Citat:
Ursprungligen postat av
Neofyten
Jag såg nog bara två avsnitt av säsong 2. Ja, det låter inte som att jag kommer se fler heller... Men ifall den mirakulöst skulle bli väldigt bra kan du ju ge ett nytt utlåtande här i tråden. Säsong 1 däremot, ojojoj, där snackar vi bra grejer...
Nej det blir inte bättre. Det är överlag halvdant skådespeleri, oengagerat, osammanhängande och allmänt långtråkigt. Tycker aldrig man känner för någon av rollfigurerna så som man gjorde i första säsongen.
Jag förstår givetvis att man inte vill göra en kopia på första säsongen utan vill ha en helt ny miljö. Men det funkar bara inte. Där man i det arktiska hela tiden hade en isolationen, hungern och den kalla vita döden hängandes har vi här ett japanskt spöke som har ihjäl folk.
Japanerna har en fantastisk mytologi att bygga en skräckhistoria på. Se bara på deras skräckfilmer. Det verkar också som att man, rätt förståeligt, har försökt plocka godbitar från sådana filmer men det blir som sagt bara pannkaka.
Sceneriet med interneringslägren under andra världskriget dit man skickade amerikanska medborgare med japanska rötter är intressant men bidrar knappast till någon skräckmiljö. Här tror jag det hade varit mycket mer spännande att göra en riktig dramaserie på denna period i amerikansk historia. Sluttexterna i sista avsnittet visar starkt på detta då man har tagit fram foton på flera av de japanskättade skådespelarnas och övriga medarbetares släkt som, av vad det framgår, både satt i dessa läger men även var aktiva inom den amerikanska armén.
Istället tror jag man hade kunnat skapa samma typ av stämning som i första säsongen genom skyttegravarna i första världskriget, sovjetiska arbetsläger eller fängelser, (möjligtvis uttjatat och klyschigt) koncentrationsläger under andra världskriget eller om man nu ville köra med japansk tema - låta det utspela sig helt och hållet i japan under exempelvis deras feodalsamhälle.