2020-06-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har blivit medlem i the Tegnell Fan Boys. Jo, det är sant! Jag kommer att försvara honom med näbbar och klor hädanefter. Av samma anledning som denna Facebook-skribent lägger fram:
Hans Thannerstig

IN THE NAKED LIGHT I SAW, TEN THOUSAND PEOPLE MAYBE MORE
Om inget annat visade ju gårdagens massdemonstration på Sergels Torg med all önskvärd tydlighet att Anders Tegnell inte kan ges huvudansvaret för Sveriges katastrofala corona-facit.
Jag har varit kritisk mot mycket Tegnell företagit sig och inte minst hur han kommunicerat sitt budskap.
Men på en punkt har ju varit tydlig: Inga folksamlingar på över 50 personer är tillåtna.
Vad nu än hans strategi är så lade ju gårdagens demonstration ett veritabelt krokben för honom eftersom den gick stick i stäv med hans uttryckliga rekommendation.
Och Tegnell har ju varken mandat eller möjlighet att ta på sig en polisuniform och personligen gå in och upplösa folkmassorna.
Det måste såklart polisen göra och det är regeringens sak att se till att de har befogenhet och klara instruktioner att göra det.
Än en gång och med en druckens envishet: Det är Stefan Löfven och hans regering som är huvudansvariga för det svenska corona-fiaskot. De har försökt delegera allt ansvar till Tegnell och undlåter sedan att säkerställa att ens hans beskedliga rekommendationer efterlevs. Stefan Löfven har ju hyllat svenskarnas förmåga till frihet under ansvar och därför menat att vi klarar oss utan de lockdown-åtgärder som andra länder infört - well, det verkar som om han gravt underskattat den svenska vänsterns behov av att ta alla chanser att demonstrera mot Donald Trump. Hur ska man nu motivera barnfamiljer att inte åka till Liseberg när sådant här får förekomma?
Och svinaktigt nog ser man allt tydligare hur knivarna slipas bakom draperiet för att stöta dolken i syndabocken Tegnell nu när problemen hopar sig. Hallengrens uttalande till Reuters igår var ett extra flagrant exempel. https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-sweden-tegnell-mea/swedish-government-says-has-been-ready-to-take-wider-measures-if-asked-by-health-agency-idUSKBN23A1M M
Jag är ingen Tegnell-supporter men försöker regeringen undslippa sitt ansvar genom att ge honom huvudansvaret och huvudskulden för corona-haveriet kommer jag att ge honom allt stöd. Det är en fråga om enkel anständighet för mig, varken Tegnell eller någon annan kan vara ansvarig för saker som man inte kan påverka. Han får ta ansvar för sina epidemiologiska bedömningar och råd men huvudansvaret har han inte.
Till sist: En polis i uniform kan inte delta i demonstrationer, oavsett demonstrationens syfte, genom att stå på knä med knuten näve och gråtande krama om demonstranterna. Likväl som en fotbollsdomare kan inte delta i ena lagets målfirande oavsett om så Xavi, Iniesta och Messi spelar i laget. Vi betalar poliser lön för att upprätthålla lag och ordning och inte för att demonstrera.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2600785083508397&id=10000 7307925589

Det är de ansvariga högst upp som ska till Finspång. Tegnell kan få en tidig pension om han lovar att släppa hela sin bit i det hela.

Människan är imbecil - vår strategi har aldrig inte utgått från att stoppa spridningen, utan mitigera förljdverknigarna... Detta är något Tegnell propagerat för och drägget Löfven godkänt.

Vår strategi är egentligen inget fiasko, poängen var aldrig att vi skulle klara oss bra - enbart att omvärlden skulle klara sig minst lika dåligt. Vi har aldrig blivit lovade någon dödlighet.
Men egentligen var det kanske meningen att vi skulle haft "flockimmunitet" nu - vilket implicerar 25.000+ döda.
Citera
2020-06-04, 11:37
Medlem
urgts avatar
Var nog aldrig realistiskt att skydda riskgrupper med stor smittspridning. Det bara lät fint.
Citera
2020-06-04, 11:38
Medlem
Stones avatar
Det fanns en video av en svensk äldre kvinna som dog av andningsnöd i äldrevården. Hittar inte länken längre, kan ni hjälpa mig?
Citera
2020-06-04, 11:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag anser att man vet det. Vad du anser får stå för dig så klart.
Det kan man omöjligt veta så jag kan inte ta ditt påstående som seriöst.
Citera
2020-06-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag säger att Björn sa samma sak som FHM, men har ändrat det till lockdown med facit i hand.

Olsen tycks hålla med Tegnell och FHM på många punkter. Varför frågar inga journalister om hans åsikt när det gäller munskydd och handsprit?

Så här skriver Olsen i sin bok "Pandemi":

Citat:
"Förutom de avancerade munskydd som används på sjukhus fyller de övriga ingen som helst funktion. Istället kan det vara tvärtom, de ökar risken för smitta mer än de skyddar".

Han skriver att munskydden ger en falsk trygghet och en känsla av handlingskraft. Men de är lika verksamma som att krypa under ett bord vid ett atombombsanfall..

Olsen är också motståndare till handsprit:

Spriten dödar virus - men effekten är extremt kortvarig. Så fort spriten har torkat är man tillbaka på noll.

Det blir svårt för Olsen att kritisera FHM och Tegnell kraftfullt - och samtidigt sälja sin bok som håller med med dem..

Fördelen med handsprit är att folk lär sig vikten av god handhygien (vatten och tvål).
Citera
2020-06-04, 11:39
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det fanns en video av en svensk äldre kvinna som dog av andningsnöd i äldrevården. Hittar inte länken längre, kan ni hjälpa mig?

Finns nog i den här tråden.
Citera
2020-06-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har läst att det faktiskt finns såna samband. Att man i tropiska länder ser en större spridning av influensa när det är varmt och fuktigt. Tvärtemot vad man ser här (torrt och kallt).

Jag har tappat länken, men de trodde att det både handlade om att man umgås mer inomhus, men också att ventilationen blåser runt smittan i rummet.

Citat:
Torr luft och kyla gör att influensavirus smittar lättare.

Precis vad ACn fixar. Återcirkulationen gör att ett uppvärmt o döende virus kyls ner o torkas vilket ger det ny kraft. En inte helt osannolik teori.
Citera
2020-06-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Var nog aldrig realistiskt att skydda riskgrupper med stor smittspridning. Det bara lät fint.

Finns ingen motsättning mellan massdöd bland riskgrupper och att dessa skyddats.

Vi har inte blivit utlovade några faktiska resultat, hundratals eller tusentals liv kan ha räddats genom "skydda våra äldre", det vet vi inget om.
Citera
2020-06-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kan man omöjligt veta så jag kan inte ta ditt påstående som seriöst.

Det krävs endast en grundläggande slutledningsförmåga för att nå den slutsatsen, så jag kan inte ta ditt påstående som seriöst. Men tack för debatten.
Citera
2020-06-04, 11:41
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det har funnits en överkapacitet om ca 30% gällande IVA-platser under hela den här perioden. Det innebär inte att det stått 3-4 sjuksköterskor/läkare och väntat vid dessa outnyttjade platser.
Skulle dessa platser ha behövt bemannas så har man kunnat göra det, då många läkare/sjuksköterskor från andra avdelningar har kunnat kallas in. Vården har gjort en fantastisk omställning, men sen har självklart annan vård som inte bedömts vara kritisk fått stå "på hold".

I den här tråden så lyckas en del skribenter hur positiva nyheter det än är omvandla det till något negativt. Det är ett tydligt mönster, man ska misstro, man ska vara negativ. Min enda förklaring till det är att man vill dra ner andra i sin egen gegga av bitterhet, negativism, hat o s v. Tragisk syn på livet och på tillvaron, förstår ju att en del här inne inte riktigt mår bra, speciellt inte i denna period av grundoro och ångest.

Så du anser att personal på hårt drabbade ställen ljuger om att de inte kunnat ge den vård de borde kunnat? Tycker du måste kunna se logiken själv i att antal IVA-platser ser väldigt bra ut, men att det kan bli rätt problematiskt ifall det ändå inte finns nog IVA-personal, utan att kalla det för en konspiration. Speciellt inte när det flaggades för det problemet redan i början av april och sedan har följts av en väldigt hård gallring av vilka som ska få komma in. De har inte haft något annat val.

Jag tror och tycker också vården har klarat detta bättre än vad man oroade sig för innan, men jag tror även att det förskönas och att vi måste acceptera att under denna kritiska tid så har långt ifrån alla som hade behövt det kunnat få vård på många ställen utan att det ska ses som en konspiration. Tror det hänt 3ggr att FHM och gänget stått och förskönat bilden på sina sedvanliga förskönande presskonferenser så att region STHLM sedan gått ut och sagt att de inte delar denna förskönade bild.

Det sista du skriver håller jag med om. Men jag förstår det, vilket du också verkar hinta att du gör i sista meningen. Grejen är att det förekommer på båda sidorna. Jag har större förståelse för de som hackar på strategin och hur det gått för Sverige, än för de som spenderar sin tid här med att hacka ner på de som hackar på strategin.
Citera
2020-06-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Alltså, april-fakturan - är det ett skämt? En kvarts miljon på en månad och det enda som står i "tjänstgöringsrapporten" är att han gjort två framträdanden i TV-nyheterna.

Helt uppenbart att han bara mjölkar sin tidigare arbetsgivare (och indirekt skattebetalarna) på bidrag att fylla ut pensionen med.

Ja den är ett stort skämt. Speciellt som framträdanden i TV inte ens ingår i uppdragsbeskrivningen.
"Stötta enheten med modellering och analys", jösses, Giesecke är inte ens matematiker.

Och gissa vem beställaren är....Dr Flanell.

Det är skattepengar som rullar till ingen nytta.

Sicken slump att 800 timmar x 1250 per dito landar på 1 miljon....Var det verkligen precis 800 timmar som behövdes? 1 mille är ju en jämn och trevlig siffra och lagom nära gränsen för upphandling utan anbudsförfarande - 1.4 mille.

https://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla/om-upphandlingsreglerna/Upphandlingsforfaranden/troskelvarden/

Man kunde ju ha handlat upp en apa från Skansen som hade varit billigare och gjort ett bättre jobb med att gissa fel.
Citera
2020-06-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Bra tajming att besluta att avveckla fältsjukhuset i Älvsjö dagen efter att tusentals människor samlats i Stockholm city och nu säkerligen har orsakat en ny smittspridning.

Saknar ALLA taktkänsla i det här jävla landet?

Då bygger man upp det för 48 miljoner kr igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in