2020-06-02, 18:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Suck!

Svenska testgeneralen har slutat efter tre veckor
För tre veckor sedan utsågs Harriet Wallberg till koordinator för de svenska coronatesterna. Men redan nu har hon lämnat sitt uppdrag, rapporterar TV4 Nyheterna. Wallberg säger själv till TV4 att hon återgår till sin professur på KI.

Socialminister Lena Hallengrens pressekreterare skriver i ett sms till DN att Wallbergs kontrakt med Folkhälsomyndigheten löpte ut 31 maj.

”Vi tar med oss hennes rekommendationer och arbete in i det fortsatta jobbet med att utveckla teststrategin. Bland annat tack vare Harriet Wallbergs arbete går vi nu in i en ny inriktning för testningen. Detta kommer regeringen berätta mer om inom kort”, står det i sms:et.
https://omni.se/svenska-testgeneralen-har-slutat-efter-tre-veckor/a/BRO8zv

Nu måste något hända snabbt.

Hon ville inte ställa upp på propagandan är mitt tips..

Tror damen har integritet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Senast Rapport är uppe nu på SVT Play med reportaget om överdödlighet bland våra äldre. Titta på det:

Rapport
Ikväll 18:00

https://www.svtplay.se/video/26846965/rapport/rapport-2-juni-18-00
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Man ska vänta. Jag vet, fick först inte gå till vårdcentralen pga smittrisk och riskgrupp. De sa att jag kunde återkomma i oktober. Så löste de det!

Kan man skippa vårdcentralen så kan man skippa optikern och tandläkare. Låt bli att gå så är det fixat.

Fick tjata mig in på vårdcentralen och då visade det sig vara så allvarligt att det blev inläggning på sjukhus där jag blev smittad, kanske av covid. Är fortfarande sjuk efter 2 månader.

Så man ska tydligen vänta med allt.

Fast min släkting fick ju komma på undersökning trots riskgrupp och hög ålder. Så det är olika bud beroende på vem man frågar.

Det säger mig att det inte finns några direktiv.

Fast FHM har ju sagt om andra saker att alla måste bestämma själva, att de inte kan ge rekommendationer, då handlade det om kommunerna. Men säkert samma att de inte ger landstingen direktiv i flera saker. Skulle det finnas direktiv skulle jag och min släkting fått samma svar.

Allt funkar helt enkelt inte.

Beklagar ditt lidande.

Ok, vänta. På vad? Hur länge?

Det är det jag inte begriper.

"Vi ska leva länge med viruset"

Säger FHM det låter som flera år.

Ingen kan vänta hur länge som helst med att gå till tandläkare, optiker, ögonläkaren eller vad man nu behöver.

Man har ju ändå rätt till sjukvård som tandvård.

Och strategin är att skydda riskgrupperna.

Så upp till bevis nu ni som tänkt ut strategin och ni som förstår den!

Hur ska den 30 årige 2-barnsfadern med tandinflammation göra?

Alla som uppsökt akuttandvård vet att det inte går att vänta.

Ska han behöva dö i Covid-19 för att han har ont i en tand om han blir smittad på tandläkarcentralen,

eller finns speciella tandläkare för riskgrupperna?
Citera
2020-06-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
UK och Sverige pestsmittade.

https://twitter.com/DarrenEuronews/status/1267770726171451392

Inte speciellt oväntat att de stora EU-höjdarna definieras som medium eller low risk. Varför är Danmark medium risk om dem nu är så jävla duktiga på att hantera smittan är också en fråga?
Citera
2020-06-02, 18:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK då är vi överens. Morfin är inte alltid dåligt och syrgas är inte alltid bra.
Det är vi och det är inte det jag är upprörd över utan det är det fullständigt horribla i Socialstyrelsens rekommendationer. Det är ättestupa!

Stackars läkare som måste gå efter detta.
Citera
2020-06-02, 18:40
Medlem
tjallepetters avatar
Är risken stor att bli smittad om man sitter 3 säten bakom någon i en buss?
Tänker om deras andedräkt färdas bakåt?
Citera
2020-06-02, 18:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Med andra ord har Sverige kört med dödshjälp vilket inga läkare nu längre vill komma ihåg!

Väl bara läsa innantill i de riktlinjerna läkaren i Tranås reagerade på? Syrgaskillen?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
En till råtta som överger det drunknande skeppet HMS FHM

"Harriet Wallberg har slutat som nationell testkoordinator" - och tydligen var hon aldrig ens anställs????

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/harriet-wallberg-har-slutat-som-nationell-testkoordinator/

Sverige står utan testkoordinator.

Lena Hallengrens pressekreterare fortsätter:

”Vi tar med oss hennes rekommendationer och arbete in i det fortsatta jobbet med att utveckla teststrategin. Bland annat tack vare Harriet Wallbergs arbete går vi nu in i en ny inriktning för testningen. Detta kommer regeringen berätta mer om inom kort.”

Ska bli intressant och få höra vad den "nya" inriktningen innebär?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är vi och det är inte det jag är upprörd över utan det är det fullständigt horribla i Socialstyrelsens rekommendationer. Det är ättestupa!

Stackars läkare som måste gå efter detta.
Ja vi är eniga även om detta.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Beklagar ditt lidande.

Ok, vänta. På vad? Hur länge?

Det är det jag inte begriper.

"Vi ska leva länge med viruset"

Säger FHM det låter som flera år.

Ingen kan vänta hur länge som helst med att gå till tandläkare, optiker, ögonläkaren eller vad man nu behöver.

Man har ju ändå rätt till sjukvård som tandvård.

Och strategin är att skydda riskgrupperna.

Så upp till bevis nu ni som tänkt ut strategin och ni som förstår den!

Hur ska den 30 årige 2-barnsfadern med tandinflammation göra?

Alla som uppsökt akuttandvård vet att det inte går att vänta.

Ska han behöva dö i Covid-19 för att han har ont i en tand om han blir smittad på tandläkarcentralen,

eller finns speciella tandläkare för riskgrupperna?

Det är obegripligt. 49 tusen nu i operationskö enligt Aftonbladet.
Citera
2020-06-02, 18:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Israel har ju kört en rejäl lock-down, inte konstigt att så få bär på anti-kroppar.

Gällande studien i Amsterdam som varit uppe tidigare i tråden: Om jag tolkar den rätt så är en av slutsatserna att man kan bli återinfekterad efter 12 månader, eller t o m 6 månader. Då kommer frågan: Hur kan forskarna veta det eftersom viruset och framförallt anti-kroppar bara har funnits i ca 2-3 månader i Holland? Låter som en märklig slutsats, att man kan förutspå detta efter så kort tid.
De har bara tittat på förkylningsvirus. Artikeln är visst inte publicerad än och betraktas som spekulativ.

A team of 13 researchers recently uploaded a paper to Medrxiv, an internet site that distributes unpublished manuscripts about health sciences, after monitoring 10 subjects who had contracted at least one of four species of seasonal coronaviruses over a time span of 35 years (1985 to 2020).

...

Dr. Elon Ganor, a medical professional and serial entrepreneur, told the Post that the public should be cautious in taking the new study as fact, describing it as “an assumption with no absolute proof.”
He said, “This article does not give us any … proof of the length of the COVID-19 immunity and the chances for reinfection. It is highly speculative.”

https://www.jpost.com/health-science/could-coronavirus-re-infection-be-possible-within-six-months-629575
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-02 kl. 18:46.
Citera
2020-06-02, 18:44
Medlem
sannes avatar
"Antalet inläggningar på intensiven har slutat minska".

https://www.tv4play.se/program/efter-fem/12518927

Nytt sätt att skriva att inläggningar på intensiven ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in