2020-06-01, 14:06
Medlem
Det är välkänt att colasmaken i Coca-Cola som förvarats i varmare klimat smakar annorlunda. Hur lång tid tar det för värme att ändra på egenskaperna till den graden att smaken förändras?

Nu hade jag exempelvis en cola-burk ute i solen ett kortare tag (glömde ta in den) men smaken hann inte bli ändrad. Hur lång tid tar det?
Citera
2020-06-01, 14:29
Medlem
Det beror naturligtvis på hur varmt det är.
Sätt colaburken på solens yta så är det väldigt kort tid det handlar om.
Citera
2020-06-01, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det beror naturligtvis på hur varmt det är.
Sätt colaburken på solens yta så är det väldigt kort tid det handlar om.

Jag tänker mig runt 20 grader.
Citera
2020-06-01, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Det är välkänt att colasmaken i Coca-Cola som förvarats i varmare klimat smakar annorlunda. Hur lång tid tar det för värme att ändra på egenskaperna till den graden att smaken förändras?

Nu hade jag exempelvis en cola-burk ute i solen ett kortare tag (glömde ta in den) men smaken hann inte bli ändrad. Hur lång tid tar det?

Hur vet du att det inte har med att det är olika recept och metoder för att framställa cocacola som det beror på?

exempel

https://www.quora.com/Why-does-Coke-taste-different-from-one-country-to-another
Citera
2020-06-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Hur vet du att det inte har med att det är olika recept och metoder för att framställa cocacola som det beror på?

exempel

https://www.quora.com/Why-does-Coke-taste-different-from-one-country-to-another

För att det smakar annorlunda i samma land också. Jag noterade att Coca-Cola smakade sämre i USA, men jag gissar att det beror främst på deras vatten
Citera
2020-06-01, 15:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30

Menar du att det är välkänt att Coca-cola smakar annorlunda efter att ha blivit uppvärmd, även om den kyls igen innan förtäring?
Citera
2020-06-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Menar du att det är välkänt att Coca-cola smakar annorlunda efter att ha blivit uppvärmd, även om den kyls igen innan förtäring?

Ja, det är en permanent smakförändring på colasmaken. Jag vet inte om det också förklarar Cola-exemplar med låg kolsyrehalt eller om det beror på något annat.
Citera
2020-06-01, 15:34
Medlem
Att skifta mellan att stå ute och att vara i kylen påverkar inte ett normalt exemplar. Den processen är oväsentlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in