2020-06-02, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Man prioriterade (triagerade) bort de äldre för att Sveriges knappa IVA-platser skulle täcka till. Det är den bistra sanningen.

Fast det stämmer ju inte, vi har ju haft en konstant överkapacitet på ca 30% IVA-platser som inte varit belagda. Det finns det t o m register på i Intensivårdsregistret.
Det hade kunnat bli som du skriver, men vi har sluppit detta hittills.
Därmed sagt har det säkerligen gjorts felbedömningar, det kommer säkert uppdagas och har redan gjorts.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
😷 Omvärldskollen 😷
Citat:
3 117 nya coronafall i Iran: ”Folket är totalt vårdslöst”

Efter några dagar med många fall oroar sig många för att Iran nu är på väg mot en andra våg av viruset. I går rapporterade landet 2 979 virusfall.

https://omni.se/3-117-nya-coronafall-i-iran-folket-ar-totalt-vardslost/a/xPLnV8
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Gillar hur du ogenerad ljuger rakt upp och ner.
Att handsprit en tog slut i affärerna och apoteken är ingen lögn. Det är först på senare tid det gått att hitta handsprit, men nu till ockerpriser.
Citera
2020-06-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De har bara tittat på förkylningsvirus. Artikeln är visst inte publicerad än och betraktas som spekulativ.

A team of 13 researchers recently uploaded a paper to Medrxiv, an internet site that distributes unpublished manuscripts about health sciences, after monitoring 10 subjects who had contracted at least one of four species of seasonal coronaviruses over a time span of 35 years (1985 to 2020).

...

Dr. Elon Ganor, a medical professional and serial entrepreneur, told the Post that the public should be cautious in taking the new study as fact, describing it as “an assumption with no absolute proof.”
He said, “This article does not give us any … proof of the length of the COVID-19 immunity and the chances for reinfection. It is highly speculative.”

https://www.jpost.com/health-science/could-coronavirus-re-infection-be-possible-within-six-months-629575

OK, bra att du tog reda på att detta var en spekulativ studie. Det finns mkt spekulationer om detta nya och okända virus. Källkritik är extremt viktigt
Citera
2020-06-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Att handsprit en tog slut i affärerna och apoteken är ingen lögn. Det är först på senare tid det gått att hitta handsprit, men nu till ockerpriser.
På sjukhusen var det aldrig slut.
Citera
2020-06-02, 19:13
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Fast det stämmer ju inte, vi har ju haft en konstant överkapacitet på ca 30% IVA-platser som inte varit belagda. Det finns det t o m register på i Intensivårdsregistret.
Det hade kunnat bli som du skriver, men vi har sluppit detta hittills.
Därmed sagt har det säkerligen gjorts felbedömningar, det kommer säkert uppdagas och har redan gjorts.
Det fanns IVA-sängar, men ingen personal. Man valde att hårdprioritera så att regimpropagandan alltid skulle kunna basunera ut att det fanns platser kvar.
Citera
2020-06-02, 19:13
Medlem
Sharm0tas avatar
😷🇸🇪

Citat:
Dubbelt så många patienter intensivvårdas i Uppsala

– Jag är orolig över att det blivit så här. Det kan mycket väl bero på att vi börjat slappna av för mycket, säger Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör, till SVT.

https://omni.se/dubbelt-sa-manga-patienter-intensivvardas-i-uppsala/a/2GrWbv
Citera
2020-06-02, 19:14
Medlem
Jag har varit inne på att 5000-gränsen tyvärr passeras redan den 15 juni. Just nu räknar jag med att det tyvärr dör 45 personer per dag men om en vecka beräknar jag att det sjunker. Jag utgår därför från att det avlider 41 personer i snitt, vissa dagar sker svag rapportering som Ni märkte nu i helgen, med 0 och 8 döda.

Alltså 13 dagar kvar till den 15 juni innebär då 13 x 41 = 533 avlidna. Officiellt enl FHM har vi idag 4468 och vi behöver inte vara matematiska snillen för att få fram 4468 + 533 =5001.

Jag är varken förnekare eller alarmist, jag är realist.
Citera
2020-06-02, 19:17
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
På sjukhusen var det aldrig slut.
På sjukhusen var den inte slut, men det var på håret. På många håll var det ransonering. Minns du inte insamlingarna av handsprit i storstäderna?

På de kommunala och privata äldreboendena var det värre. Där tog handspriten faktiskt slut.
Citera
2020-06-02, 19:17
Medlem
Breaking News - SVT avslöjar:
MYCKET HÖG ÖVERDÖDLIGHET PÅ SVERIGES ÄLDREBOENDEN 🔸 ANALYS: SOCIALSTYRELSEN HAR VILSELETT MEDIA

SVT avslöjar ikväll att överdödligheten på landets äldreboenden har varit mycket hög under de tio veckor i mars-maj som SVT granskat. I Region Stockholm är överdödligheten hela 100%, i Västmanland 62%, Östergötland 41%, Jämtland 39% Södermanland 37% och Sverige som helhet 30%.

På 40 granskade äldreboende är överdödligheten ca 100% enligt SVT:s granskning som omfattar ca 200 äldreboenden jämfört med motsvarande period de senaste 3 åren.

Detta ger en helt motsatt bild jämfört med Socialstyrelsens uppgifter till media förra veckan.
– Snarlikt varje år, sa då Socialstyrelsens avdelningschef Tomas Lindén till TT vilket resulterade i att riksmedia gick ut med rubriken "Liknande dödstal på äldreboenden varje år".

– Förra veckan sa Socialstyrelsens avdelningschef Tomas Lindén att dödligheten inte varit uppseendeväckande i år men när vi granskar myndighetens egna siffror är dödligheten 10% högre än vår egen granskning [dvs 40% överdödlighet]. Och nu ändrar han sig, säger SVT:s reporter som konfronterar Socialstyrelsens avdelningschef i Aktuellt i kväll.

– Man får ändå se att vi med de åtgärder vi vidtagit har lyckats skydda de äldre, säger avdelningschefen på Socialstyrelsen till Aktuellt ikväll.

ANALYS
✅ Nej – vi har inte lyckats skydda de äldre på Sveriges äldreboenden. Socialstyrelsen har fel.

✅ Inte ens statsministern delar Socialstyrelsens bild, se här https://bit.ly/3ctOl5P.

✅ Socialstyrelsen tycks ha lämnat vilseledande information till media och det är mycket allvarligt.

✅ Bilden blir att Socialstyrelsen vill mörka den höga överdödligheten som bidragit till att tusentals svenska pensionärer förlorat livet.

✅ Socialstyrelsen ska inte vilseleda och släta över viruspandemin och alla dödsoffer utan tvärtom bidra på ett korrekt sätt till tex utvärderingar för att skydda alla pensionärer på Sveriges äldreboenden mot framtida pandemier.

✅ Socialstyrelsens agerande skadar tilltron till Sveriges myndigheter. Det är inte acceptabelt.

Se SVT:s avslöjande 40 sek in i detta inslag https://www.svtplay.se/video/26846965/rapport/rapport-2-juni-18-00?start=auto
Citera
2020-06-02, 19:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, det har inte funnits att köpa heller utan tog slut tidigt i pandemin.
Perstorp avvecklade sin tillverkning häromveckan för att det fanns rikligt i landet.
Citera
2020-06-02, 19:19
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Handsprit finns överallt i Sverige.

Jag börjar tro att min region är helt fristående från resten av Sverige när jag läser här. Här badar vi i handsprit.

Samma i Stockholm. Vi har flera dunkar på min arbetsplats, och du kan köpa i varenda större mataffär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in