Citat:
Ursprungligen postat av
Citra
FÖRSVARET:
Försvaret: Därför ska mamman inte dömas
Nu fortsätter det här inne i rättssalen. Per Oehme ska hålla sitt slutanförande.
Egentligen blir jag så matt att jag inte orkar kommentera (visste att Oehmes skitsnack skulle bli jobbig läsning) men kan inte låta bli...
Okej, så ponera att du har rätt då, Oehme. Att R inte vet något om vad som hänt eller hur det gått. Att det var en tragisk olyckshändelse och all skuld ligger på P. Okej, MEN... det finns ett stort MEN som du inte kommer undan. Hur i helvete försvarar du att en mamma under två dagar inte lyfter ett finger för att ta reda på vart hennes treåriga dotter tagit vägen?
Rebecka. Ena dagen är E där, allt är som vanligt. (Karln i huset är dock kontrollerande och aggressiv.) Ni lever normalt familjeliv, om ni nu inte låtsas om det faktum att pappan i huset starkt favoriserar det ena barnet och behandlar det andra illa. Sen plötsligt, är inte flickan där. Du vet inte var hon är. Ponera att Rebecka antingen får höra vad som hänt, eller ingenting alls. Oavsett vad så är det väl GROVT bristande garantansvar att inte agera?! Du ringer inte SOS, du anmäler henne inte försvunnen, du lämnar inte din gubbe som antingen a) berättar att han lämnat din döda dotter i ett paket under barnsängen eller b) inte berättar var hon är. Oavsett vad fan som hände i den där lägenheten måste hon ha förstått att hennes icke-agerande kan vålla flickan starkt lidande eller död. Hon kan ju inte bara försvinna i tomma intet mellan kväll och morgon. Sen, Rebecka, säger du att du går in i en dimma och måste knarka ner dig. Va, varför det? Du har ju ingen aning. Du måste ha full koll på ettåringen. Att den andra ungen saknas, behöver du skydda DIG SJÄLV från det? Barnet då, att skydda henne skiter du fullständigt i!
Så Oehme, ska vi ha det såhär i Sverige? Om vi som vårdnadshavare med garantansvar bevittnar att vårt barn far illa eller försvinner spårlöst ur hemmet utan att agera, ska vi då kunna gå ostraffade för det ur en svensk domstol? Jag vet att Oehme är advokat. Det är hans jobb, bla bla bla... Men att någon ska kunna gå ostraffad i den här situationen är väl ändå orimligt? Kom igen, garantansvaret kan ni väl ta på er iallafall. Annars fortsätter ni pissa på E och alla andra utsatta barn.