2020-06-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yayacrims
ja det är ett mycket möjligt scenario.. avlednings manöver dock klantade han sig då han använt kortet på ställen med kameraövervakning, eller så hade han tänkt rymma men ångrade sig men med det scenariot så kunde han lika väl tagit tåget tillbaka..
Men var det verkligen kameraövervakning när han köpte kortet? Jag motsäger inte det men jag tycker inte att jag sett någon uppgift om den saken. Men biljettkonduktören är ju förhörd och hon tyckte sig minnas T efter ett tag. Han hade suttit ensam på ett säte när hon kom. Vad han hade med sig kunde hon inte svära på. Iallafall ingen stor väska vid sätet.
Citera
2020-06-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CzeLious
I smset stod det "Jag har gjort så du kan se vart jag är, du behöver inte ha din karta på men känns bra om du vet vart ja är om något skulle hända"

Så tolkar det som att han har nån app med karta så han kan se vart hon är. Men man vet ju inte.

Det står på s. 37 (markerat som sida 35) av Diverse SMS länken i första inlägget i tråden.

SMS #350

Jag utgår från att det är snapchat i.om att det framgått att de primärt kommunicerade via den appen.
Där finns det en karta så man kan se vart ens vänner befinner sig om de tillåter detta.

Skulle inte direkt kalla det "övervakning" i.om att ordet är ganska värdeladdat. En majoritet av dagens ungdomar har (enligt min uppfattning) kartan på.

Citat:
Ursprungligen postat av Enial
Om det vore ett självmord, borde då inte RÄMSÄLL ha framställt detta i rättegången? Lagt fram bevis för det?
Hennes jobb just nu är att se till att T kommer undan så lindrigt som möjligt. Hon vet likväl som vi att han är skyldig.

OM han vore oskyldig, förklara då varför han inte vill "hjälpa polisen"?
Hade jag suttit häktat för ett mord men visste att jag var oskyldig, hade det inte då varit mer normalt att göra allt i sin makt för att bevisa sin oskuld? Vad har han gjort annat än PÅSTÅ sig vara oskyldig?
Borde det inte också vara i hans intresse att rätt gärningsman åker fast, om han nu själv är oskyldig?
Så brukar närstående agera, vid såna här brott.

Dvs, assistera polisen i ALLT de behöver veta. In i detalj.
Dessutom var det ju lite väl dumt att gömma huvudet i garderoben, i sitt eget sovrum om man nu ska leka oskyldig.

Överraskas ständigt över hur dålig koll gemene man tycks ha på det svenska rättssystemet. Menar inte att rikta kritik mot dig personligen utan vill mest uttrycka att det svenska rättssystemet inte fungerar som en amerikansk film. Vet inte hur många gånger jag behövt förklara att vi inte tillämpar jury i Sverige (undantaget tryckfrihetsmål).

Till saken. Advokatens jobb är inte att se till att TT kommer undan så lindrigt som möjligt utan att föra TT:s talan samt se till att processen fungerar korrekt. Det är en avsevärd skillnad. Har även mött advokater som börjat tillämpa att det första dom säger när de möter en TT är "STOPP! Först ska jag förklara vad jag gör här!" för att en sjuhelvetes massa människor erkänner för sina försvarare i någon felriktad tro att de ska hjälpa dom komma undan. Det fungerar inte så.
Citera
2020-06-02, 18:32
Medlem
CzeLiouss avatar
Jag har mest läst här men under senaste dagarna läst i FUP och läste idag W's systers förhör.

Det jag undrar då är hur folk kan säga att han försökte bli av med henne etc när det finns så mycket som säger att han gjorde det för att visa att hon behövde honom och för att psykiskt misshandla henne för att hålla kvar sin kontroll över henne.

Som folk här som skriver att hon var den som alltid ville va med honom.
"När hon bodde hos mig respekterade han inte hennes skolgång och krävde att träffa henne mitt i nätterna. Hon var då trött och orkade inte gå till skolan"

"För ungefär två veckor sedan gjorde Tishko slut. Då började Wilma känna att hon började må bättre. Men sen ville Tishko ha tillbaka, vilket hon först inte ville för hon ville inte rusa in i
detta igen. Men de blev tillsammans igen."

Läste även av någon att W och T träffades genom systern vilket systern inte säger i förhör.
"2 år i februari 2020, så ca 1 ½ år nu. De träffades i Uddevalla via Wilmas kompis Alba."

Även nämner hon att han snackar om kriminella kretsar och att han kan "radera folk"

Sen har jag funderat på om han verkligen kan vara så sjuk att han kunde haft sex med henne när hon var döende eller död, efter en kommentar i förhöret känner jag att det inte är helt otroligt med systerns uttal
" När hon bodde hos mig frågade hon t ex "är det normalt att ha strypsex på en kyrkogård?"."

Vem får för sig nått sånt? Om det inte skulle va när man är ung o man har festat och är riktigt packad och det bara råkar bli så. Men frågar man om det är normalt känns det mer som att han sa till henne att dem skulle ha de.

Sen behöver inte detta vara sant, men det är väl lika sant som allt annat som sagts i utredningen.
Men detta stämmer ganska bra överens med hur jag kan tänka mig att han var i verkligheten om jag ser till helheten om hur han är utåt.

Måste även tillägga att jag såg någon skriva att hon har väl frågat honom vad han tycker om kläder och inte bestämt typ.
Skillnaden mellan att hon kanske frågar sin syster och T är väl att det finns SMS loggar där T skriver saker i stil med, du går aldrig ut så igen, eller, du har aldrig på dig nått sånt igen. Så ja, jag tror han BESTÄMDE vad hon skulle ha på sig.

Att T tog kontakt med W's systers ex C känns också väldigt skumt och försökt få reda på vart systern bor åt honom.
Samma sak när han behöver massa pengar för att "åka hem från USA".
Senast redigerad av CzeLious 2020-06-02 kl. 18:42.
Citera
2020-06-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men var det verkligen kameraövervakning när han köpte kortet? Jag motsäger inte det men jag tycker inte att jag sett någon uppgift om den saken. Men biljettkonduktören är ju förhörd och hon tyckte sig minnas T efter ett tag. Han hade suttit ensam på ett säte när hon kom. Vad han hade med sig kunde hon inte svära på. Iallafall ingen stor väska vid sätet.

Det finns b.la. kamerabilder från den Netto-butik där han använder hennes kort.
Se s. 36-37 i FUP:en.
Citera
2020-06-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag vet inte hur det går till och vad för regler som gäller, men ex Sture Quick blev vallad på alla "brottsplatser" så att han skulle "berätta" hur morden hade gått till. Men det var efter hans erkännande. Och det är ju ingen ide att ta en MGM till en brottsplats om hen nekar till brottet.

...
Nej, man behöver verkligen inte erkänna något. Billy Fagerström hade domstolssyn på sin gård och nere vid sjön. Stefan Davidsson hade domstolssyn på brottsplats och bostad. De var båda med fysiskt i handfängsel vid tillfällena. Ingen erkände. Billy erkände en bra bit in i sitt fängelsestraff. Davidsson traskar runt i Örebro och geocachar i väntan på HR-förhandling i höst då åklagaren överklagade.
Citera
2020-06-02, 18:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CammoNisse
Trubbigt våld syftar på något som inte är vasst, det spelar ingen roll om det är platt. Trubbigt våld är allt våld som inte är penetrerande våld
Lyfter du upp golvplankan och slår i skallen på någon så får du givetvis trubbigt våld ... Ett plant golv är ett underlag som du slås/faller emot -- inte trubbigt våld som träffar dig.
Citera
2020-06-02, 18:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Man träffas ofta bara av en liten del av golvet när man faller mot det, fullt jämförbar med ytan hos tex ett plant brännbollsträ.
Och om det bara finns skarpt och trubbigt våld inom rättsmedicin, då måste förstås tex ett slag med den plana ytan hos ett hyllplan, vara trubbigt våld. Och att slå någon med den plana ytan hos ett hyllplan rakt i ansiktet, är nog väldigt svårt för rättsläkare att skilja från ett fall mot ett golv.
Nej.
Citera
2020-06-02, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, en skallning är inte likt ett fall mot ett golv.

Upprepat trubbigt föremål...
Utseendet avblånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de uppkommit före döden.

Alltså inget fall mot ett plant golv. Plana golv räknas inte som trubbiga föremål, ett golv är ett underlag, inte ett föremål.

Menar du att det är uteslutet att skadorna har uppkommit genom att Tishko har kastat in Wilma i tex en vägg med huvudet före, eller tex suttit på henne när hon ligger på mage och dängt hennes huvud i golvet upprepade gånger?

Och sen om du tror att man inte kan få skador på, i eller runt ögonen av att falla mot ett golv, då bör du tänka om.

Och de skador som Wilma hade på sida 178 punkt 20 i FUP, de borde kunna uppkomma av ett fall mot ett golv.
Citera
2020-06-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censcur
Hmmm? alufolie syns i röntgenkontroller...!
Han skulle nog definitivt rymma. Ta med sig W så långt som möjligt på resan (inom Sverige), foliet runt paketet trodde han skulle dölja lukt på ev tåg, buss. När han kommit långt bort från Uddevalla så dumpas paketet och han lämnar landet, ev vid gränsen till Norge, då kanske han rimligtvis borde vara efterlyst vid den tidpunkten. Så börjar han sin färd för att ansluta sig till Trumps entourage!
Citera
2020-06-02, 18:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Menar du att det är uteslutet att skadorna har uppkommit genom att Tishko har kastat in Wilma i tex en vägg med huvudet före, eller tex suttit på henne när hon ligger på mage och dängt hennes huvud i golvet upprepade gånger?

Och sen om du tror att man inte kan få skador på, i eller runt ögonen av att falla mot ett golv, då bör du tänka om.

Och de skador som Wilma hade på sida 178 punkt 20 i FUP, de borde kunna uppkomma av ett fall mot ett golv.
Ja jag menar att det är högst osannolikt att sådana skador skulle uppstå av det du fabulerar om .... Rättsläkarna tycks dela min uppfattning eftersom de beskrivit våldet:

Utseendet avblånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de uppkommit före döden.
Citera
2020-06-02, 18:48
Medlem
CzeLiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Att W ringde och åkte till T:s föräldrar när de "bråkade" tycker jag är att gå över gränsen. Orkade inte hennes väninnor höra all drama längre?

Jag tror också att en vallning hade varit bra, men inte placera ut saker. Om inte annat för ett ev erkännande och att hela W kan hittas. Jag tycker att polisen hade kunnat spela med lite där.

Både W's pappa och mamma har vid flera tillfällen sagt att T tagit kontakt med dem efter bråk också.

Tycker också en vallning skulle vara bra, eller en syn för det känns som att han intalat sig i detta så länge att han har förträngt vad som hände.
Alt psykos eller liknande så att han faktiskt inte kommer ihåg att själva mordet hände och hans hjärna satt ihop ett minne av att hon drog innan det svartnade för att hantera vad som hände.

Även eftersom W's familj sagt att T var helt väck när de var där, men har för mig att hans pissprov visade att han va ren.
Citera
2020-06-02, 18:49
Medlem
Citat:

Då pratar du om andra krafter än ett fall av sig själv. Kom igen nu. En rättsläkare ser vad som är våld av annan än egen fallskada. Det du pratar om är hela tiden hypotetiskt - det blir enormt tröttsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in