2020-03-06, 12:04
Bannlyst
Mamma slutade röka tvärt efter att i 30 år ha rökt mellan 10 och 20 röda Prince varje dag. Hon tuggade nikotintuggummin i flera år efteråt men har aldrig rökt en cigarett sedan dess.
Citera
2020-03-28, 12:49
Medlem
Så jobbigt när man vill men sambo vägrar sluta så det finns cigg hemma 24/7
Citera
2020-03-28, 12:55
Medlem
ArthurFlecks avatar
Zyban is the shit! Det fungerar verkligen kan jag personligen intyga. Efter ett tag upphör helt enkelt "begäret" efter cigaretter helt och hållet, och om man ändå röker en cigg efter att ha gått på dessa sluta-röka-tabletter ett tag så har ciggen liksom ingen effekt längre, man blir varken påverkad av nikotinet eller får en nickokick eller någonting, superbt, kan verkligen rekommenderas!

Kan enkelt fås utskrivet av allehanda app-läkare, fick det själv utskrivet enkelt och snabbt av en läkare på Kry.se. Dock lite dyrt, 800 kr något kostar det att hämta ut ett paket på Apoteket med det och det ingår inte i läkemedelsförmånen, men då det verkligen fungerar och man faktiskt kan sluta med rökningen på riktigt är det väl spenderade pengar och värt varenda krona. Har provat allehanda nikotintuggummin, munspray, etc, och det har inte fungerat, däremot gick det väldigt snabbt och enkelt att sluta att röka med Zyban, googla det för mer information?
Citera
2020-04-30, 18:11
Medlem
Känner mig väldigt bitter som återupptagit denna ädla konst man en gång lärde sig i barndomsår. Inte blivit beroende än, men känner att suget efter nästa cigg blir starkare. Samtidigt är det skönt att ta några bloss ibland när det är stressigt. F.d nikotinist som fallit tillbaka så jag vet det är skit :S
Citera
2020-05-01, 19:13
Medlem
Foxan1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Zyban is the shit! Det fungerar verkligen kan jag personligen intyga. Efter ett tag upphör helt enkelt "begäret" efter cigaretter helt och hållet, och om man ändå röker en cigg efter att ha gått på dessa sluta-röka-tabletter ett tag så har ciggen liksom ingen effekt längre, man blir varken påverkad av nikotinet eller får en nickokick eller någonting, superbt, kan verkligen rekommenderas!

Kan enkelt fås utskrivet av allehanda app-läkare, fick det själv utskrivet enkelt och snabbt av en läkare på Kry.se. Dock lite dyrt, 800 kr något kostar det att hämta ut ett paket på Apoteket med det och det ingår inte i läkemedelsförmånen, men då det verkligen fungerar och man faktiskt kan sluta med rökningen på riktigt är det väl spenderade pengar och värt varenda krona. Har provat allehanda nikotintuggummin, munspray, etc, och det har inte fungerat, däremot gick det väldigt snabbt och enkelt att sluta att röka med Zyban, googla det för mer information?

Har funderat på det, visste bara att det fanns nåt läkemedel men inte vad det heter. Så tack för tipset!
Har rökt i 29 år och snittar 1-2 paket om dagen nu. Varvar det med snus dessutom. Tanken var att byta ut ciggen mot snus.
Känns extra sorgligt att röka när min far ligger i slutstadiet av kol 😢
Citera
2020-05-23, 16:46
Medlem
supernalles avatar
Nån som slutat röka men snusar istället?
Så gjorde jag för 5-6 månader sen, men har nog gått upp 8kg ca fast jag snusar.
Trodde inte det skulle hända eftersom jag fortfarande använder mig av tobak.

Nån annan som upplevt samma sak?
Citera
2020-05-23, 17:04
Medlem
supernalles avatar
Nån som slutat röka men snusar istället?
Så gjorde jag för 5-6 månader sen, men har nog gått upp 8kg ca fast jag snusar.
Trodde inte det skulle hända eftersom jag fortfarande använder mig av tobak.

Nån annan som upplevt samma sak?
Citera
2020-05-24, 15:28
Medlem
sjunde dagen cigg-fri idag. dag tre och fyra, fy satan va jobbiga dom var och vad ilsk jag var, sen dess har det verkligen känts lugnare. den däröverskottsenergin och rastlösheten som jag såg många i tråden skrivit om är helt klart där, men egentligen inget vidare röksug, då har jag ändå tryckt i mig minst 30 cigg om dagen i snart 14 år. har även hunnit med att vara ute, omgiven av rökare, fått i mg några fler öl än jag tänkt och ändå inte känt mig frestad. känner mig så färdig med nikotin, hoppas verkligen den känslan håller i sig.
sista tiden har rökning ändå bara hängt ihop med ett själväckel för mig, jag har tappat kontrollen och kanske en av 100 cigg har jag njutit av.
lycka till alla som kämpar!
Citera
2020-05-30, 11:48
Medlem
Varit rökfri i en och en halv vecka! Slutade pga att de slutade säljas menthol! Va bara jobbigt första dagen men sen har de funkar rätt bra!
Vapear istället!
Min vape gick sen sönder så testade att röka vanliga cigg men höll på o kräkas så fick bli en ny vape istället!
Citera
2020-05-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branndesade
sjunde dagen cigg-fri idag. dag tre och fyra, fy satan va jobbiga dom var och vad ilsk jag var, sen dess har det verkligen känts lugnare. den däröverskottsenergin och rastlösheten som jag såg många i tråden skrivit om är helt klart där, men egentligen inget vidare röksug, då har jag ändå tryckt i mig minst 30 cigg om dagen i snart 14 år. har även hunnit med att vara ute, omgiven av rökare, fått i mg några fler öl än jag tänkt och ändå inte känt mig frestad. känner mig så färdig med nikotin, hoppas verkligen den känslan håller i sig.
sista tiden har rökning ändå bara hängt ihop med ett själväckel för mig, jag har tappat kontrollen och kanske en av 100 cigg har jag njutit av.

Ja rastlösheten va verkligen irriterande, men varade bara 2 dagar för mig!
Rökt drygt 1 paket om dagen i 15 år!
Citera
2020-06-04, 10:22
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branndesade

Har hört från andra att det gick relativt lätt till, så jag vill verkligen inte att du ska tro att du nödvändigtvis kommer att gå igenom samma svårigheter som jag. Fast jag berättar ändå om det kan hjälpa.
Det är viktigt att utgå ifrån att du har en 18- månaders plan, det är en investering, meddela din omgivning, familj, medarbetare att du försöker sluta röka, sätt dig i skinnet av en heroinist. Att du är sjuk helt enkelt. Om folk omkring dig förstår och vet vad du håller på med så kommer de att vara överseende "Du får ursäkta mig om jag är lite konstig försöker sluta röka." Alla små fel man accepterar hos andra av diplomati blir plötsligt jättestora! Man blir kolerisk och får ständigt be om ursäkt.
Sen blir man deppig fast en dag, ja en dag släpper suget! Fight!

Att jag har lyckats sluta röka är det enda som jag egentligen är stolt över. Fy faan vilket helvete det var! Hade börjat som 18- åring och rökte omkring 20-30 cigg om dagen. På den tiden kunde man ju röka två paket om man var ute hela natten.
I övrigt var jag väldigt hälsosam och hade accepterat rökning som min enda last tills jag stupar. En dag stötte jag på en bekant på stan som jag visste partade stenhårt fast han såg mer utvilad ut än vanligt. Då jag påpekade det sa han "Jag vet, jag har slutat röka!". Själv hade jag aldrig försökt sluta, utan hade bara accepterat mitt beroende. Frågade honom "Hur faan lyckades du med det? Kan själv knappt stå ut två timmar utan att bli galen. "Han sa: "Ja vet! Har själv ingen karaktär fast då suget kommer gäller det bara att upprepa för sig själv "slå bort tanken!".
...
Tänkte varför inte försöka, så jag började läsa det som fanns om ämnet och den 18 juni 2003 tog jag mitt sista bloss! Det som hjälpte mig var bland annat Apotekets broschyr om rökstopp samt diverse tobaksforum på nätet.
Andvände inga som helst lâkemedel utan tog bara en dag i taget. Ville inte heller undvika kaffe, vitlök, kryddor, inte "fuska" helt enkelt, eftersom varje "cold turkey" dag var ett steg framåt. Det minsta blosset kommer att återväcka de små kopparna i ditt nervsystem och du faller tillbaka på ruta ett.

Faran är efter tre månader eftersom då kommer den första belöningen: du börjar gå snabbare eftersom luftröret är rensat, huden håret, lukten, synen, allt blir bättre, eftersom ditt blod cirkulerar bättre blir du aldrig mer sjuk eller har ont i ryggen. Du börjar också bli kaxig typ "har inte rökt på tre månader (kanske förtjânar ett bloss?...), innan du inser "det är ingen tävling om hur många dagar som jag klarar mig utan rökning, utan jag kommer helt enkelt aldrig mera att vara lycklig utan min cigg....".
Man vet ju idag att det finns 4000 ämnen i en enda cigarett som ska alla göra dig beroende, deppig, bulemisk osv. Men du kan vinna mot kemikalier. Endast en tidsfråga (två år?).

I dag har det gått sjutton år, har blivit den personen som jag var innan mitt första bloss, tänker aldrig på rökning och har sparat mellan 75 och 100 000 SEK.
Senast redigerad av TuffRobban 2020-06-04 kl. 10:38.
Citera
2020-08-21, 10:34
Medlem
Har rökt sen jag var 16 fram till jag var 21 sen ett uppehåll på över två år (cold turkey). Jag började feströka igen i tron att jag kunde hantera det. Det gick ju inte jätte bra, så var fast igen till för tolv dagar sen. Blir i år 30, så får hoppas man blivit klokare nu.

Dom första fyra dagarna var riktigt jobbiga för mig, det var riktigt svårt att inte gå och köpa cigg. Men efter det har det bara blivit lättare för varje dag och vid dag fem kunde jag tillomed dricka utan några problem att hålla mig. För mig funkade det utan något hjälpmedel.

Har redan märkt att jag inte är lika trött om dagarna, mer kraft när jag gymmar, kuken blir hårdare, mat smakar bättre, inte lika bakis, har inte konstant slem i halsen och lugorna känns renare.

Om du funderar på att sluta, så gör fan det, det är sjukt värt.

Edit: Jag rökte 6-7 långa cigg om dagen, dock halva varje gång, så vet inte om det räknas som 12-14?
Senast redigerad av poffse 2020-08-21 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in