2020-06-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Jag är mycket intresserad av vad det är för fakta/"fakta" som för dig utesluter HD som aktiv mördare. Jag har själv pendlat mellan HD som tyst partner och som mördare och jag tycker det finns utrymme för båda teorierna men det skulle ju vara praktiskt om man t.ex kunde avfärda HD som beväpnad och aktiv där nere vid planket. Därför frågar jag dig som har skrivit de enligt mig mest läsvärda och genomarbetade inläggen i tråden om du kan komma på några fakta som talar mot HD som mördare.

Jag funderade också lite om mordet i själva verket inte var tänkt som ett mord utan mer en grov misshandel/hot för att sätta LW på plats och tysta henne angående något om geocachepengar och/eller annat hon besvärade Ds om. Planeringen före mordet är slafsig och tunn med väldigt lite utrymme för alternativ gm och brottsplatsen är illa vald för att mörda någon. Kanske att SD+HD tänkt att de skulle sätta LW på plats där men LW käftade emot och skrek och kanske vägrade vika ner sig helt enkelt, hon verkar passa in på den personlighetstypen och speciellt efter den senaste tidens framsteg som hon gjort för att frigöra sig från giftet SD(och HD). Någon som kan spräcka den teorin med ett enkelt hänvisande till fakta jag glömt? Skulle uppskatta det.

Jag skrev ett inlägg om för och emot att HD var med under mordet. Själv lutar jag mest mot att hon inte var det, delvis baserat på att HD näpperligen kunnat luta ut LW själv och att SD inte borde ta risken att ha med HD eftersom det då är ytterligare ngn som kan berätta.

Att mordet var tänkt som grov misshandel tror jag INTE. LW hade polisanmält en mindre misshandel och GM måste rimligen insett att hon, eller någon som såg henne (sjukvård...) skulle anmält detta och med ett levande BO blir det helt annat bevisläge. Planeringen verkar i förstone märklig, men det tog 4 dagar innan hon hittades och bara tre hörde skriken. Först tänkte jag att det hade varit smartare av GM att låta henne vara med om ngn olycka under en GC tur, men kanske aktade hon sig för långväga sådana sedan "det skurit sig ordentligt". Hursomhelst hade det då kunnat finnas folk som visste att hon var ute med SD (om inte annat vore det mycket konstigt att SD att inte ta med telefon) och det hade inte varit säkert att LW verkligen förolyckats, utan kanske bara blivit skadad och kunnat berätta.
Citera
2020-06-04, 11:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Teoretiskt ja men det mest sannolika tror jag fortfarande är att denna lilla sms-konvo är regisserad av D-paret som en del av planen. Men om det verkligen är SD som här informerar HD om att LW är försvunnen så borde hon ju börjat med något i stil med: "Vad har du gjort Stefan?" . Men jag antar att du menar till SD när du skriver "men att hon ändå drar sig för att uttala något som kanske kan uppfattas som en anklagande misstanke." och inte att hon redan där tänker på att dessa sms kommer granskas av polis i framtiden?

Jag håller inte med om att det skulle vara naturligt att börja med "vad har du gjort Stefan?", det kan ju vara så i hennes uppfattning "om hur världen är beskaffad" att LW kanske var labil och SD inte?

Nej, min tanke var inte att hon skulle sänt det för att typ plantera någon ledtråd för polisen. Det kan vara skrivet som en undran huruvida de har fått veta, eller en tanke att hon kanske befann sig någonstans med dem. Eller att något tajfs uppstått med någon av dem?

Nu vet jag inte i vilken utsträckning HD ev varit utsatt för någon slags "gaslightning" från SD (eller LW?*) men det är väl inte otänkbart att det från HDs glasögon framstår som att LW var den envist påstridiga? Och tänkt tanken att det ävenså varit i LWs relationer med andra män?

*=Det finns ju andra som vittnat om att LW hade till och från ett ganska offensivt sätt att tränga undan HD vid gemensamma sammankomster i geocachingen.
Citera
2020-06-04, 11:57
Medlem
Citat:
Teoretiskt ja men det mest sannolika tror jag fortfarande är att denna lilla sms-konvo är regisserad av D-paret som en del av planen. Men om det verkligen är SD som här informerar HD om att LW är försvunnen så borde hon ju börjat med något i stil med: "Vad har du gjort Stefan?" . Men jag antar att du menar till SD när du skriver "men att hon ändå drar sig för att uttala något som kanske kan uppfattas som en anklagande misstanke." och inte att hon redan där tänker på att dessa sms kommer granskas av polis i framtiden?
OM man tror att HD inte är inblandad, KAN man tolka detta som att HD tänker att nu kommer SD att känna sig tvungen att ge sig ut och leta och då föreslår hon att andra män i LWs liv borde leta de med eller istället, eller också tänker hon att de vet ngt.
Men hon säger väl till Karin (?) "Vad har Stefan gjort?" Snäll tolkning: varför misstänker polisen honom, elak: hon anar att han ligger bakom försvinnandet. Och sedan sätter hon sig i bil med honom....
Citera
2020-06-04, 12:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Nu hänger jag inte med. MT säger väl att HD sa detta när de stod vid vagnen, som de tydligen bara gjorde på morgonen. Då är det konstigt om HD vet ngt som hon inte fått reda på. Det är också konstigt om HD inte minns att och när hon berättade om detta för MT eftersom det ändå var ngt mkt speciellt. Jag ser nog inte vad du ser riktigt, men vill gärna veta.
Jag tror jag förstår vad letsdoit syftar på. Enligt MT skall alltså SD och/eller HD ha fått information från "LW:s pappa", vilket måste vara ett missförstånd. SD kontaktar ju och meddelar HD efter att nyss ha blivit kontaktad av UW, vilken då rimligen kan ha omtalats som "pappan" i diskussionen mellan MT och HD.
Citera
2020-06-04, 12:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror jag förstår vad letsdoit syftar på. Enligt MT skall alltså SD och/eller HD ha fått information från "LW:s pappa", vilket måste vara ett missförstånd. SD kontaktar ju och meddelar HD efter att nyss ha blivit kontaktad av UW, vilken då rimligen kan ha omtalats som "pappan" i diskussionen mellan MT och HD.

Ja, jag har tolkat det på detta vis också att "pappan" som åsyftades av HD var barnens pappa UW och inte Lenas. MT har sannolikt missförstått mitt i morgonbestyren som brukar vara hektiska på vårdavdelningar.
De satt knappast i lugn och ro med kaffe och talade med varandra vilket hade minskat sannolikheten för missförstånd.
Citera
2020-06-04, 13:09
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Jag skrev ett inlägg om för och emot att HD var med under mordet. Själv lutar jag mest mot att hon inte var det, delvis baserat på att HD näpperligen kunnat luta ut LW själv och att SD inte borde ta risken att ha med HD eftersom det då är ytterligare ngn som kan berätta.

Att mordet var tänkt som grov misshandel tror jag INTE. LW hade polisanmält en mindre misshandel och GM måste rimligen insett att hon, eller någon som såg henne (sjukvård...) skulle anmält detta och med ett levande BO blir det helt annat bevisläge. Planeringen verkar i förstone märklig, men det tog 4 dagar innan hon hittades och bara tre hörde skriken. Först tänkte jag att det hade varit smartare av GM att låta henne vara med om ngn olycka under en GC tur, men kanske aktade hon sig för långväga sådana sedan "det skurit sig ordentligt". Hursomhelst hade det då kunnat finnas folk som visste att hon var ute med SD (om inte annat vore det mycket konstigt att SD att inte ta med telefon) och det hade inte varit säkert att LW verkligen förolyckats, utan kanske bara blivit skadad och kunnat berätta.

Fetade: Jag minns det och jag skrev ett ganska långt svar, du får gärna kolla på det och komma med synpunkter. Att det inte finns bevis kan vi nog alla vara överens om men det hindrar inte att man försöker analysera och spekulera. Kolla gärna på mitt svar där.

Jag har även där skrivit om risken med att ha med HD, men när man formulerar sig på det sättet så har man redan bestämt sig för att planen är SDs och inte HDs eller bådas. Man bör ej glömma att HD hade ett starkt hatmotiv att få bort LW. Inget alibi heller. Hon bör ej uteslutas utan anledning.

En teori kring det med ev grov misshandel/hot: SD lurar med LW till planket, där väntar en maskerad HD som angriper LW med okänt vapen. Kanske har SD ännu inte anlänt till planket för att få ett teoretiskt alibi (kan gömma sig i närheten)....han kom sent. Men LW känner igen HD och konfronterar henne med det och andra anklagelser. Detta kommer att anmälas! Nu ändras planen och LW mördas. Man kan i alla fall fundera på det, hur mycket planering för mord finns det egentligen klara indikationer på ha utförts innan LW slås ihjäl? Det mesta går att vrida på men det är ju problemet med indicier....Jag tror också på planerat mord men är inte helt säker. Slafsig plan, mordplats osv talar ändå mot. Eller för ganska desperata mördare med ont om tid och/eller dålig förmåga att planera utan att lämna spår och indicier som kan leda till ett åtal.
Senast redigerad av drunknar 2020-06-04 kl. 13:12.
Citera
2020-06-04, 13:18
Medlem
drunknars avatar
Citat:
OM man tror att HD inte är inblandad, KAN man tolka detta som att HD tänker att nu kommer SD att känna sig tvungen att ge sig ut och leta och då föreslår hon att andra män i LWs liv borde leta de med eller istället, eller också tänker hon att de vet ngt.
Men hon säger väl till Karin (?) "Vad har Stefan gjort?" Snäll tolkning: varför misstänker polisen honom, elak: hon anar att han ligger bakom försvinnandet. Och sedan sätter hon sig i bil med honom....

Ja hon gör det och de checkar sedan inte in på hotellrummet, varför? Jag tänker att oron för att avlyssnas är väldigt stor och varken på hotellrum, i hemmet eller i bilen kan man känna sig trygga. Då får man åka någon annanstans och prata ihop sig, till ett ställe där man inte kan avlyssnas. Det finns nog mycket att prata om och man kan inte vara säker på att man får en chans till. Då kan man inte slösa bort en hel natt på ett eventuellt avlyssnat rum. Detta stämmer faktiskt ännu bättre in med teorin om att det inte var planerat att mörda LW.
Citera
2020-06-04, 14:02
Medlem
Idag tar Lenas son studenten. Tragiskt att Lena inte får uppleva sin sons student.
Citera
2020-06-04, 14:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, jag har tolkat det på detta vis också att "pappan" som åsyftades av HD var barnens pappa UW och inte Lenas. MT har sannolikt missförstått mitt i morgonbestyren som brukar vara hektiska på vårdavdelningar.
De satt knappast i lugn och ro med kaffe och talade med varandra vilket hade minskat sannolikheten för missförstånd.
Ja, helt korrekt - och då kan HD rimligen inte ha talat med MT på morgonen, utan hon fick - minst lika rimligt - sin information direkt från SD efter dennes samtal med N resp. UW.
10:57:10 "L:s pappa" sms:ar till SD
11:04:33 SD mms:ar UW och frågar om han ska delge vissa fb-vänner UW:s kontaktuppgifter
11:06:38 SD fb-messar HD om vad N*a sagt
11:07:03 SD fb-messar HD om vad UW sagt
11:11:03 UW sms:ar SD: "Gärna. Tack"
11:14:03 - 11:23:19 SD skickar fb-mess till m.g.l, BX och ytterligare ett antal vänner till LW.
11:44:09 - 11:51:36 Div fb-mess från HD till SD - som även 12:13:34 fb-messar att det nu är slut på hennes lunch

Betr. HD:s medicinering mm; se A149; bl.a. s. 43ff, 50, 114, 271f, 274, 290, 313, 375, 381, 399, 488f.
Citera
2020-06-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo tyvärr är det det. Ofta blir det ogiltigt persnr men ibland kan det bli ett fungerande nummer. Det kan vara fråga om att man kastar om datum eller månad eller ordningsföljden påde fyra sista eller att personen slinter på en tangent när hen slår in personnumret.

Varför spekulera när oberoende proffs kan klargöra detta?
Citera
2020-06-04, 14:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, helt korrekt - och då kan HD rimligen inte ha talat med MT på morgonen, utan hon fick - minst lika rimligt - sin information direkt från SD efter dennes samtal med N resp. UW.
10:57:10 "L:s pappa" sms:ar till SD
11:04:33 SD mms:ar UW och frågar om han ska delge vissa fb-vänner UW:s kontaktuppgifter
11:06:38 SD fb-messar HD om vad N*a sagt
11:07:03 SD fb-messar HD om vad UW sagt
11:11:03 UW sms:ar SD: "Gärna. Tack"
11:14:03 - 11:23:19 SD skickar fb-mess till m.g.l, BX och ytterligare ett antal vänner till LW.
11:44:09 - 11:51:36 Div fb-mess från HD till SD - som även 12:13:34 fb-messar att det nu är slut på hennes lunch

Betr. HD:s medicinering mm; se A149; bl.a. s. 43ff, 50, 114, 271f, 274, 290, 313, 375, 381, 399, 488f.

Kan det vara så att MT har något personligt
emot HD och tar denna chans för att slippa
henne?
Hon beskriver ju att HD hade orsakat mycket
besvär för henne som HDs chef.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-06-04 kl. 15:08.
Citera
2020-06-04, 15:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Varför spekulera när oberoende proffs kan klargöra detta?

De oberoende proffsen verkar ju ha haft vissa
problem med hörseln.
De trodde att SD sa att han kom från krogen
när det är mer rimligt att tro att han sa att han
kom från skogen.
Kunde det bli missförstånd med det så kan de
även ha missuppfattat annat.
När de märkte att slagningen på SD inte
verkade stämma så hade det väl varit rimligt
att fråga honom om hans uppgifter för att se
om de hört fel eller missuppfattat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in