2020-06-02, 18:45
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Är risken stor att bli smittad om man sitter 3 säten bakom någon i en buss?
Tänker om deras andedräkt färdas bakåt?
Vet inte riktigt hur långt utandningsluften färdas i ett stängt utrymme, men tror inte direkt de skulle färdas tre säten bak.

Är du orolig så ta på ett munskydd

//Skalman
Citera
2020-06-02, 18:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
"Antalet inläggningar på intensiven har slutat minska".

https://www.tv4play.se/program/efter-fem/12518927

Nytt sätt att skriva att inläggningar på intensiven ökar.
Inte nödvändigtvis, den kan ju vara konstant också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du fattar ingenting. I ett civiliserat land gör man inte de avvägningarna i förväg. Punkt.

Sådana görs på plats av en ansvarig läkare individuellt och situationsbundet gärna i samtal med andra kollegor.

Vilken trevlig ton du har, men visst är det är möjligt att jag inte fattar ngt, jag är ingen läkare eller expert på att bedöma vilken typ av vård en sjuk 88 eller 95-åring behöver, men det verkar du vara.

I ditt tvärsäkra påstående blir det ju också så att du menar att Socialstyrelsen läkare och experter också inte fattar någonting, visst är det så du menar? Eller så kanske man behöver ställa sig frågan: Varför tror du Socialstyrelsen tog fram ett sådant beslutsunderlag när man befarande att vi skulle få ett likande inferno som t ex i Italien?

Jag säger inte att Socialstyrelsen har gjort rätt i detta, men det borde ju finnas en rimlig förklaring varför man tog fram detta.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Är risken stor att bli smittad om man sitter 3 säten bakom någon i en buss?
Tänker om deras andedräkt färdas bakåt?

Använd munskydd.

Tyskland kräver munskydd i inomhusmiljöer och kollektivtrafik.

Tyskland har koll. Anders Tegnell är en idiot som bara hjärntvättade svenskar lyssnar på.
Citera
2020-06-02, 18:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ok, vänta. På vad? Hur länge?

Det är det jag inte begriper.

"Vi ska leva länge med viruset"

Säger FHM det låter som flera år.

Ingen kan vänta hur länge som helst med att gå till tandläkare, optiker, ögonläkaren eller vad man nu behöver.

Tror många räknar med att det ska vara över i höst, iallafall så att man kan göra sina besök, även om det alltid kommer finnas lite smitta. Men de tror det mesta är borta då. FHM har ju hela tiden trott att det ska vara flockimmunitet nästa månad. Men nu vet vi ju att det inte kommer hända, men de verkar tro att det snart är slut iallafall.

Hade jag lytt dem hade jag varit död nu. Så jag antar att man bara ska hålla käften och dö?

Verkar vara något mystiskt konsensus om att i höst kan man leva mer normalt. En jag känner skulle inte få eventuell cancer kollad förrän då. För att allt var fullbokat. Förstår dock inte hur corona kan konkurrera ut biopsier. Hon lydde dock inte utan tjatade till sig en tid.

Ännu en som vägrar lägga sig ner och dö på beställning.
Citera
2020-06-02, 18:50
Medlem
Citat:

det minskar än men inte lika snabbt

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

vissa regioner fortsätter att minska sthlm tex men Uppsala har ju dubblat sina inlagda (från 9 till 17) på iva så alla regioner går inte åt samma håll

https://www.omni.se/dubbelt-sa-manga-patienter-intensivvardas-i-uppsala/a/2GrWbv
Citera
2020-06-02, 18:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Vet inte riktigt hur långt utandningsluften färdas i ett stängt utrymme, men tror inte direkt de skulle färdas tre säten bak.

Är du orolig så ta på ett munskydd

//Skalman

Såg nån kinesisk rapport om smittspridning på en buss i början av pandemin. Ja, har du otur så kan du bli smittad 3 säten bak. Sannolikheten minskar med avståndet men en buss med dålig ventilation så är det möjligt.
Citera
2020-06-02, 18:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vilken trevlig ton du har, men visst är det är möjligt att jag inte fattar ngt, jag är ingen läkare eller expert på att bedöma vilken typ av vård en sjuk 88 eller 95-åring behöver, men det verkar du vara.

I ditt tvärsäkra påstående blir det ju också så att du menar att Socialstyrelsen läkare och experter också inte fattar någonting, visst är det så du menar? Eller så kanske man behöver ställa sig frågan: Varför tror du Socialstyrelsen tog fram ett sådant beslutsunderlag när man befarande att vi skulle få ett likande inferno som t ex i Italien?

Jag säger inte att Socialstyrelsen har gjort rätt i detta, men det borde ju finnas en rimlig förklaring varför man tog fram detta.
Om jag ska vara ännu mer otrevligare vilket jag vill vara efter att ha tittat på Rapport så är det en effekt av decenniers inkvotering av inkompetenta fittor med rätt värdegrund på myndigheten. Både manliga och kvinnliga sådana.

Och ja, jag står 100% för den slutsatsen.
Citera
2020-06-02, 18:53
Avslutad
Citat:

Visst är vi på väg men ökningen i samhället kommer öka explosionsartat när det snart tar fart. Grannländerna har väldigt låg nivå från start..Sverige har mycket hög.
Citera
2020-06-02, 18:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Ja, nu kommer andra vågen. Folk har tröttnat på att anstränga sig. Kommer bli intressant att följa när Sverige ökar samtidigt som smittspårning o masker i resten av EU håller spridningen nere.
Citera
2020-06-02, 18:55
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Regioner med färre sjuka bör försöka stoppa smittan

När vissa regioner nu kommit tillbaka till en fas med färre bekräftade coronavirusfall är det läge att lokalt också återgå till en strategi där smittan ska stoppas helt, istället för att bara bromsas. Det sa Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, vid dagens presskonferens.
– När fler och fler går in i en fas där sjukligheten minskar är det viktigt att gå tillbaka till att stoppa smittan, hitta alla sjuka och utföra utförlig smittspårning, sa Tegmark Wisell.
Under veckan har drygt 36 000 personer testats för coronaviruset i Sverige.
https://omni.se/regioner-med-farre-sjuka-bor-forsoka-stoppa-smittan/a/aw6A3O
Kanske hade varit en strategi för landet som helhet?
Citera
2020-06-02, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vi har låg smittspridning och har haft hela tiden nere i Skåne, varför ska vi gå omkring med jobbiga svettiga masker mitt i sommaren? Låter helt befängt.

För att hudcancern har ökat. Häng med för i helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in