Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Märkliga diagram,
alla länder hade en topp av "other deaths" just samtidigt som Covid-19 epidemierna,
det finns ingen anledning att tro att även de dödsfallen var Covid-19?
(länken som det pratas om
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.economist.com%2Fgrap hic-detail%2F2020%2F04%2F16%2Ftracking-covid-19-ex cess-deaths-across-countries)
Det är precis det som artikeln säger. Dvs att peaken "other deaths" är mer än sannolikt COVID-19 till största delen, och förmodligen mer än det. Se Belgien på 106%, vilken man kan tolka som att "en del av dem som hade dött i alla fall dog nu av COVID istället för de som de statistiskt hade dött av" (här kan man också ställa sig frågan vad den ekonomiska kostnaden för att höja 90% till 106% är). Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att om man ligger på 105%-115% av peaken som COVID-19 diagnosticerade närmar man sig nog att ha testat alla som dör av COVID (matematiskt baserat på befolkningskurvor, jag är inte epidemiolog).
Dvs, för varje 17 som dör i Sverige med diagnos COVID så finns det ca 3 till som dör pga COVID fast utan diagnos.
I Italien är det snarare att för varje 10 som dör med diagnos COVID finns det 11-13 till som dör pga COVID fast utan diagnos.
Jag hoppas innerligt att alla är införstådda med att de publicerade sifforna på antalet diagnosticerade döda per capita är grovt felaktiga (med en faktor två eller mer) utom för en handfull västländer, som Sverige, Belgien, Spanien, osv. Även länder som Nederländerna och Italien ligger (statistiskt) ca en faktor två fel. Länder som Indonesien, Brasilien och Nigeria ligger kanske en magnitud fel (i.e. en faktor tio). Också viktigt att vara införstådd med att för länder som inte publicerar fullständiga dödsdata (alltså även icke-COVID dödsfall) finns det så lite information om att man statistiskt inte kan bedömma hur sannolikt det är att deras siffror stämmer (ex Ryssland, Kina, om de inte börjar publicera mycket mer data nu i dagarna vilket jag i så fall har missat).
Jag vill åter igen poängtera att för Sverige råder det ingen brist på information, det råder brist på kompetens att ta åt sig av informationen. Och av någon anledning tror många att vi skulle ha bättre information för att fatta beslut om vi testade alla, men det finns inget stöd för att det är värt det. I dagsläget tycker jag FHM med rätta kan vara bekväm med att man har förståelse för läget, även om alltför många inte tar distansieringen på allvar. Det kan dock ses som orättvist att de som dör ofta är oskyldiga, och snarare fått besök av hemhjälp eller barnbarn som de trodde var friska, frågan är dock vad hårdare lagstiftning hade gjort för skillnad.
Om jag ska kritisera något så är det att FHM inte släpper någon etnicitet-kodad eller socioekonomisk-status-kodad data. Där tror jag att vi hade hittat mycket intressant och på riktigt kunna förbättra hur vi möter pandemin. Det finns data som indikerar att smittspridningen inte är jämn mellan olika socioekonomiska eller etniska befolkningsgrupper. Dock ska man inte lura sig att tro att den här datan inte finns, FHM har den datan (är jag säker på), och fattar beslut på den även om de inte nämner den.