2020-06-04, 13:20
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Staten ska ersätta regionerna för antikroppstester för personer som misstänks vara sjuka i covid-19. Resterande delar av befolkningen ska även erbjudas antikroppstester, men mot en patientavgift.
– Beskedet innebär att staten tydliggörs sitt ekonomiska ansvar, säger Lena Hallengren.

Per Bolund tar vid. Han säger att alla med symptom kostnadsfritt kommer att kunna testa sig för covid-19.
– Får man ett positivt resultat påbörjas ett smittspårdningsarbete, säger han.

Per Bolund säger att de med lindriga symtom kan få tester hemskickat till sig.
Det finansieras helt av staten – oavsett vilken prioritetsgrupp man tillhör.
Testerna skickas sedan till labb för prov, varpå man får svar.
– Pengar är inte ett hinder för att utöka smittspårning,

Tänk att denna regering till slut kom med något bra.

Jag har lite ont i skallen, ska ringa och be om ett antikroppstest direkt
Citera
2020-06-04, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myrfan
Den där tv4reportern på presskonferensen är nog den mest iqbefriade journalisten som finns. Varför släpps hon in gång på gång?

OT: Tror det var hon som var och käkade på restaurang nära Sveavägen den kvällen Palme sköts och var en av dom journalister som var först på mordplatsen!
Citera
2020-06-04, 13:21
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"På listan över länder man däremot inte ska semestra i, på grund av coronavirusets spridning, finns både Danmark, Sverige och Storbritannien. (TT)"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Varför får dom inte åka till Danmark? Danmark som skött detta så bra.

Kanske för att man gränsar mot Sverige? Vem vet.
Citera
2020-06-04, 13:22
Medlem
Läs detta papper, en möjlig anledning till att FHM tyckte det skulle funka med flockimmunitet och deras uttalande om att 90% inte ens skulle märka av det.

Virustyp S verkar ha de egenskaperna medans de övriga verkar vara lite aggresivare.

https://www.cambridge.org/engage/coe/article-details/5ead2b518d7bf7001951c5a5

Har varit uppe förut men hittade inte var, ännu inte bekräftat men värt att gå igenom så man kan bilda sig en egen uppfattning, intressant iaf.

Tror inte ens vi vet vilken/vilka typ/er som grasserar här då vi sannolikt inte testat det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Tänk att denna regering till slut kom med något bra.

Jag har lite ont i skallen, ska ringa och be om ett antikroppstest direkt

Regeringen och FHM har tappat nästan 20% i förtroende senaste tiden, så det var så dags 😷😷😷
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hårklyverier, de hade ju redan pratat om innan att det skulle bli skolstängning, det var ju därför Olsen öht visste om det. Att den faktiska skolstängningen dröjde några dar till av praktiska skäl är ju inte konstigt. Så var det ju här med, man pratade om det och sen skulle slutligt besked komma inom en vecka eller så.
Från den 9e till den 20e är rätt lång tid i sammanhanget.

Citat:
En annan intressant grej, ytterligare en sak där Olsen et al fick rätt, var att de redan då inledningsvis i mars varnade för att det kan vara presymtomatisk smittspridning.

Jag minns att jag tyckte det var så konstigt och obehagligt hur FHM kunde rekommendera folk att bara "stanna hemma om man var sjuk". T.o.m. jag som ej har utbildning inom sådant, förstod att det måste vara fel.

Undrar hur många dödsfall det kan ha lett till, FHMs ovilja att fatta att man kan smitta presymtomatiskt. Det kanske utreds av coronakommissionen...
Jag kommer inte ihåg när UK började uppmana alla i samma hushåll att stanna hemma om någon var sjuk. Allt hände så snabbt den här perioden att exakta datum blir avgörande.
Citera
2020-06-04, 13:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Allt talar för att Stockholm låg väldigt långt fram. Om åtgärderna var det huvudsakliga problemet, så hade utvecklingen varit densamma i Malmö och Göteborg.
Nu fortsatte man ju att smittspåra i Skåne, kan vara det.
Citera
2020-06-04, 13:23
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Svenskarnas förtroende för regeringens och Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera coronapandemien faller kraftigt,

https://www.svt.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-och-folkhalsomyndigheten-rasar-i-ny-undersokning

Trevligt! Jag misstänker att mycket av de där 65 procenten för FHM bärs upp av att folk fortfarande köper snacket om att andra länder bara skjutit problemet framför sig.

Svenskar är skraja för att ha en minoritetsåsikt också, så kan nog vända snabbt när det väl tar fart.
Citera
2020-06-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Problemet med det pre/asymtomatiska är ju att det inte fungerar att ta hänsyn till när man kör Sveriges strategi, precis som det inte funkar att stänga skolorna i de yngsta åldrarna.

Om det är för att FHM trodde detta var SARS som inte smittade asymtomatiskt, eller för att de ansåg vår strategi skulle vara bättre ekonomiskt och långsiktigt, eller för att de ville ha flockimmunitet - eller samtliga, vet jag inte säkert.

Men jag ser ärligt poängen i deras tankesätt. Problemet är bara att det visat sig funka sämre än vad de hoppats och att länderna som körde supress tidigt har ett stort försprång nu.

Nä precis men känns som det är fel på hela strategin, om man inte säkert vet att det inte smittar innan symtom t.ex., då måste man ju ta det säkra före det osäkra. Känns extra hemskt att Olsen varnade om det.

Men FHM förnekade länge, länge detta. De säger väl fortfarande att man ska stanna hemma om man är sjuk. Och att om en i hushållet är sjuk, kan de andra gå till jobbet osv. Iaf har jag inte hört att det ändrats.

Även om de hade vägrat en lockdown så hade de ju kunnat propsa på att alla i vård och äldreomsorg måste testas omedelbart, som en minsta åtgärd. Och testas regelbundet. Något måste man ju ha som alternativ, om man vägrar en lockdown tänker jag.

Men alla dessa fel kommer förhoppningsvis att synas i sömmarna. Oppositionen har ju tvingat fram att en coronakommission skall beslutas om snarast.
Citera
2020-06-04, 13:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/06/04/dystra-besked-om-vaccin-mot-coronaviruset/

"Problemet är att det inte är helt lätt att bara ge ytterligare vaccindoser för att försöka få upp nivån ytterligare. Det beror på att vaccinet består av ett hölje från en annan typ av virus — ett adenovirus — som används för att transportera in små, utvalda bitar av arvsmassa från det nya coronaviruset till kroppens celler"

damnit

Stod något här om att det kan behöva "booster" shots när man har vaccin som använder adenovirus.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01221-y

Men finns ju olika typer av vaccin så man kanske kan ta ett av varje ;-)
Citera
2020-06-04, 13:26
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Uppgifter: Reserestriktioner inom Sverige hävs
Reserestriktionerna inom Sverige kommer att hävas inom kort, enligt uppgifter till DN.

Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer regeringen att presentera flera nya riktlinjer som rör sommaren under dagen.

Då kan man åka till sommarstugan i stockholms skärgård utan att skämmas med sin skånska familj
Undra vilka fler restriktioner som kommer att släppas på, kanske vi kan vara fler än 50?
Citera
2020-06-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur tänker du då i förhållande till alla de 2000 svenskarna som demonstrerade igår? De har ju inte varit instängda?
Våra demonstrationer är ju bara en reaktion på demonstrationerna i USA. Det hade hänt vilken dag på året som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in