2020-06-02, 15:59
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bra sammanfattning tycker jag.

Det som måste göras nu är framförallt att få fart på testning och smittspårning (och isolering av positiva) så att så många smittkedjor som möjligt kan brytas.

Dumheter. Smittspridningen är allmän.
Citera
2020-06-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Märkliga diagram,

alla länder hade en topp av "other deaths" just samtidigt som Covid-19 epidemierna,

det finns ingen anledning att tro att även de dödsfallen var Covid-19?

(länken som det pratas om https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.economist.com%2Fgrap hic-detail%2F2020%2F04%2F16%2Ftracking-covid-19-ex cess-deaths-across-countries)

Det är precis det som artikeln säger. Dvs att peaken "other deaths" är mer än sannolikt COVID-19 till största delen, och förmodligen mer än det. Se Belgien på 106%, vilken man kan tolka som att "en del av dem som hade dött i alla fall dog nu av COVID istället för de som de statistiskt hade dött av" (här kan man också ställa sig frågan vad den ekonomiska kostnaden för att höja 90% till 106% är). Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att om man ligger på 105%-115% av peaken som COVID-19 diagnosticerade närmar man sig nog att ha testat alla som dör av COVID (matematiskt baserat på befolkningskurvor, jag är inte epidemiolog).

Dvs, för varje 17 som dör i Sverige med diagnos COVID så finns det ca 3 till som dör pga COVID fast utan diagnos.

I Italien är det snarare att för varje 10 som dör med diagnos COVID finns det 11-13 till som dör pga COVID fast utan diagnos.

Jag hoppas innerligt att alla är införstådda med att de publicerade sifforna på antalet diagnosticerade döda per capita är grovt felaktiga (med en faktor två eller mer) utom för en handfull västländer, som Sverige, Belgien, Spanien, osv. Även länder som Nederländerna och Italien ligger (statistiskt) ca en faktor två fel. Länder som Indonesien, Brasilien och Nigeria ligger kanske en magnitud fel (i.e. en faktor tio). Också viktigt att vara införstådd med att för länder som inte publicerar fullständiga dödsdata (alltså även icke-COVID dödsfall) finns det så lite information om att man statistiskt inte kan bedömma hur sannolikt det är att deras siffror stämmer (ex Ryssland, Kina, om de inte börjar publicera mycket mer data nu i dagarna vilket jag i så fall har missat).

Jag vill åter igen poängtera att för Sverige råder det ingen brist på information, det råder brist på kompetens att ta åt sig av informationen. Och av någon anledning tror många att vi skulle ha bättre information för att fatta beslut om vi testade alla, men det finns inget stöd för att det är värt det. I dagsläget tycker jag FHM med rätta kan vara bekväm med att man har förståelse för läget, även om alltför många inte tar distansieringen på allvar. Det kan dock ses som orättvist att de som dör ofta är oskyldiga, och snarare fått besök av hemhjälp eller barnbarn som de trodde var friska, frågan är dock vad hårdare lagstiftning hade gjort för skillnad.

Om jag ska kritisera något så är det att FHM inte släpper någon etnicitet-kodad eller socioekonomisk-status-kodad data. Där tror jag att vi hade hittat mycket intressant och på riktigt kunna förbättra hur vi möter pandemin. Det finns data som indikerar att smittspridningen inte är jämn mellan olika socioekonomiska eller etniska befolkningsgrupper. Dock ska man inte lura sig att tro att den här datan inte finns, FHM har den datan (är jag säker på), och fattar beslut på den även om de inte nämner den.
Citera
2020-06-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
såg väl bra ut överlag ingen ökning bland folk som är 65+, sen kunde man se skillnader mellan storstads regionerna.

sen är den inte representativ för befolkningen i stort så är väl bara trenderna i den som är intressant.

alla människor som drabbats av covid-19 och haft milda symptom utvecklar inte antikroppar heller sa hon, hade kommit information och publikationer som visade på det.

man såg bara avtryck i det cellulära immunförsvaret vad hon nu menade med det.

Ja, den långa raddan av dåliga ursäkter hörde jag också dessvärre, imponerade. Kreativt uppfinningsrikt det där med olika stadier i pandemin för att ursäkta bristen på test och smittspårning Sverige. FHM lär få fortsätta sin damage-control fram till jul som det ser ut nu.

Avtryck i immunförsvaret är en sak, immunitet en annan. Tror mer på flockhumanitet än flockimmunitet i dagsläget.
Citera
2020-06-02, 16:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Precis det som är poängen med artikeln. Många länders rapporter missar stor del av dödligheten som viruset orsakar. Många av de länder med högst covid19 dödlighet har mycket av överdödlighet diagnostiserad. Medan vissa länder har få fall men av någon anledning så har de ändå en hög överdödlighet.

Problemet med Sverige är att vi har för bra statistik. Corona-Bob Tegnell hade nog önskat att vår statistik hade varit som hans favo-land Somalia. Då hade vi nog bara haft 100 dödsfall i dagsläget
Citera
2020-06-02, 16:04
Medlem
Varför tjatet om lockdown? Lockdown är helt onödigt och de flesta länder har faktiskt misslyckas med den. Varför stänga ner hela ekonomin och låsa in alla då man bara behöver låsa in och skydda några fåtal?

Bara ett exempel på vad man kunde ha gjort

Ifrån dag 1. Infört allmän besöksförbud på äldreboende och även pensionärer som bor hemma, och de äldre får inte lämna sina hem. De som jobbar på äldreboende eller inom hemtjänst, ska innan de får jobba, genomgå ett provtest och sättas i karantän i en vecka för sedan genomföra ett provtest igen. Om båda testen är negativa så är det fritt fram att arbeta, och de bor sedan på äldreboendet. De åker alltså inte hem och riskera få smittan. För detta kan de givetvis få extra kompensation för.

Ska de ta ut ledighet eller liknade och tvingas lämna äldreboendet så får de genomgå samma karantän process igen då de ska tillbaka.

Men sverige valde att göra i princip ingenting för skydda de äldre. Men ändå fokusera folk bara på den j*vla lockdownen.
Citera
2020-06-02, 16:04
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag begriper fortfarande inte hur en säg 30-åring i riskgrupp ska bete sig idag för att gå till tandläkaren, hur ska man tänka, göra och hur ska man veta att man inte blir smittad,

eller för den delen 30-åringens man/fru?

Eller till optikern/ögonläkaren? Eller lämna prover på vårdcentralen?

Ärligt talat -hur ska vi göra?

På riktigt.

Varför får vi inga riktlinjer för det efter 3 månader?
… [ Visa mindre ]

bump @journalister!

Red ut det här.

Även folk i riskgrupp behöver gå till tandläkare och optiker och sånt.

Samma som de äldre antar jag. Man får gå trots riskerna. En nära släkting var tvungen att gå på en utredning på sjukhuset. Där är ju smittan som värst. Jag tyckte inte han skulle gå men han tyckte att besvären var värt risken.

Man får ju ingen hjälp med dessa val. Det är en gissningslek man får leka själv.
Citera
2020-06-02, 16:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnells totala misslyckande

GP: Minst 75% av alla äldreboenden i Göteborg härjas av omfattande Covid

Det här måste lyftas fram;

Så här har man gått tillväga för att runda kommunens sekretess och ovilja att släppa på informationen. Bra jobbat, GP!:

Tre fjärdedelar av Göteborgs kommunala äldreboenden har drabbats av covid-19

Åtminstone tre av fyra kommunala äldreboenden i Göteborg har eller har haft konstaterade fall av covid-19. Det visar GP:s livegranskning av smittspridningen på äldreboendena i staden. Det är betydligt fler än antalet äldreboenden som Göteborgs stad har kunnat redovisa i sin löpande ögonblicksbild.
När GP för en knapp månad sedan lanserade livegranskningen Coronakartan kunde vi publicera namnet på 22 äldreboenden i Göteborg som drabbats av covid-19. Eftersom Göteborgs stad hemlighåller äldreboendena som drabbats har GP under granskningen istället tagit hjälp av läsarna för att få tips om smittspridningen. Informationen som har kommit in har sedan bekräftats med hjälp av bland annat medarbetare, ansvariga vårdcentraler och skriftlig dokumentation.
https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/tre-fj%C3%A4rdedelar-av-g%C3%B6teborgs-kommunala-%C3%A4ldreboenden-har-drabbats-av-covid-19-1.287324 37

Bl.a. har det här framkommit:
Tobias Andersson Åkerblom, GP -

20-06-01 / 10:45

Vi har tidigare fått många frågor från er läsare om hur det ligger till med syrgas på äldreboendena. Efter att ha undersökt frågan kan vi nu berätta att inget av kommunens äldreboenden har tillgång till syrgas för covid-19-patienter. Den som behöver syrgasbehandling måste i stället tas till sjukhus, men ofta bedöms de vara alltför sköra för att flyttas till akutvården. I det uppmärksammade fallet med äldreboendet Geråshus behandlades ingen av de 21 personer som dog i bekräftad covid-19 med syrgas.
Jag gråter!
Citera
2020-06-02, 16:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Flera översikter som väger samman data från olika studier visar att personer som röker eller som har rökt är överrepresenterade bland de svåra fallen av covid-19. Kunskapsläget om samband mellan tobaksrökning och hur svårt sjuk man blir vid covid-19 är dock fortfarande oklart och mer kunskap behövs.

Lika luddigt svar som vanligt från FoHM. Rökare får ett svårare förlopp enligt studier, - kunskapsläget om rökning och hur svårt sjuk man blir är fortfarande oklart.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Hur kan de komma undan med detta åter och åter igen? Även om jag inte är rökare, tycker jag det är så intressant hur de ska rapporter om de studier som faktiskt säger att rökare får ett mildare förlopp (eftersom FoHM värnar folkhälsan framför alla andra kreativa lösningar även om de är kontroversiella som kan mildra sjukdomsförloppet).

Jag vet inte hur sanningsenlig denna studie är, men det finns ju tom myndigheter som har fått i uppdrag att forska vidare kring det här, i Sverige!

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.01.20118877v1
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Du menar att covid-19 är som mest för farlig för den arbetsföra, friska befolkningen?

Jag menar att minst 5000 har dött på två månader. 8-10 tusen har ett långt rehabbehov efter ha smittats. Svenskar tillåts inte resa in till flertalet länder. Operationsköerna växer sig längre för varje dag. Vårdpersonalen är slutkörd.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Dåligt försök för att nedtona vitsen med masstestning.
Givetvis kommer en del att ljuga. Det hamnar väl i svinnet tillsammans med de man stötte ihop med på bussen och inte kan ”identifiera”.
Andra kan komma överens om att inte peka ut varandra, och då är det ju ingen förlust.
Det är din illvilliga tolkning som du får stå för. Min avsikt var inte alls att nedtona utan att lyfta fram komplikationer såna som du inte alltid tänker på i er ystra iver inför smittspårning. Det behöver inte ens vara något brottsligt man har att dölja, många är rätt måna om sitt privatliv ändå och kan ha saker de helst inte vill ha med i handlingarna. Tydligen behöver jag understryka att det inte är menat som ett argument mot smittspårning utan som en belysning av det dilemma det kan innebära att förväntas redogöra för alla man varit i kontakt med. A ena sidan vill man hjälpa till med smittspårningen, å andra sidan kan uppleva det som viktigt att hålla delar av ens liv för sig själv. Vad är viktigast?

Inte så att jag förväntar mig att en alarmist skulle kunna känna respekt för folks behov av privatliv.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-02 kl. 16:31.
Citera
2020-06-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnells totala misslyckande

GP: Minst 75% av alla äldreboenden i Göteborg härjas av omfattande Covid

Helvete. De har inte ens informerat vikarier om att smittan funnits där de arbetat. De kan ha sprungit runt mellan tillfälliga jobb och spridit viruset vidare.
Citera
2020-06-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Att FHM dessutom ingår ett miljonkontrakt med en före detta anställd som lovar guld och gröna skogar bortom allt rådande medicinskt förnuft samtidigt som man ignorerar sin tidigare ledares rakryggade självkritik vittnar om en osund diskussionskultur i myndigheten. Sverigebilden i andra länder, och även hos undertecknad, har likaså som hela den svenska välfärdsmodellen fått sig en allvarlig knäck under denna vår."

Mycket välformulerad insändare.

Märkligt att det oetiska i att betala en lobbyist miljoner för att sprida osanningar (mer eller mindre under täckmantel) till svenska folket inte har tagit hus i h-vete vid det här laget.

Bara att hoppas på att UG går till botten med corona-hanteringen.
Han och AT skulle avgått redan. Det händer bara i Sverige att ju mer misslyckad man är desto längre sitter man kvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in