Citat:
Ursprungligen postat av
assurbanipal999
Pacifism är bra. Att vara fredlig tycker jag är bra, i denna värld. Personligen har jag alltid varit enormt fascinerad av Ghandi. Jag är inte som Ghandi, men jag skulle inte göra en fluga förnär.
Med det sagt, om nån galning skulle dyka upp framför mig och mitt barn och döda mitt barn, min reaktion skulle troligtvis vara att försöka döda den personen. Jag skulle troligtvis enbart ha det som mål i livet från och med då. Det är så jag alltid känt när jag tänkt på det. Som tur är har detta inte inträffat, så jag kan inte säga om det verkligen stämmer. Är jag våldsam? Är jag inte längre pacifist? Inte längre fredlig?
Det är en definitionsfråga. Personligen bryr jag mig inte så mycket vilken etikett nån skulle sätta på mig. Jag skulle med största sannolikhet reagera precis som jag beskrivit ovan.
Hitler har troligtvis aldrig dödat med sina bara händer en av de 6 miljoner (eller 600 tusen eller hur många det nu var) judar som dödades under andra världskriget. Men de flesta är överens om att kalla honom för mördare och att han är den som egentligen är skyldig till de många miljoner som dog i gaskammare.
Tegnell är inte Hitler. Han heter Anders. Fast nån kallar honom för Anders Adolf.
Han har inte heller varit på nåt sjukhus och stoppat nån kudde på nån gamlings ansikte för att denne skulle dö.
Men han har precis som Hitler ansvar, kanske inte främsta ansvar men ändå, att över 5 000 har hittills dött i Sverige.
För att återgå till mitt ursprungliga resonemang, om mitt barn, eller en förälder, eller ett syskon, skulle dött eller skulle dö under denna pandemi här i Sverige, då skulle Tegnell i mina ögon vara precis som den snubben som dödade mitt barn.
Jag tror knappast att jag är ensam om att tänka så. Dels bland fredliga personer. Och förstås även bland alla som har lite mer kort stubin och som i en sån situation skulle bara försöka hitta personen som är skyldig till nån anhörig som gått bort.
Gör man fel om man kallar Tegnell för mördare? Trots att han aldrig dödat någon med sina bara händer?
Ja, alla får tycka som man vill förstås. Finns ingen lag som tvingar nån att kalla nån utifrån vissa lagar.
Annars får nån gå och anmäla alla som kallar Tegnell för mördare så blir det säkert nån rättegång snart, suck.
Det är bra att vara fredlig. Så länge man själv beter sig på rätt sätt mot andra människor.
När någon beter sig fel mot dig, grovt, då är det väl upp till dig att reagera som du tycker är rätt.
Skulle jag döda personen som dödade mitt barn, va händer då? Får jag fängelse? Det är jag medveten om. Men ingen kan ta ifrån mig rätten att söka rättvisa på mitt eget sätt.
Givetvis kan vi alla ha personliga reaktioner och sätt att bemöta saker.
Men vi har som samhälle även regler och lagar.
Annars har vi anarki och ett samhälle utan lagar.
Att du personligen han förakta Tegnell köper jag.
Men ur samhällets syn är han ingen mördare.
Inkompetent misstänker jag dock blir hans eftermäle.