Om inte jag missminner mig var åklagare Hiding & Johansson precis lika tvärsäkra på en fällande dom när de gick till åtal i TR så vad de säger i denna artikel tar i alla fall jag med en stor skopa salt.
Har man ett så pass svagt åtal att man måste få det bedömt efter andra rättsprinciper än de gängse ( i indiciemål som gäller mord) så ska man enligt min mening hålla en betydligt lägre profil.
Men det ska bli väldigt intressant att läsa om deras komplettering, måste ju vara något alldeles extra med tanke på att deras FUP landade på 14000 sidor och den extra bevisningen tydligen inte kom med i den.
Nu hänger jag inte med. Vad menar du med det jag fetat? Tänker du på att åkl i överklagan skriver: Den modell för bevisvärdering som bäst lämpar sig i detta mål är den som Högsta domstolen (nedan HD) presenterade i det sk Balkongfallet (NJA 2015 s 702), eller?
HD har iaf uttryckt, som jag kommer ihåg det, ang SD... "vad har han gjort". Så är hon inte inblandad själv så har hon sitt tvivel... precis som JG hade ang HD när han ringde till polisen.
Ha barnen hos SD kan inte kännas helt bekvämt för HD.
Forskningsresultatet ser jag också fram emot.
Det var nog jättemånga som misstänkte SD då när utredningen tycktes gå så bra sommaren 2018, men det kan du ju inte använda som ett indicium mot honom nu. På den tiden hade ju polisen hittat blod på flera ställen i hans hus, och det fanns också vittnesiakttagelser som var mycket besvärande för honom. Bl.a skulle vittnet SL ha sett honom utanför LW:s bostad 22:30, och den gråhåriga tanten (hon som senare efterlystes via media) förmodades väl ha sett honom röra på munnen utanför bostaden vid midnatt. Det skulle alltså inte vara särskilt förvånande om t.o.m. HD någon gång där i början misstänkte SD. Men det är ju ändå intressant, eftersom det visar på hur omfattande misstankarna faktiskt var på den tiden. Du får gärna ge en källhänvisning om du minns var du har läst att hon sade "vad har han gjort".
Nu är det 2020, och det enda blod som NFC till slut kunde konstatera i SD:s bostad var hans eget (och alltså inte LW:s som man först trodde). Vittnesmålen från kvällen verkar inte heller ha stått sig särskilt bra i längden, varken SL eller den gråhåriga tanten var väl med och vittnade nu i rättegången.
Senast redigerad av Draifos 2020-06-01 kl. 10:22.
Nu hänger jag inte med. Vad menar du med det jag fetat? Tänker du på att åkl i överklagan skriver: Den modell för bevisvärdering som bäst lämpar sig i detta mål är den som Högsta domstolen (nedan HD) presenterade i det sk Balkongfallet (NJA 2015 s 702), eller?
Det var just det jag tänkte när jag skrev mitt inlägg, i det fallet så användes den metoden för att utröna om det var mord överhuvudtaget, dvs. inte självmord eller olycka.
Björn Lindén har i sin välskrivna dom gett referenser till de gängse fall som används för bevisvärdering i mordfall, det här är ju helt klart ett konstaterat mord så alltså behöver man inte utröna via det så kallade "Balkongfallet" vad som har hänt och då bör ju de rådande prejudicerande fallen gälla för bevisvärderingen.
Problemet för åklagarna är ju att de inte ens kan knyta MGM till brottsplatsen och än mindre visa upp ett mordvapen så sett ur deras perspektiv så vore det ju lämpligt med en bevisvärdering som inte följer vad som är vanligt i mordfall.
I Sätrafallet där dom nyligen blev fälld av HR så friades ju MGM trots att hans DNA fanns på de tomhylsor som upphittades på brottsplatsen, så stränga är kraven vid indiciemål.
Det var nog jättemånga som misstänkte SD då när utredningen tycktes gå så bra sommaren 2018, men det kan du ju inte använda som ett indicium mot honom nu. På den tiden hade ju polisen hittat blod på flera ställen i hans hus, och det fanns också vittnesiakttagelser som var mycket besvärande för honom. Bl.a antogs vittnet SL ha sett honom utanför LW:s bostad 22:30, och den gråhåriga tanten (hon som senare efterlystes via media) förmodades väl ha sett honom röra på munnen utanför bostaden vid midnatt. Det skulle alltså inte vara särskilt förvånande om t.o.m. HD någon gång där i början misstänkte SD. Men det är ju ändå intressant, eftersom det visar på hur omfattande misstankarna faktiskt var på den tiden. Du får gärna ge en källhänvisning om du minns var du har läst att hon sade "vad har han gjort".
Nu är det 2020, och det enda blod som NFC till slut kunde konstatera i SD:s bostad var hans eget (och alltså inte LW:s som man först trodde). Vittnesmålen från kvällen verkar inte heller ha stått sig särskilt bra i längden, varken SL eller den gråhåriga tanten var väl med och vittnade nu i rättegången.
Jag kommer inte ihåg exakt och till vem HD uttryckte sig och när i tid det var, men har för mig att det var till någon vän... får nu även klämma in ett "nu" där "vad har han nu gjort"... kanske någon annan kommer ihåg det uttalandet?
Hade verkligen polisen sagt till SD att de hittat blod från LW på flertalet platser i huset innan SD berättade om allt blodigt sex och var det kunde finnas blodfläckar hemma hos honom? På cykeln mm?
Dessutom...
JG misstänkte bara någon dag efter LW:s försvinnande att HD kunde vara inblandad och tipsade om att söka där, så det var inte bara HD som hade sina funderingar. Vad tänker du om det?
Jag tycker att alla inlägg som skrivs med den ambitiös ton bör tas i beaktande, även sådana som går stick i stäv med mina egna åsikter. Att då avfärda skribenter som inte dömer SD rakt av, med en närmast populistisk kategorisering, det anser jag vara obehagligt och ovärdigt.
Gedigen kunskap har jag verkligen inte men har på senare tid fått upp intresset för juridik och skriver efter bästa förmåga. Förhoppningsvis kan jag se tillbaka på till dags dato-posterna om några år och le åt min naivitet.
Tack för en god förklaring av din syn på saken. Inte säker på att jag lyckas lika bra men ska i alla fall göra ett försök.
I exemplet med Calle så försvåras det ju av att han ätit glass tidigare under dagen och det inte finns något spår av den sorten som stulits. Till det kommer att kompisar och syskon kan ha rimliga incitament att lämna vilseledande information. Calle blir den mest uppenbare glasstjuven, men i ivern att få honom så stämplad glöms andra alternativ bort. Vet inte vad den bortglömda telefonen symboliserar men det finns ju inget spår av SD på brottsplatsen, varefter kraven på indiciernas styrka höjs.
Att utesluta andra glasstjuvar skulle kunna fungera i efterhand men det är svårt att göra bedömningar utifrån något som ligger i betraktarens öga. Syskon och kompisar har måhända varit nyätna och proppmätta men där det för någon omöjliggör vidare intag blir en annan extra sötsugen.
Jag ser vissa likheter med Billy-fallet, men det finns också från andra ytterligheten så att säga. Kaj Linna kunde inte bindas tekniskt till brottsplatsen och satt fängslad en herrans massa år i onödan. Det senare ett fall där det dessutom fanns flera av varandra oberoende personer som sas vara övertygad om hans skuld.
Det är inte ovärdigt eller obehagligt att spekulera i vem som har/kan ha mördat LW. Hela den här tråden handlar om det. Heller inte att argumentera emot de som anser att SD mycket väl kan vara oskyldig.
Det var just det jag tänkte när jag skrev mitt inlägg, i det fallet så användes den metoden för att utröna om det var mord överhuvudtaget, dvs. inte självmord eller olycka.
Björn Lindén har i sin välskrivna dom gett referenser till de gängse fall som används för bevisvärdering i mordfall, det här är ju helt klart ett konstaterat mord så alltså behöver man inte utröna via det så kallade "Balkongfallet" vad som har hänt och då bör ju de rådande prejudicerande fallen gälla för bevisvärderingen.
Problemet för åklagarna är ju att de inte ens kan knyta MGM till brottsplatsen och än mindre visa upp ett mordvapen så sett ur deras perspektiv så vore det ju lämpligt med en bevisvärdering som inte följer vad som är vanligt i mordfall.
I Sätrafallet där dom nyligen blev fälld av HR så friades ju MGM trots att hans DNA fanns på de tomhylsor som upphittades på brottsplatsen, så stränga är kraven vid indiciemål.
Vad säger du om de direkta felaktigheterna i domen då? Nu minns jag dessvärre inte vilka de var men det har du säkert koll på?
Åklagarna anser att det förekommer missförstånd och rena felaktigheter i den friande domen om Hjärstamordet.
Jag kommer inte ihåg exakt och till vem HD uttryckte sig och när i tid det var, men har för mig att det var till någon vän... får nu även klämma in ett "nu" där "vad har han nu gjort"... kanske någon annan kommer ihåg det uttalandet?
Hade verkligen polisen sagt till SD att de hittat blod från LW på flertalet platser i huset innan SD berättade om allt blodigt sex och var det kunde finnas blodfläckar hemma hos honom? På cykeln mm?
Dessutom...
JG misstänkte bara någon dag efter LW:s försvinnande att HD kunde vara inblandad och tipsade om att söka där, så det var inte bara HD som hade sina funderingar. Vad tänker du om det?
Var det inte till S*illen som HD sa "vad har han nu gjort"?
Vad det gäller blodet och vad som sagts i förhör av förhörsledarna behöver man gå igenom förhören noga innan man svarar på det.
Jag lyssnade dock på forensikerns (YT avsnitt 35 eller 36) förhör i TR i förrgår. Han berättade att de efter att SD berättat i förhör att det skulle kunna finnas blod på olika platser och att de begav sig på nya undersökningar på de platser i huset som SD pratat om. Det var då han upptäckte blodet på tvättmaskinen.
Jag hoppas att vi kan få tillgång till FUP på nytt så vi kan sluta gissa och vara hänvisade till våra minnen.
Om användaren jobbar normalt med datorn genereras inte den här typ av ”cache-records”. Det har hänt vid flera tillfällen i Stefans dator 14-15 maj 2018 och det finns inget i synkloggen som talar för att det är fråga om aktiva handlingar från användaren. Han har själv testat och installerat Googles program Back Up and Sync. Han stängde av datorn kl. 16.50 och lät den vara orörd under natten. På morgonen hade han liknande loggar som framgår av den okända kommunikationen som Stefans dator genererat. I synkloggen syntes dock ingenting.
Att man skriver så här beror naturligtvis på att tingsrätten inte har de tekniska kunskaper som krävs för att kunna ifrågasätta IT-forensikerns slutsatser. Som jag skrivit flera gånger så är det vilseledande att fokusera på "synkloggen". Även jag har testat och får samma beteende, inget konstigt med det.
Det intressanta är den cacherelaterade händelsen 23.34 när webbsidan laddas och det händer endast två gånger under en 11-timmars period på SD-dator, 20.29 och 23.34, enligt fup. IT-forensikern borde ha förtydligat detta.
Där har vi alltså en mycket allvarlig vilseledande felaktighet. Eller kanske inte "felaktighet" men utelämnade av väsentlig information från IT-forensikerns sida.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-06-01 kl. 12:46.
Jag tycker att alla inlägg som skrivs med den ambitiös ton bör tas i beaktande, även sådana som går stick i stäv med mina egna åsikter. Att då avfärda skribenter som inte dömer SD rakt av, med en närmast populistisk kategorisering, det anser jag vara obehagligt och ovärdigt.
Gedigen kunskap har jag verkligen inte men har på senare tid fått upp intresset för juridik och skriver efter bästa förmåga. Förhoppningsvis kan jag se tillbaka på till dags dato-posterna om några år och le åt min naivitet.
Tack för en god förklaring av din syn på saken. Inte säker på att jag lyckas lika bra men ska i alla fall göra ett försök.
I exemplet med Calle så försvåras det ju av att han ätit glass tidigare under dagen och det inte finns något spår av den sorten som stulits. Till det kommer att kompisar och syskon kan ha rimliga incitament att lämna vilseledande information. Calle blir den mest uppenbare glasstjuven, men i ivern att få honom så stämplad glöms andra alternativ bort. Vet inte vad den bortglömda telefonen symboliserar men det finns ju inget spår av SD på brottsplatsen, varefter kraven på indiciernas styrka höjs.
Att utesluta andra glasstjuvar skulle kunna fungera i efterhand men det är svårt att göra bedömningar utifrån något som ligger i betraktarens öga. Syskon och kompisar har måhända varit nyätna och proppmätta men där det för någon omöjliggör vidare intag blir en annan extra sötsugen.
Jag ser vissa likheter med Billy-fallet, men det finns också från andra ytterligheten så att säga. Kaj Linna kunde inte bindas tekniskt till brottsplatsen och satt fängslad en herrans massa år i onödan. Det senare ett fall där det dessutom fanns flera av varandra oberoende personer som sas vara övertygad om hans skuld.
Jag får väl börja med att säga att jag själv ser att de bevis och indicier som finns var och en enskilt inte är så starka. Vissa svagare än andra, men några riktigt starka.
För mig finns det inga tvivel i min tro vem som är den skyldige. Det bygger mycket på att det inte är sannolikt att en misstänkt raderar, undanhåller, skaffar Telegram och uppmanar andra till det, raderar helt fräckt den sista konversationen, vägra lämna sitt password, inte lämnar in sina skor, ändrar sin historia efter att ha läst FUP ända in i TR, har betett sig kyligt till försvinnandet och betett sig märkligt före mordet ( 11 maj). Det finns också starka skäl att tro att han har påverkat vittnen; dvs HD och JG genom att HD berättar som det blodiga akrobatsexet, det trots att åklagaren har motbevisat att det förekommit och SD nu ändrat sin egen version till snickeri i tvättstugan. Att ja också övergår till Telegram och att även ha sitter på polisstationen och raderar kan inte passera som en slump utan vidare. Även grannar har upplevt sig "trängda" och känt obehag. Att påstå att man inte förstått att man har varit misstänkt är ytterst märkligt. Jag kan inte förstå att det kan vara lagligt att sitta och radera på sin mobil, när det är bevisat att det är omöjligt att göra det i misstag. På det vet man att SD har kunskapen sedan bara ett halvt år före mordet vad det innebär.
Några av dessa saker borde kunna få räknas som indicie; raderingen på polisstationen genom att ta närapå 1000 bilder/filmning och att man vägrar att lämna ut sitt lösenord. Det borde också vara olagligt. Men som jag förstår det har man rätt att vägra svara på frågor, rätt att ljuga, rätt att undanhålla, rätta att förstöra bevis (?). Det sista gör mig galen.
Nu finns det för mig en mängd indicier, många, många. Att kunna lägga ihop det på ett tydligt sätt så att indicierna förstärker varandra är inte ett lätt pussel.
Jag är själv väldigt oinsatt i den juridiska processen, men jag uppfattar det som det är därför åklagaren väljer att använda den bevisvärderingsmodell om konkurrerande hypoteser om vem som är gärningsman. Det är helt enkelt inte sannolikt att det är någon annan gm än mgm.
För mig är det osannolikt att slumpen ska ha råkat göra så att någon kommit in på hennes mailkonto vid 5-tiden på morgonen och som inte har med mordet att göra. Finns en begränsad mängd personer som skulle kunna lista ut/ha tillgång till den möjligheten.
Min glasshistoria bli något haltande om man ska jämföra strikt mellan dessa två "fall". Jag tog exemplet mer för att visa att ett svagt indicium stärks av att det tillkommer fler indicier och starkare indicier stärker de svagare. Ju fler indicier som pekar i samma riktning, desto starkare case.
Och jag tror inte att Calle hade ätit glass innan !
Mobilen låg bredvid frysboxen i garaget.
Dessutom...
De, i. e. polisen och åklagare, var nog hyfsat förtegen inledningsvis, dessutom tar det ju lite tid hos NFC att få klart vems blod de hittar men i början kom det väl en del sådana uppgifter i media. Det kan väl göra att omgivningen funderar.