2020-06-02, 15:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tare lugnt. Johan Giesecke satt i TV för någon vecka sen och sa att man kunde vrida på smittspridningen, vrida upp och ner beroende på hur många smittade man ville ha. Han säger att man måste låta viruset sprida sig. FoHM och c : o.

https://twitter.com/lolafra23730685/status/1265645611501580288

FoHM har fram till för några veckor sen hela tiden velat ha en jämn smittspridning (likt influensa) för att sjukvården ska kunna klara av det. Problemet var att c19 sprids i kluster inte som influensa (rakt över hela befolkningen).

Ja men vilken strategi man än väljer handlar det såklart om att försöka minimera skadeverkningarna på samhället.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Jag begriper fortfarande inte hur en säg 30-åring i riskgrupp ska bete sig idag för att gå till tandläkaren, hur ska man tänka, göra och hur ska man veta att man inte blir smittad,

eller för den delen 30-åringens man/fru?

Eller till optikern/ögonläkaren? Eller lämna prover på vårdcentralen?

Ärligt talat -hur ska vi göra?

På riktigt.

Varför får vi inga riktlinjer för det efter 3 månader?
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Är inte det en enkel och konkret praktisk fråga som många undrar varje dag,

hoppas en eller ett par journalister kan ställa den,

flera jag har pratat med vet inte hur de ska göra?

Hur ska man göra?

bump @journalister!

Red ut det här.

Även folk i riskgrupp behöver gå till tandläkare och optiker och sånt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det finns ingen som helst anledning att börja tankar som att Kina gjort världen en tjänst. Viruset har naturligtvis hoppat mellan några arter innan det hamnade i människan och det är Kina DIREKT ansvariga för. Man behöver bara besöka en av dess wet markets så inser man vilka risker det innebär.

Kina borde rimligen avkrävas minst ekonomiskt ansvar för vad de ställt till med. De är DIREKT ansvariga för vad som sker, det förstår varje tänkande människa.
Funderade lite kring det där med just det fenomenet. Ja, de här marknader har sin tradition i det gamla Kina. Det skulle vara helt otänkbart att några av de forskare som jobbar på labbet i Wuhan att de skulle göra sina inköp där. Det tillhör den fattiga delen av befolknings vanor. Och ja, Kina är ett enormt land med stora skillnader i kultur och välstånd. Fortfarande finns grupper som lever som man gjorde för flera hundra är sedan. Kolla exempelvis hur befolkningen lever i Indien på många platser. Kinas ambition är trots det att ta landet framåt och att hela befolkningen ska tillhöra en moderna stat.

Men här har vi problemet. Kina får ständigt kritik för avsaknad av mänskliga rättigheter och att man går hårt fram bland vissa befolkningsgrupper. Är det inte uigurer som slängs in i koncentrationsläger så är det tibetanska munkar som förföljs.

Ska man då gå hårt fram mot de grupper som lever kvar i det gamla Kina med sina traditioner och förbjuda sedvänjor? Hur tror du att reaktionerna blir från omvärlden? Nu har man faktiskt tagit steget ändå och förbjudit försäljningen av levande eller döda exotiska djur på marknader.

Kom dock ihåg att sådan försäljning förekommer på en mängd olika ställen framförallt i bortre Asien. Bland annat i Thailand. Ska vi bojkotta dem tycker du?:
Thailand

Wet markets are the dominant preferred venue for grocery shopping in Thailand due to the local importance of fresh food,[128] as well as lower prices and familiarity with shopkeepers.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wet_market#Asia
Citera
2020-06-02, 15:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är svensk och skiter ALLTID i att köa in till planet. Det är ju inte så att platserna tar slut.
Jag är också svensk och har alltid gjort så. Vem vill köa?
Citera
2020-06-02, 15:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ja det där ville man inte höra, eller tänka på, trodde det kunde överleva på ytor ända upp till 2-3 dagar. Oopps.
Usch ja, hemska tanke! Jag shoppar ganska mycket från the UK och Frankrike mfl.

Jag tar emot paketen med handskar och ställer ut dem på balkongen där de får stå länge, dock packar jag upp varorna innan jag ställer paketet ute. Jag tror att det borde räcka, de som arbetar med e-handel/paket hanterar ju mängder av dem dagligen.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det sprids ganska mycket skräp i den här tråden. Är syftet att den ska vara ens märkbart vetenskaplig?

Alla borde läsa (minst) denna:
https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/16/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries

Spanien, Frankrike, Belgien och Sverige ligger nära i sin rapportering kontra vad som kan anses vara den verkliga siffran (som man inte vet). (Även staten New York ligger här, men USA som land släpper inte tillräckligt med siffror)

Indonesien ligger en faktor sex fel (!) mot beräknat utfall.

Italien, Nederländerna, Turkiet och Österrike har officiella COVID-19 siffror som estimeras vara halva utfallet.

Och det här är länderna som släpper officiella dödstal, det finns massor (en klar majoritet) av länder som inte släpper dödssiffror, utan håller sig till det begränsade urvalet (i.e. COVID positivt test + avliden med COVID positivt test).
Och du vill ha sagt vad?
Citera
Medlem
"Att komma från en icke-vit bakgrund är en "enorm riskfaktor" vad gäller coronaviruset, säger hälsoministern Matt Hancock, enligt Sky News."

Trenden ser likadan ut i Sverige. Det är somalier och araber som avlider på sjukhus.
Citera
2020-06-02, 15:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Tegnell ställer sig inte ovillkorligen positivt till det

Han har väl pratat om att testa där testerna gör mest nytta vilket såklart är vettigt eftersom vi av någon anledning inte kan testa hur många som helst.
Citera
2020-06-02, 15:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Precis. Man behöver naturligtvis inte testa ALLA för att dra ner smittspridningen drastiskt.

Se bl a:

https://www.svd.se/vassad-strategi-raddar-bade-liv-och-ekonomi

och

https://www.gp.se/debatt/vi-kan-fortfarande-byta-strategi-f%C3%B6r-att-r%C3%A4dda-liv-och-slippa-isolering-1.28722299

Angående debattartikeln i gp,

smittspårningsuppdraget? Det heter väl till och med smittspårningsplikt?

oj! 18 st som undertecknat.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Folk dör som flugor och dom står fortfarande och babblar om flockimunitet.
Utan provtagning vet dom inget säkert utan famlar i blindo.
Nej. De utanför riskgruppen dör inte som flugor. De fortsätter leva.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Här har du svar på den frågan jag ställde till dig.

https://www.flashback.org/sp71803118

Ja det var bra formulerat.
Citera
2020-06-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att Giesecke möjligtvis är korrumperad är givetvis allvarligt men jag är övertygad om att de absolut flesta läkare, forskare och experter som jobbar med pandemin inte är beredda att byta in människoliv mot cash. Motbevisa mig gärna.

Jag håller med, och det var väl det jag skrev, att folk drivs också av sin moral. Tyvärr räcker det med att en liten minoritet läkare och forskare (huvudsakligen män från de övre sociala skikten som skolats in i detta redan som pojkar, Johan Gieseckes far var VD för SAF och ledde Stay Behind) agerar väldigt omoraliskt så kan de få stor genomslagskraft. Sådana personer är också de som klättrar i hierarkier, och tenderar att så småningom dominera organisationer. Ett annat problem är att det bara är en liten minoritet (typ läkarna Björn Olsen och Jenny Fjell) som är beredd att drastiskt utsätta sig själva för att stoppa de omoraliska personerna, majoriteten tenderar då vara passiv. Lösning: belöna whistleblowers, bestraffa de omoraliska. I Sverige görs det tvärtom: de omoraliska är det synd om, whistleblowers mobbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in