2020-06-03, 16:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
När jag gick i mellanstadiet visade skolan filmer om faran med tågledningar, både ljusbågar från vagnstak och att hänga ned trådar från broar. Nu är det ju länge sedan men undrar om de fortfarande visar de här informationsfilmerna? På mig hade de effekt. Alltjämt tycker jag tågledningarna är lite obehagliga även när jag står på perrongen.

Jo detta har väl varit känt i +50 år minst. Trots det nya 15-åringar år efter år som klättrar. Visst tåg kanske är kul men visar man lite mer bilder om hur det ser ut efter man fått ström i sig som detta kanske färre skulle göra det.

Men såklart unga ser ju på sådana som Mustang Wanted och vill testa själva. Tror inte de kommer råka illa ut innan det är för sent.
Citera
2020-06-03, 16:49
Medlem
Farbaute666s avatar
Killen skulle ha gått ut nian om några dagar... Ganska sorgligt, egentligen, även om jag vet att det här forumet har sina egna asgamar...

I själva ärendet så vet jag inte mer än er, förutom att jag vet killens fullständiga namn och adress. Varför? För att min son går på samma skola som honom (men han kände inte honom).

Så onödigt, det hela. På det stora hela är det ju inte fel att visa relevant information för ungdomarna, så att de kan förstå riskerna med elektricitet. Jag är själv långt ifrån kunnig inom området, kan inte påstå att jag kände till riskerna ordentligt i den åldern. Med det sagt skulle jag nog inte ha klättrat upp på ett tåg sådär.

Well, rip U.R.T. en onödig förlust
Citera
2020-06-03, 16:53
Medlem
"Det finns ingen misstanke om brott i samband med dödsfallet."

Så fort de kom ner på spårområdet hade de gjort en brottslig handling....Olovligt beträdande av spårområdet är förbjudet enligt Järnvägslagen.
Citera
2020-06-03, 17:23
Medlem
HeddonBorborellos avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...en-pojke-omkom

Inget stängsel.

Reportern gör en sak om att hon inte ser några varningsskyltar om att ledningarna är strömförande, förstår man inte det ändå lär knappast några skyltar hjälpa.

Skulle inte bli förvånad om småkillarna var ute för att ta fräna snapgrambilder. Graffare brukar åtminstone ha kolla på att det är farligt område att vistas på.
Citera
2020-06-03, 17:26
Medlem
Han kan ju omöjligen varit medveten om ljusbågar och strömförande ledning och nog kan man väl missa den informationen då det inte tjatas om detta på långa vägar lika ofta som att själva tåget är farligt att bli påkörd av, eller djupt vatten. Han måste missuppfattat varningsskyltarna😢
Citera
2020-06-03, 17:38
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...en-pojke-omkom

Inget stängsel.

Reportern gör en sak om att hon inte ser några varningsskyltar om att ledningarna är strömförande, förstår man inte det ändå lär knappast några skyltar hjälpa.

Skulle inte bli förvånad om småkillarna var ute för att ta fräna snapgrambilder. Graffare brukar åtminstone ha kolla på att det är farligt område att vistas på.
Varningstrianglar med en blixt och en person borde ge viss avskräckning även om man inte kan ta in text i sinnet, det är bra.

Västerås har dålig struktur bekommande säkerhet, så det finns en poäng hos reportern. Har flera gånger sett folk som genat över rälsen både här och var. Det är en bedrift att komma upp på ett tågtak.

Edit: jävlar, rallare måste ta livsfarliga risker varje dag asså! "Det är fullkomligt livsfarligt att ens vara någon meter från en kontaktledning", vilken pajaskommentar.

Sedan är definitionen "tågvagn" missvisande, det handlade nog snarare om en s.k. kolvagn med öppet tak, som de fick för sig att stå på. Köper inte att två 15åringar kommer upp på en godsvagns tak.
Senast redigerad av psykoshippien 2020-06-03 kl. 17:48.
Citera
2020-06-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
När jag gick i mellanstadiet visade skolan filmer om faran med tågledningar, både ljusbågar från vagnstak och att hänga ned trådar från broar. Nu är det ju länge sedan men undrar om de fortfarande visar de här informationsfilmerna? På mig hade de effekt. Alltjämt tycker jag tågledningarna är lite obehagliga även när jag står på perrongen.
Hade ni korvgrillen också? Manicken där man stoppade in en korv som fick representera ett finger och sedan ledde ström genom denna så korven förkolnade. Allt för att visa på faran med starkström.
Filmerna minns jag väl - det var även en scen med ett gäng ungdomar som rullade en segelbåt på en liten vagn och masten gick emot en ledning. För alla som inte sett dem så var det alltså iscensatta filmer - inte riktiga olyckor då mobilkameran inte var uppfunnen - och ingen skadades vid inspelningarna (påstod de...)
Citera
2020-06-03, 18:49
Medlem
Rip tragisk självmord

Man brukar se filmer från Indien hur det går till troligtvis var det en snabb död.
Citera
2020-06-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Killen skulle ha gått ut nian om några dagar... Ganska sorgligt, egentligen, även om jag vet att det här forumet har sina egna asgamar...

I själva ärendet så vet jag inte mer än er, förutom att jag vet killens fullständiga namn och adress. Varför? För att min son går på samma skola som honom (men han kände inte honom).

Så onödigt, det hela. På det stora hela är det ju inte fel att visa relevant information för ungdomarna, så att de kan förstå riskerna med elektricitet. Jag är själv långt ifrån kunnig inom området, kan inte påstå att jag kände till riskerna ordentligt i den åldern. Med det sagt skulle jag nog inte ha klättrat upp på ett tåg sådär.

Well, rip U.R.T. en onödig förlust
Tråkigt

Kan meddela att det alltid är rejält bra skyltat på dessa områden som är omöjligt att missa skyltar typ "LIVSFARLIG LEDNING" "FÖRBJUDET ATT BETRÄDA SPÅREN". så tror inte det är ngn mening med en utbildning insats,
Citera
2020-06-03, 19:36
Medlem
W.Irvings avatar
Rubrik "Två 15-åriga killar klättrade på tågtak, den ena brännskadades, Västerås 2020-06-02" -> "Två 15-åriga killar klättrade på tågtak, en död, en skadad, Västerås 2020-06-02"

/Moderator
Citera
2020-06-03, 21:35
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hade ni korvgrillen också? Manicken där man stoppade in en korv som fick representera ett finger och sedan ledde ström genom denna så korven förkolnade. Allt för att visa på faran med starkström.
Filmerna minns jag väl - det var även en scen med ett gäng ungdomar som rullade en segelbåt på en liten vagn och masten gick emot en ledning. För alla som inte sett dem så var det alltså iscensatta filmer - inte riktiga olyckor då mobilkameran inte var uppfunnen - och ingen skadades vid inspelningarna (påstod de...)
Ringer en klocka av den där segelbåtsscenen. När jag låg i lumpen var det tre signalkillar som körde över en järnvägsövergång med sin terrängbil, och de hade glömt att ta ned sina två radiomaster som fortfarande var uppfällda. De gick emot kontaktledningarna och bilen blev rätt förstörd även om de klarade sig utan svårare fysiska skador. Men det måste smält rejält.
Citera
2020-06-03, 21:39
Medlem
GoFuckADucks avatar
Skulle man överleva en en sån olycka så skulle man inte vilja se sig själv i spegeln efter och med smälta/amputerade kroppsdelar och en konstant brännande känsla inne i kroppen i månader så hade dom flesta viljat ta sitt egna liv för att slippa smärtan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in