2020-06-02, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Samtalet med J blev inspelat och finns att läsa i Bilaga 158, s 132 och framåt. Senare under natten återupptar de sitt samtal.

Inte lätt att veta vilka idéer som rörde sig däruppe. Men hela historien är ogenomtänkt och skulle kunna vara resultatet av ett impulsivt fattat beslut, i sista stund. Fördelar: blev han påkommen på BP efter brottet kunde han skylla på Spökmännen och bli hjälte på kuppen, en tingsrätt skulle ta hänsyn till hans iakttagelse, genom att ringa polisen får han ett hum om hur lång tid det kan dröja innan polisen är på plats efter ett inkommet larm. Och inte minst platsen för iakttagelsen av Spökmännen - Baronbackarna - området för mastuppkopplingen några dagar senare.

När polisen träffar på SD uppger han fel namn.
Har det framkommit vilket namn han uppger när han ringer in sitt tips?

Går det att ringa från okänt nummer på en mobiltelefon? Om så... är det något som är kollat (om möjligt att få fram i efterhand)?

Det här går emot SD:s önskan om att bli en riktig hjälte, tänk om det varit några riktigt stora busar som polisen lyckats få tag på... då hade SD missat sin hjältegloria!

Om SD är GM...

- båda kvällarna var han ute och hade inte mobilen fastklistrad som han brukar ha
- båda kvällarna har han varit på Gustavsvik vilket inte var något favoritställe (3:e besöket totalt).

Vid tillfället den 11:e har jag för mig att han i förhör sagt att han hade ungarna hemma och hade bråttom hem. Sen visar det sig att de är ute och sover i något tält/vindskydd.

Kan det vara så att LW inte alls var på hans jobb den 11:e, kanske nobbade hon till besök. Samtidigt var HD på eget äventyr med fisken.
Slog det över där för SD? Eget ansvar för barnen och ingen kvinna ville ha honom den helgen, katastrof!
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-06-02 kl. 05:26.
Citera
2020-06-02, 07:39
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Det är inte ovärdigt eller obehagligt att spekulera i vem som har/kan ha mördat LW. Hela den här tråden handlar om det. Heller inte att argumentera emot de som anser att SD mycket väl kan vara oskyldig.

Med alla efterlysningar av svar hade jag förväntat mig att du åtminstone läste min text. Det du skriver ovan är inget som jag vänder mig emot. Snarare tvärtom.
Citera
2020-06-02, 08:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Var det inte någon för en tid sedan som undrade om en mystisk lucka i nån tidslinje för LW, som
fanns under måndagen?

Kan den luckan fyllas med att hon var in någonstans och vaxade bävern, och förmodligen stängde av allt på sin telefon just då?

Kanske något som YD visste om när han samma dag loggade hennes Where-I-Go-cache "Lyssna till livet"?

Citera
2020-06-02, 08:16
Avslutad
Är det någon som minns varför Steffe inte hade mobilen med sig när han var ute och nästan hamnade i ett bakhåll av alfons vänner?
Han har ju alltid den med sig, för att synka sig själv med allt och alla, kolla eventuella ftf mm?

Det är orimligt att han skulle varit ute utan mobil, mitt i natten,hamnat i bakhåll, tagit sig hem, ringt polisen (00:34 samtal till polisen), tagit sig tillbaks till platsen med de mystiska männen, inväntat polisen mm

Det är orimligt.
Citera
2020-06-02, 08:17
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag får väl börja med att säga att jag själv ser att de bevis och indicier som finns var och en enskilt inte är så starka. Vissa svagare än andra, men några riktigt starka.

För mig finns det inga tvivel i min tro vem som är den skyldige. Det bygger mycket på att det inte är sannolikt att en misstänkt raderar, undanhåller, skaffar Telegram och uppmanar andra till det, raderar helt fräckt den sista konversationen, vägra lämna sitt password, inte lämnar in sina skor, ändrar sin historia efter att ha läst FUP ända in i TR, har betett sig kyligt till försvinnandet och betett sig märkligt före mordet ( 11 maj). Det finns också starka skäl att tro att han har påverkat vittnen; dvs HD och JG genom att HD berättar som det blodiga akrobatsexet, det trots att åklagaren har motbevisat att det förekommit och SD nu ändrat sin egen version till snickeri i tvättstugan. Att ja också övergår till Telegram och att även ha sitter på polisstationen och raderar kan inte passera som en slump utan vidare. Även grannar har upplevt sig "trängda" och känt obehag. Att påstå att man inte förstått att man har varit misstänkt är ytterst märkligt. Jag kan inte förstå att det kan vara lagligt att sitta och radera på sin mobil, när det är bevisat att det är omöjligt att göra det i misstag. På det vet man att SD har kunskapen sedan bara ett halvt år före mordet vad det innebär.

Några av dessa saker borde kunna få räknas som indicie; raderingen på polisstationen genom att ta närapå 1000 bilder/filmning och att man vägrar att lämna ut sitt lösenord. Det borde också vara olagligt. Men som jag förstår det har man rätt att vägra svara på frågor, rätt att ljuga, rätt att undanhålla, rätta att förstöra bevis (?). Det sista gör mig galen.

Nu finns det för mig en mängd indicier, många, många. Att kunna lägga ihop det på ett tydligt sätt så att indicierna förstärker varandra är inte ett lätt pussel.

Jag är själv väldigt oinsatt i den juridiska processen, men jag uppfattar det som det är därför åklagaren väljer att använda den bevisvärderingsmodell om konkurrerande hypoteser om vem som är gärningsman. Det är helt enkelt inte sannolikt att det är någon annan gm än mgm.

För mig är det osannolikt att slumpen ska ha råkat göra så att någon kommit in på hennes mailkonto vid 5-tiden på morgonen och som inte har med mordet att göra. Finns en begränsad mängd personer som skulle kunna lista ut/ha tillgång till den möjligheten.

Min glasshistoria bli något haltande om man ska jämföra strikt mellan dessa två "fall". Jag tog exemplet mer för att visa att ett svagt indicium stärks av att det tillkommer fler indicier och starkare indicier stärker de svagare. Ju fler indicier som pekar i samma riktning, desto starkare case.

Och jag tror inte att Calle hade ätit glass innan !
Mobilen låg bredvid frysboxen i garaget.

Bra text igen. Mycket kommer nog handla om hänvisningen till balkongfallet och om det får något fäste i HR (tillsammans med kompletteringen 17/6). Tycker det verkar svårt att hitta information om generell hantering av indiciemål men nedanstående svar på insändarfråga var ganska pedagogiskt:

https://www.lawline.se/answers/ar-det-vanligt-att-bli-domd-pa-indicier-indirekt-bevisning

Indicier har som standard liten bäring i rätten och i detta för tråden specifika fall är dessutom indicierna var för sig ganska svaga, precis som du själv skriver i resonemanget om sannolikhet. Hittade nedanstående debattinlägg från självaste fd justitiekanslern där han diskuterar kring ett Bayesianskt synsätt, dvs att uppskatta sannolikheter efter bästa förmåga. Inlägget är daterat 2015 så kanske hänt mer vad gäller detta. Någon som vet?

http://goranlambertz.se/book-extra/matematik-och-juridik/
Citera
2020-06-02, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske något som YD visste om när han samma dag loggade hennes Where-I-Go-cache "Lyssna till livet"?

Tveksamt om JG skulle veta om LW gjorde något med sitt underliv den dagen (14:e).

Vid den tiden visste han inte ens om han hade fuskloggat eller varit på plats vid burkarna han tog/la upp.
Citera
2020-06-02, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Är det någon som minns varför Steffe inte hade mobilen med sig när han var ute och nästan hamnade i ett bakhåll av alfons vänner?
Han har ju alltid den med sig, för att synka sig själv med allt och alla, kolla eventuella ftf mm?

Det är orimligt att han skulle varit ute utan mobil, mitt i natten,hamnat i bakhåll, tagit sig hem, ringt polisen (00:34 samtal till polisen), tagit sig tillbaks till platsen med de mystiska männen, inväntat polisen mm

Det är orimligt.

Ja, verkligen. Hade han mobilen hemma även när han mötte de hotfulla männen? Gå utan mobil (igen?) efter larmsamtal är sjukt orimligt av S. Han ringer polisen från sin mobil som han lämnar hemma när han ska spana på bakhållarna. Det går verkligen inte ihop och varför uppgav han ett annat namn? Även om han hade ringt från hemligt nr så går inte hans speciella röst att missta sig på i larmsamtalet. Klant
Citera
2020-06-02, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ja, verkligen. Hade han mobilen hemma även när han mötte de hotfulla männen? Gå utan mobil (igen?) efter larmsamtal är sjukt orimligt av S. Han ringer polisen från sin mobil som han lämnar hemma när han ska spana på bakhållarna. Det går verkligen inte ihop och varför uppgav han ett annat namn? Även om han hade ringt från hemligt nr så går inte hans speciella röst att missta sig på i larmsamtalet. Klant

SD säger att han hade mobilen hemma första ggn han träffade på dessa män vid bron till Baronbackarna (Hj Bergmansväg). Tog sig hem, ringde polisen och tipsade, gav sig ut igen och träffade på polismännen.
Där uppgav han falskt namn... om han uppgav falskt namn och ringt från hemligt nummer är frågan. Kanske svårt för den som tog emot samtalet att komma ihåg rösten. Men namn brukar väl den som ringer 112 få uppge och borde kunna gå att få fram.
Citera
2020-06-02, 09:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
När polisen träffar på SD uppger han fel namn.
Har det framkommit vilket namn han uppger när han ringer in sitt tips?
Går det att ringa från okänt nummer på en mobiltelefon? Om så... är det något som är kollat (om möjligt att få fram i efterhand)?
Det är bara att skriva en kod före numret så syns inte numret hos mottagaren.
Men jag tror att när man ringer 112 visas numret alltid ändå, för att de ska veta var/vem man är.

Jag vet inte om numret visas när man ringer 11414.
Citera
2020-06-02, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men jag tror att när man ringer 112 visas numret alltid ändå, för att de ska veta var/vem man är.

Oavsett vilket nummer han ringt så borde han ha presenterat sig.

Ringer man 11414 så är väl gången att bli kopplad till det område det rör sig om, så han borde ha blivit kopplad till vakthavande hos Örebropolisen och där presenterat sig även om de inte sett telefonnumret.

Dessa uppgifter borde finnas kvar (som en händelserapport) tänker jag eftersom det gick ut till en bil.
Citera
2020-06-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Oavsett vilket nummer han ringt så borde han ha presenterat sig.

Ringer man 11414 så är väl gången att bli kopplad till det område det rör sig om, så han borde ha blivit kopplad till vakthavande hos Örebropolisen och där presenterat sig även om de inte sett telefonnumret.

Dessa uppgifter borde finnas kvar (som en händelserapport) tänker jag eftersom det gick ut till en bil.

Hans larmsamtal finns med i FUP. Jag gissar att han angav fel namn när han mötte poliserna för att hans plan att slå ihjäl L sinkades. Han kunde nog inte tänka helt klart när de upptäckte honom i skogsdungen.
Citera
2020-06-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Jag tror det gör det har en bekant som ringde och lämnade tips på det numret och sa att han ville vara anonym. Han ringer alltid med dolt nummer ändå ringde det upp en polis och frågade är det NN en stund senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in