2020-06-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du missar ju helt poängen.

Om vi redan nu har sommarlov på ca 2,5 månad, som vi bedömer är helt ok för barn. Samt jullov, sportlov, påsklov, höstlov.

Då finns ju inte superstarka skäl att inte kunna ha en lockdown t.ex. 11 mars - 18 april.

Samhällets insatser kan naturligtvis ordnas och arrangeras utifrån förutsättningarna. Är det barn med särskilda behov, hade man kunnat hålla öppet fritids t.ex. I en del andra länder har man ju haft öppet för de barn som verkligen haft behov. Socialtjänsten stänger inte heller ned.

Du missar också helt poängen. Vi har sommarlov idag som vi bedömer inte alls fungerar för vissa barn. Det är ett faktiskt problem som folk arbetar med att försöka åtgärda.

Socialtjänsten finns ju inte för att det fungerar så bra, utan för att det finns fall där det INTE fungerar så bra.

Jag tog bara detta som exempel.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det återstår att se. Jag tror som sagt det kommer bli en shitstorm i vinter.

Jag betvivlar inte våra grannländers förmåga. Det baserar jag enbart på att virusets R-värde lär vara dubbelt så högt i vinter, givet samma åtgärder.
Vi andra har slutat med R-värden då det uppenbarligen handlar om klustersmitta där R-värden helt enkelt inte är relevanta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nja, många vacciner får man ta mer än en dos av. Sedan behöver inte alla bli immuna heller för att stoppa spridningen.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/06/04/dystra-besked-om-vaccin-mot-coronaviruset/

"Problemet är att det inte är helt lätt att bara ge ytterligare vaccindoser för att försöka få upp nivån ytterligare. Det beror på att vaccinet består av ett hölje från en annan typ av virus — ett adenovirus — som används för att transportera in små, utvalda bitar av arvsmassa från det nya coronaviruset till kroppens celler"

damnit
Citera
2020-06-04, 11:19
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Johan Giesecke har hittils fakturerat FHM över 300.000:- för att enligt avtal hjälpa till vid modellering av utbrottsscenarion enligt tidigare postat avtal från FHM.

Någon som har en kopia av dessa utbrottsscenarion?

Nej har inte sett. Troligen hans uttalanden om flockimmunitet i slutet på maj, eller hans modellering att vi inte skulle bli allmän spridning i Sverige.

Han får 300 tkr för helt världsfrånvända svar och influensa gissningar.

Citat:
Johan Giesecke ser det inte som särskilt troligt att vi får en stor allmän smittspridning av det nya coronaviruset i Sverige, men han påpekar vikten av att sjukvården är förberedd.

https://www.ttela.se/nyheter/regionalt/experten-om-coronal%C3%A4get-i-sverige-tror-det-blir-fler-utbrott-1.25006603
Citera
2020-06-04, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Dessutom ser jag nu att Ourworldindata byggt sin statistik på felaktig data, vilket ytterligare förklarar hur det kan se så fel ut. De siffrorna som de rapporterar är inget vi publicerat.

Du börja låta som en Kim Il Sung snart...
Det är väl john hopkins-data antar jag, samma som alla andra använder.
Ourworldindata lyder väl under Oxford University, konstigt att de inte har koll på UK-data i så fall.
Citera
2020-06-04, 11:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det var ju ingen nedgång för uk i kurvan under bankholiday så uppgången är nog fler än 2 dagar då...
Jo, vi rapporterade 111 respektive 113 döda Sön-Mån, det är det lägsta vi någon rapporterat.

Det finns ingen kurva som pekar uppåt. Här är datat för den sista tiden. Var är den uppåtgående kurvan?

https://cdn-05.forumfiles.com/T8d1J84eo2/a1cfec73-1591262978/Screenshot%202020-06-04%20at%2010.19.21.png
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nu får du faktiskt sluta sprida osanning om Björn Olsen! Vill påminna dig om att det finns regler även här på FB, om falsk ryktesspridning och sådant. Skärpning tack. I all välmening men nu gick du för långt denna gång.

Det är en sak att ogilla en person men man får inte sprida osanningar om denne. Det du säger är totalt felaktigt.

Björn Olsen var mycket tidig med krav på lockdown. Redan början av april, för två månader sedan, dvs. ca 2 veckor efter första dödsfallet av covid. Han har inte alls ändrat sig i efterhand, som du påstår. Finns säkert ännu tidigare källor om man letar mer men detta är den jag har nu. I alla händelser har han inte ändrat sig i efterhand utan var tidigt ute:

2 april.

Professor Björn Olsen vill se en nedsläckning av det svenska samhället – eller en förklaring till varför Sverige gör tvärtemot alla andra länder i Europa i kampen mot coronaviruset.

Det går inte att bara vädja till folks samveten och säga att nu ska vi alla tänka på det ena och det andra. Vi är fortfarande en mängd individualister och det är fortfarande grupper som samlas. Förbjud det – nu – och stäng ner så mycket det bara går. Ge också en tidslinje till företag och andra: vi stänger ner nu under så här många veckor.

https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/

Han kritiserade även redan den 23 feb FHM:

Expert: Fel strategi att tona ner viruslarmet
Publicerad 23 februari 2020
Folkhälsomyndighetens sätt att hantera utbrottet av coronavirus får hård kritik.
– Det verkar som att man vill tona ned det här till varje pris och jag förstår verkligen inte den strategin, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.
Han anser tvärtom att det skickar fel signaler.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-fel-strategi-att-tona-ner-viruslarmet

Där är sanningen. Förslagsvis om du skall fortsätta kritisera Olsen, så föreslår jag att du har källor med, för de märkliga påståenden om Olsen som du gör.
2 April var väl lite sent börja planera för något sådant. Det kan ta några veckor innan det börjar märkas i form av avtagande dödsfall per dag, och nu visade det sig att det ändå började avta några veckor senare. Vi hade nått lika högt ändå i max antal döda per dag eftersom det bestäms av hur många som smittats närmare 3 veckor tidigare. Han verkade bara tycka att vi skulle va som alla andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du missar också helt poängen. Vi har sommarlov idag som vi bedömer inte alls fungerar för vissa barn. Det är ett faktiskt problem som folk arbetar med att försöka åtgärda.

Socialtjänsten finns ju inte för att det fungerar så bra, utan för att det finns fall där det INTE fungerar så bra.

Jag tog bara detta som exempel.

Ja och återigen missar du poängen. En lockdown på 5 veckor är inte skadligare än en "lockdown" i form av sommarlov på 10 veckor - som vi ju tillåter. Annars hade vi förbjudit sommarlovet om det vore så fruktansvärt farligt.

Orkar inte förklara igen men har gjort min poäng iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
AC? Skulle förklara varför Singapore har så många smittade...
Ja, det blir nog så. Kallt ute - man sitter inne i torr luft som värmts upp av elementen. Varmt ute - man sitter inne i kall (torr?) luft som vispas runt av luftkonditioneringen.

Att virusepidemier tenderar att dö ut under sommaren i Sverige tror jag (jag har inga expertkunskaper om det) beror mer på att folk tillbringar mer tid utomhus, och mindre på väderleken. Det är ju inte så jättestor skillnad på sommar och vinter i stora delar av Sverige. En januaridag i Göteborg kan det vara +10 och duggregn, en dag i juli kan vara precis likadan.
Citera
2020-06-04, 11:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du börja låta som en Kim Il Sung snart...
Det är väl john hopkins-data antar jag, samma som alla andra använder.
Ourworldindata lyder väl under Oxford University, konstigt att de inte har koll på UK-data i så fall.
Här har du korrekt data som VI publicerar. Notera hur jag använder ordet "vi". Börjar slanten trilla ned?

https://cdn-05.forumfiles.com/T8d1J84eo2/a1cfec73-1591262978/Screenshot%202020-06-04%20at%2010.19.21.png
Citera
2020-06-04, 11:23
Medlem
arbetets avatar
Jag har blivit medlem i the Tegnell Fan Boys. Jo, det är sant! Jag kommer att försvara honom med näbbar och klor hädanefter. Av samma anledning som denna Facebook-skribent lägger fram:
Hans Thannerstig

IN THE NAKED LIGHT I SAW, TEN THOUSAND PEOPLE MAYBE MORE
Om inget annat visade ju gårdagens massdemonstration på Sergels Torg med all önskvärd tydlighet att Anders Tegnell inte kan ges huvudansvaret för Sveriges katastrofala corona-facit.
Jag har varit kritisk mot mycket Tegnell företagit sig och inte minst hur han kommunicerat sitt budskap.
Men på en punkt har ju varit tydlig: Inga folksamlingar på över 50 personer är tillåtna.
Vad nu än hans strategi är så lade ju gårdagens demonstration ett veritabelt krokben för honom eftersom den gick stick i stäv med hans uttryckliga rekommendation.
Och Tegnell har ju varken mandat eller möjlighet att ta på sig en polisuniform och personligen gå in och upplösa folkmassorna.
Det måste såklart polisen göra och det är regeringens sak att se till att de har befogenhet och klara instruktioner att göra det.
Än en gång och med en druckens envishet: Det är Stefan Löfven och hans regering som är huvudansvariga för det svenska corona-fiaskot. De har försökt delegera allt ansvar till Tegnell och undlåter sedan att säkerställa att ens hans beskedliga rekommendationer efterlevs. Stefan Löfven har ju hyllat svenskarnas förmåga till frihet under ansvar och därför menat att vi klarar oss utan de lockdown-åtgärder som andra länder infört - well, det verkar som om han gravt underskattat den svenska vänsterns behov av att ta alla chanser att demonstrera mot Donald Trump. Hur ska man nu motivera barnfamiljer att inte åka till Liseberg när sådant här får förekomma?
Och svinaktigt nog ser man allt tydligare hur knivarna slipas bakom draperiet för att stöta dolken i syndabocken Tegnell nu när problemen hopar sig. Hallengrens uttalande till Reuters igår var ett extra flagrant exempel. https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-sweden-tegnell-mea/swedish-government-says-has-been-ready-to-take-wider-measures-if-asked-by-health-agency-idUSKBN23A1M M
Jag är ingen Tegnell-supporter men försöker regeringen undslippa sitt ansvar genom att ge honom huvudansvaret och huvudskulden för corona-haveriet kommer jag att ge honom allt stöd. Det är en fråga om enkel anständighet för mig, varken Tegnell eller någon annan kan vara ansvarig för saker som man inte kan påverka. Han får ta ansvar för sina epidemiologiska bedömningar och råd men huvudansvaret har han inte.
Till sist: En polis i uniform kan inte delta i demonstrationer, oavsett demonstrationens syfte, genom att stå på knä med knuten näve och gråtande krama om demonstranterna. Likväl som en fotbollsdomare kan inte delta i ena lagets målfirande oavsett om så Xavi, Iniesta och Messi spelar i laget. Vi betalar poliser lön för att upprätthålla lag och ordning och inte för att demonstrera.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2600785083508397&id=10000 7307925589

Det är de ansvariga högst upp som ska till Finspång. Tegnell kan få en tidig pension om han lovar att släppa hela sin bit i det hela.
Citera
2020-06-04, 11:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Du missar ju helt poängen.

Om vi redan nu har sommarlov på ca 2,5 månad, som vi bedömer är helt ok för barn. Samt jullov, sportlov, påsklov, höstlov.

Då finns ju inte superstarka skäl att inte kunna ha en lockdown t.ex. 11 mars - 18 april.

Samhällets insatser kan naturligtvis ordnas och arrangeras utifrån förutsättningarna. Är det barn med särskilda behov, hade man kunnat hålla öppet fritids t.ex. I en del andra länder har man ju haft öppet för de barn som verkligen haft behov. Socialtjänsten stänger inte heller ned.
Om skollov är illa nog, varför öka på bördan genom att stänga skolorna trots att det inte ansågs göra någon större skillnad för spridningen? Sommarlovet är väl inte 2,5 månader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in