2020-06-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Olsen tycks hålla med Tegnell och FHM på många punkter. Varför frågar inga journalister om hans åsikt när det gäller munskydd och handsprit?

Så här skriver Olsen i sin bok "Pandemi":

Han skriver att munskydden ger en falsk trygghet och en känsla av handlingskraft. Men de är lika verksamma som att krypa under ett bord vid ett atombombsanfall..

Olsen är också motståndare till handsprit:

Spriten dödar virus - men effekten är extremt kortvarig. Så fort spriten har torkat är man tillbaka på noll.

Det blir svårt för Olsen att kritisera FHM och Tegnell kraftfullt - och samtidigt sälja sin bok som håller med med dem..

Fördelen med handsprit är att folk lär sig vikten av god handhygien (vatten och tvål).
LOL. Det där var nog ett riktigt mind fuck för många här i tråden.
Citera
2020-06-04, 11:58
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jo, men äldrevårdens resultat får ju ses utifrån hur mycket samhällsspridning vi haft.
Smittspridning inom äldrevården är ju en alldeles självklar konsekvens av smittspridning samhället, det sfå ställa sig emot.

Äldreboenden är en väldigt utsatt boendeform och grundförutsättningen borde vara att uppemot 100% hade smittas i områden med hög smittspridning, exempelvis de hårdast drabbade områdena i Stockholm.

Reduceras dessa 100% till 50% så är det en alldeles enorm vinst, men det är fortfarande massdöd.

Jo, menar mest att det nog är en utopi att lyckas skydda äldrevården (och andra riskgrupper) gott nog för att inte få ett riktigt kasst resultat med så mycket smittspridning som vi haft. Lär bara bli olika grader av katastrof på sin höjd.

Hade varit smartare att försöka hålla tillbaka smittan hårdare.
Citera
2020-06-04, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Fast enligt propagandamyndigheten så har vi ju legat på en platå hela tiden kan ju inte bli bättre än så, oavsett hur utvecklingen ter sig så har vi en platå.
Ja, platå och bra ekonomi ska det vara. Det finns ingen gräns för fantasierna.
Men i verkligheten ser ut så att Sverige har fått en av de värsta ungdomsarbetslösheten i Europa.
Vem ska få kredit för det ?

https://www.europaportalen.se/2020/06/svenskar-utgor-var-sjatte-arbetslos-i-eu
Citera
2020-06-04, 11:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men du har ju inte hängt med i vad det är som sägs. Huvudpoängen är att Olsen hela tiden konsekvent har förespråkat fler och hårdare åtgärder än vad Sverige har genomfört.

När UK hade börjat skärpa till sig och stänga ner en hel del saker, så gick Olsen ut och sa att vi måste också göra det, det är det han pratar om i denna debattartikel som du ser. Istället lallade Sverige vidare och gjorde ingenting. För att FHM inte fattade allvaret. Och det såg Olsen redan i både januari och februari till och med.

Det är inga rosiga glasögon, det är fakta. Han såg tidigt vartåt det barkade. Det krävs inte mycket för att fatta att det hade varit bättre med honom vid rodret. Finns ju en anledning till att en professor föreslår det idag i Expressen. Men lev du vidare med dina rosiga glasögon om FHM.
UK 13 mars, 4 dagar efter debattartikeln:

https://metro.co.uk/2020/03/13/must-work-together-stop-coronavirus-deaths-flatten-curve-12391617/

Det är i princip FHMs strategi som beskrivs!

We want to suppress it, not get rid of it completely, which we can’t do anyway,’ Sir Patrick Vallance told Sky News this morning.

At a press conference yesterday, he warned the country is ‘about four weeks or so behind Italy’ in terms of the coronavirus trajectory.

Experts studying Covid-19 are fearful of the impact it will have on the health service when it hits its peak in the UK. The worry is that a sudden rush of people needing to be hospitalised will overwhelm an already under pressure NHS and drive it to the brink of collapse.

More people will die because there won’t be enough beds, ventilators, medicines or doctors and nurses to treat them, experts predict. In order to prevent this, more needs to be done to delay the peak, and slow the speed at which the virus spreads across the country.

That means more of those distancing measures, including closing schools, cancelling mass gatherings and events, and encouraging people to stay at home and self-isolate even if they are only mildly ill.

This strategy is called ‘flattening the curve’ and is highlighted in the graph above.
Citera
2020-06-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det låter helt klart logiskt.
Jag såg något papper där man smittspårat ett enskilt fall och kommit fram till att besökare på en restaurang (det var i asien någonstans har jag för mig) smittats med hjälp av ventilationen som de trodde hjälpt att sprida droplets i lokalen.
Jag såg det också. Rätt skrämmande.
Citera
2020-06-04, 12:01
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
UK 13 mars, 4 dagar efter debattartikeln:

https://metro.co.uk/2020/03/13/must-work-together-stop-coronavirus-deaths-flatten-curve-12391617/

Det är i princip FHMs strategi som beskrivs!

We want to suppress it, not get rid of it completely, which we can’t do anyway,’ Sir Patrick Vallance told Sky News this morning.

At a press conference yesterday, he warned the country is ‘about four weeks or so behind Italy’ in terms of the coronavirus trajectory.

Experts studying Covid-19 are fearful of the impact it will have on the health service when it hits its peak in the UK. The worry is that a sudden rush of people needing to be hospitalised will overwhelm an already under pressure NHS and drive it to the brink of collapse.

More people will die because there won’t be enough beds, ventilators, medicines or doctors and nurses to treat them, experts predict. In order to prevent this, more needs to be done to delay the peak, and slow the speed at which the virus spreads across the country.

That means more of those distancing measures, including closing schools, cancelling mass gatherings and events, and encouraging people to stay at home and self-isolate even if they are only mildly ill.

This strategy is called ‘flattening the curve’ and is highlighted in the graph above.

Jo, de var säkert inne på influensaspåret då och trodde smittan skulle vara stört omöjlig att hålla tillbaka.

Den här intervjun med Frode Forland i Sveriges Radio är intressant också.
Citera
2020-06-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrfan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/demonstration-kan-locka-tusentals-till-malmo-ikvall

Äntligen! stor satsning på flockimmunitet i skåne. Skåne som har ju ramlat efter resten av Sverige lite men äntligen ska vi ta igen lite. Kanske kan vi till och med komma upp i dom 7 % som stockholm har lyckats med? Hopp finns det!

Ingen fara, man har låtit göra 50 sociala distanscirklar i gräset.
Citera
2020-06-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo, menar mest att det nog är en utopi att lyckas skydda äldrevården gott nog för att inte få ett riktigt kasst resultat med så mycket smittspridning som vi haft. Lär bara bli olika grader av katastrof på sin höjd.

Hade varit smartare att försöka hålla tillbaka smittan hårdare.

Jag håller helt med.

Men den stora frågan är ju om folk på allvar fått för sig att vi inte skulle få massdöd inom äldrevården. Det fanns aldrig fog för en sådan tanke, den går tvärs emot allt logiskt tänkande.

Trodde folk kanske seriöst att vår taktik var bra eftersom de var för dumma för att förstå implikationerna?
Citera
2020-06-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Björn Olsen, som tidigt varnade för smittspridningen av covid-19, bör bli statsepidemiolog i stället för Anders Tegnell.
https://www.expressen.se/debatt/det-racker-nu-avsatt-tegnell-och-hallengren/

Det kommer aldrig att hända. Tegnells kollegor har visat kyla mot Olsens tidigare uttalanden och kommer fortsätta att stötta Tegnell. Björn Olsen, även om jag gillar honom, är alldeles för frispråkig för en sådan typ av tjänst. Jag tror också att många uppfattar honom aningen nyckfull, ännu en oönskad egenskap för en statsepidemiolog. Tegnell är ju hur lugn som helst även när det stormar. Problemet är bara att han är för lugn, och myndigheten han jobbar på är åt helvete för passiv.

Folkhälsomyndigheten gör absolut ingenting om det saknas vetenskapligt underlag för en åtgärd, något som till och med trumfar rent sunt förnuft. Denna "strategi" som sattes redan i Januari är en idiotisk inställning som har orsakat alldeles för hög andel dödsfall i landet. Något behöver göras. FHM kommer verkligen att se dumma ut om ett vaccin kommer och räddar människor innan årsskiftet eftersom de räknar med att det tar minst ett år innan vaccin anländer. Om vaccin kommer tidigare än beräknat så faller deras tes om att de andra nordiska länderna kommer ikapp oss med antalet dödsfall. Sverige kommer nog tyvärr att "vinna" detta lopp.
Citera
2020-06-04, 12:06
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jag håller helt med.

Men den stora frågan är ju om folk på allvar fått för sig att vi inte skulle få massdöd inom äldrevården. Det fanns aldrig fog för en sådan tanke, den går tvärs emot allt logiskt tänkande.

Trodde folk kanske seriöst att vår taktik var bra eftersom de var för dumma för att förstå implikationerna?

Jag tror att FHM kan ha trott på planen i alla fall, men jag har inga jättehöga tankar om deras pandemirotel. Annika Linde nämnde någonstans att hon "köpte det" i början efter att ha snackat med Tegnell också, innan hon backade nyligen (i telefonintervjun).

Om smittan ofta tagit sig in via asymptomatisk smittspridning (jag har ingen aning) så kan det ha påverkat om de bortsåg från det.
Senast redigerad av urgt 2020-06-04 kl. 12:09.
Citera
2020-06-04, 12:07
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrfan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/demonstration-kan-locka-tusentals-till-malmo-ikvall

Äntligen! stor satsning på flockimmunitet i skåne. Skåne som har ju ramlat efter resten av Sverige lite men äntligen ska vi ta igen lite. Kanske kan vi till och med komma upp i dom 7 % som stockholm har lyckats med? Hopp finns det!

Riktigt kul att höra, men man hade gärna velat att dom körde antikropps-tester vid sidan om
Citera
2020-06-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Så du anser att personal på hårt drabbade ställen ljuger om att de inte kunnat ge den vård de borde kunnat? Tycker du måste kunna se logiken själv i att antal IVA-platser ser väldigt bra ut, men att det kan bli rätt problematiskt ifall det ändå inte finns nog IVA-personal, utan att kalla det för en konspiration. Speciellt inte när det flaggades för det problemet redan i början av april och sedan har följts av en väldigt hård gallring av vilka som ska få komma in. De har inte haft något annat val.

Jag tror och tycker också vården har klarat detta bättre än vad man oroade sig för innan, men jag tror även att det förskönas och att vi måste acceptera att under denna kritiska tid så har långt ifrån alla som hade behövt det kunnat få vård på många ställen utan att det ska ses som en konspiration. Tror det hänt 3ggr att FHM och gänget stått och förskönat bilden på sina sedvanliga förskönande presskonferenser så att region STHLM sedan gått ut och sagt att de inte delar denna förskönade bild.

Det sista du skriver håller jag med om. Men jag förstår det, vilket du också verkar hinta att du gör i sista meningen. Grejen är att det förekommer på båda sidorna. Jag har större förståelse för de som hackar på strategin och hur det gått för Sverige, än för de som spenderar sin tid här med att hacka ner på de som hackar på strategin.

Visst finns det exempel där vården såväl i Sverige som i andra länder inte kunnat ge den vård man i de bästa av lägen vill kunna ge. Det händer tyvärr i normallägen också. Det görs bedömningar och felbedömningar. Varje dag räddar våra hjältar i vården en stor grupp människor.

Sveriges strategi precis som andra strategier bör och ska kritiseras. Vi har definitivt misslyckats med att skydda äldre, svaga personer på äldreboenden och andra vårdinrättningar. MEN jag vill med mina inlägg inte "hacka ner" på dessa personer, snarare att försöka "upplysa" om att deras tankar och föreställningar (likt mina egna) nödvändigtvis inte behöver vara sanna. Vi ser världen på olika sätt genom våra glasögon, och vi ser ofta det vi vill se. Det blir lätt i en tråd som denna att man eldar upp varandra kring allt elände man hittar. Spekulationer och konspiratoriska föreställningar blir sanningar o s v o s v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in