2020-05-31, 19:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det är inte bara MAX8 som har brister. Även deras flaggskepp 787 dreamliner anklagas för att ha undermålig säkerhet på grund av att de har stressat fram modellen. Jag har för mig att merparten av planen har byggts på deras nya budgetfabrik där de har lågavlönade anställda utan fack och sämre kontroller.

"Schedule may require deviations to the prefered quality process." -Boeing executives

"I would not fly on a Dreamliner and I've asked my family and begged my family not to fly Dreamliners because I know, I know what's under the skin," -Boeing quality manager

Edit: modellen har ju redan haft problem med batterier som börjar brinna.
Så är det. Tycker man att det här låter positivt så ska man naturligtvis köpa aktien.

Trump planerar säkert en tuff marknadsföringskampanj i Kina i detta nu. Skulle han tvinga kineserna att bryta avtalet med Airbus till förmån för Boeing så skulle aktien förstås tokrusa. Men jag skulle inte köpa den ens då.
Citera
2020-05-31, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Du tror att Boeingplanens samtliga dolda fel har kommit upp i ljuset nu?

Vad för dolda fel?

Jag tror att aktien kommer ge en bra avkastning för en långsiktig investerare.
Citera
2020-05-31, 23:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Vad för dolda fel?

Jag tror att aktien kommer ge en bra avkastning för en långsiktig investerare.
Räcker det inte med brinnande batterier och "autocrash-funktionen" på Max 8?
Max 8 ska tydligen få ett annat namn av någon anledning.

Nu i coronatider när aktien är nedpressad till nära botten kan den absolut ge avkastning på kortare sikt.
Boeing är ju trots allt rätt säkekra när maskinerna står på marken.
Någon långsiktig investering skulls inte jag våga satsa på.
Citera
2020-06-01, 00:00
Medlem
AoE3#1s avatar
Marknaden öppnade precis för 30 sekunder sedan. GULD SILVER HYPERBOLIC
Citera
2020-06-01, 08:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Varför skulle imorrn på morgonen vara optimalt? Väldigt tufft Resistance ligger på 10k, svårt att se att de bryter igenom innan en ny konsolidering.

Mm, som jag skrev tidigare är BTC i en väldigt tydlig björntrend på makronivå men även om man bara ser till de senaste 3 månaderna.

Visst kan det ändras, men kräver att BTC stänger över runt $10 000 för tillfället.
Man kan dock ända göra trades, men någon större uppgång ... man får se hur det blir och agera om/när det blir.
Citera
2020-06-01, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Räcker det inte med brinnande batterier och "autocrash-funktionen" på Max 8?
Max 8 ska tydligen få ett annat namn av någon anledning.

Nu i coronatider när aktien är nedpressad till nära botten kan den absolut ge avkastning på kortare sikt.
Boeing är ju trots allt rätt säkekra när maskinerna står på marken.
Någon långsiktig investering skulls inte jag våga satsa på.

Ja dom kommer nog konka
Citera
2020-06-01, 09:07
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Marknaden öppnade precis för 30 sekunder sedan. GULD SILVER HYPERBOLIC

Hyperbolic? Silver är upp +2.5% idag ... Inte så mycket.

Jag gjorde som sagt ett köp av en turbo under fredagen även fast RSI14 var över 70 på 4h (det är ovanligt, sådana köp är väldigt riskabla trots allt). Men det fanns gott om annan data som såg bra ut i detta fall. Den största tjurfaktorn för Silver är annars att Guld ligger långt över dippen i feb/mars. Inte för att detta för råvaran har någon betydelse utan för att det har betydelse för marknaden för just Silver.

Annars bröt Silver ur vad som kunde tolkas (och tolkades av mig) som en tjurflagga på 4h i fredags (en. 'breakout').

Jag låg och fiskade en svans (en. 'wick') hela fredagen, men det kom aldrig någon tyvärr. Ganska ofta kan man fånga en svans sett på en hel dag när något blir volatilt vilket det ofta blir vid uppgång. Man sätter då sin köporder runt +10% (lite från fall till fall...) över lägsta för dagen och låter den sedan ligga. Detta är särskilt sant med turbos då volatiliteten med 5-20x hävstång givetvis är rejält mycket högre än tillgången som följs (dvs än mer spretiga svansar upp och ned).

I mitt fall blev det dock dåligt då denna svans inte kom varpå jag fick köpa in mig något dyrare istället. En typ av köp på toppen som man helst undviker då det blir något för riskabelt.

Att notera är att RSI14 för Silver på 4h nu ligger och nosar på 80. Tidigare högstanivå i närtid är ca 88 (18 maj) och innan det ca 80 (19 feb).

-

Köpt position: Turbo L Silver AVA 45 (7-8x hävstång)
Kurs: 1.94 @ kl. 19:59:09 (fredag, 29 maj)
Anledning: Tjurflagga @ 4h, 'breakout' av denna uppåt

Jämförelseindex:
XAGUSD (Oanda)
https://www.tradingview.com/symbols/XAGUSD/

Ovan skrevs i fredags också när köpet gjordes. Följ inte de köpen jag gör i den här tråden tack, de innebär mer ofta än sällan väldigt hög risk.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-01 kl. 09:19.
Citera
2020-06-01, 09:23
Medlem
AoE3#1s avatar
Sotkamo Silver kan gå bra. Helt okej resultat som blir mycket bättre med nu högre priser på guld och silver. Minimal rörelse i den idag vi får se om omsättningen lyckas öka denna vecka.

Någon som känner till nån bra svensk silverminer?
Citera
2020-06-01, 10:27
Medlem
ReedMes avatar
Nu börjar kineserna strypa livsmedelsleveranserna från USA. Illa, illa.
Citera
2020-06-01, 13:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Sotkamo Silver kan gå bra. Helt okej resultat som blir mycket bättre med nu högre priser på guld och silver. Minimal rörelse i den idag vi får se om omsättningen lyckas öka denna vecka.

Någon som känner till nån bra svensk silverminer?

Nej, men håll ett noggrannt öga på XAGUSD @ 1h + EMA10/21 dödskors.

När trenden vänder går det ganska fort, vi har precis haft en 'fake-out' (orkar inte skriva på svenska, tar tid). Se tidigare explosiva uppgångar och förhållandet för dödskors EMA10/21.
Viktigt där är dock också att väga in RSI14 så att man inte "faller för bluffen" (dvs någon typ av fake-out). Det är där svårigheten kommer in; att veta när den nuvarande 'break-out' är klar och det är mer säkert än inte att det bär av nedåt osv ... osv.
Citera
2020-06-01, 15:19
Medlem
momo79s avatar
Är det dålig timing att gå in och köpa fonder för första gången nu när börsen går starkt efter tidigare nedgång. Bör man vänta någon vecka/månad?

Med vänlig hälsning,

// Börs-törst
Citera
2020-06-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Är det dålig timing att gå in och köpa fonder för första gången nu när börsen går starkt efter tidigare nedgång. Bör man vänta någon vecka/månad?

Med vänlig hälsning,

// Börs-törst
Det beror helt på tidshorisonten. Är det ett långsiktigt sparande minst 5-10 år är läget säkert ypperligt om du har nerverna att ta en eventuellt ny nedgång inom den närmsta framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in