2020-06-03, 12:02
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malinsjoo87
Det var ju en i måndags oxå
Stämmer inte, borde stå med i deras veckoschema isåfall vilket det inte gör.
Citera
2020-06-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det var en advokat, jag säger i te vem, som blev intervjuad i tv, som sade att när han var försvarsadvokat och klienten erkände sin gärning för honom, så måste klienten byta advokat. Den advokaten kunde iallafall inte försvara en klient som erkänt sin gärning.
Jag vet inte om det finns regler på detta eller om det är olika från fall till fall.
Det stämmer. Om huvudmannen vill att advokaten skall försvara honom såsom oskyldig, fast hen erkänt, så måste advokaten avsäga sig uppdraget.
Citera
2020-06-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det finns b.la. kamerabilder från den Netto-butik där han använder hennes kort.
Se s. 36-37 i FUP:en.
Ja, men nu var det ju frågan om en tågbiljett. Var köpte han den? Kanske på webben? Man har ju aldrig fått reda på var tågbiljetten köptes, om jag inte har missat något förstås.
Citera
2020-06-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Hanna är ju den som gick med på att ha sex med T inför Wilma. Så klart hon är lite annorlunda i sitt vittnesmål. Hon kanske var lite kär i T?

Kär eller inte så önskar hon mer av den kuken hon fick
Citera
2020-06-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ja, men nu var det ju frågan om en tågbiljett. Var köpte han den? Kanske på webben? Man har ju aldrig fått reda på var tågbiljetten köptes, om jag inte har missat något förstås.

Köptes på tåget
Citera
2020-06-03, 12:06
Medlem
Citat:
Förhör med en av tågvärdarna: Killen var ung. Han var inte stor. Men Marianne såg honom bara sittande. Han ville köpa en ungdomsbiljett, för de som är under 20 år. Marianne ifrågasatte inte ungdomsbiljett. Han var mörk i hyn, fin hy, inte svart i hyn, mörkt hår. Marianne frågade om han hade skolkort, det hade han inte. Marianne gjorde bedömningen att han var cirka 18 år. Marianne sålde biljetten till honom kl. 19.14. Han gjorde inget konstigt. Han bara satt där. Han var ensam. Han reste ensam. Det var inte mycket folk på tåget. Det satt inga passagerare i anslutning till honom. Det satt fler passagerare lite längre fram i tåget.
Citera
2020-06-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jag utgår från att det är snapchat i.om att det framgått att de primärt kommunicerade via den appen.
Där finns det en karta så man kan se vart ens vänner befinner sig om de tillåter detta.

Skulle inte direkt kalla det "övervakning" i.om att ordet är ganska värdeladdat. En majoritet av dagens ungdomar har (enligt min uppfattning) kartan på.

Överraskas ständigt över hur dålig koll gemene man tycks ha på det svenska rättssystemet. Menar inte att rikta kritik mot dig personligen utan vill mest uttrycka att det svenska rättssystemet inte fungerar som en amerikansk film. Vet inte hur många gånger jag behövt förklara att vi inte tillämpar jury i Sverige (undantaget tryckfrihetsmål).

Till saken. Advokatens jobb är inte att se till att TT kommer undan så lindrigt som möjligt utan att föra TT:s talan samt se till att processen fungerar korrekt. Det är en avsevärd skillnad. Har även mött advokater som börjat tillämpa att det första dom säger när de möter en TT är "STOPP! Först ska jag förklara vad jag gör här!" för att en sjuhelvetes massa människor erkänner för sina försvarare i någon felriktad tro att de ska hjälpa dom komma undan. Det fungerar inte så.
Håller med dig helt och hållet på båda punkter. När jag i början av utredningen hörde att T hade "GPS-övervakat" Wilma så gick självklart varningsklockorna igång, men när jag sedan förstod att det handlade om Snapchats kart-funktion... Det är nog mer ovanligt att man har den avstängd än på i dagens ungdom, även om detta självklart speglar Ts svartsjuketendenser. Tror lite för stort fokus läggs på detta, även om jag har förståelse för att åklagaren gör det.

Men att advokaten ska ge råd, stöd och säkra rättssäkerheten och inte obfuskera eller missleda rättvisan på vilket sätt som helst för att låta sin klient gå fri är något som borde läras ut i skolan. Media har haft för stor påverkan på hur vi ser på rättssystemet.

Samtidigt tror jag att det finns en motreaktion likaså - många tror att svensk rätt är helt objektiv och över kritik. De gör REGELBUNDET och ofta felbedömingar, och bevisbördan är ofta extremt snedvriden och ojämn från fall till fall. Inget system är perfekt.

I ett fall som inte var uppmärksammat på samma sätt som detta hade T blivit otvivelaktigt dömd, men jag upplever att många högprofilfall lider av att (speciellt tings-) rätten vrider och vänder i all evighet för att uppnå "bortom allt tvivel" och därmed hittar det på något sätt. Som i Blatte Abbelito, Torpeden som skjöt mamman och lämnade efter sig ett paket med fingeravtryck osv - vill man tolka bortom allt rimligt tvivel som att man inte har 10 vittnen, videofilm, mordvapen, hela kroppen i pristint skick osv, så kan man det, men det blir ju löjligt efter ett tag. Detta har även uppmärksammats av jurister på senare år och det bör iaf hållas en diskussion om sättet vi bedömer är rimligt i vissa fall.

Längtar tills på fredag! Kan nog vara till åklagares fördel att Tishko har fått marinera på sina klavertramp förra förhöret och försökt koka upp några nya sagor som motsäger sig igen.
Citera
2020-06-03, 12:21
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malinsjoo87
Det var ju en i måndags oxå
Se vad @askungen skrev👆🏼

Jag tänkte om det var något speciellt som ska avhandlas på fredag. Är det bevis emot Tishko kanske?
Citera
2020-06-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CzeLious
Men, någonting hade ju uppenbarligen hänt när han var borta för att "åka till USA" eftersom nästintill alla vittnar om hur förändrad han var efter det och jag tror inte det bara handlar om att han blev nekad, han hade ju bara kunnat vänta nått år till och åkt när det gått 5 år sen han var i Iran.

Var hittas info om att det är 5 år som gäller? Jag hittar bara att man INTE får komma in i USA med esta utan behöver visum om man varit i Iran någon gång efter 1 mars 2011. Hittar ingen tidsgräns alls.
Citera
2020-06-03, 12:22
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Jaha, där ser man. Vad ska man då tro? Vad tror ni om prästernas tystnadslöfte? Skulle dom bevara tystnaden om en mgm skulle erkänna ett sådant här brott? Finns det fortfarande fängelse präster?
Nu var ju detta säkert tio år sedan och det var tydligen en admin som reagerade, det finns nog sätt för polisen om det är något väldigt allvarligt.
Citera
2020-06-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Se vad @askungen skrev👆🏼

Jag tänkte om det var något speciellt som ska avhandlas på fredag. Är det bevis emot Tishko kanske?

På fredag är det dag fyra. Och då planeras, enligt den ursprungliga förhandlingsplanen i alla fall, den kan ju ha ändrats:

Förmiddag

Vittnesförhör med I*grid B*rgqvist, ca 1 tim.
Vittnesförhör med M*lin B*rjesson D*hlstedt, ca 1–1,5 tim.

Eftermiddag

Vittnesförhör med M*lin S*ndström, ca 1 tim.
Vittnesförhör med P*shtiuan B*ban (tolk sorani), ca 1 tim.
Vittnesförhör med St*ve Bandh*de, ca 1 tim.
Citera
2020-06-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Oj - det var en redig förklaring må jag säga, punkt för punkt vad många tänker om inte många så iaf jag - Bra.

Tackar! Alltid skönt med feedback.

Alla får väl ha sina åsikter och spekulationer absolut, men man har som ansvarig vuxen ett ansvar att vara försiktig i sina uttalanden och spekulationer då det finns flera parter inblandade i ett sådant känsligt fall som kan påverkas. Att spekulera om självmord i just detta fall känns faktiskt lite respektlöst mot både rätten och anhöriga, jag vet inte? Är det jag som tänker ”tramsigt” som juristen påpekar? Undrar hur det hade sett ut om denna som påtalar sig vara högutbildad och jurist, tagit detta fall då som verkar smartare än de ansvariga i detta fall.

Tror inte ett påstående om självmord skulle få rätten att sätta fingret på tinningen och tänka ”Hmm intressant, det kan vara en möjlighet” och fria TT från mordmisstankarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in