2020-06-04, 00:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
"I can't breathe" kunde ju också vara en demonstrationsslogan till stöd för de snart 5000 svenskar som kvävts till döds pga covid-19, men de som tjoar på Sergels torg kanske inte ägnat så mycket tankeverksamhet åt den lilla detaljen.

Vidriga människor. 5K döda svenskar betyder inget för dessa empatilösa avskräden, det är bara "saken" som betyder något. Totalt hjärntvättade empatilösa kräk. Det visar bara "antirasismens" verkliga ansikte, för dem som kan se.
Citera
2020-06-04, 00:28
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får väl se vad som händer i sommar! Men om man inte smittspårar och isolerar smittade på sjukhus så blir det nog ganska svårt att hålla nere dödstalen.

FD testgeneralen H. Wallberg säger själv följande. Observera att hon talar om att isolera smittade:

"– Vi är i ett skede när vi fortfarande har relativt höga dödstal och stor smittspridning. Nu när vi går in i sommaren och smittan kommer att gå ner lite är det dags att börja testa brett, isolera smittade och smittspåra. Det viktigaste för vårt land är att få ner smittan så människor inte behöver bli sjuka och till och med dö."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/testkoordinatorn-om-varfor-hon-slutade-hade-inte-det-mandatet/

Wtf? Ska du ha alla smittade in på sjukhus??? Är du helt jävla cp eller ska du med våld överbelasta sjukvården i onödan??
Citera
2020-06-04, 00:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du tänker helt fel, betänk att nästan ingen måste uppsöka sjukvård. Det är fakta, ta sen dina modeller och lägg in limes värde.. Herregud
Min modell utgår från att 80% aldrig uppsöker sjukvården.
Citera
2020-06-04, 00:31
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du tror på fullaste allvar att så få är smittade? Skrämmande va blåst du är

Nädu, jag brukade säga att det var en växel på minst x100 för en månad sedan antal smittade.
Normalt så säger man x1000 men inte än.
Citera
2020-06-04, 00:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Min modell utgår från att 80% aldrig uppsöker sjukvården.

Prova 99%, om ens det faktiskt.
Citera
2020-06-04, 00:34
Medlem
Medelkasss avatar
Sverige har 4 542 döda, och 57.9 döda per dag (genomsnitt under den senaste veckan). Italien har 33 601 döda och 82.1 döda per dag. Alltså kan vi göra en grov uppskattning och se att vi förmodligen når Italiens dödstal per capita om t = 24 dagar om inget annat förändras. Heja Sverige!

(t är lösningen till (4542+57.9t)/(Sveriges befolkning) = (33601+82.1t)/(Italiens befolkning)).
Citera
2020-06-04, 00:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De kanske bär ansiktsmask?

https://egyptindependent.com/iran-risks-second-coronavirus-wave-if-people-ignore-restrictions-minister/screen-shot-2020-06-01-at-12-23-10-pm/

Så, kan det ju faktiskt vara!!! Munskydd och bra äldrevård.

Sverige ligger liksom efter i det sociala. Vårt samhälle har glömt att ta hand om varandra.
Citera
2020-06-04, 00:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Bra för polisen att det inte blev lockdown. Svensk polis är bunt fegisar som inte är kapabla till någonting.

Jag håller inte med, De flesta poliserna är faktiskt reko. Ska du skylla på något så skyll på ledningen och dem som styr, dvs regeringen. Det är därifrån styrningen kommer. Jag tycker det är synd att det inte blev en rejäl lockdown i början på mars. Då kunde polisen fått visa vad de går för, det hade varit en bra markör och ett ypperligt tillfälle att återta kontrollen!
Citera
2020-06-04, 00:36
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nädu, jag brukade säga att det var en växel på minst x100 för en månad sedan antal smittade.
Normalt så säger man x1000 men inte än.

Jag vågar påstå att ungefär 7% av befolkningen är smittade as we speak. På sin höjd.

https://www.covid19app.lu.se/kartor-resultat/kartor

Länken visar symptomatiska.

Räkna då med ca 40% asymptomatiska så får du ca 7%.
Citera
2020-06-04, 00:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det jag ville belysa, var att det ligger utanför dom rena smittskyddsfrågorna. Anders Tegnells uttalande ger intryck att vara politiskt motiverade, mer än att handla om att stoppa epidemin.
Nej. Anders Tegnell ansåg inte att dom positiva aspekterna övervägde. Han uttryckte sig skeptiskt mot hemarbete med hänvisning till att inte alla har den möjligheten.

Ifall Anders Tegnell hade känt omtanke mot yrkesgrupper som måste åka till sina arbetsplatser, så hade han istället sagt: "Ja, arbeta gärna hemifrån. Men vi måste tänka på att inte alla har den möjligheten. Därför måste samhället visa extra hänsyn till dom yrkesgrupper som behöver närvara på sina arbetsplatser."

Men Anders Tegnell sade inte så. Anders Tegnells svar visar att han inte motsatte sig ökad smittspridning, så länge som den ökade smittspridningen drabbar alla sociala grupper jämlikt. Ingen sjuksköterska skulle löpa större risk att smittas, ifall några konsulter får möjlighet att arbeta hemifrån. Sjuksköterskan skulle vinna på att konsulterna arbetar hemifrån, genom att den totala smittspridningen minskar. Men konsulterna hade mycket mer att vinna än sjuksköterskan, vilket väckte Anders Tegnells missnöje.
Jo, men de fick ju göra en avvägning.

Ur folkhälsosynpunkt är det negativt att alls inte har samma möjligheter och frihet att arbeta hemifrån. Den ojämlikheten i sig skapar ohälsa. Ur den aspekten är en sådan rekommendation skadlig för folkhälsan.

Detta fick vägas mot de positiva effekterna på folkhälsan att vissa arbetar hemifrån. De positiva effekterna bedömdes sedan överväga de negativa.
Citera
2020-06-04, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att Ebola smittade i kluster i Sierra Leone ska tydligen ha varit:

1) Det var fortfarande en liten smitta. Som spred sig kring det fåtal som hade det.

2) Ebola är inte så smittsamt, utan smittar på sätt som gör att man sällan smittar främlingar. Det smittar genom kontakt med avföring eller kräk från en svårt sjuk person. Så det var egentligen bara nära familj som smittades + smitta på sjukhus och begravningar.

Man kan ju tänka sig att 1) när COVID är en liten smitta i början så är det fortfarande i kluster. Men den egenskapen försvinner ju rätt snabbt när tiotusentals personer är smittade i samma stad.

Och angående 2).. oavsett om man älskar eller hatar Anders Tegnell så kan vi väl vara överens om att COVID-19 verkar smitta utanför det egna hushållet? Det är ju t.o.m. Tegnell-hatarna som hårdast driver frågorna om asymptomatisk smittspridning, smitta på uteserveringar, genom dörrhandtag, munskydd i kollektivtrafik osv. All den här smittan är ju icke-kluster smitta.

Jag har gått in på det tidigare ganska mycket, så säger bara kort att jag anser att det varit en hel del som tyder på klustersmitta till stor del, särskilt inledningsvis en tid, men att det gradvis (men ganska segt), går över till mer allmän spridning, gällande covid. Fanns all tid i världen att stoppa det, alltså...
Citera
2020-06-04, 00:45
Medlem
Jofs avatar
Hur mycket kan demonstrationerna snabba på smittspridningen? Den kommer att öka i vissa strata.
Om det bara är yngre som drabbas (medelåldern såg ut att vara låg) så kanske det kan bidra till ökad immuntet utan ökade dödsfall. Men det är en mycket positiv förhoppning.

Vad gäller demonstranterna så verkar det vara så att dom anser sig ohotade av smittan. Lite väl optimistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in