2020-06-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men du har inte ändrat uppfattning säger du.
Så du menar att Sveriges/Tegnells strategi var rätt, fast han nu själv säger att den var fel!?

Du skrev t.ex. tidigare angående flockimmunitet:

Du har inte ändrat dig alltså?

Då får jag gratulera(?) till din envishet trots att fakta är emot dig...

Vet inte ens vad det är för inlägg du citerar. Vad är det jag påstår är enda sättet?
Citera
2020-06-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Folk fattar inte helt enkelt
citerar mig själv

"Det är sorgligt att Sverige styrs av den bekymmerslösa ABBA-generationen som växte upp i "världens bästa och rikaste land". Som inte ens behövde utbilda sig för att få välbetalda jobb med goda framtidsmöjligheter. Det är en generation som blivit indoktrinerad av sina föräldrar att Sverige är världens tryggaste land och att inget ont någonsin kan hända någon svensk så länge man inte förhäver sig. Naiva och fredsskadade människor som blivit serverade allt på silverfat. Att vara Socialdemokrat är en karriärväg, att vara Moderat är en karriärväg, att vara statsepidemiolog är en karriärväg...Få individer från den generationen har varit driven av någon djupare glöd och övertygelse än den egna prestigen och karriären. De har aldrig behövt kämpa för någonting någonsin. De är Europas bortskämda barn som nu tydligt visar att de inte kan leverera när det verkligen gäller. Det spelade ingen roll att lille Pelle hade haft högsta betyg i alla ämnen och gått på världens bästa skolor. I realiteten var han ändå oduglig, hade inget eget huvud, inget äkta driv, ville bara posera som en framgångsrik person. Allt var ett luftslott. Det är beklämmande pinsamt att se hur de yr runt som förvirrade höns utan huvuden när det nu går åt helvete i Sverige med en havererad krishantering och höga dödstal. De blir liksom djupt förvånade att "Sverige" inte sköter sig självt, att någon faktiskt måste ta ansvar för det någon jävla gång. Vi behöver fler politiker som har kämpat för att nå fram. Som Jimmie Åkesson som inte fått en millimeter framgång gratis. Som har behövt kämpa i motvind under hela sin politiska karriär. Då menar jag inte att vi nödvändigtvis behöver SD, men vi behöver riktiga människor med den uppriktiga ambitionen att ta ansvar för landet. Ingen bekväm jävla konformist som Löfven som bara är ute efter att leka statsminister i kostym och lyfta en hög lön."

Jag förstår att man kan bli kär i ledare/folk som talar väl inför kameran och kämpar med ambitioner (Te.x. Jimmie)men det speglar inte verkligheten och nivån på folket som ledaren har runt omkring som ska utföra det politiska jobbet.

Missförstå mig inte en ledare är viktig förebild men speglar inte nödvändigtvis partiets medarbetare som faktiskt driver de riktigt jobbet bakom kulisserna, här kan du hitta all möjliga dårskap som ger det faktiska resultatet i samhället.

Här har många svårt och förstå skillnaden och går blint instinktivt på val av ledare, å inte partiet i sin helhet. - inklusive mig själv en gång i tiden. Samma sak med ett paket även om utsidan ser bra ut är innehållet inte den samma.

Alla partier har sina brister - även om jag svårt för många partier speciellt naiva Vänstern.
Senast redigerad av rawjudge 2020-06-03 kl. 09:43.
Citera
2020-06-03, 09:41
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Fråga till Tegnell angående att han aldrig vill göra något eftersom han inte vet vilken ågärd som har bäst funktion:

Tegnell, ponera du är i ett hus med fem dörrar som går att låsa. Utanför finns en mördare som vill döda dig. Vilka dörrar låser du? Alla dörrar eftersom du inte vill bli dödad, eller de dörrar som bevisligen stoppar mördaren, typ entre dörren till gatan?

Tegnell låser ingen dörr. Han vet ju inte var mördaren är!
Citera
2020-06-03, 09:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jomenalltså,

vi snackar om tandinflammation nu, han har tandvärk nu,

3 månader in i Sveriges strategi.

Vår strategi går ut på att skydda dom i riskgrupp.

Nu har en i riskgrupp tandvärk.

Hur ska han göra nu då? Han ska ju vara skyddad ju.

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Det går inte att eliminera alla risker, i synnerhet eftersom vi hann få en rätt stor smittspridning innan vi införde våra restriktioner. Det ser åtminstone ut att vara färre smittspridare nu än i slutet av mars, men troligen kommer det inte försvinna helt i närtid.

Eftersom tandproblem med stor sannolikhet leder till allvarliga komplikationer om det inte åtgärdas, blir det störst sannolikhet att få ett bra utfall om tandvård ges i detta fall.

Det du säger är att den i riskgrupp som nu är i karantän för att skyddas,

ska bryta karantänen och gå ut i samhällssmittan för en tandinflammation,

det låter inte som skydd av dem i riskgrupp i mina öron.
Citera
2020-06-03, 09:43
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jag förstår att man kan bli kär i ledare/folk som talar väl inför kameran och kämpar med ambitioner (Te.x. Jimmie)men det speglar inte verkligheten och nivån på folket som ledaren har runt omkring som ska utföra det politiska jobbet.

Missförstå mig inte en ledare är viktig förebild men speglar inte nödvändigtvis partiets medarbetare som faktiskt driver de riktigt jobbet bakom kulisserna, här kan du hitta all möjliga dårskap som ger det faktiska resultatet i samhället.

Här har många svårt och förstå skillnaden och går blint instinktivt på val av ledare, å inte partiet i sin helhet. - inklusive mig själv en gång i tiden.

Alla partier har sina brister - även om jag svårt för många partier speciellt naiva Vänstern.
Ja men det är en annan fråga. Starka ledare som vill ta ansvar behövs oavsett vilket.
Citera
2020-06-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Ok bra! Men Danmark har lägre samhällsmitta än tex Sthlm. Tror bestämt att somalierna i Järva från början drog in smittan i familjerna från sina jobb med taxi.

Ja det er da højst sandsynligt, men når den erkendelse er konstateret gælder det om hurtigst muligt at stoppe denne smittespredning ved tiltag der for eksempel ligner dem der udføres i danske Taxier.
Citera
2020-06-03, 09:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Fråga till Tegnell angående att han aldrig vill göra något eftersom han inte vet vilken ågärd som har bäst funktion:

Tegnell, ponera du är i ett hus med fem dörrar som går att låsa. Utanför finns en mördare som vill döda dig. Vilka dörrar låser du? Alla dörrar eftersom du inte vill bli dödad, eller de dörrar som bevisligen stoppar mördaren, typ entre dörren till gatan?
Jag tror Tegnell hade svarat att i tidigare fall har mördaren tagit sig in genom ytterdörren (detta var i en tidpunkt då alla dörrar var upplåsta). Därför är det osannolikt att mördaren skulle gå igenom en annan dörr och det är till och med skadligt att låsa de andra dörrarna när mördare hotar (oklart varför). Det är också ett slöseri med resurser och det är bättre att lägga resurserna där det bevisat gör skillnad. Dörren ska också låsas i sista sekundens. Att låsa alla dörrar skulle kunna ge en falks trygghet och det är inte säkert att de som bor i huset vet hur man låser på ett säkert vis.
Citera
2020-06-03, 09:56
Medlem
Citat:
Citat:
Jomenalltså,

vi snackar om tandinflammation nu, han har tandvärk nu,

3 månader in i Sveriges strategi.

Vår strategi går ut på att skydda dom i riskgrupp.

Nu har en i riskgrupp tandvärk.

Hur ska han göra nu då? Han ska ju vara skyddad ju.

Det du säger är att den i riskgrupp som nu är i karantän för att skyddas,

ska bryta karantänen och gå ut i samhällssmittan för en tandinflammation,

det låter inte som skydd av dem i riskgrupp i mina öron.

Sådan varetages smittebeskyttelsen hos tandlæger i Danmark overfor patienter i ricikogruppene:

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Haandtering-af-COVID-19/Varetagelse-af-kritiske-funktioner-i-tandplejen-i-forbindelse-med-epidemi.ashx?la=da&hash=F5F44E122ED6D5A5C4FECD6251 48C1794E258DB9
Citera
2020-06-03, 09:56
Medlem
Haddock93s avatar
Har en känsla av att dödstalen kommer eskalera framöver, finns nog en anledning varför Tegnell (och därmed regeringen) erkänner att man har haft fel strategi.

Förstår ärligt talat inte folk som har förtroende för Löfven o co.
Citera
2020-06-03, 10:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vet inte ens vad det är för inlägg du citerar. Vad är det jag påstår är enda sättet?
Jag pratar om att du inte har bytt åsikt.
Citat:
En allmän fråga: Är det NÅGON här som ändrat åsikt om sveriges strategi sedan den blev uppenbar?

Alltså man kan ju tycka att den som gapade om 100 000 döda borde närmast dyrka Tegnell nu som han har hållt nere siffrorna.

Och tvärtom den som sa att smittan kommer inte ens till Sverige borde kanske vara tämligen kritisk.

Misstänker att ingen på FB ändrat åsikt med tiden Inte jag heller.

Du anser fortfarande att vår strategi var rätt? (fast du är rätt ensam nu)?

Du anser fortfarande att det enda sättet att minska smittspridningen är via flockimmunitet?
Citat:
För att många av oss tror att det är enda sättet att sakta ned viruset. Vad är det du vill ha en källa på?

Om det är så du menar framstår du tyvärr som obildningsbar. Envishet kan vara en dygd, till en viss gräns...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Tegnell låser ingen dörr. Han vet ju inte var mördaren är!
Teg-gnäll: Det finns inget idag som visar att låsa dörrarna skulle hjälpa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Har en känsla av att dödstalen kommer eskalera framöver, finns nog en anledning varför Tegnell (och därmed regeringen) erkänner att man har haft fel strategi.

Förstår ärligt talat inte folk som har förtroende för Löfven o co.

Eskalera tror jag inte. Däremot är det viktigt att smittan trycks ner i golvet innan hösten, en hög smittspridning blir ohanterbar i förlängningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in