2020-06-01, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
En teori om att Wilma har begått självmord:

Enligt rättsläkaren så har Wilma inte strypts till döds, men hon kan ju ha begått självmord på annat sätt, tex skurit sig i handlederna. Och i så fall kan hon ha fallit ihop och slagit i golvet eller annat föremål innan hon dog, och på så sätt fått tex "blånaden" i ansiktet, som omnämns på sida 182 i FUP och som enligt rättsläkaren har uppkommit före döden.

Och jag tycker att det är mycket som tyder på att hon har begått självmord, tex att hon har försökt begå självmord tidigare, att hon hade kontakt med psykolog fram tills hon dog, och att hon verkar ha mått väldigt dåligt den sista tiden innan hon dog.
Och Tishko kanske lämnade lägenheten och sa till henne något i stil med:

"du kan ta lägenheten, jag ska till USA och hjälpa Trump att vinna valet, hej då för alltid Wilma"

Och det som "hon" har skrivit på "sin" Twitter nedan dagen innan hon dog, alltså den 13 november 2019, tyder på att hon hade bestämt sig för att hon ville gifta sig med Tishko, och att hon hoppades att Tishko skulle vilja gifta sig med henne:

https://twitter.com/wilmanouvelle

Lägg också märke till bakgrundsbilden, som är den här bilden:

https://www.pinterest.se/pin/116389971606105245/

Alltså en "romantisk picknick lämplig för frieri"-bild.

Och nästan alla andra inlägg den dagen handlar om kärlek, trohet, lojalitet mm.

Och då gjorde det förstås henne helt förkrossad, att höra Tishko säga att han skulle lämna henne för gott.

Tishko lämnade alltså lägenheten för att åka till Göteborg, där det är bättre att vara om man vill komma till USA, med segelbåt om inte annat. Men han ändrade sig och klev av i Ljungskile, och gick hem för att han inte hade pengar kvar, eller hade dåligt med pengar.
Sen när han kom hem så hittade han Wilma i en pöl av blod, och han blev paranoid att polisen skulle misstänka honom, så han försökte få ut kroppen ur lägenheten och blev då tvungen att skära av iallafall huvudet.

Och kanske ändrade han sig ang. USA när han kom till Ljungskile, för att han ville tillbaka till Wilma, och kanske tom tänkte fria till henne. Men han hann inte dit innan hon begick självmord.

Sen att han nekar till griftefridsbrott nu, det kan bero helt enkelt på att han inte vill straffas för griftefridsbrott. Men det kan också bero på att om han erkänner griftefridsbrott, då ökar risken att han fälls även för mord.

Han har då förstås sörjt Wilma under hela den här tiden sen hon dog, men han har också haft och har sin överlevnadsinstinkt, som driver honom att slippa undan straff.

Vad kan då bevisa min teori?

Om man hittar Wilmas mobiltelefon, så kanske där finns ett "avskedsmeddelande" från Wilma. Och kanske tom en film av självmordet, tex om hon ville straffa alla som svek henne.
Så om Tishko vet var Wilmas mobiltelefon är, då bör han berätta det för polisen snarast, eftersom den kan fria honom från mord iallafall!
Men även kroppen kan fria honom från mord iallafall, om den har skärsår i handlederna tex.

Så om min teori stämmer, och om han fortsätter neka till både mord och griftefridsbrott i tingsrätten, och om han fälls för mord i tingsrätten, då kommer han troligen berätta om Wilmas självmord i hovrätten.

Men om Tishko vet att Wilma begick självmord, då bör han berätta det nu direkt, för sin egen skull!

Men kanske har han inte förstått att Wilma begick självmord, utan han tror att hon blev mördad!
Tack för påminnelsen om Twitterkontot Wi*manouve**e. Det är ett konto som har Wilmas bild och använder samma handle som den riktiga Wilma hade på andra konton.

För mig, som anser att bevisen i FUP pekar mot Tishko, så känns det som en logisk förlängning av resonemanget att han också styrt detta konto (och andra konton, såsom 96yoseff).

Som du säger finns flera som handlar om lojalitet. I en skärmdump som kontot postat kan läsas "Remain loyal until death", uppladdningen är kommenterad med "He know what he talking about". Denna tweet och flera andra är daterade 13/11.

Eftersom paret ska ha bråkat/gjort slut den 13/11 blir de många inläggen från datumet logiska. Min gissning är att Tishko brutit ihop och postat flera inlägg rörande lojalitet och liknande i någon sorts affekt.

Frasen en bit upp, som alltså postades dagen innan mordet, är besvärande och får mig att ställa mig frågan - planerade Tishko mordet på Wilma?
Citera
2020-06-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Precis som vi inte förstod att bluestarundersökningar också indikerar på kadaverin? Bluestar lyste upp på överkastet och en blodbesudling visade på blod från Wilma

5501/46793–19/S075
Tops – sängöverkast, efter Bluestar.
På topsen påvisades blod. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer.
Resultaten talar extremt starkt för att huvuddelen av DNA:t kommer från Wilma
Andersson (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting. Den mindre delen av DNA:t kan inte utvärderas för jämförelse mot person.

Bluestarundersökningen påvisar fluorescens i området där likhunden markerade och där finns även blod från Wilma.

Det går till och med att se blod på tvättade kläder, men det behöver inte innebära att man hittar något att testa. Nu hittades en blodbesudling på överkastet och det kunde konstateras att det var Wilmas blod
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.

Annat biologiskt material syftar med största sannolikhet på djurblod. Som det också reagerar på. Men nu kunde man säga att det var Wilmas blod på överkastet
Varsågod. För enkelhetens skull har jag fetat lite till dig.

Bluestar® forensic är en lösning som vid kontakt med bl a blod ger ett blåvitt ljus, så kallad kemiluminesens. Lösningen kan sprayas över underlag vars färg eller mönster mm gör att blodbesudlingar på annat sätt kan vara svåra att se. Bluestarlösningen har en mycket hög känslighet och kan även synliggöra mycket tunna eller utspädda blodförekomster, t.ex. på brottsplatser som har städats eller på klädesplagg som har hand- eller maskintvättats.

Bluestar® forensic synliggör blodspår från både människor och djur och är alltså inte humanspecifik. Metoden ger även många så kallade falska positiva reaktioner, dvs kemiluminesens för annat än blod. Nedan följer några vanliga kategorier av falska positiva reaktioner:  Vissa växtmaterial  Vissa metaller  Vissa rengöringsmedel som Klorin® och andra hushållskemikalier  Vissa typer av lera och jord

Eftersom Bluestar® forensic ger många falska positiva reaktioner samtidigt som metoden kan synliggöra så tunna och utspädda blodförekomster att de mycket väl inte är synliga med blotta ögat kan det vara svårt att avgöra vad som har gett upphov till den kemilumines som iakttas. För att bedöma om blod eller något annat synliggjorts i ett område krävs att det undersöks ytterligare. Då ett DNAresultat erhålls från ett kemiluminescerande område eller besudling går det därför i vissa fall inte att avgöra om DNA-resultatet härrör från blod eller från något annat biologiskt material.

Därmed har jag sagt det sista i detta ämne. Du får dra slutsatser själv. Den fakta jag lagt upp kommer från polisen.

Som du ser står det "från blod eller annat organiskt material". T o m du måste ju begripa att de då inte menar djurblod. Eller hur.

Nu stänger jag den här butiken. Du får kivas med nån annan.
Citera
2020-06-01, 17:43
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skärp dig nu. Det reagerar även på vissa växtdelar, klorin och viss lera. Du har gett dig fan på att det är enbart blod det reagerar på. Men det gör det inte.

Som sagt, då kan hela lägenheten vara nedkletad med vissa växtdelar, klorin eller viss lera. Men det står det inte heller något om. Blod har hittats i sängen, förmodligen är det blod som vi ser i bluestarundersökningen också. Om inte annat kanske Tishkos advokat läser det här, hon kan argumentera för att lysspektaklet vi ser på bilderna egentligen kan vara lera.
Citera
2020-06-01, 17:45
Medlem
Hur funkar det i Sverige? Har vi double jeopardy här?
Tänker om han blir dömd för vållande till död, grov misshandel och griftefrid. Senare hittar man resten av kroppen och ser tydligt att det är mord, kan han då dömas på nytt för samma gärning?
Citera
2020-06-01, 17:48
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beastwood
Tänker om han blir dömd för vållande till död, grov misshandel och griftefrid. Senare hittar man resten av kroppen och ser tydligt att det är mord, kan han då dömas på nytt för samma gärning?

Det undrar jag också faktiskt.
Citera
2020-06-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beastwood
Åklagaren kan ju ansöka om resning i fallet om ex.vis Wilmas kvarlevor hittar och bevis finns för mord. Så det borde väl inte vara omöjligt.
Senast redigerad av Picasso2 2020-06-01 kl. 18:25.
Citera
2020-06-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Som sagt, då kan hela lägenheten vara nedkletad med vissa växtdelar, klorin eller viss lera. Men det står det inte heller något om. Blod har hittats i sängen, förmodligen är det blod som vi ser i bluestarundersökningen också. Om inte annat kanske Tishkos advokat läser det här, hon kan argumentera för att lysspektaklet [b]vi ser på bilderna egentligen kan vara lera.

Tror du får läsa min text igen som lagt in från polisen: man gör ytterligare analyser när något indikerar för blod, just pga missvisning och falska svar. Du verkar inte kunna ta till dig texten innehåll och mening.
Senast redigerad av Picasso2 2020-06-01 kl. 17:57.
Citera
2020-06-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Åklagaren kan ju bevilja resning i fallet om ex.vis Wilmas kvarlevor hittar och bevis finns för mord. Så det borde väl inte vara omöjligt.
Ja, så enkelt var det. Det har jag för mig inte går i USA.

Här är info om resning.
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/resning/
Citera
2020-06-01, 18:00
Medlem
oenophiles avatar
Citat:
Du kan inte ha läst hela mitt inlägg nedan:

(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.

För då hade du sett att jag skrev "tex skurit sig i handlederna".

Och du kan inte heller ha läst FUP, tex sida 182, om du tror att något vasst har tryckt i ögat innan döden. Alla skador innan döden kommer enligt rättsläkaren från trubbigt våld, vilket ett fall mot tex golvet kan orsaka. Och falla mot golvet är det nog stor risk att man gör om man skär sig i handlederna.

Och det kan bli väldigt hårt fall om man svimmar och faller mot något, tex en TV-möbel, om det var det på sida 310 i FUP som du syftade på med "muskelvävnad". I övrigt finns bara muskelvävnad på kuddvar och knivar, vilket stämmer med min teori om att hon har begått självmord och han har styckat henne

Se svar till #Bambambi ovan.

Och du måste väl ändå förstå att vi inte kan ha människor i fängelse för mord, om offret har begått självmord?
Livstids fängelse kostar pengar för samhället. Sen är det ju fel också mot gärningsmannen förstås.

Dessutom om Tishko inte har förstått själv att Wilma kan ha begått självmord, utan tror att hon har blivit mördad av någon annan, då kanske han kommer berätta var kroppen och hennes mobiltelefon finns, om man upplyser honom om att hon kan ha begått självmord. Och kanske kommer man då kunna bevisa att hon begick självmord.

"Ögongloben är insjunken och strax
utanför högra iris ses en 0,5 x 0,5 cm stor skada vilken fortsätter in till den
högra främre skallgropen där en 0,4 cm x 0,1 cm stor skada belägen 2 cm till
höger om medellinjen med ett millimeterstort avlöst fragment ses."

FUP s178, punkt 18.
Citera
2020-06-01, 18:01
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Du kan inte ha läst hela mitt inlägg nedan:

För då hade du sett att jag skrev "tex skurit sig i handlederna".

Och du kan inte heller ha läst FUP, tex sida 182, om du tror att något vasst har tryckt i ögat innan döden. Alla skador innan döden kommer enligt rättsläkaren från trubbigt våld, vilket ett fall mot tex golvet kan orsaka. Och falla mot golvet är det nog stor risk att man gör om man skär sig i handlederna.

Och det kan bli väldigt hårt fall om man svimmar och faller mot något, tex en TV-möbel, om det var det på sida 310 i FUP som du syftade på med "muskelvävnad". I övrigt finns bara muskelvävnad på kuddvar och knivar, vilket stämmer med min teori om att hon har begått självmord och han har styckat henne.

Se svar till #Bambambi ovan.

Och du måste väl ändå förstå att vi inte kan ha människor i fängelse för mord, om offret har begått självmord?
Livstids fängelse kostar pengar för samhället. Sen är det ju fel också mot gärningsmannen förstås.

Dessutom om Tishko inte har förstått själv att Wilma kan ha begått självmord, utan tror att hon har blivit mördad av någon annan, då kanske han kommer berätta var kroppen och hennes mobiltelefon finns, om man upplyser honom om att hon kan ha begått självmord. Och kanske kommer man då kunna bevisa att hon begick självmord.
Jaha och hon faller upprepade ggr?
Så hon ska alltså ha gjort detta precis innan han kom hem?
Då ringer man väl polis? Om man bevisligen är borta och kommer hem, ser att något hänt...normal människa då fast nej nej...
De har som jag skrivit långt tidigare kunskapen om att se hur blod har färdats.
I detta fall av slag
Citera
2020-06-01, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
"Ögongloben är insjunken och strax
utanför högra iris ses en 0,5 x 0,5 cm stor skada vilken fortsätter in till den
högra främre skallgropen där en 0,4 cm x 0,1 cm stor skada belägen 2 cm till
höger om medellinjen med ett millimeterstort avlöst fragment ses."

FUP s178, punkt 18.

Läs på sida 182 i FUP, om skadornas uppkomstsätt:

"Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar
för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de
uppkommit före döden."
Senast redigerad av vemsa 2020-06-01 kl. 18:07.
Citera
2020-06-01, 18:05
Medlem
G159s avatar
En väldigt långsökt teori som jag själv inte tror på men lägger fram ändå.

Lägga kroppsdelar i påsar/lådor, sätta på "Varning Asbest" tejp och sedan iväg till tippen.
Aldrig någonsin någon som kommer öppna dessa och titta samt att det slängs i en grop på en tipp som sedan grävs för.

Innan ni nu börjar med "hur skulle det vara möjligt" och allt det där... jag vet inte, jag tror inte på det själv. Lägger bara fram teorin som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in