2020-06-02, 02:11
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Därför att han hade läst i Svenska Dagbladet att en man i mörk rock som kanske bar keps eftersöktes av polisen.
Det låter vettigt som vittne, men väldigt långsökt som GM, efter att signalementet på GM officiellt var blå täckjacka.
Citera
2020-06-02, 02:16
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det låter vettigt som vittne, men väldigt långsökt som GM, efter att signalementet på GM officiellt var blå täckjacka.

Varför var det långsökt?
Citera
2020-06-02, 02:27
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Hur kan det vara osäkert om han kände till konstgjord andning när HO berättat om det och det dessutom är sant?

Jag tycker att man ska vara varsam med den uppgiften av två skäl:

1. Den kommer efter att det gått en tid vilket innebär att HO:s minnesbilder kan ha ändrats på grund av massmediala uppgifter.

2. ALG har inte sagt något om att SE ska ha pratat om konstgjord andning.

Citat:
Hur kan du säga att SE inte upplevt polisen som brysk när Gösta Söderström själv berättar att han blev tvungen att ta tag i henne fysiskt, men att hon slog ifrån sig och svor.

Att SE tolkade Gösta Söderströms beteende som bryskt är en gissning från din sida.
Citera
2020-06-02, 05:14
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ja hur fan kan han känna till att någon gjort konstgjord andning och hur fan kan han känna till att polisen var brysk mot Lisbeth?
Hur fan kan han känna till att hon sagt blå täckjacka, och hur fan kan han placera LJ framför västsidan på huset Luntmakargatan 14 som en silhuett?
Ge er!
Utstämplingstiden är blahablaha, och det kommer Krister Peterssons presskonferens snart att klargöra, men jag antar att det kommer att skrikas i högan sky om några veckor, och Filter-knasarna och deras anhängare kommer att bli lika iskalla på marknaden som Paolos pastaskruvar.

Du glömmer att SE hypotetiskt kan ha spelat bridge hemma hos en vapensamlare med ett låst säkerhetsrum i källaren på en låst villa i Täby där SE som åkte kollektivt "lätt" kunde gå in och ut obehindrat och lånat både vapen och ammunition utan att vapensamlaren märkte det minsta enligt de som tror på de filterlösa grabbarna i denna mordhärva.

Finns det övertygande bevis att det är så det hänger ihop så är fröken ur och stämplingstider upplurade på läktaren. Personligen tror jag inte KP är så intresserad av att göra bort sig inför hela världen att han pusslar in SE i lösningen han avser att presentera.

Med ett vapenfynd på LZJs vind i Spånga som kan knytas till CA som GM blir KPs ansträngningar att peka ut två personer i en mindre konspiration lättare enligt mig.

CA som GM vinner logiskt över SE alla dagar i veckan.

Edit: LZJ har en levande dotter i Danmark som vi helt säkert kan lämna utanför detta, men om hon också har topsats så kan PUs utrikiska kontakter varit över Öresund bara för att jämföra dna. Allt hänger på vilka tekniska bevis KP kan dra ur den lugubra Palmemordstombolan och väljer att presentera inom kort.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-02 kl. 05:34.
Citera
2020-06-02, 06:48
Medlem
Citat:
Ja hur fan kan han känna till att någon gjort konstgjord andning och hur fan kan han känna till att polisen var brysk mot Lisbeth?
Hur fan kan han känna till att hon sagt blå täckjacka, och hur fan kan han placera LJ framför västsidan på huset Luntmakargatan 14 som en silhuett?
Ge er!
Utstämplingstiden är blahablaha, och det kommer Krister Peterssons presskonferens snart att klargöra, men jag antar att det kommer att skrikas i högan sky om några veckor, och Filter-knasarna och deras anhängare kommer att bli lika iskalla på marknaden som Paolos pastaskruvar.

Såg eftersnacket till serien "We got this" häromdagen. Då påstod en privatspanare att KP kommer att presentera hur MOP gått till, men han trodde inte att KP skulle presentera något /några namn på GM. Ca 17.17 in i programmet. Vi får väl utgå ifrån att vi får veta namnet på GM innan juli eller? Det är ändå svenska folket skyldiga att få höra efter alla år.

https://svtplay.se/video/26969945/we-got-this/we-got-this-eftersnack-sasong-2-eftersnack-we-got-this
Citera
2020-06-02, 07:24
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Varför var det långsökt?
För det första förutsätter det att han läst det som stod i tidningen. Kan du bevisa att han gjorde det? Annars är det så att säga en gissning från din sida.

Har du någon källa till det som stod i tidningen?

Han ringde direkt efter presskonferensen om jag har förstått det rätt. Det tyder på att det har med presskonferensen att göra, inte tidningen.

För det andra har ett vittne inget att vara rädd för, till skillnad från en GM som mycket väl skulle kunna tänkas vilja dra ut på det så att "blå täckjacka" sätter sig.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-02 kl. 07:43.
Citera
2020-06-02, 07:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag har kommit fram till samma slutsats. Vad har vi?

1) Vi har utstämplingskillen som säger att klockan gick fel och att den endast visade hela minuter vilket ger en möjlig utstämplingstid 23.19.00-23.19.59.

2) Vi har väktaren Henry Olofsson som säger att han snackade med SE i ett par minuter om SE:s arbete under kvällen och om den planerade fjällsemestern.

3) Vi har SE själv som likt en förvirrad höna pratar om olika tider närhelst han blir tilltalad av rättsväsendet.

Vi har väl i månader och i gälla tonlägen diskuterat dessa sekunder och minuter till leda utan att komma till klarhet. Det är ungefär som i riksdan eller i rättssalarna. Fakta tolkas åt olika håll beroende på vilka syften man har.

Men SE-teorin handlar naturligtvis inte om tiden för utstämpling.

Den handlar om att denna 34 år långa resa ska avslutas med att svaret alla sökt är reklamtecknaren SE på Skandia som knallade hemåt i Stockholmsnatten bärande på en skarpladdad Magnumrevolver och där och då bestämde sig för att mörda landets statsminister.

Samme SE ska sedan ha försvunnit som en blixt uppför trappan och i 14 år (han dog väl år 2000?) ha tigit för alla om att han var gärningsman. Han ska ha fortsatt spela den undergivne och snälle Liberace inför familj och vänner därute i Täby. Han ska ha fortsatt spela reklamtecknare inför jobbarkompisarna.

Han ska ha suttit i flera långa polisförhör och i tingsrätten och spelat vittne. Han ska ha framträtt i medierna med namn och bild utan att veta om något vittne skulle känna igen honom som gärningsmannen.

Att han var en storrökande reumatiker som druckit middag under kvällen kan vi strunta i om så önskas. Liksom det faktum att SE måste ha haft en osannolik tur/otur om han klev ut på trottoaren exakt när paret Palme passerade.

Att SE såg LJ stå till vänster om barackerna inne på Tunnelgatan är en uppgift som bevisar att han måste ha sett LJ från mpl efter mordet kan vi strunta i. Det kan man säkert också vränga till eller förtiga på nåt sätt.

Det är det här samlade paketet vi ska ta ställning till. TP:s boktitel är bra - den osannolike mördaren.

Observera att jag inte är ironisk utan bara försöker redovisa basfakta i frågan.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Om KP och hans mannar kan presentera bindande bevisning mot en utpekad mördare så köper jag det rakt av. Även om han hette Stig Engström.
Ett tillägg här:
Jag önskar att de SE-troende i tråden kunde luta sig tillbaka och fundera lite vad det är för bevisning de grundar sitt utpekande av SE på. Det är såvitt jag kan se tre saker:
1. Ingen har identifierat SE på MP trots att han påstår att han varit där,
2. YN ser en springande man med fladdrande rock och liten väska,
3. Signalementet från vittnena stämmer delvis.

Det första skälet är det mest intressanta: mig veterligen har ingen tidigare misstänkts för mord i Sverige för att vittnena INTE känt igen honom. Det andra är vad det är: vagt. YN har aldrig pekat ut SE trots att hon rimligen sett honom i press och TV (Rapportinslaget!). Signalementen stämmer just delvis, liksom för 80-90% av vinterklädda män 1986.

Jag gillar verkligen Mattias Göransson, men att göra löften om att säga upp sig baserat på ovanstående tyder på att hans fastnat i en frestande tankebubbla: ”we got this!”
Citera
2020-06-02, 07:50
Medlem
p.norths avatar
Förhöret skedde i anslutning till att Hans Holmér höll sin första presskonferens.
I det förhör som inleds 20 minuter efter att Holmérs presskonferens börjat, berättar Stig Engström att han såg en man på Tunnelgatan med blå täckjacka. Han påstod att Lisbet Palme gett honom samma signalement.
Säger Ali Lindholm, som förhörde Stig Engström redan dagen efter mordet.
Citera
2020-06-02, 08:09
Medlem
p.norths avatar
Jag tror att SE var en copycat, faktiskt.
Snappade upp vad alla vittnen sa och gjorde mm.. samt krydda på. Jag tror inte han var en mytoman i vanligt fall, men i det här fallet var det blandning av halvsanningar och fantasier.
Citera
2020-06-02, 08:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Såg eftersnacket till serien "We got this" häromdagen. Då påstod en privatspanare att KP kommer att presentera hur MOP gått till, men han trodde inte att KP skulle presentera något /några namn på GM. Ca 17.17 in i programmet. Vi får väl utgå ifrån att vi får veta namnet på GM innan juli eller? Det är ändå svenska folket skyldiga att få höra efter alla år.

https://svtplay.se/video/26969945/we-got-this/we-got-this-eftersnack-sasong-2-eftersnack-we-got-this
KP har svarat på den frågan, de kan kringgå att peka ut personer som inte åtalas genom att förklara såpass mycket att man förstår vem eller vilka de syftar på.
Citera
2020-06-02, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
KP har svarat på den frågan, de kan kringgå att peka ut personer som inte åtalas genom att förklara såpass mycket att man förstår vem eller vilka de syftar på.

Han har även sagt att han vet vem mördaren är.
Citera
2020-06-02, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Han har även sagt att han vet vem mördaren är.

Även fast GM troligtvis är avliden så borde dom väl gå ut med namnet. Annars blir det bara fortsatta spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in