2020-06-01, 15:30
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Är det dålig timing att gå in och köpa fonder för första gången nu när börsen går starkt efter tidigare nedgång. Bör man vänta någon vecka/månad?

Med vänlig hälsning,

// Börs-törst

Att köpa är alltid en fruktansvärd idé.
Historiskt är det dock en ännu mer fruktansvärd idé att inte köpa.

Om du är osäker kan du använda dig av DCA (Dollar Cost Averaging). Historiskt gör detta lite skillnad men rent psykologiskt kan det vara enklare (och det viktigaste inom alla typ av köp och sälj är det psykologiska.....).

Via DCA köper du in dig lite i taget, splitta upp köpet på t ex 6 månader och köp 1 gång/månad eller dylikt. Om det då går ned om 1 vecka eller 3 månader kommer du då köpa även i nedgången, om inte så inte.

Knappast perfekt, men det ultimata svaret på "när" ...
Skicka gärna ett PM när du hittar det.
Citera
2020-06-01, 16:34
Medlem
momo79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Det beror helt på tidshorisonten. Är det ett långsiktigt sparande minst 5-10 år är läget säkert ypperligt om du har nerverna att ta en eventuellt ny nedgång inom den närmsta framtiden.

Vi snackar minst 6-7 år här så det är ganska långsiktigt ändå.
Citera
2020-06-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det finns ingen TA att kunna riktigt. Lär dig enkla saker som RSI och glidande medelvärden och t ex MACD. Lär dig sedan att tolka dessa och studera prishistorik.
Det är inte raketforskning utan är mer något som tar lite tid.

När du kollar på prisdata titta först på månad sedan på vecka, på dagliga och sedan på 4h. Ta inga beslut om någonting under 4h (för svårighetsgraden blir på kortare tidsspann betydligt svårare). Skaffa ett konto på Tradingview eller liknande där du får tillgång till vettiga verktyg.

Quick tip
Köp aldrig någonsin något som har en RSI14 över 70 på dagliga eller på 4h om du inte förstår saker som olika mönster och förstår att du kortsiktigt kan backa en hel del om du går mot det.

Detta är inte perfekt men är en mycket bra bromskloss mot saker som FOMO (Fear Of Missing Out, det som gör att folk förlorar mest). Ingen typ av simpla regler är annars någonsin perfekta, det finns inget 'gör så här så går det alltid bra'. Däremot finns 'gör för satan inte det här så går det oftast inte åt skogen'.

Ta det jag sa, skapa ett konto på Tradingview eller liknande och kolla hur guldet ser ut.
Med de nya enkla kunskaperna kolla sedan hur annat ser ut.
Finns det nåt bra verktyg för att räkna ut det?
Citera
2020-06-01, 16:38
Medlem
momo79s avatar
Citat:
Att köpa är alltid en fruktansvärd idé.
Historiskt är det dock en ännu mer fruktansvärd idé att inte köpa.

Om du är osäker kan du använda dig av DCA (Dollar Cost Averaging). Historiskt gör detta lite skillnad men rent psykologiskt kan det vara enklare (och det viktigaste inom alla typ av köp och sälj är det psykologiska.....).

Via DCA köper du in dig lite i taget, splitta upp köpet på t ex 6 månader och köp 1 gång/månad eller dylikt. Om det då går ned om 1 vecka eller 3 månader kommer du då köpa även i nedgången, om inte så inte.

Knappast perfekt, men det ultimata svaret på "när" ...
Skicka gärna ett PM när du hittar det.

Precis, tanken är att investera en summa varje månad över cirka 12 månader. Det totala beloppet ligger på drygt 600 000 kr så det blir ganska mycket pengar varje månad ändå.

Jag förstår att det är omöjligt att generellt säga när det bästa läget är att gå in på börsen men jag tänkte att det är ännu svårare nu när börsen pendlat så mycket de senaste månaderna.
Citera
2020-06-01, 16:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Precis, tanken är att investera en summa varje månad över cirka 12 månader. Det totala beloppet ligger på drygt 600 000 kr så det blir ganska mycket pengar varje månad ändå.

Jag förstår att det är omöjligt att generellt säga när det bästa läget är att gå in på börsen men jag tänkte att det är ännu svårare nu när börsen pendlat så mycket de senaste månaderna.
Ett tips är också att investera en del av summan på tredje röda börsdagen. Behåll resten i likvida medel och investera när ny dipp kommer. Osv. Sen kommer det ju alltid minst en större dip på 10% varje år.

Sälj aktier/fonder som går dåligt och behåll dom som är bra. Handla när börsen är röd och grinig och sälj när den är blå och glad. Sen finns det förstås aktier som inte följer börsrörelserna.
Citera
2020-06-01, 17:54
Medlem
momo79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ett tips är också att investera en del av summan på tredje röda börsdagen. Behåll resten i likvida medel och investera när ny dipp kommer. Osv. Sen kommer det ju alltid minst en större dip på 10% varje år.

Sälj aktier/fonder som går dåligt och behåll dom som är bra. Handla när börsen är röd och grinig och sälj när den är blå och glad. Sen finns det förstås aktier som inte följer börsrörelserna.

Tredje röda dagen-strategin hade jag inte hört talas om. Intressant. Ska fundera på den.
Citera
2020-06-01, 18:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Finns det nåt bra verktyg för att räkna ut det?

https://tradingview.com ger tillgång till vettiga verktyg
Citera
2020-06-01, 19:34
Medlem
Jag har 10k att lägga på aktier idag. Vad skulle ni satsa på? tacksam för tips!
Citera
2020-06-01, 20:51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommersbyn

Lite får du jobba själv, men ett generellt tips vore t ex:
1. Hitta bolag som innan Corona inte var i en tydlig björntrend på lång sikt (tänk flera år) men som vid Corona föll ned till något som är en historisk support eller nära en sådan
2. Som har ett RSI14 på dagliga under 50 eller 40
3. Som inte nyligen gått som en raket uppåt (om så är fallet och det sedan har gått ned snarlikt sätt under bevakning och invänta positiva formationer eller annan fördelaktig data)
4. Som för veckodatan ser ut att få ett guldkors för MACD eller som precis har ett
5. Som haft ett StochRSI som gått ned rejält men nu nått botten

...osv. Du kan återkomma i tråden med vad du hittar för kandidater.
Citera
2020-06-01, 21:40
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Mm, som jag skrev tidigare är BTC i en väldigt tydlig björntrend på makronivå men även om man bara ser till de senaste 3 månaderna.

Visst kan det ändras, men kräver att BTC stänger över runt $10 000 för tillfället.
Man kan dock ända göra trades, men någon större uppgång ... man får se hur det blir och agera om/när det blir.

Ja, vanligtvis support/resistance trejdar jag, men eftersom jag äger en hyfsat stor stek i BTC redan kommer jag vänta tills den bryter upp till 10,3-10,4k innan jag lägger ytterligare en stor investering där.
Citera
2020-06-01, 21:44
Medlem
Citat:

Köp investor
Hör av dig om 10 år och berätta hur bra det gick 👍
Tipset e gratis
Citera
2020-06-01, 22:20
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Steg 1: Lås upp kontot för handel i USA genom att teckna certifikat (tar 5 minuter).
Steg 2: Lås upp kontot för handel i Kanada genom att teckna certifikat.
Steg 3: Lägg till ett konto som heter kapitalförsäkring (då slipper du 15% skatt på utländska aktier)
Steg 4: Riskspridning är bra så dela upp pengarna på kanske 5- 10 olika bolag.

Bäst research gör man själv och då slipper man bli besviken på andras dåliga råd. Vill du småfuska kan du kolla på begreppen "FAANG" och "Becky portfolio."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in