2020-05-30, 17:59
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag såg nog bara två avsnitt av säsong 2. Ja, det låter inte som att jag kommer se fler heller... Men ifall den mirakulöst skulle bli väldigt bra kan du ju ge ett nytt utlåtande här i tråden. Säsong 1 däremot, ojojoj, där snackar vi bra grejer...

Hjälplösheten, förgiftad burkmat och ett monster som jagar dom, ja fan första va riktigt grym och perfekt casting likaså.
Citera
2020-06-03, 16:44
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag såg nog bara två avsnitt av säsong 2. Ja, det låter inte som att jag kommer se fler heller... Men ifall den mirakulöst skulle bli väldigt bra kan du ju ge ett nytt utlåtande här i tråden. Säsong 1 däremot, ojojoj, där snackar vi bra grejer...

Nej det blir inte bättre. Det är överlag halvdant skådespeleri, oengagerat, osammanhängande och allmänt långtråkigt. Tycker aldrig man känner för någon av rollfigurerna så som man gjorde i första säsongen.

Jag förstår givetvis att man inte vill göra en kopia på första säsongen utan vill ha en helt ny miljö. Men det funkar bara inte. Där man i det arktiska hela tiden hade en isolationen, hungern och den kalla vita döden hängandes har vi här ett japanskt spöke som har ihjäl folk.

Japanerna har en fantastisk mytologi att bygga en skräckhistoria på. Se bara på deras skräckfilmer. Det verkar också som att man, rätt förståeligt, har försökt plocka godbitar från sådana filmer men det blir som sagt bara pannkaka.

Sceneriet med interneringslägren under andra världskriget dit man skickade amerikanska medborgare med japanska rötter är intressant men bidrar knappast till någon skräckmiljö. Här tror jag det hade varit mycket mer spännande att göra en riktig dramaserie på denna period i amerikansk historia. Sluttexterna i sista avsnittet visar starkt på detta då man har tagit fram foton på flera av de japanskättade skådespelarnas och övriga medarbetares släkt som, av vad det framgår, både satt i dessa läger men även var aktiva inom den amerikanska armén.

Istället tror jag man hade kunnat skapa samma typ av stämning som i första säsongen genom skyttegravarna i första världskriget, sovjetiska arbetsläger eller fängelser, (möjligtvis uttjatat och klyschigt) koncentrationsläger under andra världskriget eller om man nu ville köra med japansk tema - låta det utspela sig helt och hållet i japan under exempelvis deras feodalsamhälle.
Citera
2020-06-03, 17:14
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Japanerna har en fantastisk mytologi att bygga en skräckhistoria på. Se bara på deras skräckfilmer. Det verkar också som att man, rätt förståeligt, har försökt plocka godbitar från sådana filmer men det blir som sagt bara pannkaka.

Som alltid när Amerikanarna skall göra någon typ av Japansk remake till sin egen version som inte fångar stämningen alls.

Bara att kolla på filmer som The Grudge och liknande.
Citera
2021-05-04, 14:30
Medlem
carminaburanas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=jTgmCf82s3U

mycket bra liten dokumentär om The Terror
Citera
2022-02-02, 15:35
Medlem
Hallonbackens avatar
Såg precis klart första säsongen och tyckte den var riktigt bra och spännande, dock lite seg mot slutet kanske, men annars en klar 4 av 5. Hur är det med säsong 2, är den sevärd och hänger den ihop med 1an på något sätt?
Citera
2022-02-02, 16:24
Medlem
CptKirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Såg precis klart första säsongen och tyckte den var riktigt bra och spännande, dock lite seg mot slutet kanske, men annars en klar 4 av 5. Hur är det med säsong 2, är den sevärd och hänger den ihop med 1an på något sätt?

Nej undvik! Kalkon
Citera
2022-02-02, 16:52
Medlem
Hallonbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CptKirk
Nej undvik! Kalkon

Oj då. Tack det ska jag ha i åtanke
Citera
2024-02-14, 22:15
Medlem
Elementarts avatar
Nu har man tydligen börjat planeringen av säsong 3 som kommer basera sig på Victor LaValle’s The Devil in Silver. Finns inge mer info förutom det att serien kommer ha premiär 2025.
Citera
2025-07-16, 17:28
Medlem
Kloges avatar
Säsong 1 nu på Svt Play
Citera
2025-07-16, 21:28
Medlem
searchfunctions avatar
Hm, kanske dags att kolla på första säsongen igen. Den var bra, även om den övernaturliga aspekten gärna hade kunnat varit något annat.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in