2020-06-02, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
88% av 4500 döda var över 70 år.
Då är inte de siffrorna speciellt imponerande.

Det verkar som om du tror att om alla de ca 4.400 som dött hittills hade fått IVA-vård i låtsäga 2-3 veckor hade överlevt och klarat av den väldigt tuffa behandlingen, är det så du menar?

Snittåldern på de avlidna är 81 år, och merparten av dessa har varit multisjuka och skröpliga redan innan detta.
Citera
2020-06-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
I Norge har man prioriterat bort (skjutit upp) en kvarts miljon operationer och behandlingar pga C.
Frågan är hur många av dessa som pga inställd sjukvård kommer att dö i förtid = indirekta offer för landets C-strategi.

https://www.vg.no/nyheter/i/K3mkqG/minst-252338-avtaler-paa-norske-sykehus-utsatt

Fast det är ju i princip samma i Sverige. Vårskulden ökar konstant. Ingen semester pga COVID och i höst skall vi ta igen det vi missat under året. Same same, but more deaths.
Citera
2020-06-02, 19:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Samma här, har ett tiotal flaskor. Har börjat hata lukten av sprit och gummi, kommer alltid att associera det med 2020 som känns som det värsta året i mitt liv. Jävla skitkineser som gjorde detta.

Sprit och gummi? Du tvättar väl inte med sprit hemma?
Citera
2020-06-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det stämmer väl visst, för det första stod det i riktlinjerna, för det andra så bekräftas det av hur medelåldern minskade när anstormningen var som värst. Det är heller inte så svårt att förstå varför, ingen visste hur många som skulle söka vård och de ville till varje pris undvika en situation där unga inte fick plats.

För det tredje är jag bekant med en som jobbat på IVA i Stockholm under våren.

Så du menar att Socialstyrelsen dagligen har stått och ljugit om denna överkapacitet på ca 30% gällande IVA-platser under denna pandemi? Jag har också förstahandsinfo från 3 läkare från 3 olika sjukhus här i Sthlm och IVA-platser har funnits till dom som bedömts klara av det. I annat fall har dom flyttats till andra regioner.
Senast redigerad av Neverever31 2020-06-02 kl. 19:48.
Citera
2020-06-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
I Norge har man prioriterat bort (skjutit upp) en kvarts miljon operationer och behandlingar pga C.
Frågan är hur många av dessa som pga inställd sjukvård kommer att dö i förtid = indirekta offer för landets C-strategi.

https://www.vg.no/nyheter/i/K3mkqG/minst-252338-avtaler-paa-norske-sykehus-utsatt

Ja, det kan få konsekvenser, även om man sagt att nödvändiga operationer genomförts Känner en hjärtläkare här i Sthlm, och folk "slutade" helt plötsligt få hjärtinfarkter o s v. Det var ju nästan så också att socialstyrelsen fick tjata på folk att sök vård om du behöver vård. Många var nog rädda för sjukhusmiljön
Citera
2020-06-02, 19:49
Medlem
sannes avatar
Undra när dokumenten med smittskyddsläkare från möten med FoHM och regionerna kommer att kunna gå att läsa? Anders Tegnell sa igår på PK att det var något knas i informationen och det var därför inte gick att läsa mötesanteckningar. Det var ju allmän information sa han.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/anteckningar-fran-moten-med-smittskyddet-lamnas-inte-ut/

Det ska vi inte glömma bort att kunna få läsa. Så mycket snömos så den viktiga informationen ofta är lätt att missa och glömma.
Citera
2020-06-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, Sveirge har gått om Frankrike nu! Börjar så smått närma oss Italien...

Det värsta är att med Sveriges strategi kommer det ta betydligt längre att få igång ett normalt fungerande samhälle. Vi kommer få leva med restriktioner, stängda gränser etc betydligt längre jämfört med de länder som tog till tuffare åtgärder direkt.

Så resultatet blir mer mänskligt lidande och sämre ekonomiskt utfall. Och detta är vår usla regeringes fel, även om de hela tiden försöker svära sig fria på ett patetiskt sätt.

Det är regeringens fel. Men vi har ingen opposition, varför?
Citera
2020-06-02, 19:51
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Morfin i stället för syrgas. Smittad personal som tvingas arbeta ändå. Begrepp som ättestupa känns vulgära att använda, men hanteringen av äldre under pandemin gör tanken svår att slå ifrån sig.

På den dagliga presskonferensen med Folkhälsomyndigheten, som allt färre ser, var Sofia Wallström med. Hon är generaldirektör för Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Det är svårt att hålla reda på alla “allvarliga brister”, lätt att bli avtrubbad. Men Wallström exemplifierade. Vårdhygienen har ibland brustit på ett sätt som är närmast ofattbart: “Vi har bland annat exempel där personal beordrats att arbeta, trots att de är bekräftat smittade”, sade hon. ”Vi har också exempel där personal gått mellan smittade personer och friska personer, utan skyddsutrustning.”

Vänta lite nu. Personal som har bekräftats smittade har beordrats att arbeta. Det är så vårdslöst, så hänsynslöst. Tänk om det var ens egen mamma eller pappa som dog till följd av ett så vettlöst beslut? Är detta ens anmält till polisen? Om någon har dött till följd av en sådan order, är det då vållande till annans död?

Äldreboenden som vanvårdat, ibland på vad som borde ses som en kriminell nivå, bär ett tungt ansvar. Men det huvudsakliga ansvaret ligger på den svenska strategin i sin helhet. Den har misslyckats på den viktigaste punkten.
https://www.svd.se/aldre-som-ges-dodshjalp-istallet-for-vard
Den inhumanitära bananrepubliken visar sin fina sida...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det verkar som om du tror att om alla de ca 4.400 som dött hittills hade fått IVA-vård i låtsäga 2-3 veckor hade överlevt och klarat av den väldigt tuffa behandlingen, är det så du menar?

Snittåldern på de avlidna är 81 år, och merparten av dessa har varit multisjuka och skröpliga redan innan detta.

Absolut inte.
Långt ifrån.
Men fler än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Läkare har nog en ganska bra uppfattning om vilka som klarar en flytt till sjukhus.

Sedan har jag brasklappen att det kan vara så att man avstått flytt för patienter som hade klarat en sådan flytt.

Jag har vakat vid många döende patienters sida och döden blir alltid fridfullare med litet morfin. Själv önskar jag mig morfin den gången jag ligger för döden.

Det är inte så jävla självklart att morfin är dåligt i palliativ vård.

Socialstyrelsen rekommenderade ju att läkare kunde göra bedömningar av de boende via telefon. Och en del fick inte ens bedömningar. Finns mycket i detta som kommer att bli skandal och svekdebatt i ett senare skede.
Citera
2020-06-02, 19:52
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:

snittet för antal år kvar att leva för dom som dött av covid-19 är 10 år för män och 12-13 år för kvinnor.
Citera
2020-06-02, 19:54
Medlem
sannes avatar
Citat:
Så du menar att Socialstyrelsen dagligen har stått och ljugit om denna överkapacitet på ca 30% gällande IVA-platser under denna pandemi? Jag har också förstahandsinfo från 3 läkare från 3 olika sjukhus här i Sthlm och IVA-platser har funnits till dom som bedömts klara av det. I annat fall har dom flyttats till andra regioner.

Om du kollar på dokumentären från SVT om läkaren på ett akutsjukhus i Stockholm får ägna mycket tid åt att leta lediga platser och i sista hand (det värsta hon vet) flytta patienter pga överbeläggning.
Jag vet det stämmer inte, vi har massor med lediga platser (30%) men ändå ser vardagen för läkarna helt annorlunda ut. Jag önskar ju att bilden "dina" läkare ger är mer sant.

https://www.svtplay.se/video/26844997/berattelser-fran-frontlinjen-kampen-mot-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in