2020-06-02, 13:51
Alla droger som funnits öppet i lägenheten, hur har de tänkt?
De receptfria medicinerna fanns inlåst i tv-bänken?
Alla andra narkotiska preparat låg helt öppet, lite var stans.
Att E inte skulle kunna fått tag i någonting? Eller lilla S, för att inte tala om stackars A, som levt i missär och bollats runt.
Att han inte skulle kunnat ta någonting, eller polare till honom?
Han är tonåring, så jävla illa allting.
Har de kollat efter ev droger på A*os?
Citera
2020-06-02, 13:52
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det stör mig oxå. Känslan blir att källaren används som bestraffning.
Är det det trapphuset som är källaren? Något av styvsyskonen hade sagt att E fick sova i ett litet rum i köket?
Citera
2020-06-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Jag har tidigare skrivit här att jag gjort ett klagomål till advokatsamfundet mot Martin Bengtsson. Fick reda på här via er att JO redan fått in 2 anmälningar ang kammarrätten i Jönköping som lagts ner. Jag har precis pratat med handläggaren och undrade på vilka grunder man lagt ner samt vad som skulle krävas för att göra en ny JO-anmälan som skulle kunna bli föremål för utredning. Jag fick till svar att det som tidigare inkommit var andra handsuppgifter och att utfallet blivit katastrof men det fanns inget att utreda. DOCK skulle läget kunna förändras om de får in mer konkreta uppgifter på det som misstänkts gått fel. Så anledningen till att jag skriver detta är att här inne finns en massa engagerade människor och som är lika angelägna som jag att försöka ge E åtminstone lite upprättelse. Skulle ni vilja hjälpa mig att sammanfatta alla uppgifter kring våra misstankar om ev hot/mutor på kammarrätten så kan jag lämna en ny anmälan. Jag tänker tex att socialtjänsten reagerat starkt när de kom in i salen, att Oehme "förpratat" domaren samt att det fanns kopplingar till HA. Gärna om vi kan referera till något, vet att det funnits artiklar kring detta, eller snarare notiser, vilket också är märkligt!
Det kanske är bortkastad tid men vi måste försöka göra något för lilla E

Vad fint gjort av dig.

Det vi vet är väl det du skriver, samt det du fått i svar från andra nu. Vad kan vi göra mer? Det vore ju underbart om den som blivit hotad eller varit jävig kunde ta bladet ur mun och berätta, men tyvärr kommer det nog aldrig hända eftersom det ligger prestige etc bakom. Kan ingen bara träda fram, eller åtminstone anonymt påvisa att man blivit hotad eller hotat?! Det hade varit fantastiskt, för Es skull.

Vet inte vad vi andra annars kan göra. Hur ser juridiken ut? Finns det inga krav på vad som faktiskt MÅSTE ändras och bevisas innan rätten får lov att häva omhändertagandet? För till och med i våra lekmannaögon är det ju tydligt att kammarrätten brustit totalt i sina krav på föräldrarna för att säkerställa barnets trygghet.
Citera
2020-06-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Är det det trapphuset som är källaren? Något av styvsyskonen hade sagt att E fick sova i ett litet rum i köket?

Detta diskuteras några sidor bakåt i tråden. Det är väl nu klargjort att den ena dörren i köket leder till en spiralformad trappa ned i källaren (dvs mer undangömd väg till källaren), och den andra dörren leder till ett litet utrymme innan tre garderober. Exakt vilken dörr som menas vet vi inte, men det är väl rimligt att gissa att E blivit instängd i det lilla utrymmet och ev blivit transporterad ner i källaren genom den andra dörren (mot spiraltrappan).
Citera
2020-06-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Vad fint gjort av dig.

Det vi vet är väl det du skriver, samt det du fått i svar från andra nu. Vad kan vi göra mer? Det vore ju underbart om den som blivit hotad eller varit jävig kunde ta bladet ur mun och berätta, men tyvärr kommer det nog aldrig hända eftersom det ligger prestige etc bakom. Kan ingen bara träda fram, eller åtminstone anonymt påvisa att man blivit hotad eller hotat?! Det hade varit fantastiskt, för Es skull.

Vet inte vad vi andra annars kan göra. Hur ser juridiken ut? Finns det inga krav på vad som faktiskt MÅSTE ändras och bevisas innan rätten får lov att häva omhändertagandet? För till och med i våra lekmannaögon är det ju tydligt att kammarrätten brustit totalt i sina krav på föräldrarna för att säkerställa barnets trygghet.

Tack! jag känner att vi behöver iaf göra något, vi kan tyvärr inte göra något för Esmeralda längre vilket hade varit min högsta önskan men alla som varit delaktiga i att detta kunnat ske ska inte få det för enkelt, så det vi kan göra, åtminstone försöka göra tycker jag att vi borde göra.

Hade varit så önskvärt och gett litet hopp om mänskligheten att de som upplevt hot i ärendet Esmeralda hade trätt fram, för E:s skull!

De krav vi gärna sett funnits tex vad som måste bevisas för att häva ett omhändertagande finns med som punkt i lagändringen lexEsmeralda så det jobbas redan på. IVO granskar Socialtjänsten. Förhoppningsvis vill advokatsamfundet granska Martin Bengtsson, jag har lämnat ett klagomål dit men hade gärna sett att fler gjorde det. Jag hade önskat att någon granskade polisen och deras brister på juldagen, vet inte vem som granskar dem?

Finns det någon här inne som har journalistkontakter? Hade velat få ut detta i internationell media.

Just nu ska jag skriva ihop Jo-anmälan, kan förhoppningsvis skicka den nästa vecka. Försöker hitta en länk ut till internationell media. Vågar knappt skriva det men jag har även mailat Europadomstolen för att fråga vad som krävs för att de ska ta upp ett klagomål, jag anser att Kammarrätten stridit mot de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen, barnperspektivet och barns rättigheter.

Vet inte vad mer vi skulle kunna göra? Någon som har tips?
Citera
2020-06-02, 14:36
Medlem
vanligajags avatar
Är det någon som har skärmdumpat ett inlägg i tråden som gjordes innan P avled, och som sedan försvann hastigt och lustigt, där det mer eller mindre framkom hot mot P - med uppmaning att hellre ta livet av sig för annars skulle han avlivas när han kom ut från fängelset ??
Ett initierat hot...och mycket tydligt. Från någon som kallt räknade med att P skulle få information om hotet här i häktet.
Någon ?
Citera
2020-06-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Är det någon som har skärmdumpat ett inlägg i tråden som gjordes innan P avled, och som sedan försvann hastigt och lustigt, där det mer eller mindre framkom hot mot P - med uppmaning att hellre ta livet av sig för annars skulle han avlivas när han kom ut från fängelset ??
Ett initierat hot...och mycket tydligt. Från någon som kallt räknade med att P skulle få information om hotet här i häktet.
Någon ?

Inte omöjligt att någon admin tagit bort eftersom det är off-topic...
Citera
2020-06-02, 14:48
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Inte omöjligt att någon admin tagit bort eftersom det är off-topic...

Kanske det. Skulle därför vara intressant om någon hann skärmdumpa. Där framgick att någon el några hade ganska färskt hat mot P av någon anledning. Fick nästan intryck att det var en grupp bakom då personen skrev i plural.
Citera
2020-06-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Allt detta är bara som en dålig skräckfilm! Och allt blir bara värre och värre hela tiden känns det som!

Jag anser mig själv vara ganska insatt i händelserna kring det här ärendet och jobbar på vad kammarrätt, Martin och annat har gjort för fel som ledde till att hon dog av två helt oakapabla föräldrar. Men jag är inte klar och jag är inte hemma. Orkar du avvakta så skriver jag inlägg när det är färdigt?
Det här kan INTE vara Esmeraldas liv. Att dö och inget händer.
När media inte skriker rakt ut så händer det oftast ingenting. Ett barn dör pga myndigheters felsteg och grova fel bedömningar när föräldrar som tyvärr inte var kapabla att ta hand om sig själva ens får vårdnaden när i mina ögon det fanns flertal punkter som ignonerades varje gång hon kom på tal.

En orosanmälan är en sak.
Att vara missbrukare gör dig inte automatiskt till en dålig förälder nej.
Att ha psykisk ohälsa gör dig inte heller till en dålig förälder.

Men.

När du har 2 LVU placerade på dig OCH år av missbruk och förnekelse OCH Psykisk ohälsa hos båda föräldrar och medicinering med kraftiga tabletter i form av benzo OCH har blivit sjukskriven för psykisk ohälsa och utmattning OCH suttit inne i fängelse precis för grov brottslighet OCH lämnat sitt barn på BB (här talar psykisk ohälsa och missbruk en STOR ROLL i kammarrättens beslut) OCH säger att det är socialtjänstens fel allting (här tyder kraftigt på att det finns sammarbetssvårigheter hos båda som inte förstår innebörden med att barnet är LVU placerat från början och har därför inte lätt sig sin läxa te.x) OCH försvinner helt från radarn OCH får 4 orosanmälningar på sig inom 10 månader OCH barnet tappar hår och vikt stadigt och kraftigt i minst 6 månader OCH dem slutar med förskola OCH avviker från flera möten OCH ser bleka och svettiga ut OCH så kommer anmälan från en mamma som har barn med pappan tidigare Och innehåller info som borde tas på största allvar istället för att återigen vara passiva och lyssna på föräldrarnas historia.

DÄRFÖR har det gått fel. Det är inte en sak. Det är VÄLDIGT många saker på så liten tid och man har helt ignonerar fakta i alla lägen.

En mamma som ser svettig ut och har psykisk ohälsa kanske inte skulle leda till en orosanmälan och utredning nej. Eller jo i vissa kommuner..
MEN en mamma SOM ser svettig ut och har psykisk ohälsa OCH ALLA ANDRA SAKER JAG NÄMNDE OVNAFÖR SKA!!! Nu får det fan räcka. Gör man en helhetsbild så är det självklart att någonting är fel.
Så snubben som säger "Jag hade aldrig träffat E innan så jag kunde inte avgöra" okej?
Men du har väl en jävla fil och har läst den innan du tar dig an fallet eller var du trött på allt och ville fira jul fortare? Var du sur att du fick julpasset i år??
För vet du vad. Lilla E kommer ALDRIG att få fira jul någonsin mer efter dig och myndigheter..
Hon blev misshandlad, nerknarkad, hatad, nertryckt och var antagligen helt jävla skräckslagen dygnet runt med dessas två och dog en fruktansvärt brutal död.
Men skönt att du kanske fick fira jul mr socialsekreterare..

Allting i det här vidriga fallet får mig och må piss att det ens får gå till såhär!!!👊😡
Senast redigerad av Citra 2020-06-02 kl. 16:05.
Citera
2020-06-02, 16:02
Medlem
rikkkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Jag anser mig själv vara ganska insatt i händelserna kring det här ärendet och jobbar på vad kammarrätt, Martin och annat har gjort för fel som ledde till att hon dog av två helt oakapabla föräldrar. Men jag är inte klar och jag är inte hemma. Orkar du avvakta så skriver jag inlägg när det är färdigt?
Det här kan INTE vara Esmeraldas liv. Att dö och inget händer.
När media inte skriker rakt ut så händer det oftast ingenting. Ett barn dör pga myndigheters felsteg och grova fel bedömningar när föräldrar som tyvärr inte var kapabla att ta hand om sig själva ens får vårdnaden när i mina ögon det fanns flertal punkter som ignonerades varje gång hon kom på tal.

En orosanmälan är en sak.
Att vara missbrukare gör dig inte automatiskt till en rolig förälder nej.
Att ha psykisk ohälsa gör dig inte heller till en dålig förälder.

Men.

När du har 2 LVU placerade på dig OCH år av missbruk och förnekelse OCH Psykisk ohälsa hos båda föräldrar och medicinering med kraftiga tabletter i form av benzo OCH har blivit sjukskriven för psykisk ohälsa och utmattning OCH suttit inne i fängelse precis för grov brottslighet OCH lämnat sitt barn på BB (här talar psykisk ohälsa och missbruk en STOR ROLL i kammarrättens beslut) OCH säger att det är socialtjänstens fel allting (här tyder kraftigt på att det finns sammarbetssvårigheter hos båda som inte förstår innebörden med att barnet är LVU placerat från början och har därför inte lätt sig sin läxa te.x) OCH försvinner helt från radarn OCH får 4 orosanmälningar på sig inom 10 månader OCH barnet tappar hår och vikt stadigt och kraftigt i minst 6 månader OCH dem slutar med förskola OCH avviker från flera möten OCH ser bleka och svettiga ut OCH så kommer anmälan från en mamma som har barn med pappan tidigare Och innehåller info som borde tas på största allvar istället för att återigen vara passiva och lyssna på föräldrarnas historia.

DÄRFÖR har det gått fel. Det är inte en sak. Det är VÄLDIGT många saker på så liten tid och man har helt ignonerar fakta i alla lägen.

En mamma som ser svettig ut och har psykisk ohälsa kanske inte skulle leda till en orosanmälan och utredning nej. Eller jo i vissa kommuner..
MEN en mamma SOM ser svettig ut och har psykisk ohälsa OCH ALLA ANDRA SAKER JAG NÄMNDE OVNAFÖR SKA!!! Nu får det fan räcka. Gör man en helhetsbild så är det självklart att någonting är fel.
Så snubben som säger "Jag hade aldrig träffat E innan så jag kunde inte avgöra" okej?
Men du har väl en jävla fil och har läst den innan du tar dig an fallet eller var du trött på allt och ville fira jul fortare? Var du sur att du fick julpasset i år??
För vet du vad. Lilla E kommer ALDRIG att få fira jul någonsin mer efter dig och myndigheter..
Hon blev misshandlad, nerknarkad, hatad, nertryckt och var antagligen helt jävla skräckslagen dygnet runt med dessas två och dog en fruktansvärt brutal död.
Men skönt att du kanske fick fira jul mr socialsekreterare..

Allting i det här vidriga fallet får mig och må piss att det ens får gå till såhär!!!👊😡

Exakt detta!
Kan Lex Esmeralda handla om att skaffa ett system för överblick (ex varje av dessa varningar blir poäng och kommer man över ett visst antal poäng gör en grundlig utredning. ( över tid samt ger mer rättigheter att ta sig in i lägenheten trots nekande, drogtester etc)
Plus detta med att anknytning inte väger in i beslutet att återföra E till föräldrarna. Anknytning borde vägas in och om ett barn ska till vårdnadshavare utan anknytning borde en treårig typ av anknytningsprogram sättas igång.
Citera
2020-06-02, 16:04
Medlem
rikkkes avatar
När man har med två manipulativa hotfulla envisa föräldrar totalt utan insikt och samarbetsvilja kan insatser från soc BVC etc inte baseras på samarbete/samtycke
Citera
2020-06-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Tack för infon! Kan din källa också förklara vad advokaten har för gränser i sin roll. Den här oehme verkar ju inte ha några skrupler och jag har full förståelse för att han ställer kritiska frågor gällande dödsorsaken, men att föra fram egna teorier som inte har stöd vare sig i P eller R:s vittnesmål (R som dessutom inte minns något enligt samma advokat) är det ok advokatarbete? Det att han hävdar att P skulle stoppat i E droger som kramplösande?

Nu har jag frågat. Det enda som sätter gränser för vad advokaten får göra är - utöver god advokatsed - dennes klient. Man ska framhäva allt som är till klientens fördel och framlägga alternativa teorier samt fakta som talar för dessa framför åklagarens framställning av förloppet.

Så länge klienten inte misstycker får advokaten agera enligt eget gottfinnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in