2020-06-03, 18:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden1989
Marknaden är sjuk. Brutala plundringar I USA och 1,4% upp för tillfället idag I USA?? Snart kommer väckarklockan att ringa.

Sådant kan man också tolka på ett positivt sätt, en positiv vinkling vore t ex att folk är trötta på Corona och att vi därav kommer att få ser mer öppna upp och att vi därav framåt kommer ha en bättre (relativt de senaste månaderna) utveckling ekonomiskt.

Då man oftast kan se något positivt i något som tolkas som negativt av de flesta blir i regel fundamental data väldigt svårtolkad. Så svårtolkad att alla tolkningar faller ut att bli 50/50 (om man verkligen tänker på det). Dvs varken eller dvs av noll och inget värde.

Du bör annars kanske titta på den här videon istället för att gå runt och tro saker som att "marknaden är sjuk" och dylikt:
https://www.youtube.com/watch?v=SWxUi0cdKOQ
Citera
2020-06-03, 18:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Här måste jag inflika att anledningen till att telia höjer priset på den fasta telefonen är för att de VILL bli av med dig som kund. Kopparnätet kostar multum att underhålla. Telia äger fasta nätet via Skanova, och när alla kreosotimpregnerade gamla stolpar ska ner och destrueras kommer det att kosta en hel del.
Så kan de ju vara. Om bara inte prislappen 300 kr (om jag minns rätt) är en 3-dubbling av den gamla taxan. Och den gav ändå lönsamhet får jag anta. På samma sätt med postnords kontor som las ner de såg "olänsamma" ut för den nyutexaminerade ekonomen från Handels. Men när man tog bort dem försvann också kunderna och kundnöjdheten.

Telia behöver inte uppdatera min ledning mer, jag fick en iphone "gratis" för samma månadsbelopp och sa naturligtvis upp det.
Citera
2020-06-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vad snackar du om? Det har jag inte hört något alls om trots mina år. Däremot går vi mot semestertider så det lär inte hända särskilt mycket på börsen.

Det här en såkallad tjurfälla.

Jag är 90% likvid.

Nu har tillräckligt många lockats in på börsen igen för att en rejäl avsäljning ska vara lön.

Politiska spelet i USA är också ett led i denna fälla. De får afroamerikanerna att demonstrera för att öka coronasmittan. Sen kommer en mycket tidig "andra våg" som drar ner Wall Street igen.

Detta är vad jag tror kmr ske.
Citera
2020-06-03, 20:02
Medlem
Lutops avatar
Fan alltså, ni sitter fortfarande med likvida medel och tror på en krasch? Vad är det som ska hända tror ni?

Varför skulle H&M (ett exempel) falla pga att några rutor krossas i USA? Vad håller ni på med? Ni har ju redan missat båten.. Världen öppnar upp igen och företag som inte konkat kommer att frodas!

Marknaden vet om skräcksiffrorna som kommer att presenteras pga coronan, det är redan inräknat.

Sluta sitta vid sidlinjen och köp imorgon när börsen dippar lite pga den massiva uppgången idag! Välkomna in!
Citera
2020-06-03, 20:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Det här en såkallad tjurfälla.

Jag är 90% likvid.

Nu har tillräckligt många lockats in på börsen igen för att en rejäl avsäljning ska vara lön.

Politiska spelet i USA är också ett led i denna fälla. De får afroamerikanerna att demonstrera för att öka coronasmittan. Sen kommer en mycket tidig "andra våg" som drar ner Wall Street igen.

Detta är vad jag tror kmr ske.
Marknaden räknar med att coronaviruset inte blir mycket värre än vad vi fått. På kort sikt kommer stödpaket att underhålla företag. Jag har mycket svårt att se hur trenden ska kunna hålla i sig i höst. Särskilt om det kommer en andra våg av corona. Flygbranschen står nästan still. Likaså turistbranschen. De kommer missa en hel säsong.

Kolla på Tesla. Varför kostar aktien nästan 900 kr? Det är tre gånger mer än för ett år sedan under högkonjunktur och ingen corona. Hur är det möjligt? Jag tror att rekylen efter den 30%:iga nedgången på börserna tidigare i vår är för kraftig och vi kommer se en ytterligare nedgång från nuvarande nivåer under året. Jag gissar på att 2020 landar på -20% på börsen.
Citera
2020-06-03, 21:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mm, samtidigt så pekade alla terminer i Europa uppåt för dagen (S&P500, DAX osv). Det är det första jag brukar titta på själv för att få en indikation om var det barkar. Om t ex tyska DAX står på plus skulle inte jag våga sätta mig i t ex BEAR X10 eller 18.

Jag brukar börja med att ta en titt på:
https://se.investing.com/indices/indices-futures

Däremot finns ett visst BEAR-case att göra för morgondagen av det uppenbara skäl att idag var en dag då det mesta (alla börser) gick över 2% plus att ädelmetaller backade något för aggressivt. Oavsett kommer jag kolla terminerna (futures...) imorgon på morgonen för att se hur det ser ut då.

Edit: RSI14 för 4h och för OMXS30 börjar nu närma sig 80 (dvs ett väldigt högt värde).

-

Silver är fortsatt något svårbedömt. För dagliga datan ser det ok ut, som en vanlig korrektion som skapar en högre lägsta (dvs en positiv signal). Där finns också viss hidden bullish divergence på dagliga, men sådana måste inte nödvändigtvis spela ut sig. Annars har kursen stött på motstånd för EMA10, är en bit över EMA21 samt att det är på gång ett guldkors mellan EMA21 och MA200 på dagliga. Däremot kan man inte ignorera guld när man tittar på Silver och guld ligger samtidigt under EMA21 och 10. På dagliga för båda är det ett tag till det dyker upp dödskors av olika slag dock. Kortsiktigt ser det väl något sådär ut men på längre sikt är båda i väldigt tydliga tjurtrender. 'Pullbacks' av olika slag är inte helt ovanliga heller. Därav svårbedömt, få vill vara 'idioten som säljer på botten'.

Däremot om man ligger plus och vill jaga något annat kan det vara en idé. Det tråkiga med ädelmetaller är att de är för anti-korrelerande med börsen (de lever inget eget liv kan man säga).
Det som kan ge betänkligheter är att vi närmar oss ett kanaltak. Visst kan det följas uppåt. Men kanske mer troligt att det blir avsäljning som för 4 dagar sedan. Sedan kan ju den fortsätt ned en bit. (om Trump twittrar eller så).
Citera
2020-06-03, 21:09
Medlem
Okej så börsen stiger. Vi vet att det till stor del beror på att the Fed's QE och köp av junkbonds. Många småsparare luras in och de stora rävarna går likvid. Den uppenbara slutsatsen är tjurfälla.

Är det dumt att tänka att detta (tjurfälla) är ett för enkelt resonemang för vad som kommer ske? Börsen vill ju ofta helst att man drar slutsatser ur ett super-mega-meta-meta-meta-kontraindikativt perspektiv
Citera
2020-06-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Fan alltså, ni sitter fortfarande med likvida medel och tror på en krasch? Vad är det som ska hända tror ni?

Varför skulle H&M (ett exempel) falla pga att några rutor krossas i USA? Vad håller ni på med? Ni har ju redan missat båten.. Världen öppnar upp igen och företag som inte konkat kommer att frodas!

Marknaden vet om skräcksiffrorna som kommer att presenteras pga coronan, det är redan inräknat.

Sluta sitta vid sidlinjen och köp imorgon när börsen dippar lite pga den massiva uppgången idag! Välkomna in!

Har redan en 15% uppgång i år säkrad. Då är det lika bra att gå likvid.

Säkra vinsten. Det kommer fler uppgångar med bättre substans.

Lycka till
Citera
2020-06-03, 21:56
Medlem
tjallepetters avatar
Tror definitivt på en till krash innan årets slut.
Särskilt med tanke på den de kvarvarande coronavågorna som kommer skölja över världen.
Citera
2020-06-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronflaska
Folk sitter alltså fortfarande och väntar på nästa krasch

Som en användare skrev en bit upp, ni har missat båten och nu vägrar ni inse det. Köpte ni inte i mars vet jag inte om ni har på aktiemarknaden att göra öht...

Lugna dig lite. Många av oss var med fram till för någon dag/vecka sedan och väntar nu bara på en ny billigare ingång.
Citera
2020-06-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är intressanta fakta, som talar emot Telia, som dock har en extremt nerpressad kurs på 32 kr som talar för dem. Sett historiskt är har de mycket bra vinst, men kanske går brytpunkten för deras vinst-år exakt år 2020, det får vi se.

Något som talar emot Telia, från mitt lilla mikroperspektiv, är att jag själv efter 30 år sa upp mitt Telia-abonnemang när de i januari chock-höjde taxorna för fast telefon till ca 300 kr per månad. Det är ett klassiskt knep från lata storföretag, pressa ut sista droppen av de äldre, de som inte jämför priser, de som inte orkar byta. Men det kommer bara att ta 2-3 år innan Telia inte ha en enda fast kund längre. Då har de gjort samma misstag som postnord som la ner sina kontor för att de var dyra, då försvann kunderna till schenker och dhl eftersom postnord VAR sina kontor.

Vi kanske kan komma till fb-konsensus att Telia inte är ett långsiktigt bra val. Jag kanske bör släppa dem redan vid 35 kr, hade annars tänkt ha kvar dem till 39 kr. Har köpt för 31-34 kr.

Jag tycker det ser väldigt bra ut för Telia i det korta perspektivet, desto mer allt annat stiger desto intressantare blir eftersläntrare som inte hängt med upp.

Jag har satt 37 som målkurs.
Citera
2020-06-03, 22:32
Medlem
trailblasers avatar
Självklart kommer det en nedgång förr eller senare. Så att upprepa mantrat att snart sjunker det kommer till slut bli rätt...
Jag tror dock personligen att vi aldrig mer kommer se Mars nivåer. Det tåget har gått.

Idag har vi läst bland annat att Italien öppnar upp för turism och Tyskland lyfter sin reseavrådan. Ekonomierna kommer sakta men säkert börja ta igen förlusterna och permitterade återanställs. Detta är självklart superpositivt, till och med isbjörnarna måste tillstå det.
Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in