Citat:
TH ble bedt om å forklare hvem som kunne ha et hevnmotiv. Det sier seg selv at en milljardær kan ha fått mange fiender i årenes løp."destruktivt samarbeid" kan man selvsagt kalle det, når man er sikta i en drapsak. Når det er huller, ulogiske vendinger og snublehistorier i det man forklarer, så MÅ politiet gå videre med det. Familien viser med alt de sier og gjøre at de IKKE ønsker en oppklaring. De prøver å bortforklare forhold som beviselig ikke stemmer. Jeg velger å ikke gå i eksempler, men viser til grundig debaterte elementer omkring private ekteskaplige forhold. TH prøver å nekte politiet å granske åstedet der hans kone er drept. Han utlover ikke dusør. Han gir forklaringer som skurrer hele tiden.
Du må holde deg til fakta. At en etterforsker oppfordrer til å notere tips betyr ikke at de har bedt om hele avhandlinger om THs tanker og teorier, som ofte var av spekulativ og fantasifull art. Poenget mitt var uansett at han er villig til å gjøre det og jeg kaller det et mønster, som ligner på gjerningspersonens.
Du må holde deg til fakta. At en etterforsker oppfordrer til å notere tips betyr ikke at de har bedt om hele avhandlinger om THs tanker og teorier, som ofte var av spekulativ og fantasifull art. Poenget mitt var uansett at han er villig til å gjøre det og jeg kaller det et mønster, som ligner på gjerningspersonens.
Uansett så vil det alltid bli mange ord hvis man skal forklare et hevnmotiv - og finnes det mange kandidater så blir det desto flere ord.
Jeg visste at du ville vri ordet "destruktivt" dit du gjorde, men du kan aldri gå bort fra at justismord er destruktivt.
Eidsivating lagmannsrett har sagt at det ikke finnes skjellig grunn til mistanke, og derfor er det svært uansvarlig at politiet bruker media med å gå så hardt fram mot den mistenkte.
Det gagner ikke saken hvis den mistenkte (eller andre pårørende) begår selvmord.
Dette er svært kritikkverdig!
Hvis politiet skal gå så hardt ut mot den mistenkte, så må de ha nok til fengsling, slik at den mistenkte kan beskyttes mot seg selv.
Det er ikke bare den skyldige som begår selvmord.
Mennesker kan bli drevet til vanvidd, og deretter bli destruktiv. Derfor mener jeg Holden gjør en god jobb. Politiet ødelegger for sin egen sak, når de går frem på denne måten. Det er viktig at politiet opprettholder tillit ift den siktede, og da passer det dårlig å opptre så provoserende som de faktisk gjør. Det er stigmatiserende det som lekkes til mediene, og ingen i familien blir gitt muligheten til å forklare seg - inntil "brevet" ble publisert igår. Saken føres i offentligheten og fremstår som et sirkus, og det er ikke en rettsstat verdig.
Uverdighet leder til destruktivitet!
Politiet vurderer THs tilstand som "litt pjusk", det forteller veldig mye om politiets vurderingsevne i forhold til hva mediasirkuset kan medføre, og det kan derfor ikke tolkes som annet enn total ansvarsfraskrivelse fra politiets side.
Hvis ikke Holdens ord "det er ikke som dere tror", betyr noe helt konkret, så er dette en politiskandaler uten sidestykke i norsk historie.