2020-06-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är en illusion som uppstår p.g.a. att det inte rapporterades så mycket under Bank Holiday. De två dagarnas "ökning" som du tror dig se orsakas av att det endast rapporterades 113 respektive 111 avlidna under Söndag och Måndag då det var Bank Holiday. Det är ingen KURVA som pekar uppåt, det är två enskilda dagar som har högre antal avlidna än vad som rapporterades under Bank Holiday.

Två dagar är ingen "kurva"...

Ja men då är det säkert lugnt då.

300-400 döda per dygn är inget att hänga upp sig på.

Antal ny smittade/dag går ju i alla fall ner, vilket inte är fallet i Sverige.

Men det bortförklarar FHM väl med att det testas mer nu?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det är främst ni som har synpunkter på åtgärder. Inte minst Sveriges. Min hållning är att det är en naturkatastrof, och det fanns inte mycket som UK kunde göra eftersom det redan var för sent.

Jag välkomnar att man synar det här, men det är inte över förrän större delen av världen har immunitet, genom vaccin eller annat. Att dra slutsatser nu är som att bedöma WW2 på vem som låg bäst till 1941. Då hade Tyskland utropats till vinnare.
Återigen det här fullständigt ologiska i att våra grannländer och andra som nu har haft stränga karantänsåtgärder och annat helt plötsligt skulle misslyckas en andra gång. Nu när man har alla protokoll klara och vet vad man ska göra. Det med alla medicinska framsteg man gjort i behandling av COVID19-fall dessutom.

Sveriges situation är lite annorlunda. Ta bara den omfattande gränshandeln som nu riskerar att utebli fram till årsskiftet kanske, då Norge inte tillåter resor från och till Sverige. Jag skulle tro att gränshandeln som sådan riskerar permanenta skador som kommer att ta lång tid att reparera.

Det är stora summor det handlar om och allt p.g.a. att Sverige inte tog drastiska beslut i ett tidigt skede. Frågan är om det nu går att reparera.

Så de stora ekonomiska avbräck vi kommer att få har till stor del sin orsak i den bristfälliga hantering av smittan. Man ska heller inte underskatta det anseende vi har haft i omvärlden. Bara vår hantering av våra gamla lär nog komma att eka runt bland nationerna i västliga sfären.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det finns flera insatser naturligtvis men inte tillräckligt. Många barn far ju illa under sommarlovet vilket inte är någon hemlighet.

Men du tycker kanske inte att det är ditt ansvar att finna lösningar på detta utan det är bättre att låta utbildat folk ta tag i det.

På samma sätt som varken jag eller du tycker det är en intelligent idé att låta mig ordna hur riskgrupper ska besöka tandläkaren. Det är väl bättre att tandläkarna löser detta.

Du missar ju helt poängen.

Om vi redan nu har sommarlov på ca 2,5 månad, som vi bedömer är helt ok för barn. Samt jullov, sportlov, påsklov, höstlov.

Då finns ju inte superstarka skäl att inte kunna ha en lockdown t.ex. 11 mars - 18 april.

Samhällets insatser kan naturligtvis ordnas och arrangeras utifrån förutsättningarna. Är det barn med särskilda behov, hade man kunnat hålla öppet fritids t.ex. I en del andra länder har man ju haft öppet för de barn som verkligen haft behov. Socialtjänsten stänger inte heller ned.
Citera
2020-06-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nu får du faktiskt sluta sprida osanning om Björn Olsen! Vill påminna dig om att det finns regler även här på FB, om falsk ryktesspridning och sådant. Skärpning tack. I all välmening men nu gick du för långt denna gång.

Det är en sak att ogilla en person men man får inte sprida osanningar om denne. Det du säger är totalt felaktigt.

Björn Olsen var mycket tidig med krav på lockdown. Redan början av april, för två månader sedan, dvs. ca 2 veckor efter första dödsfallet av covid. Han har inte alls ändrat sig i efterhand, som du påstår. Finns säkert ännu tidigare källor om man letar mer men detta är den jag har nu. I alla händelser har han inte ändrat sig i efterhand utan var tidigt ute:

2 april.

Professor Björn Olsen vill se en nedsläckning av det svenska samhället – eller en förklaring till varför Sverige gör tvärtemot alla andra länder i Europa i kampen mot coronaviruset.

Det går inte att bara vädja till folks samveten och säga att nu ska vi alla tänka på det ena och det andra. Vi är fortfarande en mängd individualister och det är fortfarande grupper som samlas. Förbjud det – nu – och stäng ner så mycket det bara går. Ge också en tidslinje till företag och andra: vi stänger ner nu under så här många veckor.

https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/

Han kritiserade även redan den 23 feb FHM:

Expert: Fel strategi att tona ner viruslarmet
Publicerad 23 februari 2020
Folkhälsomyndighetens sätt att hantera utbrottet av coronavirus får hård kritik.
– Det verkar som att man vill tona ned det här till varje pris och jag förstår verkligen inte den strategin, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.
Han anser tvärtom att det skickar fel signaler.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-fel-strategi-att-tona-ner-viruslarmet

Där är sanningen. Förslagsvis om du skall fortsätta kritisera Olsen, så föreslår jag att du har källor med, för de märkliga påståenden om Olsen som du gör.
”Finns regler på Flashback kring ryktesspridning?” Det är det fånigaste jag hört. Jag kritiserar ett par offentliga uttalanden, och ni beter er som ett gäng snöflingor.

Björn ville helt enkelt följa UK:s fotspår. Först ifråga om mjuka åtgärder, och därefter om lockdown. Det funkade inte i UK.
Citera
2020-06-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
1700 av dom kom i ett svep från ett labb som haft strul med tekniken och inte kunnat skicka dagligen, en hel veckas test resultat i ett svep

Inte för att vara petig men 1385 var det. Plus alltså ca 800 till andra = ca 2.200.
Citera
2020-06-04, 11:08
Medlem
wedonthavetimes avatar
Johan Giesecke har hittils fakturerat FHM över 300.000:- för att enligt avtal hjälpa till vid modellering av utbrottsscenarion enligt tidigare postat avtal från FHM.

Någon som har en kopia av dessa utbrottsscenarion?
Citera
2020-06-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det behövs intelligenta människor som vågar vara med i samhällsdebatten. Tycker att exemplet Björn Olsen visar det. Och det behövs dessbättre ingen speciell inbjudan idag. Tycker du vi ska lämna åsiktsbildandet till riksdagspolitikerna och Guillou?
Nej, jag är lite mer teknokratiskt lagd.
Citera
2020-06-04, 11:12
Medlem
sannes avatar
Älvsjö sjukhus avvecklas from idag.

https://www.youtube.com/watch?v=kPgvz41j-0Y&feature=youtu.be
Citera
2020-06-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
”Finns regler på Flashback kring ryktesspridning?” Det är det fånigaste jag hört. Jag kritiserar ett par offentliga uttalanden, och ni beter er som ett gäng snöflingor.

Björn ville helt enkelt följa UK:s fotspår. Först ifråga om mjuka åtgärder, och därefter om lockdown. Det funkade inte i UK.

Varför ljuger du igen? När du redan blivit påkommen en gång med att ljuga? Verkar nästan som om du vill skämma ut dig i tråden... 😳😳😳

Olsen har aldrig förespråkat några mjuka åtgärder. Tvärtom.

När UK började skärpa sina regler, så sa Olsen att vi också borde göra det.

Strategin bör ändras och Folkhälsomyndigheten ta situationen på lika stort allvar som i Storbritannien. Det skriver flera professorer och läkare på Läkartidningens debattsida.

Storbritannien har ungefär lika många fall som i Sverige och har redan vidtagit åtgärder som exempelvis förhindrande av stora folksamlingar, uppmanat till minskat resande samt stängt ner skolor. ”Fler förseningar och chansningar kan få ödesdigra effekter på folkhälsan i Sverige”, skriver debattörerna.

https://omni.se/smittan-bor-hanteras-som-man-gor-i-storbritannien/a/1nbVaM

Du sade i något av dina ca 10 inlägg om Olsen, att Olsen låter som ett troll? Jag undrar jag, vem som egentligen är trollet...
Citera
2020-06-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Återigen det här fullständigt ologiska i att våra grannländer och andra som nu har haft stränga karantänsåtgärder och annat helt plötsligt skulle misslyckas en andra gång. Nu när man har alla protokoll klara och vet vad man ska göra. Det med alla medicinska framsteg man gjort i behandling av COVID19-fall dessutom.

Sveriges situation är lite annorlunda. Ta bara den omfattande gränshandeln som nu riskerar att utebli fram till årsskiftet kanske, då Norge inte tillåter resor från och till Sverige. Jag skulle tro att gränshandeln som sådan riskerar permanenta skador som kommer att ta lång tid att reparera.

Det är stora summor det handlar om och allt p.g.a. att Sverige inte tog drastiska beslut i ett tidigt skede. Frågan är om det nu går att reparera.

Så de stora ekonomiska avbräck vi kommer att få har till stor del sin orsak i den bristfälliga hantering av smittan. Man ska heller inte underskatta det anseende vi har haft i omvärlden. Bara vår hantering av våra gamla lär nog komma att eka runt bland nationerna i västliga sfären.
Det återstår att se. Jag tror som sagt det kommer bli en shitstorm i vinter.

Jag betvivlar inte våra grannländers förmåga. Det baserar jag enbart på att virusets R-värde lär vara dubbelt så högt i vinter, givet samma åtgärder.
Citera
2020-06-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Dokument till Flashbacks oberoende coronakommission:

Johan Gieseckes avtal med FHM
https://delafil.se/e75724d8dd9b969a/FHM_JOHANGIESECKE_AVTALKONSULTTJANSTER.pdf

Johan Gieseckes faktura till FHM för Mars (62500:- + moms)
https://delafil.se/29d1a83f75f08977/FHM_JOHANGIESECKE_FAKTURA_MARS.pdf

Johan Gieseckes faktura till FHM för April (196250:- + moms)
https://delafil.se/1c559e899735216b/FHM_JOHANGIESECKE_FAKTURA_APRIL.pdf

Johan Gieseckes jävsdeklaration
https://delafil.se/9de8e887c1f175a9/FHM_JOHANGIESECKE_JAVSDEKLARATION.pdf

Så dåligt specade fakturor var det länge sen man såg.
Är det kutym inom statlig verksamhet?
Citera
2020-06-04, 11:17
Medlem
Bra tajming att besluta att avveckla fältsjukhuset i Älvsjö dagen efter att tusentals människor samlats i Stockholm city och nu säkerligen har orsakat en ny smittspridning.

Saknar ALLA taktkänsla i det här jävla landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in