Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Fast det är främst ni som har synpunkter på åtgärder. Inte minst Sveriges. Min hållning är att det är en naturkatastrof, och det fanns inte mycket som UK kunde göra eftersom det redan var för sent.
Jag välkomnar att man synar det här, men det är inte över förrän större delen av världen har immunitet, genom vaccin eller annat. Att dra slutsatser nu är som att bedöma WW2 på vem som låg bäst till 1941. Då hade Tyskland utropats till vinnare.
Återigen det här fullständigt ologiska i att våra grannländer och andra som nu har haft stränga karantänsåtgärder och annat helt plötsligt skulle misslyckas en andra gång. Nu när man har alla protokoll klara och vet vad man ska göra. Det med alla medicinska framsteg man gjort i behandling av COVID19-fall dessutom.
Sveriges situation är lite annorlunda. Ta bara den omfattande gränshandeln som nu riskerar att utebli fram till årsskiftet kanske, då Norge inte tillåter resor från och till Sverige. Jag skulle tro att gränshandeln som sådan riskerar permanenta skador som kommer att ta lång tid att reparera.
Det är stora summor det handlar om och allt p.g.a. att Sverige inte tog drastiska beslut i ett tidigt skede. Frågan är om det nu går att reparera.
Så de stora ekonomiska avbräck vi kommer att få har till stor del sin orsak i den bristfälliga hantering av smittan. Man ska heller inte underskatta det anseende vi har haft i omvärlden. Bara vår hantering av våra gamla lär nog komma att eka runt bland nationerna i västliga sfären.