2020-06-02, 13:53
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Det går att ljuga för en journalist, men lyssna på hela intervjun och tänk i tre steg,
- Om du vore reporter, skulle du intervjuar en mytoman?
- Om du under en intervju misstänker att någon är mytoman, skulle du fortsätta intervjun i 45 minuter?
- Om du i efterhand misstänkte att något inte stämde, skulle du publiceras intervjun?
Jag tror att Isabella precis som hon säger i P1 hade ett mindre apotek hemma, doserade fel och tog för många tabletter, hamnade på akuten, fördes vidare till psykakuten och senare behandlades med ECT ungefär som i Gökboet.
Jag tror att många journalister skulle tycka att det vore väldigt intressant att få intervjua en äkta mytoman.

Så vitt jag vet har Söndagsintervjun öht inte tagit ställning till sanningshalten i Bellsans utsagor.
Som jag skrev var intervjun ett slags personporträtt, ett porträtt av en känd person som inte kan hålla sig till sanningen.
Dina frågor visar att du missar poängen med intervjun. De är inte relevanta.

Varför ljuger då Bellsan om sina ECT-behandlingar och din inläggning, menar du?
Om hon berättar sanningen och vill bli trodd borde detaljerna stämma, men det gör de inte enligt folk med insyn.
Det kan inte förklaras med amnesi. Om hon inget minns kunde hon ha läst sina journaler och inhämtat fakta.
Var har hon fått sina felaktiga uppgifter från? Från filmen Gökboet?
Citera
2020-06-02, 14:08
Medlem
KnugenAfKnungsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag tror att många journalister skulle tycka att det vore väldigt intressant att få intervjua en äkta mytoman.

Så vitt jag vet har Söndagsintervjun öht inte tagit ställning till sanningshalten i Bellsans utsagor.
Som jag skrev var intervjun ett slags personporträtt, ett porträtt av en känd person som inte kan hålla sig till sanningen.

Om hon berättar sanningen och vill bli trodd borde detaljerna stämma, men det gör de inte enligt folk med insyn.
Det kan inte förklaras med amnesi. Om hon inget minns kunde hon ha läst sina journaler och inhämtat fakta.
Ja, journalerna loggar man in på Vårdguiden med BankId och har tillgång till, samt allt annat relaterat. Man har ju mer access än sjukvårdspersonal som måste fråga om lov om dom får titta i dina journaler.
Citera
2020-06-02, 14:13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Sist jag var in på allabolag såg det sömnigt ut. Bellas framtid ser inte ljust ut, varumärket är satt i sank, och inget kan hon. Styrelseproffs, give me a fucking brake😂
Jag är mest nyfiken på vad hon anser sig kunna bidra med i en styrelse.
Tror att hon sagt varumärkesbyggande, men det är oklart vad hon menar med det.

Citat:
Ursprungligen postat av KnugenAfKnungsan
Ja, journalerna loggar man in på Vårdguiden med BankId och har tillgång till, samt allt annat relaterat. Man har ju mer access än sjukvårdspersonal som måste fråga om lov om dom får titta i dina journaler.
Precis. Det finns ingen ursäkt.
Citera
2020-06-02, 15:28
Medlem
Citat:
Det går att ljuga för en journalist, men lyssna på hela intervjun och tänk i tre steg,
- Om du vore reporter, skulle du intervjuar en mytoman?
- Om du under en intervju misstänker att någon är mytoman, skulle du fortsätta intervjun i 45 minuter?
- Om du i efterhand misstänkte att något inte stämde, skulle du publiceras intervjun?
Jag tror att Isabella precis som hon säger i P1 hade ett mindre apotek hemma, doserade fel och tog för många tabletter, hamnade på akuten, fördes vidare till psykakuten och senare behandlades med ECT ungefär som i Gökboet.

Haha, ja, eller så ljuger hon som hon brukar. Det har ju gått bra i flera år.
Citera
2020-06-02, 16:36
Medlem
Min uppfattning av intervjun är att reportern inte hade ngn anledning att ifrågasätta för det pratades ju på rätt fritt där vilket antagligen gjort många nyfikna vilket genererar i att fler lyssnar. Själv blev jag lite illa berörd när hon i slutet säger att hon inte tror sig bli så gammal. Låter väldigt melankoliskt, hoppas ingen spelar upp detta för barnen...
Citera
2020-06-02, 20:05
Medlem
DoraFs avatar
Kan någon tala om varför Bellsan pratar engelska på instastory?
Vilka vänder hon sig till?
I dag meddelade på engelska hon med stolthet i rösten att hon ska vara på tidskriften Mamas omslag.
Just när man inte trodde att hon kunde bli mer bisarr.
Citera
2020-06-02, 22:35
Medlem
qutms avatar
Citat:
Tillbaka hem till beckis alla som tror att journalister intervjuar mytomaner
Psykologer och terapeuter tycker säkert att det är jättekul att intervjua mytomaner, det är deras jobb som dom får betalt för och det gynnar deras karriärer.
Journalister kanske skulle tycka att det var intressant att intervjua mytomaner, men det är inte deras jobb, inte det som dom får betalt för och det gynnar inte deras karriärer.
Tvärt om, den dagen journalisterna tror att Isabella är en sjuk mytoman så är hon helt slut i media.
Senast redigerad av qutm 2020-06-02 kl. 22:50.
Citera
2020-06-02, 23:54
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Tillbaka hem till beckis alla som tror att journalister intervjuar mytomaner
Psykologer och terapeuter tycker säkert att det är jättekul att intervjua mytomaner, det är deras jobb som dom får betalt för och det gynnar deras karriärer.
Journalister kanske skulle tycka att det var intressant att intervjua mytomaner, men det är inte deras jobb, inte det som dom får betalt för och det gynnar inte deras karriärer.
Tvärt om, den dagen journalisterna tror att Isabella är en sjuk mytoman så är hon helt slut i media.
Jag vet inte exakt hur man särskiljer en mytoman från andra psykopatiska drag. Men historien är full av sådana som tagit sig fram tills allt en dag rasar. Och de finns mängder där ute just nu. Kollla gärna dolumentären på Netflix om Epstein. Han lyckades manipulera sig till att bli miljardär med lögner. Visst han hade en del begåvning inom vissa områden, men det var lögnerna som gjorde honom till den han blev. Men det var ingen journalist som förstod det förrän det var för sent.
Citera
2020-06-03, 10:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jag vet inte exakt hur man särskiljer en mytoman från andra psykopatiska drag. Men historien är full av sådana som tagit sig fram tills allt en dag rasar. Och de finns mängder där ute just nu. Kollla gärna dolumentären på Netflix om Epstein. Han lyckades manipulera sig till att bli miljardär med lögner. Visst han hade en del begåvning inom vissa områden, men det var lögnerna som gjorde honom till den han blev. Men det var ingen journalist som förstod det förrän det var för sent.
Mytomani är ju ingen diagnos i sig själv utan ett symptom på någon annat, som en psykiatrisk störning.
Precis som du skriver är historien full av dessa mer eller mindre tvångsmässiga lögnerna. Journalister har skrivit massor om dem. Just nu går t ex filmen om mytomanen Clark Olofsson på svtplay och Dan Josefsson fick Stora journalistpriset härom året för sin bok om mytomanen Thomas Quick.

Media älskar en bra story och spektakulära karaktärer. Det har Bellsan förstått och serverat dem på silverfat.
I Bellsans fall gick det bra tills hennes handlingar kom ifatt henne och ekonomin brakade ihop. Men när hon blev avslöjad ryckte hon på axlarna, gick vidare och antog en annan persona. Notera att det inte längre är affärspressen som skriver om henne utan "nöjessidorna " och de lättviktiga magasinen. De som lever på skvaller och flortunna stories.

Citat:
Ursprungligen postat av Margrethe
Min uppfattning av intervjun är att reportern inte hade ngn anledning att ifrågasätta för det pratades ju på rätt fritt där vilket antagligen gjort många nyfikna vilket genererar i att fler lyssnar. Själv blev jag lite illa berörd när hon i slutet säger att hon inte tror sig bli så gammal. Låter väldigt melankoliskt, hoppas ingen spelar upp detta för barnen...
Jag reagerade också på att hon inte tror att hon blir så gammal, men till skillnad från dig uppfattade jag det utspelet som att Bellsan tog i för mycket. Hon spelade över och tappade i trovärdighet där.
Senast redigerad av DoraF 2020-06-03 kl. 10:34.
Citera
2020-06-03, 14:23
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Hon spelade över och tappade i trovärdighet där.

Hon har aldrig haft någon trovärdighet.
Citera
2020-06-03, 15:25
Medlem
Isabellas mamma(Camilla Löwengrip) har
anmält programmet i P1 till Granskningsnämnden. Anmälan finns att se på Bloggbevakning.

Är Isabella heeelt blåst och ljuger om allt?! Eller vad händer? Det ska gå långt innan en förälder anmäler sitt barn tänker jag. Och Isabella har väl varit hos mamman nu under krisen?
Senast redigerad av Lussaan 2020-06-03 kl. 15:26. Anledning: Otydlighet
Citera
2020-06-03, 15:56
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Hon har aldrig haft någon trovärdighet.
Det har du rätt i. Tänkte mest på att det finns de här i tråden som faktiskt tror på vad hon berättar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lussaan
Isabellas mamma(Camilla Löwengrip) har
anmält programmet i P1 till Granskningsnämnden. Anmälan finns att se på Bloggbevakning.

Är Isabella heeelt blåst och ljuger om allt?! Eller vad händer? Det ska gå långt innan en förälder anmäler sitt barn tänker jag. Och Isabella har väl varit hos mamman nu under krisen?
Det var bra! Intervjun behöver bli granskad. Bellsan kom verkligen med grova anklagelser mot sina föräldrar.
Ja, Bellsan ljuger om allt. Glöm inte hur hon kastade Hampus under bussen i samma stund som hon insåg att han var pank. Nu gagnar det henne att dra snyfthistorier om sin uppväxt och då gör hon det utan att blinka.
Jag tror inte att hon öht tänker på hur det drabbar hennes familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in