2020-06-02, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
det er flere medier som antyder det, og sammen gir det en pekepinn på at han hadde noe å være sjalu for o.l. har ikke tid til å finne frem til alle

"Flere personer med kjennskap til ekteparet har fortalt om konflikter som strekker seg til tilbake i tid."

"Han (TH) pekte også på en konflikt fra midten av 1990-tallet, og fortalte at han i så fall ville ha hevnet seg på et tidligere tidspunkt, og ikke så mange år etter."

"Han (TH) fortalte at han kunne være litt sjalu, men spurte «Hva er vel et par uten sjalusi?»"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9MXGJ/tom-hagen-i-vitneavhoer-avfeide-sjalusi-og-hevn-som-motiv

Fra ryktebørsen:

"AEH har visst vært utro mot broren til TH og han har løpt etter broren sin med kniv på fylla på temperament han har så affekt drap passer ganske godt til profilen hans om jeg skal leke psykolog."

"Flere nære venner som har beskrevet han som sjalu og kontrollerende og utagerende etter utroskap. Blant annet krangling og løpt etter broren eller en annen med kniv på fest kort etter utroskapet"

https://freak.no/forum/showthread.php?t=311395

Det var verkligen intressant, tusen tack för att du delger oss.
Om hon både varit otrogen och dessutom ville skiljas och ha del av TH:s förmögenhet,
kan det ju ha gått för långt för honom.
Sårad stolthet, förlust av prestige i allmänhetens ögon ... måste ha varit mycket obekvämt för denne lågprofilerade man ..

Jag hade just tänkt föreslå att AE kanske kontaktat någon under den aktuella tiden,
som det uppstått allvarliga problem med,
eller hade någon hemlig kontakt som kan ha spelat roll här, som vi inte vet om?
Kan TH:s bror vara med i något spel här ...?

Det måste inte vara så enkelt som att det bara finns två personer som innehar huvudrollerna;
TH och AEH.

Jag tyckte plötsligt litet synd om TH. Han kanske är känsligare än man tänkt ..
Citera
2020-06-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akeleye
Uansett hrir mye jeg vrir og vrenger på dette så sitter jeg igjen med en GM.

" Utenfor huset lå dørmatta skjevt, og inne sto lysene på, noe Hagen reagerte på. På badet fant han konas klær, og like ved fant han slepespor. " Selv mobiltelefonen la han merke til lå et sted den ikke burde ligge.
Opplysningene virker på meg som " altfor " detaljerte. Mistenkelig detaljerte.
Alt dette la TH nøye merke til da hans kone var forsvunnet og han hadde lest i ro og mak side opp og side ned at flere sider fra " kidnapperene ".
Etter ca 40 minutter i boligen, samt etter at hans sønn ( ut fra hva man kan tyde på her fra fb ) tok TH kontakt med politiet.
Da hadde han også lett etter sin kone i huset. Ropt etter henne og ringt etter henne fra fasttelefonen i huset.
Svigersønnen finner det best å forlate Norge. Mulig han også sto på listen.
Slik EJB er beskrevet her på fb er han et godt menneske.
Ut fra det som er beskrevet om TH, så er det svært naturlig at dersom han er GM helt klart ville ha gjort billige innkjøp av Sproxsko samt det rimeligste man kan finne på Clas Ohlson.
At gifteringen er fjernet " kan " også tyde på at gullringen hennes ikke skulle gå " tapt ". Gull = penger.
Det aller viktigste nå er å finne AEH.
Nei, han la ikke merke til alt dette før han fant og leste trusselbrevet.

Sporene på badet/toalettet i 1. etasje (giftering, trusselbrev, AEs klær, slepespor inne på det rommet) oppdaget han ikke med en gang. Det var et av de rommene han lette etter AE på etter å først å ha lett etter henne i andre rom i huset - rom som hun brukte å oppholde seg på.

AEs mobiltelefon oppdaget han ikke før da han var på vei ut av huset.

Å legge merke til en ca 1 meter lang planke som lå på trappa ved inngangsdøren, og å legge merke til at døren var ulåst og at gulvmatten lå skjevt og at lysene var på, er ting som er helt normalt å legge merke til.
Senast redigerad av Octopus8b 2020-06-02 kl. 00:40.
Citera
2020-06-02, 00:36
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octopus8b
Og dette betyr (hvis det viser seg at noen flyttet på AEs telefon en eller flere ganger i løpet av dagen) slik jeg ser det, at TH ikke er involvert i forbrytelsen. Hvis han hadde vært involvert i dette, så tror jeg at han hadde hatt kjennskap til slike detaljer som bl.a. det at telefonen kom til å bli flyttet på.

Frustrerende krimsak.Jeg skifter på ofte om jeg tenker at TH er skyldig eller uskyldig.
Vi kan liksom gjøre dette etter intuisjon og magefølelse,politiet måtte snevre inn å bestemme seg for en ny hypotese i fjor vår.Det kan være fort gjort at det da går prestisje i saken.At det er grunn for at de havnet der tror jeg.

Det er ikke så mange sikre faktorer jeg tenker ødelegger for TH,men disse mener jeg gjør det :

1. At han gikk imot råd fra kripos om å utbetale så mye før de fikk et livsbevis. Dette henger ikke sammen med sånn han beskrives som en proff businessmann,da han ikke fikk noe garanti for å få det han betalte for. Jeg har ikke noe tro på at det handlet om formuen hans eller penger.

2.At den utbetalingen først skjedde etter at politiet skiftet hypotese til mord

3. At han ikke har kommet med noen offentlig appell til de såkalte kidnappere,med en bønn om å bringe kona tilbake

4. Det har ikke kommet noe via Holden,om at TH har vondt av hvordan kona kan ha lidd grusomt.

5. Han var kjempebekymret for kona i mange timer på jobb,ringte og ringte-men la igjen mobilen på jobb da han dro hjem-enda det hadde vært en forsikring å være tilgjengelig på vei hjem også

6. At TH enda ikke har utlovet en dusør,som ville ha overbevist om at han vil ha saken løst
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-06-02 kl. 01:07.
Citera
2020-06-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, det bygger hela rättssystemet på att den faktiskt är. Annars skulle hela systemet med överklagande till högre instans vara meningslöst. Visst är det så att lagmannsretter/hovrätter i enskilda fall kan befinnas ha varit ute och cyklat (i Sverige går vi inte på bærtur, vi cyklar i stället ) men det finns tre goda skäl till att a priori betrakta ett utslag i en häktningsförhandling i lagmannsretten som pålitligare än det i tingretten:

1) En lagdommer i lagmannsretten är i snitt mer meriterad än en dommer i tingretten. (Och så kan ju också någon av de tre som dömmer vara lagmann, och därmed ännu mer meriterad.)

2) Ett överklagande behandlas av tre lagfarna domare som diskuterar ärendet inbördes. Det ger i sig en högre kvalitet på utslaget än om en ensam underrättsdomare själv prövar häktningen. Den kollegiala diskussionen är en mycket viktig del av en överrätts behandling av ett överklagande.

3) Åtminstone i Sverige lägger hovrätterna ner klart mer tid på att pröva ett överklagande än vad tingsrätten kan lägga på ärendets behandling i första instans, och det skulle förvåna mig mycket om det inte vore detsamma i Norge.

Så är det, men detta säger ju i sig inte att det inte skulle vara högre kvalitet på lagmannsrettens utslag än på tingrettens.

Så som jag har förstått det norska systemet med hemliga efterforskningar (som i sig är helt främmande för svensk rättstradition) är de bara hemliga för den misstänkte, inte för domstolen, och att inte förelägga domstolen all relevant bevisning man har är inte bara riskfyllt och dumt, utan faktiskt också olagligt.

Så är det förvisso. Men ska det ha en chans att bli något åtal av, måste förundersökningen, såvitt jag kan förstå saken, minst antingen a) hitta ett lik b) spräcka TH:s alibi eller c) få ett erkännande från någon inblandad. Det verkar vara en bit kvar dit.

Takk for god og grundig gjennomgang. Det var på tide at noen tok tak i disse tingene.

Hva tenker du om lagdommeren som mente det var skjellig grunn til mistanke? Bør vi regne med at det også er en kvalitet i den måten hen har vurdert bevisbildet/indisierekken på, som i seg selv kan bety at en annen lagmannsrett i Norge kunne hatt overvekt av samme lesemåte?
Citera
2020-06-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akeleye
Uansett hrir mye jeg vrir og vrenger på dette så sitter jeg igjen med en GM.

" Utenfor huset lå dørmatta skjevt, og inne sto lysene på, noe Hagen reagerte på. På badet fant han konas klær, og like ved fant han slepespor. " Selv mobiltelefonen la han merke til lå et sted den ikke burde ligge.
Opplysningene virker på meg som " altfor " detaljerte. Mistenkelig detaljerte.
Alt dette la TH nøye merke til da hans kone var forsvunnet og han hadde lest i ro og mak side opp og side ned at flere sider fra " kidnapperene ". Etter ca 40 minutter i boligen, samt etter at hans sønn ( ut fra hva man kan tyde på her fra fb ) tok TH kontakt med politiet.
Da hadde han også lett etter sin kone i huset. Ropt etter henne og ringt etter henne fra fasttelefonen i huset.
Svigersønnen finner det best å forlate Norge. Mulig han også sto på listen.
Slik EJB er beskrevet her på fb er han et godt menneske.
Ut fra det som er beskrevet om TH, så er det svært naturlig at dersom han er GM helt klart ville ha gjort billige innkjøp av Sproxsko samt det rimeligste man kan finne på Clas Ohlson.
At gifteringen er fjernet " kan " også tyde på at gullringen hennes ikke skulle gå " tapt ". Gull = penger.
Det aller viktigste nå er å finne AEH.

Jag tycker inte det är så konstigt om han märker att dörrmattan ligger fel och att lyset är tänt .. eller att telefonen är flyttad på. I den åldern har man rutiner ... När han såg hennes kläder, att valpen var inlåst i ett rum ...så förstod han ju genast att något allvarligt hade hänt. Då kan han ha blivit extra observant. Men säger inte emot dig helt, men / och tror TH är en typ av man som är observant.

Har så svårt att tänka mig TH gå in på Sparköp och köpa skor över huvud taget -
allra minst som han nog skulle akta sig för att köpa skor i närheten av hemmet (vilket borde vara troligast i så fall) - om han är GM.
Likaså att han brukar springa på Clas Ohlson? Och även i det fallet borde han ha tänkt sig
för -
Man känner säkert igen honom på orten också ...?

Undrar om det ändå inte är andra inblandade ...
AE kan ha haft fler bekanta än vad som är känt ...
Senast redigerad av Moschata 2020-06-02 kl. 00:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Definer snart? : )

Jeg tenker i morgen, juli eller august. Tror ikke Tom H*gen og medhjelperne hans blir noe sterkere mentalt, om tiden går. Jeg tror heller ikke Politiets sak blir noe dårligere av at tiden går...

Men enig - er ikke lenge igjen nå før det smeller.

Det vet jag inte. En fågel som viskade i mitt öra.
Citera
Avslutad
Citat:
Takk! :-) Kan de finne blod i gressplener og i jord på den måten også så lang tid etter? Vil ikke blodet ha blitt skylt vekk av regn og snø? Noen typer jord er jernholdig også, og da vil de vel få utslag på jern selv om det ikke er blod til stede i jorden?
Jeg finner ikke artikkelen nå, men det var bilder i media da etterforskerne jobbet med disse "arkene" på terassen. Jeg tror det også sto forklart hvordan de gjorde testen.

Ja, disse blodsporene forsvinner ikke, selv om de ikke synes med det blotte øyet.

"Forensic investigators use luminol to detecttrace amounts of blood at crime scenes, as it reacts with the iron in hemoglobin. Biologists use it in cellular assays to detect copper, iron, cyanides, as well as specific proteins via western blotting."

"Chlorine bleaches can remove a Bloodstain to the naked eye but fortunately, forensics experts can use the application of substances such as luminol or phenolphthalein to show that haemoglobin is present. ... With oxygenbleach, the bleach has an oxidising agent, which could be a substance such as hydrogen peroxide."

På bildet øverst i artikkelen ser du etterforskeren bærer på et slags papir:

https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-vil-kunne-bruke-ulovlige-bevis/72470080/amp
Citera
2020-06-02, 00:39
Medlem
Citat:
Og dette betyr (hvis det viser seg at noen flyttet på AEs telefon en eller flere ganger i løpet av dagen) slik jeg ser det, at TH ikke er involvert i forbrytelsen. Hvis han hadde vært involvert i dette, så tror jeg at han hadde hatt kjennskap til slike detaljer som bl.a. det at telefonen kom til å bli flyttet på.

Hvis han har bestilt leiemord, tror du ikke det er aller mest sannsynlig (og viktig både for ham selv og for de som fikk oppdraget) at han ikke fikk vite noe som helst om det som foregikk der hjemme mens han var ute?
Citera
2020-06-02, 00:41
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Visst går det att framkalla en dödlig insulinchock med en överdos insulin, men det är för det första inte direkt så att offret faller i koma med nålen fortfarande inne, inte utan att få det intravenöst i alla fall, och en van diabetiker skulle med all sannolikhet känna av att det hade blivit för mycket insulin, och hinna ta några sockerbitar innan h*n föll i någon koma.

Och för det andra var ju scenariot här att AEH skulle ha injicerat sig själv med en överdos insulin i tro att det var hennes vanliga dos. Då skulle hon naturligtvis lägga injektionen som hon brukade - med största sannolikhet i underhudsfettet på buken.

Ja,du virker å ha mer koll på dette her enn meg! Ble nok litt for mye inspirert av denne serien fra Spania med Finske ofre. Der var det en morder som satte sprøyter som var tatt med til boligen.
Citera
2020-06-02, 00:43
Medlem
Citat:
Visst går det att framkalla en dödlig insulinchock med en överdos insulin, men det är för det första inte direkt så att offret faller i koma med nålen fortfarande inne, inte utan att få det intravenöst i alla fall, och en van diabetiker skulle med all sannolikhet känna av att det hade blivit för mycket insulin, och hinna ta några sockerbitar innan h*n föll i någon koma.

Och för det andra var ju scenariot här att AEH skulle ha injicerat sig själv med en överdos insulin i tro att det var hennes vanliga dos. Då skulle hon naturligtvis lägga injektionen som hon brukade - med största sannolikhet i underhudsfettet på buken.

Er det endelig bekreftet av flere at AEFH hadde diabetes? Sønnen har det, men flere her i tråden har avvist at AEFH har det.
Citera
2020-06-02, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Ja,du virker å ha mer koll på dette her enn meg! Ble nok litt for mye inspirert av denne serien fra Spania med Finske ofre. Der var det en morder som satte sprøyter som var tatt med til boligen.

Vi har vært innom dette før, og da foreslo jeg muligheten for at GM byttet ut insulin med gift. Fiffig måte å gi seg selv alibi på, hvis det er TH.
Citera
2020-06-02, 00:47
Medlem
Citat:
Jeg vet ikke, men kanskje AE overtok THs smarttelefon som han ikke likte?

I samtalen påpekte Hagen blant annet at han bruker en eldre Nokia, fordi han ikke likte smarttelefonen han tidligere hadde hatt. Han brukte videre betegnelsen «teknologisk tilbakestående» om seg selv.
https://www.tv2.no/a/11471039/

Ikke vet jeg, men det må ha vært omvendt når det gjaldt selve telefonnummeret. TH sto registrert med AEFHs mobilnummer i en skyteklubb ifjor vår ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in