2020-06-02, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Det spelar väl ingen roll om det finns vacciner eller inte, det dör fortfarande tusentals äldre människor varenda år pga influensa - även fast det finns vaccin.

Är deras liv värt mindre för att de "bara" dör av influensan?

Säg att 6000 människor dör i Sverige nu vid Covid-19, och överdödligheten hamnar på 30% under denna period.
Det innebär ca 4500 som hade dött i vanliga fall ändå, varav ca 1500 extra dog.

Det är alltså 4500 äldre människor som dör i influensa och liknande saker, är det inte rimligt att låsa in dem året runt även i vanliga fall så dessa 4500 får leva lite längre?

Det hade faktiskt räddat LIVET på dem.
Men det kommer aldrig att ske, efter covid-19 drar förbi så kommer folkmordetåldringar att fortgå, vi kommer att smitta dem med vinterkräksjukan och influensan och många andra mindre virus och bakterier.

Men det har ju inte stämpeln "covid-19" utav massmedia så det är OK.

Det dör inte tusentals människor varje år av influensa. Det är en grov överdrift. Ca 500 i snitt per en influensasäsong, som är väldigt lång, den är 32 veckor lång. Att jämföra med Covid, som har dödat 4400 pers ca, på endast 12 v. Dvs mycket snabbare. Mörkertalet är uppemot 1000 personer också, enligt FHM själva. Dessutom kommer vi få några fler döda i covid, så du kan inte jämföra det innan "covidsäsongen" är klar.

Vissa säsonger dör "endast" 200-300 i influensa och enstaka extremt svåra säsonger, uppemot 1000. Allt enligt officiella siffror Socialstyrelsen.

Förutom detta är läkare oroade över organskador, detta kommer behöva utvärderas på sikt vad det blir av det. Det är redan nu klart att covid-överlevare ofta behöver ordentlig rehabilitering, då de kan ha svårt att gå, stå, äta, osv.

Jag trodde "It's just a flu"-personerna hade försvunnit. Fascinerande att så ej är fallet, när t.o.m. Tegnell ju sagt för flera veckor sedan att detta är värre än influensa.
Citera
2020-06-02, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
I Stockholm beter sig folk i affärer i stort sett som om viruset aldrig hade funnits. Få som respekterar avstånd 1,5 m...

Absolut, jag måste dock säga att Stockholmarna under lång tid skötte sig väldigt bra. Dock senaste veckan verkar folk ha tröttnat och gått tillbaks till det normala.
Citera
2020-06-02, 01:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
”Vässad strategi räddar både liv och ekonomi.
Mycket läsvärd.
https://www.svd.se/vassad-strategi-raddar-bade-liv-och-ekonomi

Det är rätt väg.

Debattinlägget skulle kommit för en månad sen

det är aldrig försent att börja göra rätt.

Lägg därtill ett förbättrat rykte internationellt.
Citera
2020-06-02, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Du tar en risk om du låter folk insjukna då vi inte vet vilka följdsjukdomarna för denna sjukdom är så det är väll lite pest eller kolera. Om jag kommer ihåg rätt så var en av följdsjukdomarna för svininfluensa narkolepsi, ett antal i sverige fick detta från vaccinet men samtidigt hade de fått sjukdomen hade antagligen fler fått narkolepsi än nu.

Men för detta virus finns stora ekonomiska/samhälls intressen att gå ut ett vaccin snabbt så jag skulle tro att man är villig att ta större risker än normalt om man nu får fram ett vaccin.

Det var väl en följdsjukdom av just vaccinet ändå? Men det är 100% chans att du utsätts för riskerna med med vaccinet om du tar vaccinet, medens det inte är säkert att du ens får c19 om du inte gör något. Onödigt och omoraliskt att utsätta majoriteten för en sådan onödig risk, då sjukdomen inte verka ha så stor påverkan på unga människor. Man spelar med jordens befolknings framtid om man låter ett otestat vaccin gå ut till massorna. Det räcker med att bara ge det till de i riskgrupperna, och sedan vänta med resten tills man har fått ett riktigt testat vaccin.
Citera
2020-06-02, 01:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
I Stockholm beter sig folk i affärer i stort sett som om viruset aldrig hade funnits. Få som respekterar avstånd 1,5 m...

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Absolut, jag måste dock säga att Stockholmarna under lång tid skötte sig väldigt bra. Dock senaste veckan verkar folk ha tröttnat och gått tillbaks till det normala.

Myndigheterna lättade ju på två restriktioner

och signallerar därmed "faran över"

oavsett vad de säger, "faran är inte över".
Citera
2020-06-02, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Nej Stockholmarna har absolut inte skött detta speciellt bra. Kör mest bil nu, hyrde faktiskt en pga krisen, men de gånger jag åker kollektivt så håller folk inte avstånd. Det har varit så varit hela april och maj. Folk har också skitit fullständigt i att hålla avståndet i matbutiken och på uteserveringar under en längre tid, inte bara nu.
Citera
2020-06-02, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej Stockholmarna har absolut inte skött detta speciellt bra. Kör mest bil nu, hyrde faktiskt en pga krisen, men de gånger jag åker kollektivt så håller folk inte avstånd. Det har varit så varit hela april och maj. Folk har också skitit fullständigt i att hålla avståndet i matbutiken och på uteserveringar under en längre tid, inte bara nu.

Hmm delar inte bilden, har varit ganska tomt i stan och i kollektivtrafiken i april av vad jag har sett och av vad man läst i tidningar om rörelsemönstrena, som de ju hela tiden kartlägger. I maj ökade det något, men senaste veckan exploderade det, med folk överallt ute.

Mataffärer Jo, sämre och sämre avstånd, men beror även på att fler och fler är där inne.

Ovetenskaplig undersökning: snitt antal personer iakttaget samtidigt i närmsta matbutiken, april 5-6 personer. Maj: 10 Pers. Sista veckan; 25 Pers. (Iakttagelser; ca 30 tillfällen).
Citera
2020-06-02, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det var väl en följdsjukdom av just vaccinet ändå? Men det är 100% chans att du utsätts för riskerna med med vaccinet om du tar vaccinet, medens det inte är säkert att du ens får c19 om du inte gör något. Onödigt och omoraliskt att utsätta majoriteten för en sådan onödig risk, då sjukdomen inte verka ha så stor påverkan på unga människor. Man spelar med jordens befolknings framtid om man låter ett otestat vaccin gå ut till massorna. Det räcker med att bara ge det till de i riskgrupperna, och sedan vänta med resten tills man har fått ett riktigt testat vaccin.

Tyckte du att man spelade med Sveriges befolkning, genom att låta den nya okända smittan spridas nästan okontrollerat, genom befolkningen? Eller är det bara vaccinrisk som är oacceptabel för dig?
Citera
2020-06-02, 01:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Jag älskar sådana här inlägg. Jag besvarar ditt inlägg där du med tvärsäkerhet förnekar flockimmunitet. Jag ber, naturligtvis, om källor vilket jag ändå kan tycka låter rimligt.

Du besvarar mig att jag ska posta en källa på om det finns en plats i världen har testat tillräckligt för att kunna prata i termer om flockimmunitet? Vad i hela helvete? Finns du på riktigt?

Och det bästa är! Du börjar ditt inlägg med ”Varför då?” Bara där ter ju det sig tydligt vilken intellektuell nivå du ligger på.
Just nu diskuteras vacciner huruvida de kommer att vara effektiva. Ett av hindren är just osäkerheten kring immunitet. Om det finns en livslång sådan eller om SARS-CoV-2 muterar sig runt immunförsvaret. Det sistnämnda en egenskap hos andra coronavirus som funnits omkring under fler hundra år om inte längre.

Att prata om flockimmunitet kring ett virus som funnits med oss under ett drygt halvår bara är ett högst osäkert spekulerande givet allt detta. Dessutom visar flera omfattande testningar att andelen individer med antikroppar är alldeles för låg.

Att då begära tre olika källor som bekräftar att flockimmunitet är då bara ett trotsigt beteende av någon som inte fattar ens var vi står kunskapsmässigt.

Att arbeta mot flockimmunitet och hoppas på det är sålunda i det här läget bara dumt och dessutom livsfarligt. Det bygger dessutom på teorier om hur andra virus fungerar vilket när det gäller corona med all sannolikhet inte är applicerbart med tanke på det vi nu vet om viruset eller snarar det vi vet att vi inte vet om viruset.

Så kom igen nu och hänvisa till en studie där flockimmunitet har konstaterats.
Citera
2020-06-02, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Just nu diskuteras vacciner huruvida de kommer att vara effektiva. Ett av hindren är just osäkerheten kring immunitet. Om det finns en livslång sådan eller om SARS-CoV-2 muterar sig runt immunförsvaret. Det sistnämnda en egenskap hos andra coronavirus som funnits omkring under fler hundra år om inte längre.

Att prata om flockimmunitet kring ett virus som funnits med oss under ett drygt halvår bara är ett högst osäkert spekulerande givet allt detta. Dessutom visar flera omfattande testningar att andelen individer med antikroppar är alldeles för låg.

Att då begära tre olika källor som bekräftar att flockimmunitet är då bara ett trotsigt beteende av någon som inte fattar ens var vi står kunskapsmässigt.

Att arbeta mot flockimmunitet och hoppas på det är sålunda i det här läget bara dumt och dessutom livsfarligt. Det bygger dessutom på teorier om hur andra virus fungerar vilket när det gäller corona med all sannolikhet inte är applicerbart med tanke på det vi nu vet om viruset eller snarar det vi vet att vi inte vet om viruset.

Så kom igen nu och hänvisa till en studie där flockimmunitet har konstaterats.

Väl rutet!

Flockimmunitet är något som har sålts in till de med "hive mind", dvs de som har en total flockmentalitet och ej kan tänka själva, eller åtminstone har mkt svårt för det.

Är inte religiös själv direkt men såg en fin insändare i DN häromdagen där två präster var bekymrade över de äldres situation. Prästerna talade om att vi behöver flockhumanitet.
Citera
2020-06-02, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vi snittade ca 100 avlidna per dygn ett tag. Att Tegnell definerar 50 som lågt är nog en konsekvens av det extremt höga dödstal vi haft tidigare.

Och varje dag ett normalår dör ca 250 svenskar av olika saker (hjärta/kärl, cancer, olyckor, o s v)

Snittåldern på avlidna av/till följd av covid är ca 81 år och flertalet av dessa multisjuka och svaga.

Så det intressanta när vi summerar 2020 är att se om det blir någon överdödlighet att tala om.
Citera
2020-06-02, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Nej,der spås en nedgang i BNP på 5,3% i 2020 og en stigning i 2021 på 4%.
Dette er den danske regerings vurdering af dansk økonomi fremlagt d.27 maj 2020.
https://www.kl.dk/nyheder/makro-analyseenheden/nyt-om-dansk-oekonomi/regeringens-syn-paa-dansk-oekonomi-og-de-offentlige-finanser-maj-2020/

Att en regering (i det här fallet Danmarks) räknar fram hur BNP påverkas av en lockdown i 2 månader kan man inte ta seriöst.
Danmarks regering vill ju såklart framställa sig som att man sköter detta på ett bra sätt.
En lockdown kostar samhället enorma pengar varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in