2020-06-03, 23:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu har jag inte uppmärksammat det, men ja, det är pajjigt om Anders Tegnell pratar om jämställdhetsaspekter vid hemarbete.

Anders Tegnell tog upp jämlikhetsaspekterna som ett hinder i en intervju som Expressen gjorde.

Ordet "jämställdhet" används vanligtvis syftande på förhållandet mellan könen. Anders Tegnell syftade på jämlikhet mellan sociala grupper i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu har Anders Tegnell visserligen jobbat på Socialstyrelsen, och han har en examen i folkhälsa, så han har ju fog att yttra sig om det är social jämställdhet (typ att fattiga inte kan jobba hemma).

Vilken rätt har man att yttra sig i frågor där man saknar akademisk examen?

Jag har tagit upp ett exempel med en restaurang. Utanför restaurang Bella Tegnella ligger 4542 döda kroppar. Har jag rätt att ifrågasätta kockens kompetens? Eller måste jag själv vara utbildad kock för att få ifrågasätta berget med döda kroppar?
Citera
2020-06-03, 23:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Absolut, men klarar man inte det så blir man inte en Professor heller
Varför inte det? Professor blir man för att man har bäst akademiska meriter av de sökande, inte för att man är bra att ha att göra med. Om någon med bättre meriter känner sig åsidosatt för att en trevligare typ fick tjänsten så har man grund för att överklaga.
Citera
2020-06-03, 23:58
Medlem
Sorry om jag är lite efter men varför har Sverige 2.2K nya fall enligt worldometers senaste dygnet? Är det fördröjd rapportering från helgen?
Citera
2020-06-03, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Som att börja prata om jämlikhetsaspekter när han får frågan huruvida det är bra att människor arbetar hemifrån?

Ur ren smittskyddssynvinkel så borde det vara bra att så många som möjligt håller sig hemma, så att smittspridningen minskar i samhället. Ifall smittspridningen minskar i samhället, så gynnar det dom yrkesgrupper som inte har valet att arbeta hemifrån.
Jämlikhet har med folkhälsa att göra, så det är absolut en aspekt att ta med. Ojämlikhet ger negativa effekter för folkhälsan, men i detta fallet så bedömdes de positiva effekterna genom den minskade smittspridningen överväga de negativa.
Citera
2020-06-04, 00:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fast jag blir inte klok på detta med 1400 som sägs nu.

Tidigare under dagen har ju en betydligt högre siffra redovisats, som bl.a. snappats upp av utländska media:

Also on Wednesday, a further 2,214 confirmed cases of coronavirus were announced – the highest daily increase in cases yet in the country. According to Stockholm regional officials, the big daily rise in cases came because a laboratory that had hitherto only reported positive tests to patients publicly released data on 1,385 positive tests for the first time. (The Guardians liveflöde).

Även c19 redovisar ca 2100 nya fall idag....

Om det stämmer så är siffran ca 1400 vårdpersonal + 700- 800 övriga....

https://www.theguardian.com/world/live/2020/jun/03/coronavirus-live-news-india-evacuates-covid-19-patients-ahead-of-cyclone-as-brazil-deaths-pass-30000 ?page=with:block-5ed7afd38f0893539f4cf5b7#block-5ed7afd38f0893539f4cf5b7
Ja så är det 1400 plus övriga = 2100
Citera
2020-06-04, 00:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Svensk polis är socialarbetare med dialog som enda vapen.
Är väl i stort sett ingen i dagens samhälle som har respekt för svensk polis?
Det är helt galet! Hur kan man tro att det bara skulle komma 50?
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Klart att alla ungdomar klarar sig och kan ta över Sverige från oss äldre!

Det är en jävligt jobbig tanke iom hur slut alla influencers osv är men ändock är mänskligheten garanterad. Vore ju lite lätt prekärt om Covid-19 dödade alla under 18år även om det gänget till dårar inte hunnit betala skatt utan enbart varit dyra i drift..
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Sorry om jag är lite efter men varför har Sverige 2.2K nya fall enligt worldometers senaste dygnet? Är det fördröjd rapportering från helgen?
Nåt labb som hade problem med sitt datasystem så det blev en bunt sent rapporterade.
Citera
2020-06-04, 00:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Uppblåst siffra pga false positives o dåligt urval.

Så riktiga siffran troligen betydligt lägre....

Svenska myndigheter gillar att trixa med siffror. Nu senast Pisa fusk
Jag har suttit och pysslat lite med en del modeller för att försöka lista ut dels hur många som kan tänkas vara smittade men också hur länge det här kommer hålla på.

Det lustiga är att när man pysslar med en modell och skruvar på R0-värdet är det inte svårt att förstå hur Tegnell och hans gelikar tänkte. Problemet är bara att det blir nästan helt omöjligt att få ihop en modell som bygger på att 25% skall vara smittade när Sveriges peak infected nåddes i Maj. Skall du få upp antalet smittade till den nivån måste R0-skruvas upp så högt att Sverige Peak infection infaller första veckan i April - och det gör den inte.

Det här måste ju rimligen svenska myndigheter känna till.
Citera
2020-06-04, 00:05
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför inte det? Professor blir man för att man har bäst akademiska meriter av de sökande, inte för att man är bra att ha att göra med. Om någon med bättre meriter känner sig åsidosatt för att en trevligare typ fick tjänsten så har man grund för att överklaga.

Ja det stämmer, men är det Björn vi pratar om så vet jag faktiskt inte hur det gick till när han blev Professor men det kan du ta rätt på med lite arbete.
Citera
2020-06-04, 00:07
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Jag vet hur det fungerar, man kan alltid överklaga.

Jag har sett 3st Professor skapas inom mitt arbete och de är värda sina tjänster men det finns många bättre kandidater som aldrig fick chansen för de följde inte företagets policy.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-06-04 kl. 00:14.
Citera
2020-06-04, 00:08
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har suttit och pysslat lite med en del modeller för att försöka lista ut dels hur många som kan tänkas vara smittade men också hur länge det här kommer hålla på.

Det lustiga är att när man pysslar med en modell och skruvar på R0-värdet är det inte svårt att förstå hur Tegnell och hans gelikar tänkte. Problemet är bara att det blir nästan helt omöjligt att få ihop en modell som bygger på att 25% skall vara smittade när Sveriges peak infected nåddes i Maj. Skall du få upp antalet smittade till den nivån måste R0-skruvas upp så högt att Sverige Peak infection infaller första veckan i April - och det gör den inte.

Det här måste ju rimligen svenska myndigheter känna till.

Du tänker helt fel, betänk att nästan ingen måste uppsöka sjukvård. Det är fakta, ta sen dina modeller och lägg in limes värde.. Herregud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in