2020-06-03, 23:24
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Då är man adlig numera då.

Hade varit intressant med en liknande svensk undersökning. Är det flest med a som drabbats hårdast i de utanför riskgruppen med iva besök?

Jag har läst "abstract" på ett par av undersökningarna men aldrig förstått hur mycket större risk A-gruppen jämfört med 0--gruppen löper att bli allvarligt sjuk/dö och om det har nån praktisk betydelse jämfört med alla andra riskfaktorer som fetma mm. Nån som vet?
Citera
2020-06-03, 23:26
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är dock en väldigt fin linje mellan ”att gå sin egen väg” och att bara vara en kuf, när det kommer till akademisk forskning.

Nu menar jag inte att man ska tänka fritt, men när man vet allt om allt så är det definitivt kuf-varning.

Javisst är det så, när en person är så självsäker i sina uttalanden så blir jag alltid kritisk men där får man ta in sin egen värdering på det hela.
Som Tegenell, som övriga inom regeringen och myndigheter på hur bra koll de hade på läget.

Det är aldrig roligt när man ser hur fel de har haft, jag finner ingen glädje i detta utan känner sorg för att vi hade kunnat gjort detta bättre.
Citera
2020-06-03, 23:27
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu har Afrika gått om Sverige i antal dödsfall.

Beträffande jämförelsen mellan Sverige och Afrika, så handlar det inte om dödsfall per befolkningsmängd, utan totalt antal dödsfall, sett över hela epidemins förlopp. Tidigare har kontinenten Afrika rapporterat färre dödsfall än konungariket Sverige. Men inte nu längre.
Ingen fara. Så länge deras dödstal per capita understiger vårt så kan vi rimligtvis fortsätta flyga hit afrikaner för deras exkursioner i Covid-19-bugchasing.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Som att börja prata om jämlikhetsaspekter när han får frågan huruvida det är bra att människor arbetar hemifrån?

Ur ren smittskyddssynvinkel så borde det vara bra att så många som möjligt håller sig hemma, så att smittspridningen minskar i samhället. Ifall smittspridningen minskar i samhället, så gynnar det dom yrkesgrupper som inte har valet att arbeta hemifrån.
Nu har jag inte uppmärksammat det, men ja, det är pajjigt om Anders Tegnell pratar om jämställdhetsaspekter vid hemarbete.

Nu har Anders Tegnell visserligen jobbat på Socialstyrelsen, och han har en examen i folkhälsa, så han har ju fog att yttra sig om det är social jämställdhet (typ att fattiga inte kan jobba hemma).
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meck-Vorpommern
Skygglappar

Mvh Språkpolisen ^^

Tack för att du håller koll på svenskan i detta forum. Det behövs alltid en språkpolis
Citera
2020-06-03, 23:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vid påsk var det hur fullt som helst. Fanns även artiklar om det på Expressen och Aftonbladet.

Det är illa. Tänker besökarna inte på risken att sprida smittan vidare, så att sjukdomen når riskgrupperna?

Citat:
Business as usual, och ingen helgdag är helig för de.

https://www.gekas.se/besoksinformation/varuhusets-oppettider/

Jag kan ha förståelse ifall butiken håller öppet för att betjäna lokalbefolkningen med nödvändiga varor. (Jag har aldrig varit i Ullared själv, så jag vet inte hur deras utbud ser ut). Men ifall folk reser långväga för att besöka en butik, så är det illa. I så fall möts ju kunder från områden med hög respektive låg smittspridning. Man behöver inte vara ett geni för att inse riskerna. (Eller har kunderna vallfärdat till Ullared för att ge sitt bidrag till flockimmuniteten?)
Citera
2020-06-03, 23:28
Medlem
Hade inte wuhan ett vaccin på G nu?
Ja ifrån staden där allt började
Läste det någonstans ... frågan är om man verkligen vill ta vaccinet?
Citera
2020-06-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Övertjocka svarta allihop nästan garanterat

Dom som dör ja.

Men om du slutar ha dyslexi så ser du att jag pratar om inlagda. Folk som sniffar syrgas ett par dagar eller veckor och tar upp plats. Om sjukhusen svämmar över av sådana personer så kommer dödligheten öka ganska så dramatiskt OCH krypa ner i pldrarna eftersom resurserna helt enkelt tar slut. Vem ska behandla dom? Vem ska skriva ut hostmedicin? Vem ska ge syrgas?
Senast redigerad av fr0g 2020-06-03 kl. 23:34.
Citera
2020-06-03, 23:32
Medlem
Citat:
Vad är det som är svårt att förstå? Du skriker att det är obegripligt att den sån här demonstration tillåts, men du skriker inte om att man ska stänga stora varuhus där det samlas fler människor dagligen än denna demonstration.

Vi normala kallar detta för dubbelmoral.

Så har du öppet kritiserat att Ica maxi i Härnösand har öppet med köer eller är du bara en dubbelmoralist du med?
Vilken jävla logik du besitter...
Citera
2020-06-03, 23:34
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Bajsa inte ut kritik mot en demostration, när det finns varuhus som har 5x den massan dagligen. Har du också svårt att förstå dubbelmoralen i det hela? Tydligen eftersom du var tvungen att ta dig tid med ett helt meningslöst inlägg.
Inte jämförbart , ex Gekås har klara regler ang. avstånd osv och de kontrolleras hela tiden.
Demonstrationeb av gapiga halvkriminella och vänster är ju en 1a gradens virusspridare 1000 tals miffon står och gapar och spottar på varandra.
Citera
2020-06-03, 23:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Inte en enda kommer att behöva sjukvård såtillvida inte någon multipelsjuk Agda 92 står där mitt i folkhavet vilket jag betvivlar starkt.. Märkligt hur ni orkar överdriva farligheten med detta virus
Du förstår inte att denna folkmassan smittar sedan vidare. Hur dum får man vara?
Citera
2020-06-03, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Så har du öppet kritiserat att Ica maxi i Härnösand har öppet med köer eller är du bara en dubbelmoralist du med?
Vilken jävla logik du besitter...

Men lilla vän, vi pratar om butiker som Gekås. Hitta en ICA butik eller någon anna butik i Sverige för den delen med samma anatal besökare som Gekås. Lycka till!

Lipa inte över en demonstration när det finns bra mycket värre saker att lipa över. Är det så svårt att ta in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in