2020-06-03, 22:24
Medlem
Vad tror ni som är inlästa, blir han fälld för mord eller enbart giftefriden? Eller är det i gråzon?
Citera
2020-06-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Var i FUP står det att det fanns blödningar i huvudet uppkomna av våld innan döden?
Jag hittar det inte.

Om du försöker läsa FUP utifrån teorin att Wilma har dött "på egen hand", då skulle du hitta massor som tyder på att det är så.

Och utöver meningen nedan på sida 182 i FUP, så finns inget som motsäger att Wilma dog "på egen hand":

"Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar
för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de
uppkommit före döden."

Och egentligen motsäger det inte att hon dog "på egen hand", eftersom man kan slå sig själv upprepade gånger med trubbigt föremål, tex knytnävarna eller annat föremål.
Använd sökfunktionen som alla andra i tråden. Jag är ganska trött på dig nu. ALLT motbevisar självmord. Du ser saker som inte finns..
Citera
2020-06-03, 22:34
Medlem
Hoppar in här, följt tråden länge men postar inte så ofta.
Jag vet inte om det diskuterats tidigare, men jag tyckte kuddfodralen var intressanta. Någon sa långt tidigare i tråden att mördare ofta täcker över huvudet vid styckning, för att avhumanisera etc (även sagt av Leif GW vill jag minnas). Känns ju rimligt att MGM gjort just detta med tanke på jacket i kuddfodralet, blodspår samt fynd av mänsklig vävnad. Men som sagt säkert fler som dragit den slutsatsen.

Det som stör mig mest är såklart att man inte hittat resten av kroppen. Med tanke på folieåtgången känns det ju inte helt omöjligt att resterande kroppsdelar paketerats också. Om han nu styckade resten av kroppen, det kan vi såklart inte veta säkert. Frågan är ju bara var resten finns, sopteorin är en teori framförd av många som jag lutar lite åt.

Förövrigt tycker jag Vemsa borde lägga sin energi på att klura ut vart resten av kroppen kan ha hamnat, för han/hon tycks vara extremt duktig på att klura ut sätt som Wilma inte mördats av MGM.
Citera
2020-06-03, 22:38
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av histolyt
Vad tror ni som är inlästa, blir han fälld för mord eller enbart giftefriden? Eller är det i gråzon?

Trots att jag är en komplett amatör och trots att jag har mycket lågt förtroende för svensk rättvisa anser jag det rätt givet att han fälls för mord. Huvud i garderoben går inte att dribbla bort och hans trovärdighet kan rätten med fog se som icke existerande. De har därför det utrymme de behöver för att skriva en dom som fäller honom för mord oavsett om de exakt kan beskriva hur det gick till eller inte och det är vad som kommer att ske, och tack och lov för det.
Citera
2020-06-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av histolyt
Jag tycker Det verkar luta åt Psykiatrisk vård. Då behöver dom ju inte heller bestämma hur många år det ska bli utan det kommer hans framtida hälsa bestämma. Lite mindre bekymmer för domstolen också. Men det avgör ju den stora sinnesundersökningen. Sen går tiden och vi får annat att tänka på än Tishko och Wilma. Ganska fort bortglömt liksom allting annat. Sen vad gärningen ska kallas vet jag inte riktigt.
Citera
2020-06-03, 22:43
Medlem
Kanske är någon som svarat på detta innan men läste att vittnen skulle ha blivit hotade , är det någon som vet mer? Var ju bara äldre killar förutom på W´s sida? Vilka kan ha hotat tänker jag då?

(Tror absolut det är en lögn att dem inte vill helt enkelt men ändå.)
"– De vågar inte komma till en rättegång och vara åberopade av försvaret, säger Rämsell.

– Många av dem som hördes inledningsvis i den här utredningen har inte velat stå för sina uppgifter, eller har varit utsatta för väldigt mycket hat och hot på nätet, hävdar Beatrice Rämsell.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/wilmas-mamma-v%C3%A4djar-vill-ha-ett-svar-1.28505137
Citera
2020-06-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Var i FUP står det att det fanns blödningar i huvudet uppkomna av våld innan döden?
Jag hittar det inte.

Om du försöker läsa FUP utifrån teorin att Wilma har dött "på egen hand", då skulle du hitta massor som tyder på att det är så.

Och utöver meningen nedan på sida 182 i FUP, så finns inget som motsäger att Wilma dog "på egen hand":

"Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar
för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de
uppkommit före döden."

Och egentligen motsäger det inte att hon dog "på egen hand", eftersom man kan slå sig själv i ansiktet upprepade gånger med trubbigt föremål, tex knytnävarna eller annat föremål.

Intressant självmord isf, i utbildningssyfte...
Där snackar vi verkligen att bryta mot "fysiskens lagar" (i jämförelse mot de T ansåg att han skulle ha gjort, ifall han dödat Wilma och "delat" henne).
Nej du Vemsa, jag tror du får ge upp självmordsteorin.
Förstår din tanke att hitta alternativ, men här är allt för uppenbart.
Senast redigerad av Strogge123 2020-06-03 kl. 22:46.
Citera
2020-06-03, 22:44
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Trots att jag är en komplett amatör och trots att jag har mycket lågt förtroende för svensk rättvisa anser jag det rätt givet att han fälls för mord. Huvud i garderoben går inte att dribbla bort och hans trovärdighet kan rätten med fog se som icke existerande. De har därför det utrymme de behöver för att skriva en dom som fäller honom för mord oavsett om de exakt kan beskriva hur det gick till eller inte och det är vad som kommer att ske, och tack och lov för det.

Jag hoppas det finns en möjlighet att pressa fram mord, så om det skulle finnas ett kryphål, t.ex. att T vet vem som mördat, troligen på hans order, etc, så hamnar bördan på T att berätta om hur det hela gick till. Hade han varit ännu tystare kanske han hade kunnat komma undan med griftefridsbrottet.

Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Ja det kan vara som du säger, Jag är inte säker på att sticket var "I" ögat,
Förresten, vet du om Wilma har varit hos ungdomsmottagningen på torsdagen den 14:de november? När har det varit sista livstecken från Wilma?

Finns det någon möjlighet att W blivit gravid, vägrat abort, vilket utlöst bråket?
Citera
2020-06-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breatheintheair
Kanske är någon som svarat på detta innan men läste att vittnen skulle ha blivit hotade , är det någon som vet mer? Var ju bara äldre killar förutom på W´s sida? Vilka kan ha hotat tänker jag då?

(Tror absolut det är en lögn att dem inte vill helt enkelt men ändå.)
"– De vågar inte komma till en rättegång och vara åberopade av försvaret, säger Rämsell.

– Många av dem som hördes inledningsvis i den här utredningen har inte velat stå för sina uppgifter, eller har varit utsatta för väldigt mycket hat och hot på nätet, hävdar Beatrice Rämsell.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/wilmas-mamma-v%C3%A4djar-vill-ha-ett-svar-1.28505137
Jag tror inte riktigt på uppgifterna om hat och hot. Jag tror att vittnena ångrat sig efter att ha läst fupen. De inser att han är skyldig och vill inte på något sätt medverka till något sorts positivt vittnesmål. Däremot kanske de vittnena som kallats skyller på det.

Dock undrar jag över en sak: det finns något som heter vittnesplikt. Man kan inte bara säga nej om man är kallad till att vittna. Så hur i all världen kan det vara så svårt att få folk till vittnesbåset då? Vägrar man komma utgår vite. Nån duktig som kan svara på det?
Citera
2020-06-03, 22:49
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Rent generellt är en advokat skyldig att fullfölja ett uppdrag som är påbörjat, då det krävs starka skäl att avsäga sig ett uppdrag. Hur man avsäger sig ett uppdrag vad gäller en klient som erkänner, och kräver att advokaten skall hålla tyst om det, vet jag inte, eftersom advokaten inte får yppa något pga tystnadsplikt. Troligen finns det regler om det också, som om det mesta annat. Knepigt.
Om klienten har erkänt brottet för advokaten men vill förklara sig oskyldig i rätten måste advokaten avsäga sig uppdraget. Det sker nog oftast genom att advokaten hjälper den anklagade att få det till att det är klienten som vill byta ombud. Mats Alm bytte ombud rätt sent och det spekulerades i att det var just av dessa skäl. Minns inte hur begäran om byte såg ut.
Citera
2020-06-03, 22:49
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Tror jag med.
Citera
2020-06-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tycker Det verkar luta åt Psykiatrisk vård. Då behöver dom ju inte heller bestämma hur många år det ska bli utan det kommer hans framtida hälsa bestämma. Lite mindre bekymmer för domstolen också. Men det avgör ju den stora sinnesundersökningen. Sen går tiden och vi får annat att tänka på än Tishko och Wilma. Ganska fort bortglömt liksom allting annat. Sen vad gärningen ska kallas vet jag inte riktigt.

Tror du inte han hade lidit mer av att hamna på rättspsyk på livstid?
Han och ett gäng riktigt psykiskt sjuka.
Så fort han får sina vredesutbrott så blir det ju bara värre även därinne och han blir verkligen av med minnet att vara perfekt och fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in