Hvor leste du at noen kom til Sloraveien kl 14.01? Det står ikke i den oversikten som Minnimus laget.
2) Hvem var de 2 barna som møtte politiet på rådhuset i Lørenskog kort tid etter at TH møtte politiet på Shell den dagen?

Citat:
21 anrop og oppkall fra AEHs mobil denne dagen. La oss prøve å lage en mest mulig komplett oversikt.

Her er min foreløpige oversikt. Tekst i innrykk er sentrale hendelser i tidslinjen, De andre er anrop/sms til og fra AEHs mobil som er beskrevet i media. Kom gjerne med flere innspill.

nn:nn (like før 8:45) Anrop fra lønningsansvarlig Futurum. Ubesvart.
08:45 Anrop til lønningsansvarlig Futurum. Besvart
09:00 TH reiser til Futurum
09:10 - 09:15 TH ankommer Futurum (video)
09:10 SMS til datter HHB1. HHB1 besvarte SMS senere
09:14 Anrop til sønn TEH. Besvart
09:48 Anrop fra elektriker Skansen. Ikke besvart
09:48-10:06 anrop fra TEH. Ikke besvart
10.06 anrop fra THs gamle Nokia. Ikke besvart. Anrop ikke i loggen til TH
10.07 anrop fra THs gamle Nokia. Ikke besvart. Anrop ikke i loggen til TH
11.13 Anrop fra TH. Ikke besvart
11.14 Anrop fra TH. Ikke besvart
11.17 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.06 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.08 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.18 Anrop fra TH. Ikke besvart
13:30 TH forlater Futurum
13:40 Familiemedlem (HHB1?) ringer fasttelefon, snakker med TH spør om han vet hvor AE er
13:46 TH ringer fra fasttelefon hjemme til AE mobil. Ikke besvart. Gjenstand for lydundersøkelser.
14:00 TH ringer familiemedlem (TEH?) som senere kommer til Sloraveien
14:01 TH ringer til familiemedlem (HHB1?)
14:10 TH varsler politiet

Citat:
Ursprungligen postat av Octopus8b
Kan det være greit å ta med informasjon om tidspunkt (ca 14.25) for når TH kom kjørende for å møte politiet på Shellstasjonen, i den oversikten som du laget?

Hvor lang tid tar det å kjøre fra Sloraveien 4 og til den Shellstasjonen (angående når ca TH kan ha kjørt hjemmefra)?

"Tom Hagen hadde omtrent klokken 14.10 denne dagen ringt politiet med en dramatisk beskjed: Kona Anne-Elisabeth Hagen var borte – angivelig bortført fra ekteparets hjem.
Et kvarter senere kom han kjørende i sin egen bil for å møte politiet på den lokale Shell-stasjonen på Knatten i Lørenskog."

"Samtidig med at Tom Hagen møtte politiet på Knatten, ble det sendt en politipatrulje for å møte to av barna hans på rådhuset i Lørenskog."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/naqx0Q/opplysninger-til-vg-tom-hagen-hadde-med-seg-trusselbrevet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in