2020-06-03, 22:45
Medlem
PUBG2018s avatar
George Floyd was the first African American to cure the Coronavirus
Citera
2020-06-03, 22:45
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Bara att kolla dagens demonstration här i Sthlm idag.
Helt sanslöst.
Håller med Björn Olsson att det är hål i huvudet att tillåta sådan demonstration mitt under en pandemi.

Sveriges strategi har ju liksom varit uppbyggd kring att folk ska ta ansvar och följa specifika riktlinjer - och tydligen har det ju inte fungerat. Svenskarna har ej klarat det och då skyller man istället hela jävla pandemin på en enda person. Rubbat. Jag kan inte förstå det.

Man får tycka att myndigheter och regering agerar fel, tar fel beslut osv, men personfixeringen är så obehaglig.
Citera
2020-06-03, 22:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Varför står en matematiker (Britton) i Aktuellt och talar om hur smittspridning sker (men han vill inte tala siffror)?
Väldigt märkligt.
Dessutom en matematiker som haft tokfel tidigare.

Dessa PK experter får alltid utrymme i svensk statsmedia eftersom de skall lugna oss inför den katastrof presskonf som Tegnell gjorde idag.

Kom ihåg, bara de gamla dör på ättestupan. Inte vi andra.

Kom också ihåg att Black Lives matters är mer värdefulla än 4500 svenska gamlingar!
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ju mer jag tänker på det - desto sjukare är det.

Vad har hänt? En svart man omkommer i samband med ett polisingripande på andra sidan jordklotet. Frånsett att det säkerligen fanns någon anledning för ingripande, så har det säkert förekommit övervåld från polisens sida. Mannen omkommer tragiskt.

Samtidigt har vi i detta land 5000 personer som omkommit i Covid 19. Vi har en sjukvård som går på knäna. Vi har 50 tusen uppskjutna operationer. Vi har tusentals som behöver rehab behandling efter svår infektion. Vad väljer då folk att göra? Jo, man väljer att massamlas på Sergels torg för en manifestation för temat "black lives matter". Varför bryr sig ingen om de gamla som omkommit här i Sverige? Varför bryr sig ingen om de utsatta grupperna med underliggande sjukdomar som inte skyddas? Varför demonstrerar ingen för den vårdpersonal som fått sätta livet till i sin kamp att rädda andra? Varför är just denna belastade svarta man på andra sidan jordklotet värd att demonstrera för?
Jag kan sympatisera med din frustration.
Att svenskarna accepterar (och många stödjer *sic!*) vår hantering av Corona är bisarrt.

Samtidigt är det - såklart - mera den "stora" bilden av att svarta behandlas systematiskt dåligt som folk reagerar på och inte bara det specifika dödsfallet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Bara att kolla dagens demonstration här i Sthlm idag.
Helt sanslöst.
Håller med Björn Olsson att det är hål i huvudet att tillåta sådan demonstration mitt under en pandemi.

Ni ältar att det är skandal att det tillåts en demonstration utomhus, men ni skriker er inte blå att stänga Gekås där folk hänger på¨varandra i kassan.

Dubbelmoralen i detta land är absurd.
Citera
2020-06-03, 22:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vad fan är det för jävla idioti, det finns 3000 fler sörjande familjer i Iran än i Sverige. Men det är inte så många.

Hur tänker du då?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Voivodina
Kan någon förklara mig vad Tom Britton sa på Aktuellt? Han är matematiker men vill inte prata om siffror längre eftersom han har fel i de flesta beräkningar. Däremot är han ganska säker på att smittspridningen kommer att påverkas av hur vi reser i sommar...

Han får alltså lön för det han gör om dagarna? Han såg rätt svettig ut, det börjar bli jobbigt nu.

Är han smart kan han väl även börja beräkna hur mycket fel han och andra har beräknat varje vecka. Då kan han fortsätta sitta i TV.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Kan någon förklara mig vad Tom Britton sa på Aktuellt? Han är matematiker men vill inte prata om siffror längre eftersom han har fel i de flesta beräkningar. Däremot är han ganska säker på att smittspridningen kommer att påverkas av hur vi reser i sommar...

Han får alltså lön för det han gör om dagarna? Han såg rätt svettig ut, det börjar bli jobbigt nu.

Förstår inte riktigt varför man fortsätter ta in honom i de här diskussionerna. Han är säkert svinbra på sitt jobb, men om han hittills haft fel i sina beräkningar så känns det idiotiskt.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Precis vad jag undrar också?
Han står och pratar om hur smittan sprids...? wtf.
Det är väl inte hans expertområde direkt?!
Citera
2020-06-03, 22:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Allt är galet, eller hur. Vi får se vad som händer. Ingen verkar heller fundera över samhällskostnaden när vi skall vårda COVID-19 sjuka utlänningar i Sverige!

Den kostnaden förtjänar Sverige att få betala. Ifall man har gjort något så idiotiskt som att låta en sjukdom spridas ohejdat, så kan man inte klaga på kostnaderna som detta medför inom sjukvården.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Då är det väl dessa länders regeringars ansvar att vägra släppa sina medborgare ut ur landet! Himmel... Varför ska vi göra jobbet åt dem? Nej, låt dem hålla sina egna medborgare fångna i det egna landet om de vill, det är helt upp till dem!

Har utländska regeringar någon möjlighet att kontrollera vilka länder deras medborgare reser in till, när medborgarna har lämnat hemlandet?

Hur som helst, så anser jag det var osmakligt av Anders Tegnell att påstå att smittspridningen är oproblematisk, bara för att den sker utanför Sveriges gränser. Är det moraliskt försvarbart att bidra till smittspridning i andra länder?
Citera
2020-06-03, 22:50
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hur tänker du då?

Hur man än vrider och vänder på det är det 3000 fler som har dött i Iran än i Sverige, det är 3000 fler familjer som har förlorat någon man älskar. Jag tror inte dom sitter och tänker, men vad fan vi har det i alla fall bättre än Sverige per capita.
Citera
2020-06-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Sveriges strategi har ju liksom varit uppbyggd kring att folk ska ta ansvar och följa specifika riktlinjer - och tydligen har det ju inte fungerat. Svenskarna har ej klarat det och då skyller man istället hela jävla pandemin på en enda person. Rubbat. Jag kan inte förstå det.

Man får tycka att myndigheter och regering agerar fel, tar fel beslut osv, men personfixeringen är så obehaglig.

Vad har inte fungerat? Om något blev vi utlovade 5 ggr mer smittspridning.

Dödlighet har man däremot aldrig sagt ett pip om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in