Citat:
”Gällande Patrik hade redan från första stund varit totalt umgängesstopp för hans del gällande Esmeralda, han hade alltså inte träffat flickan. Orsaken till detta var att Patrik konstant och hela tiden vägrade att lämna urinprov så att man kunde
konstatera att han var drogfri av den anledningen kom det aldrig något umgänge igång. L minns inte nu i efterhand vad Patrik själv angav för skäl för att neka urinprov. Ls personliga uppfattning är att hon inte tror att Patrik har brytt sig om Esmeralda utan att han
helt enkelt vill ha rätt mot myndigheten och på så sätt få hem sin flicka
Detta är ju ändå skrämmande fascinerande.
Patrik har alltså inte rätt att träffa E ens under övervakade umgänge pga hans vägran till drogprov, men sedan kan flickan flytta hem till honom helt obevakad?
Detta måste väl kunna tas med i en Lex Lilla Hjärtat/ Lex Esmeralda?
Om föräldrar med dokumenterade problem med droger och/eller kriminalitet, vars barn har varit LVUade, vill ha hem sina barn, så ska de enligt lag påvisa drogfrihet både före och efter hemflyttning? Det är väl inte så jävla mycket begärt?!?
Vidare står det i kammarrättens beslut att föräldrarna har påvisat bättre omständigheter (jobb och hävdad drogfrihet) under en tid.
Kan man inte bestämma hur lång ”en tid” är?
Någon i tråden hade en bekant som fastnat i medicinmissbruk i ett år. Denna person fick lämna negativa drogprover i
två år innan man släppte LVU och hen fick hem sina barn (jag är inte säker på att jag minns helt korrekt, så användaren som skrev inlägget får gärna rätta mig).
Så min fråga är - hur långt är en tid? Är det förvaltningsrätten/kammarrätten som avgör det från fall till fall? Om så är fallet - varför anser de att fyra månader (tiden från förvaltningsrätten till Kammarrätten) är en ’längre period’?